Søke foreldrepenger

Jeg har gjort det og sjefen sendte beskjed om at lønnskontoret måtte sende inntekstopplysning i går.. antar de har lengre behandlingstid også nå, så ville ha gjort det snarest
 
Tenkte å gjøre det på fredag når jeg ikke har jobb. Gruer meg allerede, har prøvd å se på det flere ganger, men nå må jeg bare få det ferdig.
 
Jeg sendte inn i går.. Frustrerende prosess egentlig.. Vi endte opp med :
-100% lønn i 49 uker
-Jeg tar min del, så 5 uker ferie, og så hele fellesperioden..
-Deretter tar mannen sin pappakvote.

Håper det blir godkjent og at vi har gjort det på best mulig måte ;) Tenker vi må ty til litt besteforeldre i en liten periode etter pappaperm og før jeg går ut i ferie igjen i 2021.
Lurer på om jeg kan få kontantstøtte da, fra juni til bhg-start :)
 
Søkte i februar :)
 
Søkte i februar. Greit å være ute i god tid, tenkte jeg.
Det eneste som mangler er inntektsopplysninger fra arbeidsgiver, men de kunne ikke sendes til nav før i begynnelsen av april i følge nav.
 
Det er bare å søke nå om foreldrepenger, men inntektsopplysningene fra arbeidsgiver blir ikke sendt/sett på før 4 uker før permisjonen starter. Dette for at du skal få riktig utbetaling. Jeg fikk svar fra nav bare noen dager etter denne datoen, så det gikk kjapt :)
 
Jeg søkte vel i slutten av januar tror jeg. Spent på når den er ferdig behandlet, med tanke på at så mange ansatte nå er flyttet over til å jobbe med permitterte.
 
Det tror jeg også, at det er lokale variasjoner. Her fikk vi vite (og det sto i lokalavisen) at behandlingstiden kan være lenger. Det er færre på jobb, og belastningen er større en noen gang.
 
Oppdatering her : arbeidsgiver kunne sende inn opplysninger 13 mars, og på fredag fikk jeg faktisk «purring» fra nav om at de ikke hadde mottatt dette! Så tydelig at de er «på saken»
 
Sendte inn søknad i starten av mars. Arbeidsgiveren min kunne sende inn inntektsopplysninger tidligst 16. mars, og det gjorde de. Fikk vedtak om foreldrepenger samme dag. Jeg tar min periode og fellesperioden (og ferie i juli/august) så tar samboer over på slutten. Har en avtale med arbeidsgiver om ulønnet permisjon dersom behovet er der.
 
Det sa ikke vedkommende noe som helst om, noe hun da evt burde gjort hvis det er tilfelle
Hun sa at søknad om foreldrepenger går sin gang uavhengig av det som skjer nå

men nå er ikke nav de mest pålitelige heller altså.... ;) her brukte de 2 mnd på å behandle en søknad om svangerskapspenger.... :eek: da ga de motstridende beskjeder til meg og sjefen min som forsinket saken, glemte å opplyse om diverse ++ man får som regel veldig varierende svar alt etter hvem man snakker med...
 
Sendte inn søknad i starten av mars. Arbeidsgiveren min kunne sende inn inntektsopplysninger tidligst 16. mars, og det gjorde de. Fikk vedtak om foreldrepenger samme dag. Jeg tar min periode og fellesperioden (og ferie i juli/august) så tar samboer over på slutten. Har en avtale med arbeidsgiver om ulønnet permisjon dersom behovet er der.

fikk du melding på Digipost når den var godkjent?
 
men nå er ikke nav de mest pålitelige heller altså.... ;) her brukte de 2 mnd på å behandle en søknad om svangerskapspenger.... :eek: da ga de motstridende beskjeder til meg og sjefen min som forsinket saken, glemte å opplyse om diverse ++ man får som regel veldig varierende svar alt etter hvem man snakker med...
Vil tro du er maks uheldig da
 
Vil tro du er maks uheldig da

tja.. det er ikke første gang vi har hatt store problemer med nav altså ;) noe fungerer såklart, men det er jammen mye som ikke fungerer og de ikke vet... (som når vi søkte refusjon for reiseutgifter når sønnen var til lege og jeg måtte ned på det lokale nav kontoret 5 (!!!!) ganger, eller når mannen søkte foreldrepenger med nr 2 og var på nav fordi det ikke gikk an å bruke det skjemaet som ble brukt da og hun på nav ringte ei anna ei på nav, som måtte gå inn på kontoret til ei anna ei på nav.. som heller ikke viste svaret.... ;) )
 
tja.. det er ikke første gang vi har hatt store problemer med nav altså ;) noe fungerer såklart, men det er jammen mye som ikke fungerer og de ikke vet... (som når vi søkte refusjon for reiseutgifter når sønnen var til lege og jeg måtte ned på det lokale nav kontoret 5 (!!!!) ganger, eller når mannen søkte foreldrepenger med nr 2 og var på nav fordi det ikke gikk an å bruke det skjemaet som ble brukt da og hun på nav ringte ei anna ei på nav, som måtte gå inn på kontoret til ei anna ei på nav.. som heller ikke viste svaret.... ;) )
Så kjedelig at dere har den opplevelsen, da skjønner jeg at du er skeptisk :/ Jeg ringte nav før helgen da jeg mistenker at det blir forsinkelser med søknaden i disse tider men som nevnt så sa vedkommende at det som skjer nå skal ikke gå ut over foreldrepenge søknadenene. Jeg krysser fingrene for at det går knirkefritt ;)
 
Back
Topp