Såre pupper :(

nuttakanutta

Forumet er livet
Junibarna 2015
Jeg skrøt jo sånn av ammingen på sykehuset. Alt var perfekt, melka kom og jenta gikk fint opp i vekt. Reiste hjem med vektoppgang på 35 gram på et døgn.

Etter vi kom hjem kom de plagene jeg alltid har hatt.. MYE melk, veldig spreng og babyen får ikke tak. Heldigvis ble det ikke så mye melk/ødemer at utførelsgangene ble stengt. Der skjedde nemlig forrige gang.. Men babyen fikk ikke tak og jeg ble sår..

Hadde hjemmebesøk på tirsdag av jordmor og hun sa OJ du var sår ja.. Og da var det ingenting sammenliknet med nå.. Jeg gråter nesten ved hver påkobling.. Smerten gir seg raskt når taket er rett. Men ingen kan snakke til meg når jeg ammer på den puppen.. I dag hang det å slang mye løs hud.. Som jeg plukket av med en pinsett.. Tykke flak :( før dette så vorta ut som hvit kjøttkake..

Jeg lufttørker med melk, smører med purelan og venter lenge før jeg har på innlegg og ull..

Føles som puppene har neglbit som vi sier her.. Og stikker langt innover..

Hjelp! Har prøvd skjold men synes også det gjør vondt :( ammer heldigvis ikke så ofte lengre, men sånn som dette kan jeg ikke ha det lenge...

Sånn hadde jeg også, er drit vondt! Det hjalp på helingen når jeg rensket sårene med saltvann etter hver amming.

Har du prøvd lengre perioder med skjold?
Jeg har kun ammet med skjold, da lillegutt nekter å ta brystet uten. Har ikke vært litt sår engang, og han klarer fint å drikke selv om jeg har veldig melkespreng (noen ganger kommer det litt mye melk om gangen, men han får i det minste godt tak i skjoldet) :)
Jeg smører heller aldri knoppene med noe..

Prøv multi man kompressene, har god virkning etter bare et døgn.

På pakken står det at den skal sitte på i en time, men jeg har hatt den på hele tiden :p

Har du prøvd lengre perioder med skjold?
Jeg har kun ammet med skjold, da lillegutt nekter å ta brystet uten. Har ikke vært litt sår engang, og han klarer fint å drikke selv om jeg har veldig melkespreng (noen ganger kommer det litt mye melk om gangen, men han får i det minste godt tak i skjoldet) :)
Jeg smører heller aldri knoppene med noe..

Har ikke prøvd lenge nei.. Orka ikke siden det gjorde faktisk mer vondt.. Men har jo ikke prøvd når det nå er så sårt.. Prøve igjen i kveld kanskje..

Jeg bruker bare skjold av den grunn at jeg har for høy produksjon så brystene blir så sprengt og harde at han ikke får tak og suger bare på tuppen så jeg blir sår! Fungerer kjempefint med skjold
Bruker de fra medela

Hei, jeg sniker litt fra mai, og har noen tips. Jeg hadde en periode hvor jeg gren hver gang jeg ammet, og gruet meg hver gang. Det gikk over etterhvert, og nå er det bare kos!
Som nevnt over anbefaler jeg å vaske med saltvann flere ganger om dagen. Jeg duppet brystet i en kopp med saltvann 10 min et par ganger daglig, og smurte så med purelan så ikke den såre huden skulle bli hard.
Prøv cottermans grep før amming så det er lettere å ta brystet riktig. Eller håndmelk litt i starten. Da er man ikke nær den vonde brystvorten, og kan evt gi melken med kopp eller flaske.
Varier ammestillingene, og skift med en gang det gjør vondt. Tilbakelent amming og tvillingstilling var minst vondt for meg.
Les masse på ammehjelpen.no for tips og motivasjon til å holde det gående til alt blir bra.
Lykke til!!!!!

Etter jeg fikk vekk den døde huden på tuppen virker det som det heles mye raskere.. Nå er det kun ubeskrivelig vondt når hun tar tak.. Over på få sekunder. Var sånn nå på siste amming iallefall.. Håper det blir regelen og ikke unntaket fremover! Den andre puppen ser it til å ha nesten bare frisk hud nå og så lenge jeg er obs på grepet hennes så gjør det ikke vondt mer.. Dette skal gå veien! Men de andre smertene har jeg jo enda da..

Hei, jeg sniker litt fra mai, og har noen tips. Jeg hadde en periode hvor jeg gren hver gang jeg ammet, og gruet meg hver gang. Det gikk over etterhvert, og nå er det bare kos!
Som nevnt over anbefaler jeg å vaske med saltvann flere ganger om dagen. Jeg duppet brystet i en kopp med saltvann 10 min et par ganger daglig, og smurte så med purelan så ikke den såre huden skulle bli hard.
Prøv cottermans grep før amming så det er lettere å ta brystet riktig. Eller håndmelk litt i starten. Da er man ikke nær den vonde brystvorten, og kan evt gi melken med kopp eller flaske.
Varier ammestillingene, og skift med en gang det gjør vondt. Tilbakelent amming og tvillingstilling var minst vondt for meg.
Les masse på ammehjelpen.no for tips og motivasjon til å holde det gående til alt blir bra.
Lykke til!!!!!

Hva er cottermans grep?

Back
Topp