Såre brystvorter!!!

Aprilbaby❤️

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
Hjelp! Jeg griner nesten hver gang baby skal suge seg fast, brystvortene er så såre! Er på dag to med amming, hvor lenge ca skal det ta før det blir bedre? Og hva kan jeg gjøre for å lindre og evt forebygge videre? Bruker purelan bare..

Hadde akkurat likt. Smør med purelan hele tiden, ikke la de bli tørre. Sov uten bh og innlegg, og bare hold ut! Det kan ofte være litt sårt i starten, selv gråt jeg mine arme tårer noen dager før det ble bedre. Klem til deg [emoji173]️ Pass på at baby får maaaasse pupp inn i munnen, brystvorten oppå tunga og langt bak [emoji4]

Hadde samme problemet. De ble står og satt fast i ammeinnlegget... Smurte mye med purelan, det hjalp godt. Nå er hun 2 uker og jeg er ikke lenger sår, bare øm/nummen når hun har hengt i puppen hele kvelden:p

Slet med det samme i starten og det har blitt så mye bedre etter vi fikk rettet opp feil sugetak. Anbefaler deg å lese litt på ammehjelpen sine sider, det fant vi masse gode råd som hjalp :)
Det er jo virkelig helt grusomt vondt når det står på :hungover: Når sårheten var som verst lindret det godt med multi mam kompresser.
Håper dere finner ut av det så dere kan kose dere med ammingen :happy:

Føler så med deg! Det er helt forferdelig vondt! Fått noen til å se på sugetak og tungebånd? Jeg brukte skjold, pumpet for å avlaste, multi mam kompresser og purelan! Nå snart 5 uker senere er det levelig, men ikke helt smertefritt! Håper det snart blir smertefritt og at jeg kan kutte ut skjold!

Hadde det likt på dag 2 og 3, før melken kom skikkelig i gang! Nå er lille 7 dager, og det er mye bedre, da hun ikke ligger like lenge til puppen[emoji1303] det blir nok bedre når produksjonen er skikkelig i gang og baby blir mett[emoji5]

Tok kanskje ei grusom veke før det blei levelig, no er det heilt fint [emoji4] Er bare å bite tenna i sammen og tenke at det går over [emoji106]

Har akkurat samme problemet. Bruker multi mam kompresser (kjøpes på apotek), pumper, og har fått hjelp fra helsesøster/sykehus om riktig sugeteknikk for baby'n. Det blir bedre, men ha litt tålmodighet, det kan ta tid før det gror godt. Og hvis du skulle få feber/nedsatt almenntilstand ring fastlege eller barselavdeling med en gang, infeksjoner er ikke å spøke med! Lykke til[emoji4]

Gi det tid, smør med morsmelk, lufttørk og anbefaler bruk av multimam kompresser innimellom. De er gunstig for å hindre infeksjon. Husk god håndhygiene. Gjerne sprit hender før du tar på brystene. Cotterman-grepet er lurt om du er veldig sprengt og baby sliter med å ta tak med en gang.
Vedvarer sårheten må du få noen til å vurdere om baby har stramt tung- og leppebånd.
Vil du amme, stay strong. Det blir bedre!

Føler med deg, jeg sliter med det samme! Heldigvis har det bare blitt bedre etter at melken kom for fullt, og babyen ikke ligger like ofte og lenge til brystet lengre. Jeg er på dag 9, og det er fremdeles vondt å legge babyen til, men det varer heldigvis bare noen sekunder nå:)

Dette har hjulpet meg:
-Multi-mam kompresser
-Purelan etter hver amming (god håndhygiene er viktig!)
-Håndmelking før jeg legger babyen til. Jeg fikk tips av jordmor om å håndmelke minst tre minutter før amming, til utdrivingsrefleksen er skikkelig i gang. Det høres lenge ut, men dette har virkelig hjulpet!
-Gi brystene ammepauser. Jeg ammet fra det ene brystet i 24 timer. Det andre brystet pumpet jeg (elektrisk pumpe er mye mer skånsom enn håndpumpe), og ga denne melken på flaske. Leste om langsom flaskemating på ammehjelpen, for at ikke babyen skulle begynne å foretrekke flasken fremfor brystet. I løpet av disse 24 timene fikk babyen annethvert måltid bryst og flaske. Neste dag byttet jeg bryst. Dette hadde god effekt, da begge brystene fikk hvile i 24 timer hver, og sårene fikk fred til å gro.
-Jeg fikk også tips av jordmor om å heller legge babyen til ti ganger enn å legge til med feil sugeteknikk. Det er ofte bare en liten justering som skal til før sugeteknikken blir optimal.

Jeg har brukt alle disse rådene. Jeg vet ikke hva som har hjulpet mest, men jeg er iallefall på bedringens vei. Anbefaler også å lese på ammehjelpen.no.

Meld deg inn i Ammehjelpsgruppen på Facebook. Mange gode tips fra erfarne mødre :) Det aller viktigste er at du har godt sugetak og hvis du er veldig sår etter dag 2, så bør du nok jobbe med dette. Sjekk ut film på ammehjelpen.no :)

Jeg hadde samme problem, men bare på det ene brystet. Jeg kontaktet ammepoliklinikken på sykehuset og fikk en time god veiledning til riktig ammeteknikk. Har ikke hatt vondt siden. Anbefales! :)

Dere som har vondt, er det vondt hele tiden eller bare i starten?
Her gikk det fint i 4-5 dager men så ble brystvortene så såre at det ble uutholdelig.
Gikk over til pumping og mating med flaske. Nå er jeg tilbake til amming på natten på et bryst og pumping på dagen.
Er det sånn at dere som har vondt har vondt hele tiden mens de suger, eller kun i starten?
Her er det kun vondt i starten.

Tenker derfor at det bare har med at jeg har sensitive brystvorter å gjøre og at det ville blitt sårt uansett, og ikke så mye med sugeteknikk å gjøre? Eller hva tror dere?

Back
Topp