Føler med deg, jeg sliter med det samme! Heldigvis har det bare blitt bedre etter at melken kom for fullt, og babyen ikke ligger like ofte og lenge til brystet lengre. Jeg er på dag 9, og det er fremdeles vondt å legge babyen til, men det varer heldigvis bare noen sekunder nå
Dette har hjulpet meg:
-Multi-mam kompresser
-Purelan etter hver amming (god håndhygiene er viktig!)
-Håndmelking før jeg legger babyen til. Jeg fikk tips av jordmor om å håndmelke minst tre minutter før amming, til utdrivingsrefleksen er skikkelig i gang. Det høres lenge ut, men dette har virkelig hjulpet!
-Gi brystene ammepauser. Jeg ammet fra det ene brystet i 24 timer. Det andre brystet pumpet jeg (elektrisk pumpe er mye mer skånsom enn håndpumpe), og ga denne melken på flaske. Leste om langsom flaskemating på ammehjelpen, for at ikke babyen skulle begynne å foretrekke flasken fremfor brystet. I løpet av disse 24 timene fikk babyen annethvert måltid bryst og flaske. Neste dag byttet jeg bryst. Dette hadde god effekt, da begge brystene fikk hvile i 24 timer hver, og sårene fikk fred til å gro.
-Jeg fikk også tips av jordmor om å heller legge babyen til ti ganger enn å legge til med feil sugeteknikk. Det er ofte bare en liten justering som skal til før sugeteknikken blir optimal.
Jeg har brukt alle disse rådene. Jeg vet ikke hva som har hjulpet mest, men jeg er iallefall på bedringens vei. Anbefaler også å lese på ammehjelpen.no.