Såre brystvorter...

Lulilu

Glad i forumet
Oktobermirakler 2013
Januarskatter 2015
Hvor lenge skal dette vedvare? Er ganske sikker på at jeg rett teknikk inne nå, men sårheten skulle jeg gjerne vært foruten. På sykehuset hadde jeg blødende sår, og er hakket bedre nå, men likevel. Lufter og bruker purelan.

Samme problemet selv! Høyre er helt ok nå. Bare vondt i det hun kobler seg på. Venstre derimot gir jeg snart opp! :-(

Sikker på at ungen ikke drar seg ut noen millimeter etter du har koblet henne på? Prøv å amme i tvillingstilling på den puppen som er vond i noen dager og se om det kan hjelpe. Det høres virkelig ut som det er grepet det er noe galt med.

Amming ble et mareritt for meg sist gang, da viste det seg at sønnen min hadde for kort tungebånd :-( Desverre gikk det for langt hos meg med ekstrem sårhet, brystbetennelset på løpende bånd osv. Så denne gangen skal jeg be sykehuset sjekke dette med en gang.

Sårheten gikk over etter ca en uke, var vondt når det sto på..men verdt det nå:)

Jeg kjøpte øyesalven Simplex og smørte noen dager, så ga det seg helt :) purelan funket ikke på meg, men fikk anbefalt simplex av helsesøster og da ga det seg på to dager :)

Prøv og bruke sånn beskyttelse til nippelen ei stund, det var den som redda meg! Da måtte lille åpne munnen sin mer også, og har ikke problemer nå etter jeg er slutta med den! :)

Jeg hadde utrolig såre brystvorter de første 3 døgnene, hylte av smerte hver gang jeg la babyen til brystet! Blødde også fra brystvortene, var jo nesten verre å amme enn å føde :P Men fikk beskjed om å gå uten bh i starten, la puppene lufttørke. Endte opp med at jeg gikk med puppene ut hele tiden her hjemme, klarte ikke å ha klær til overkroppen uansett for det gjorde så vondt. Smurte og smurte med purelan. Fikk også veiledning i amming på sykehuset og de anbefalte å la babyen gråte litt først for da vil den gape høyere og når den gaper som høyest bruker man venstre hånd til å klemme sammen venstre pupp mens man holder høyre hånd under hodet til barnet, måtte dytte hodet hardt mot puppen når barnet gapet på sitt høyeste for at mest mulig av det brune kom inn i munnen. Når jeg løsner babyen fra puppen legger jeg lillefingeren i munnviken på babyen for å løsne vakumet og slippe at han drar seg løs fra brystvorten.

Etter tre dager med dette og "puppene på tørk" (ingen barselbesøk her altså) så forsvant sårheten og nå er det problemfritt å amme. Håper det gir seg snart for dere og, er fryktelig vondt med såre brystvorter!

Sår her også :( særlig i starten. Gir seg nok etterhvert men jeg bruker sånn pleiekrem, Multi-Mam tror jeg det heter, fra apoteket :) hjelper litt ihvertfall.

Jeg hadde utrolig såre brystvorter de første 3 døgnene, hylte av smerte hver gang jeg la babyen til brystet! Blødde også fra brystvortene, var jo nesten verre å amme enn å føde :P Men fikk beskjed om å gå uten bh i starten, la puppene lufttørke. Endte opp med at jeg gikk med puppene ut hele tiden her hjemme, klarte ikke å ha klær til overkroppen uansett for det gjorde så vondt. Smurte og smurte med purelan. Fikk også veiledning i amming på sykehuset og de anbefalte å la babyen gråte litt først for da vil den gape høyere og når den gaper som høyest bruker man venstre hånd til å klemme sammen venstre pupp mens man holder høyre hånd under hodet til barnet, måtte dytte hodet hardt mot puppen når barnet gapet på sitt høyeste for at mest mulig av det brune kom inn i munnen. Når jeg løsner babyen fra puppen legger jeg lillefingeren i munnviken på babyen for å løsne vakumet og slippe at han drar seg løs fra brystvorten.

Etter tre dager med dette og "puppene på tørk" (ingen barselbesøk her altså) så forsvant sårheten og nå er det problemfritt å amme. Håper det gir seg snart for dere og, er fryktelig vondt med såre brystvorter!

Man bør være obs på å ikke fryse på puppene. Da kan man få brystbetennelse, og da blir ihvertfall amming et h.....

Man bør være obs på å ikke fryse på puppene. Da kan man få brystbetennelse, og da blir ihvertfall amming et h.....

Det er sant! Nå er heldigvis sårheten gått over, så nå går jeg med ullinnlegg og ammingen har gått seg til, så håper jeg slipper unna brystbetennelsen!

Back
Topp