Såre brystvorter - Advarsel !

Fikk tips om gammelt sengetøy som ikke loer, klipp ut så de passer inni ammeinnlegg. Har en venninne det funket på :)

Jeg sleit veldig med såre brystvorter de 2 første ukene, og prøvde alt det du prøvde..

Men så bestilte jeg disse! : http://www.pharmex.no/multi-mam.htm

Kom i posten kun 2 dager etter bestillig! Og jeg er kjempefornøyd!! [:D] Ble bra nesten med engang! Jeg klippte dem i to og tok på hver nippel innenfor ammeinnlegget [:)]
Burde prøves!

Jeg har hatt samme problem nå i 2 uker.Heldigvis er det bedre nå.i Tillegg til det du skriver, så har jeg kjøpt meg ammepute.Den er veldig behagelig å det er my lettere at babyen ligger med rett tyngde på puppen.Til meg hjalp det veldig...

ORIGINAL: Taurin

Jeg sleit veldig med såre brystvorter de 2 første ukene, og prøvde alt det du prøvde..

Men så bestilte jeg disse! : http://www.pharmex.no/multi-mam.htm

Kom i posten kun 2 dager etter bestillig! Og jeg er kjempefornøyd!! [:D] Ble bra nesten med engang! Jeg klippte dem i to og tok på hver nippel innenfor ammeinnlegget [:)]
Burde prøves!

Bestilt ! :)

Ble sittende å lese allle amme innleggene og det er mange bra tips her.

Har selv ammet to barn til de var 13 mnd og har et par tips til deg som jeg ser ikke har kommet frem her ennå.

For det første: er du helt sikker på at du har rett ammeteknikk? Det er superviktig at du venter med å ta barnet inntil brystet før det gaper skikkelig høyt slik at hele det brune kommer inn i munnen. Dette gjør du ved å dytte brystvorten bortil munnen på barnet inntil det skikkelig gaaaper :-) Har ei jente med for kort tungebånd og måtte bruke masse tid på dette med henne for å få til ammingen, glapp en gang og da ble jeg kjmepesår...

Det andre jeg tenkte på var ammepute, men det ser jeg at du har bestilt deg. Kjempelurt med tanke på belastning av rygg og skuldre også.

Lærte du å tvillingamme på sykehuset? Det er slik man ammer to barn på en gang. Barnet ligger da med bena under armen din ( altså motsatt av vanlig ammin ). Her er det greit å ha en pute som barnet kan ligge på.
Poenget med dette er at brystet da blir utsatt for "bruk" fra flere kanter og ikke bare fra en side.

Du kan også ligge på siden i sengen og amme for å få presset på andre sider av brystet.

Ellers så er purelan salve og masse lufttørking av brystvorter et bra tips.

Du skal vite at det er mange som sliter i begynnelsen av ammingen og at det er skikkelig hard jobbing som ofte må til for å få det til, men du skal vite at den dagen det funker så er det bare så innmari kos med den nærheten som du får til barnet ditt.

Lykke til :-)

ORIGINAL: nove

Ble sittende å lese allle amme innleggene og det er mange bra tips her.

Har selv ammet to barn til de var 13 mnd og har et par tips til deg som jeg ser ikke har kommet frem her ennå.

For det første: er du helt sikker på at du har rett ammeteknikk? Det er superviktig at du venter med å ta barnet inntil brystet før det gaper skikkelig høyt slik at hele det brune kommer inn i munnen. Dette gjør du ved å dytte brystvorten bortil munnen på barnet inntil det skikkelig gaaaper :-) Har ei jente med for kort tungebånd og måtte bruke masse tid på dette med henne for å få til ammingen, glapp en gang og da ble jeg kjmepesår...

Det andre jeg tenkte på var ammepute, men det ser jeg at du har bestilt deg. Kjempelurt med tanke på belastning av rygg og skuldre også.

Lærte du å tvillingamme på sykehuset? Det er slik man ammer to barn på en gang. Barnet ligger da med bena under armen din ( altså motsatt av vanlig ammin ). Her er det greit å ha en pute som barnet kan ligge på.
Poenget med dette er at brystet da blir utsatt for "bruk" fra flere kanter og ikke bare fra en side.

Du kan også ligge på siden i sengen og amme for å få presset på andre sider av brystet.

Ellers så er purelan salve og masse lufttørking av brystvorter et bra tips.

Du skal vite at det er mange som sliter i begynnelsen av ammingen og at det er skikkelig hard jobbing som ofte må til for å få det til, men du skal vite at den dagen det funker så er det bare så innmari kos med den nærheten som du får til barnet ditt.

Lykke til :-)

Ammeteknikken
: Er ikke sikker, men prøver få så mye som mulig inn i munnen, og har sett endel på videoene på ammehjelpen.no. Har ikke lært tvillingamming, men har prøvd med frem med forskjellige måter.

Ammepute har jeg hatt heletiden. kjøpte før jeg fødte henne, og brukte det på sykehuset. Noenganger putter jeg dynen min under henne istede.

Det var ikke en ammepute jeg bestilte som du så over her, det var noe annet til å legge på puppene. Verdt et forsøk! :)

Ellers smører jeg de med MM og lar de lufttørke så langt det er mulig, samt smører med salve (prøvd 2 forskjellig)..

Men tusen takk, alle råd gapes over !!! :)

Fikk også blemmer ganske fort..

Men ble bra da eg brukte "fotballmål" og brystcreme (fra apoteket) [:)]

ORIGINAL: Frk.Maja

ORIGINAL: Sauebonde

Hadde denne tråden vært lurt å få i desmber jentenes viktigste tråder?

Vil tro det kommer til å gjelde fler, og blir da lettere å finne igjen.

enig i denne[:D]

dytter [:D]

Hvordan får vi den dit da? Noen som kan gjøre det kanksje?

Funnet ut noe som funker Frk.Lillan? Da sitter jeg her i saksa selv..

De er ikke så såre lenger hos meg, nå er det mere et overfylt meieri som er problemet mitt, haha!

Jeg kuttet ut salve, og lot de luftørke masse, samt byttet ammestilling (fra vanlig til tvillingstilling), og etterhvert ga det seg :) Nå har jeg såklart vanlig ammestilling igjen, og lar de fortsatt lufttørke littegranne.

Jeg er glad jeg ikke gav opp, nå er de så og si herdet og det gjør ikke vondt.

*sniker innom en tur siden jeg*

jeg var megasår... brystvorta sprakk og jeg blødde...

det som utrolig nok hjalp meg, var å bytte til Avent sine ammeinnlegg... (fåes kjøpt på apoteket)

de satte seg ikke fast i brystvortene... medela sine er sikkert like?

etter at jeg bytta ammeinnlegg merke, ble det bra igjen etter noen få dager...[:)]

Det er ikke bevist at det å herde niplene gjør så man ikke blir lett sår så min jordmor anbefalte ikke det... mye unødvendig smerte sa hu...
Heller ta imot all ammehjelp man kan få på barsel så man får riktig teknikk.
Bepanthen salve er kjempe bra og kan brukes til ALT (smøre stumpen til babyen og) og koster ikke så mye heller :) anbefales

Back
Topp