Såre brystknopper

Hellopitty

Andre møte med forumet
Hei! Jeg sliter veldig med å få til riktig ammeteknikk. Lillegutt kom 20.01 og helt siden dag 1 har jeg blitt sår. Tenkte det var normalt i begynnelsen, men nå er det fortsatt slik. Klarer å amme i 1-2 dager, og får så vondt at jeg gir nan tilslutt.

Jeg ser jo at brystknoppene blir leppestiftformet og nesten blitt flatere. De smertene gjør også at jeg gruer meg for hver gang han står opp og skal spise Får ikke kost meg noe og føler meg heller som en melkestasjon. Skjønner heller ikke hvorfor han "aldri blir mett" og vil ligge til brystet heele tiden. Er ikke sånn med nan, da blir han roligere og tar seg tid til å være våken og se rundt.

Men hvordan kan jeg få til riktig ammeteknikk uten smerter og skeive brystknopper? Har vært på helsestasjonen og der sier de at alt ser riktig ut.. men det føles ikke sånn. Jeg hadde gledet meg så mye til barseltiden, men nå er det bare slitsomt og smertefult.
 
Ungen har sikkert stramt tungebånd. Sjekk ut facebooksiden «norsk støttegruppe for stramt tungebånd» og legg ut bilde (slik de viser til på den siden) for å få vurdering av tungebåndet til barnet.
Så får du tips videre derfra :)

lykke til!
 
Mitt eneste og beste tips, ikke bruk tid på ammingen så lenge du ikke stor koser deg med det. Du skal ikke føle det slik du føler det, og det er viktigere og kose seg med babyen sin hele tiden enn og føle det slik du føler det for at han/hun skal få bryst.
 
Be om mer ammehjelp på helsestasjonen.
Få de til å se på tungebåndet hans.

Jeg ble og sår fra dag en, ble blødende, åpne, verkende brystvorter og begynnende brystbetennelse etter en uke.

Fått hjelp på helsestasjonen, de sjekket tungebåndet, som var for stramt, det skal klippes til uka.

Det som hjelper meg er å flytte babyen i den retningen «leppestiften» går nedover.
Sørge for at hun gaper skikkelig før jeg serverer brystet som en hamburger og passer på at hun får brystvorta langt inn i munnen.

Har brukt teknikkene i denne: https://ammehjelpen.no/tungeband-stramtkort/

Se under «Ammehjelp hvis barnet har stramt tungebånd»

Anbefaler også denne:
https://m.youtube.com/watch?v=wn-AxyO6Mzw

Ligger fine videoer med tips på youtube også, søk på tongue tie breastfeeding for eksempel.
 
Last edited:
Har hatt samne problem selv.. Måtte pause ammingen en uke for å la brystknoppene gro, jeg blødde så mye til slutt at jeg ikke kunne amme. Nå ammer jeg men hun får litt flaske med nan her og der. Mine tiltak var.:
1. Noen dager pause med ammingen for å la såret gro, samt vaska med saltvann og tok på salvene brulidine og multi mam balm annenhver gang som ammehjelpen på sykehuset anbefalte. Disse dagene pumpet jeg og ga morsmelk på flaske
2.brystskjold i begynnelsen av amminga for å forme knoppen
3.lufttørke etter amminga.
4. Ammehjelpen fortalte at de tømmer 90% av brystet på 10 min, resten er kos så ammer max 15 min pr pupp. Er hun mer sulten får hun nan eller smokk om det er suge behov.
5. Få mest mulig pupp i munnen og ikke la barnet "sutte" på tuppen.
6. Prøv tvilling stilling for amming evt andre stillinger for å avlaste.
7. Hold brystene varme. Brukte varme pute på puppene før amming.

Hadde 2 grusomme uker men nå klarer vi oss heldigvis. Frøkna er snart 5 uker. Klarer ikke helt å fullamme men har gått fra å grue meg til amminga når hun våkna til kos.. Så syns pappan og det er stas å gi en flaske her og der..

Og går det ikke så går det ikke. Det er viktig å tenke på seg selv oppi dette.. Jeg ga meg selv en ukes tid for å se om det ordnet seg og hadde nok sluttet å amme om det bare var smertefullt.. Viktig at mamman har det bra også.
 
Høres ut som med eldste min - der viste det seg at det var stramt tungebånd. Fikk time til klipp på SUS samme dag det ble oppdaget, ammet umiddelbart etter klipp - en helt ny verden! Men det tok allikevel tid før sårene som hadde oppstått før klippet grodde skikkelig.

- ikke lufttørk brystvortene når de er såre!! Da danner det seg skorper som baby river opp igjen ved neste amming, noe som danner et større og større sår. Legg heller på en multimam kompress eller smør godt med salve på brystvorten etter amming. Pass på at du har helt rene fingrer når du smører noe på brystvorta når den er sår - det er så fort gjort å få bakterieinfeksjon og så brystbetennelse...
 
ikke lufttørk brystvortene når de er såre!! Da danner det seg skorper som baby river opp igjen ved neste amming, noe som danner et større og større sår. Legg heller på en multimam kompress eller smør godt med salve på brystvorten etter amming. Pass på at du har helt rene fingrer når du smører noe på brystvorta når den er sår - det er så fort gjort å få bakterieinfeksjon og så brystbetennelse...

Støtter dette. Jeg fikk store kjøttsår på brystvortene med storebror. Da smurte jeg på Purelan med en ny, ren Q-tips etter hver amming og byttet engangsinnlegg hver gang. Mine sår grodde da veldig bra på bare et døgn.
 
Sniker fra november. Her hadde jeg en helt lik start som deg..det gjorde så vondt at jeg gråt hver gang hun skulle spise, og grudde meg til hun våknet. De første ukene var kjempetøffe og ble ikke noe kos og fint som jeg hadde sett for meg. På sykehuset fikk jeg beskjed om at jeg la henne til riktig, og at jeg bare måtte holde ut. Til slutt orket jeg ikke dette mer, og helsestasjonen tilbød meg å låne pumpe for å avlaste. Kjøpte til slutt egen pumpe, og pumpet og ga flaske fra 1,5-7 uker. Da ammet jeg bare en gang på natt, resten av døgnet pumpet jeg. Etterhvert fikk jeg til å amme hele natten, og til slutt, i uke 7 løsnet det og vi kunne amme 90% av tiden. Dette gikk bra i to uker, men hun fikk etter det en heftig periode med brystvegring. Er inne i 3.uke med det nå, men det er en annen historie.

Mye hjalp for meg når jeg innså at jeg ikke kunne ha det sånn, og fikk gjort tiltak som hjalp meg. Etter alt strevet vi har hatt, har jeg vurdert å gi opp hele opplegget MANGE ganger..men så vet jeg jo at det er veldig lettvint når det fungerer også da. Nå har jeg uansett slått meg til ro med at hun får pupp de gangene hun tar den, også får hun bare få flaske resten. Om det skulle ende med bare flaske er det helt greit nå også..jeg vet at jeg har gitt det et ærlig forsøk! Det er viktigst for både deg selv og baby at di har det bra, samme om baby får pupp eller flaske:)

Hos oss mente de forresten at det ble problemer fordi hun var liten ved fødsel og rett og slett hadde for liten munn i starten, så hun ikke fikk nok av puppen inni.

Masse lykke til! Håper det løser seg for dere!
 
Back
Topp