Så var det den sovingen igjen da...

Ensiste

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Nå har Mia hold det gående i to timer. Hun har vært så flink å sove om nettene, men den siste uka har hun begynt å tulle fælt. Jeg har lagt henne rundt 18 hver kveld, og hun har våknet 0-2 ganger for mat iløpet av 13 timer, hvor første oppvåkning har vært mellom 01-03. Dersom hun har våknet 03 har hun bare vært oppe en gang før vi står opp klokken 07, og hvis hun våkner 01 våkner hun igjen 05. I det siste har hun begynt å våkne mellom 21-00, så igjen rundt 03, og på nytt 05. I går våknet hun 0330 og holdt det gående i 1,5 time og nå har hun som sagt holdt på i to timer. Sover enda ikke. Skriker med engang jeg legger henne i senga si. Hun tar ikke smokk og vil bare ligge til puppen. Jeg samsover ikke med henne pga hva som skjedde med broren. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun sover nesten ikke på dagtid, så jeg får ingen pauser da. Nettene har vært hellige og den eneste gangen jeg får hvilt meg. Hvis det fortsetter slik så vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Jeg klarer ikke være våken hele dagen og mange timer om natten. Jeg er så sliten at tårene bare triller og jeg har mest lyst til å bare be henne ti stille og legge seg å sove. Jeg føler meg som den verste mammaen i verden, for jeg syns ikke det spor synd i henne...

Håper noen har noen gode råd, for det kan ikke fortsette slik...

Dessverre er det helt normalt, min er våken hver 3.t fra 21-06. Du må ta dupp på dagen, når hun dupper. Eller så kan du og pappaen ta annenhver natt, så vet du at du får sove annenhver natt.

Føler med deg :( her har lillemann våknet kl 23, 01, 03 og 05 før vi står opp kl 07. Legger seg 19.. Holdt på siden jul, sover ikke på dagen om vi ikke triller tur, så føler meg helt gåen i kroppen. Mannen tar barna hver lørdag fra 07-09 så jeg får sove fra 05-09, men det er jaggu ikke nok. Har ingen annen avlastning heller

Du er ikke den verste mammaen i verden!! Du er den beste Mia har <3 det er lov å være sliten, trøtt og lei. Dere har vært igjennom det verste som kan skje og det et klart at det ikke er nye igjen på reservelageret ditt. Kjenn på hva det er du trenger og ikke vær redd for å be om hjelp :)

Det som "trøster" meg når det er tøft er: "det er bare en periode. Det går over"

Stor klem til deg <3

Dessverre er det helt normalt, min er våken hver 3.t fra 21-06. Du må ta dupp på dagen, når hun dupper. Eller så kan du og pappaen ta annenhver natt, så vet du at du får sove annenhver natt.
Vet ikke om du har lest hva jeg skriver, men Mia sover ikke på dagen. Hun sover kun i vogna og kun en halvtime i strekk. Til sammen får hun 1,5-3 timer søvn til sammen iløpet av dagen. Her har hun sovet natten gjennom/vært våken EN gang og det er derfor ikke normalt at hun holder på slik. Hun har aldri pleid å være våken i flere timer om natten, siden den dagen hun kom til verden. Så nei, det er ikke normalt. Og nei, det er ikke bare å legge seg når hun sover på dagen. Pappaen har akkurat kommet tilbake i jobb etter 8 mnd borte og har ikke mulighet til å være oppe med henne på natten når han skal på jobb fra 8-16.

Vært urolig her siden han var 3 måneder, roligere nå igjen. Legger seg 18, spiser oftest rundt midnatt eller hender det han drøyer til ca 3. Nå spiser han bare en gang. Urolighetene varte i 1,5 måned. Det har vært kjempetungt å ikke sove over 2 timer sammenhengende. Gått litt på helsa løs. Men nå er det rolig igjen og jeg har kjøpt kamera så jeg slipper å stå opp om han lager lyd. Min sover i sin egen seng på sitt rom og ville aldri lagt seg til å sove i vår seng.
Det viktigste du gjør er å beholde roen. Mamma er den tryggeste personen i hele verden, sånn tenker jeg. Ikke prat. Vis babyen at det er natt. Jeg tar han alltid inntil meg så han får rape jeg da så litt kos blir det, men jeg tror han blir rolig av det og legger seg lett ned å sove etter han har spist.
Det er en periode.

Vet ikke om du har lest hva jeg skriver, men Mia sover ikke på dagen. Hun sover kun i vogna og kun en halvtime i strekk. Til sammen får hun 1,5-3 timer søvn til sammen iløpet av dagen. Her har hun sovet natten gjennom/vært våken EN gang og det er derfor ikke normalt at hun holder på slik. Hun har aldri pleid å være våken i flere timer om natten, siden den dagen hun kom til verden. Så nei, det er ikke normalt. Og nei, det er ikke bare å legge seg når hun sover på dagen. Pappaen har akkurat kommet tilbake i jobb etter 8 mnd borte og har ikke mulighet til å være oppe med henne på natten når han skal på jobb fra 8-16.
Det er normalt at babyer gjør endringer i sovemønster i perioder.

Kan ikke være tenner som er på vei? Eller et utviklingsprang?

Føler med deg :( her har lillemann våknet kl 23, 01, 03 og 05 før vi står opp kl 07. Legger seg 19.. Holdt på siden jul, sover ikke på dagen om vi ikke triller tur, så føler meg helt gåen i kroppen. Mannen tar barna hver lørdag fra 07-09 så jeg får sove fra 05-09, men det er jaggu ikke nok. Har ingen annen avlastning heller
Men her har hun ikke gjort det tidligere. Hun har så klart en og annen natt hvor hun er litt vanskeligere å legge, eller at hun våkner litt oftere. Men den siste uka har det liksom vært hver dag i tillegg til at hun holder på i timesvis og ikke vil legge seg igjen. Utrolig kjipt at du har det slik og at det har vart så lenge. Håper det bedrer seg etterhvert!

Du er ikke den verste mammaen i verden!! Du er den beste Mia har <3 det er lov å være sliten, trøtt og lei. Dere har vært igjennom det verste som kan skje og det et klart at det ikke er nye igjen på reservelageret ditt. Kjenn på hva det er du trenger og ikke vær redd for å be om hjelp :)

Det som "trøster" meg når det er tøft er: "det er bare en periode. Det går over"

Stor klem til deg <3
Pappaen er kjempeflink å hjelpe meg. Avlaster meg så fort han kommer hjem fra jobb. Men alle andre som har sagt de skal hjelpe oss, ser vi lite til. Foreldrene mine er så opptatt på jobb og i helgene reiser de på hytta, foreldrene hannes driver å bygger hus og moren hans tørr uansett ikke være alene med henne. Alle andre er også så opptatt med jobb og egne barn. De har lovet oss gull og grønne skoger, men vi ser ingenting til noe av det. Jeg gleder meg til de dagene jeg skal ut å treffe venner, for da er det noen andre som vil holde henne en stund. Hun vil aller helst bli båret hele dagen og det er jo veldig slitsomt...

Hun sovnet til slutt, men bare hvis hun fikk ligge oppå pappaen. Bestemt lita jente, som vet akkurat hva hun vil for å si det slik! Han må ta seg fri fra jobb i dag siden han ikke har sovet i natt. Flaks at han har en forståelsesfull sjef.

Kan det være at hun sliter med å sove fordi det ikke blir ordentlig mørkt ute lenger? Vi bor jo i nord hvor det ikke blir mørkt om natten utover våren og sommeren, så det kan jo hende det er derfor

Hun sovnet til slutt, men bare hvis hun fikk ligge oppå pappaen. Bestemt lita jente, som vet akkurat hva hun vil for å si det slik! Han må ta seg fri fra jobb i dag siden han ikke har sovet i natt. Flaks at han har en forståelsesfull sjef.

Kan det være at hun sliter med å sove fordi det ikke blir ordentlig mørkt ute lenger? Vi bor jo i nord hvor det ikke blir mørkt om natten utover våren og sommeren, så det kan jo hende det er derfor
Vi trenger lys for å produsere melatonin som hjelper oss å ha riktig døgnrytme. Det er vel heller i mørketida her i nord at vi kan bli søvnforstyrret. Ikke lett å forstå seg på babyer, de kan jo ikke akkurat si hva som plager dem, men de er veldig behovsstyrt enda ei god stund.
Hvor gammel er hun?
De sier vel at om en baby på over 6 måneder ikke har en god døgnrytme mht søvn så kan det være søvnforstyrrelser og da bør man oppsøke hjelp.

Men her har hun ikke gjort det tidligere. Hun har så klart en og annen natt hvor hun er litt vanskeligere å legge, eller at hun våkner litt oftere. Men den siste uka har det liksom vært hver dag i tillegg til at hun holder på i timesvis og ikke vil legge seg igjen. Utrolig kjipt at du har det slik og at det har vart så lenge. Håper det bedrer seg etterhvert!

Huff! Håper det går seg til fort! Trøsteklem til deg ❤ og du er den beste mammaen Mia kan ha - glem ikke det. Det er lov å være sliten.

Pappaen er kjempeflink å hjelpe meg. Avlaster meg så fort han kommer hjem fra jobb. Men alle andre som har sagt de skal hjelpe oss, ser vi lite til. Foreldrene mine er så opptatt på jobb og i helgene reiser de på hytta, foreldrene hannes driver å bygger hus og moren hans tørr uansett ikke være alene med henne. Alle andre er også så opptatt med jobb og egne barn. De har lovet oss gull og grønne skoger, men vi ser ingenting til noe av det. Jeg gleder meg til de dagene jeg skal ut å treffe venner, for da er det noen andre som vil holde henne en stund. Hun vil aller helst bli båret hele dagen og det er jo veldig slitsomt...
For en flink pappa :)
Hvis de har sagt de skal hjelpe til, kan det være at de venter på at du skal spørre rett ut? Hvor vanskelig det enn er, kanskje du må si "hun er mye våken på natta for tiden, jeg er sliten og trenger litt avlastning".

Huff.. Skjønner deg veldig godt. Mam bruker opp alt av energi og krefter. Min gutt gikk fra å sove godt om nettene til å bli kavete, vanskelig å roe, og mange oppvåkninger - og på dagen sluttet han å sove. Det startet da han var 5 mnd og har nå vart 1 mnd. Ser ut til å bli bedre nå!

Det er samme som min, hun sover 2 timer på dagen. Det er også helt normalt, men sover hun 30 min, så må du legge deg de 30 min. Søvn er søvn :)

Jo, det er normalt. Alle babyer har sine perioder, noen barn sover som engler frem til 1-års alder, og får så perioder der de er våken om natta til de er 2 år gamle. Det er også helt normalt.

Min mann jobber også, men han klarer da sannelig å ta en natt, det handler ikke om hva man ikke orker, men hva man ikke gidder å orke. Min samboer har en meget fysisk krevende jobb, viljestyrke er alfa og omega.

Jeg har det veldig likt på både dag og natt. Tårene triller ofte på kvelden og natten, når jeg kjenner at sævnmangelen er enorm og jeg ikke skjønner hva jeg kan gjøre.. I det siste har jenta vår sovnet i 18-19-tiden, våkner ca en gang i halvtimen fordi hun har mistet smokken og oppdager at hun er alene. Etter kl 22/23 våkner hun hver 2.-3. time for mat. Kl 03-03.30 våkner hun plutselig og er helt våken og blid. Da er hun gjerne våken til 05-05.30. Våkner igjen for mat i 06-tiden og kl 07 er natten over for henne. Jeg er så trøtt og sliten. Det har vært sånn lenge nå, og jeg har prøvd alle triks i boka. Når hun våkner midt på natta pleier jeg å ikke plukke henne opp og ikke prate noe særlig før det har gått ca 1 time, bare sitte der så hun ser meg, slik at jeg ikke vekker henne mer, og i håp om at hun sovner igjen. Noe hun aldri gjør... Hun ligger og ler, tøyser og skratter, så mannen våkner gjerne også. Når jeg gir opp, går han inn på stua med henne til hun blir trøtt igjen. Hun sover lite på dagen, så vi har begynt å gå to turer med vogn hver dag, i tillegg til å bysse/mate henne litt i søvn av og til. jeg føler at jo mer vi hjelper henne å sove på dagen, jo bedre natt får hun. Håper det gir seg snart.

Min sov også natten igjennom lenge. De siste ukene har hun vært våken både 0300 og 0500 for mat. Hun sovner riktignok rett etter at hun har spist i 5 min, det gjør jeg og, så for meg gjør det derfor ikke så mye at hun våkner, da vi begge sovner fort og godt. Nå om dagen foregår all dagsoving oppå meg, tar ikke det så tungt: sitter og ser en film og koser på mini, mens hun sover. Synes det er så koselig. Hun blir så fort stor så prøver å nyte all nærheten:)

Tror ikke det er noe unormalt at de våkner litt oftere igjen. De er ikke maskiner, og ting går i perioder.

Hmm, skjønner godt at du har det vanskelig. Jenta mi har også alltid vært veldig snill om natta og har vært maks våken 2 ganger iløpet natta og det har vært sjeldent. Hadde hun plutselig begynt å være såpass urolig og endret seg så hadde jeg også begynt å lure. Jenta mi har også reagert litt et par kvelder nå da det har vært lyst når hun har lagt seg, men nå går det greit. Regner med at du har prøvd alt men.. Sørg for å ha det mørkt på rommet og jenta mi er mest rolig når det er kaldt på rommet også. Frøkna her sover like lite som di på dagtid, som regel bare en halvtime om gangen. Jeg tenker at dette regulerer hun selv, og da sover hun lenger om natta i stedet. Så det er rart jenta di ikke er "sliten" om kvelden og dermed sovner. Gir du henne noe grøt, eller vet du at hun er mett? Frøkna her begynt å bli veldig utilfreds når hun var ca 4 måneder og sov kortere og kortere om natta. Hun har hele tiden fått mme og jeg begynte da å gi henne litt grøt for jeg tenkte at kanskje hun hadde behov for mer. Hun har blitt veldig glad i grøt og nå spiser hun en god porsjon før hun legger seg og i natt sov hun 12 timer uten å våkne for flaske.
Jeg har også hatt jenta mi hos manuellterapaut og fått løst opp noen låsninger i ryggen da hun ikke ville ligge på ryggen i starten og lå og sparket hele natta. Nå er hun mye roligere :)

Heia deg for den innsatsen du gjør! Jeg skjønner at jeg er veldig heldig og jeg er sykt imponert over dere som har vanskelig netter! Stå på! Dere er den beste mammaen babyen deres kunne fått! <3

Når frøkna her var veldig urolig så sov hun en del på magen, da roet hun seg med en gang. Ellers så stemmer jeg i de over her, at det er nok en fase som går over :)

Back
Topp