Rutiner?

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Hvor gamle er babyene deres, og har dere begynt å få inn rutiner på soving/spising etc? Har babyene laget rutinene selv, eller har dere voksne måtte hjelpe til? Hvordan har dere isåfall gått fram?
Lillesnupp er 8 uker og jeg kunne snart tenke meg å prøve å få litt rutiner på soving/måltid om nettene. Hun er selvregulert til nå og sover gjerne fra 23/24 og til 03/04, men da er hun våken og klar for dagen, og det er ikke mammaen! Hun får selvfølgelig mat når hun er sulten, men fra måltidet i 03/04 tida så kaver og turner hun fram til neste måltid i 06/07 tida. Jeg kunne gjerne sett at hun sov disse timene så vi heller kunne stått opp da. Blir til at vi ligger lenge utover formiddagen fordi mamsen er stuptrøtt etter ukesvis med max 4 timer søvn.. Hun sover også en del på dagen når hun sovner av seg selv, helt uten system og opptil 2 timer i strekk. Bør jeg kanskje kutte ned på dagsoving så hun sover om natta? Er litt skeptisk til å holde henne våken siden "søvn avler søvn", og å få henne til å ta en lur når hun ikke er trøtt, nytter ikke.. Vi samsover i samme seng om natta, men denne uka skal hun over i egen seng inntil min side, siden pappaen sover så uryddig og flere ganger nesten har dunket til henne i søvne.

soving på dagtid varierer litt fra dag til dag, men kvelden og natten er ganske rutine og har vært det en stund. Siden vi har en storebror som gjerne står opp 6-7, så har vi helt fra første stund jobbet for å få henne tidligs mulig i seng, slik at rutinene deres samsvarer. Og ikke minst få litt voksentid.. Phu...

Pappaen triller alltid en liten tur i 18-tiden slik at hun sover en liten halvtime (på den måten unngår vi at hun blir overtrøtt før leggetid) så bader vi henne i 19-tiden. Så blir det på med pysj, ammning osv, så legger vi henne i sengen ca 19.30 - 19.45. Da sovner hun ganske kjapt med smokk og bamse (hun sover på eget rom). Så går jeg inn til henne sånn i 21-tiden og gir henne litt mer mat. Da halvsover hun. Så våkner hun gjerne et sted mellom 02 og 03. Da ammer jeg henne inne på rommet hennes og hun sovner stort sett med en gang. Og så våkner hun ofte mellom 5 og 6. Våkner hun 5, så prøver vi å få henne til å sove igjen, ofte våken i en halvtime da, og sover til rundt 7. Hvis hun våkner 6 så står jeg opp med henne.

Jeg tror at babyer veldig ofte blir overtrøtte om kvelden, og egentlig er født A-mennesker (ihvertfall her i huset ;) ) og at det ofte hjelper på nattesøvnen å få de tidlig i seng:)

Jeg tror også det hjelper å starte dagen til ca samme tid hver dag:)

Vår er 9 uker nå.

5 uker gammel, og null rutiner :-) han sover når han vil! Men heldigvis på natt!
Men vi gjør et godt forsøk på å holde han våken fra kl 19-21 ca, for sover han i d tidsrommet har han dårligere søvn på natt!

Han styrer dagen selv, 7 uker. Eneste er at jeg har siste uka lagt han over i bedside criben i stedet for i mellom oss voksne, og nå nylig begynt å legge han i 22.30 tiden selv om jeg gjerne blir oppe en stund til. Så vil jeg forskyve leggetiden med en halvtime ca etterhvert. Usikker på hvor ofte en gjør dette?

Vi har ikke rutiner, men jobber med å få ham til å sovne tidligere på kvelden. Han er litt over to mnd nå, men sliter med litt kolikk så han kan skrike i timesvis noen ganger på kveldstid. Håper det gir seg når han blir rundt tre mnd, og tenker å prøve litt hardere da. Går mye tur i bæretøy på kvelden, og nå er han f.eks rolig og på vei til å sovne i sjalet sitt :) vi står opp til samme tid siden vi leverer storebror til frokost i bhg.

Vi har ikke rutiner, men jobber med å få ham til å sovne tidligere på kvelden. Han er litt over to mnd nå, men sliter med litt kolikk så han kan skrike i timesvis noen ganger på kveldstid. Håper det gir seg når han blir rundt tre mnd, og tenker å prøve litt hardere da. Går mye tur i bæretøy på kvelden, og nå er han f.eks rolig og på vei til å sovne i sjalet sitt :) vi står opp til samme tid siden vi leverer storebror til frokost i bhg.
Vi også hadde en del skriking på kvelden når hun var sånn 5-6 uker, men det har gitt seg nå. Lurer på om det hadde sammenheng med utviklingssprang. Det stemte veldig med det som står. I følge appen skal det komme en ny "vanskelig" periode for babyen nå:banghead:

Vi også hadde en del skriking på kvelden når hun var sånn 5-6 uker, men det har gitt seg nå. Lurer på om det hadde sammenheng med utviklingssprang. Det stemte veldig med det som står. I følge appen skal det komme en ny "vanskelig" periode for babyen nå:banghead:

Bra det ga seg hos dere en periode! Her begynte det med kveldsuro første uken og ble bare verre og verre frem til han var 6-7 uker, da det roet seg litt. Nå er noen kvelder bedre enn andre. Ser ut til at han reagerer på sterk mat og at det hjalp da jeg kuttet ut melk for snart to mnd siden :)

Bader lillemor hver kveld rundt kl 21, på med pysj så får hun pupp. pupper henne da på begge puppene før natten. deretter blir hun lagt i egen seng (Sidebed). Da våkner hun ikke igjen før cirka klokken 01 og får en liten påtår. Då sover hun som regel til i 4-5-6tiden før vi bytter bleie+ litt mer pupp. Men noen dager våkner hun ikke før 7-8. DEILIG!! Er A-menneske så rundt 8-halv 9 står vi opp uansett.

Lille er 5uker+2dager.

Lillebror er 5 uker å 3 dager. Han laget sine egne rutiner allerede da han var 2 uker. Står opp i 8-9 tiden å tar kveld i 21-tiden. Har den siste uka vært våken ca 2-3 timer på formiddagen å tar igjen mye søvn utover dagen/ettermiddagen. Sover som regel alt fra 3 til 6 timer i strekk på natta:)

Ingen soverutiner på dagen, men han sover gjerne 2-3 timer før middagstider. Han er ekspert på å våkne i det jeg setter meg for å spise selv om vi sjeldent spiser middag samme klokkeslett hver dag. Prøver å holde han våken etter kl 19 på kvelden. Da skal han bades osv. Så ammer jeg så mye det går. Han sovner gjerne mellom 22 og 23 og sover så ca 5timer. Så er jeg våken med han en times tid og ammer og så sover han 2-3timer til. Hender at vi sovnet igjen etter andre amming også men hender også ofte at vi står opp rundt da for da er kl ca 8.00. Så litt rutiner begynner å komme, men noen dager blir helt annerledes enn hva rutinen tilsier

7 uker her, og har ingen faste rutiner utover det at hun må tilpasse seg i forhold til hverdagen her hjemme med storesøsken. Men det gjelder i grunn bare det at hun vekkes rundt kl. 08.15. Leggetid driver vi ikke med enda, hun legger seg med meg. Min erfaring er at ting naturlig faller inn i en rutine etterhvert, tidligst ved tre måneders alder, så stresser ikke med det.

Bader lillemor hver kveld rundt kl 21, på med pysj så får hun pupp. pupper henne da på begge puppene før natten. deretter blir hun lagt i egen seng (Sidebed). Da våkner hun ikke igjen før cirka klokken 01 og får en liten påtår. Då sover hun som regel til i 4-5-6tiden før vi bytter bleie+ litt mer pupp. Men noen dager våkner hun ikke før 7-8. DEILIG!! Er A-menneske så rundt 8-halv 9 står vi opp uansett.

Lille er 5uker+2dager.
Å, det hørtes deilig ut! Noe sånt kunne jeg tenkt meg her i hus også..

Har ikke faste rutiner enda. Men fra hun var nyfødt måtte vi mate hver 3. Time, nå sier hun fra selv, noen ganger etter bare 2 timer. Har pleid å gå tur rundt 11-12, så hun sover ofte den tiden i 3-4 timer noen ganger, selv om vi ikke går på tur.
Våkner på natta hver 3. Time for mat, men de 3 siste dagene har hun sovet 6-7 timer:)

Null rutiner, her eter vi og sover som det passer! Sover godt om natten, men sover kun korte strekker på 30-40 min på dagtid, uansett om det trilles eller vognen er stillestående

Ingen rutiner, mini er fem og en halv uke og får styre (stort sett) dagen selv. Han sover litt bedre på natta enn på dagen, ofte både jeg og han sovner etter mating i syv tiden om morgenen, så har blitt noen dager vi er sent oppe

Min lille har hatt samme rutine siden han ble født. Bortsett fra at han selvfølgelig er mer våken på dagen nå.
Han sovner "for kvelden" rundt klokka 20:00. Våkner klokka 23 for å få mat. Spiser og sovner. Våkner klokka 01, mat og sovner. Våkner klokka 04, mat og sovner. Våkner 07, mat og sovner. Så klokka 09 mat og vil stå opp :)
Har ikke prøvd å laget en rutine, han har liksom lagd den selv.
Tenker dog jeg skal begynne med litt kveldsrutine snart, mat, bade og kveldsstell, få på pysj, lese litt og så sove. Slik at han senere får en god rutine.

Om din ikke har en god rutine så ville jeg kanskje begynt å lage en med rolig kveldsstell, lese en bok og ha en rolig kosestund på kvelden. Slik at babyen etterhvert skjønner at det er tid for å sove. De skjønner gjerne ikke forskjellen på natt og dag enda, så må nok bare prøve å få babyen til å skjønne det med å lage gode rutiner :)

Skjønner ikke greia med å måtte ha rutiner så tidlig, for et pes.
Her styrer baby selv alt og det er null stress selv med en storesøster

Og bader dere virkelig de små hver dag? Til og med på sykehuset sies det at det ikke er nødvendig med mer enn 1-2 ganger i uka. Babyer blir ikke akkurat skitne..

Skjønner ikke greia med å måtte ha rutiner så tidlig, for et pes.
Her styrer baby selv alt og det er null stress selv med en storesøster

Og bader dere virkelig de små hver dag? Til og med på sykehuset sies det at det ikke er nødvendig med mer enn 1-2 ganger i uka. Babyer blir ikke akkurat skitne..
Vi bader hver dag fordi hun koser seg sånn, og det er veldig deilig med rutiner. Har ikke vært pes å innføre i det hele tatt:)

Back
Topp