Rutiner?

Nr32024

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Har dere begynt å få rutiner? Og har dere fast tidspunkt for leggetid? når begynte dere med det? Her er mini 6 uker og sover når hun vil og legger seg sammen med oss i 22-2230 tiden :)

Ikke planlagte rutiner, men bare blitt sånn :) (Han var 2 mnd i går)
Står opp i 8-9 tiden da William våkner, men ikke helt sulten enda, så jeg går og bytter bleie, tar på hverdagsklær og legger han i babygymmen. Der ligger han gjerne 30-40 min mens jeg koker flasker, fikser vask og eventuelt lager klart frokost og kaffe til meg. Deretter vil han gjerne ha mat og da koser vi oss en stund i sofaen. Klokken 10 pleier han å sove, men sjeldent mer enn en time. Da spiser jeg frokost, ser litt på tv, surfer litt på nett og henger opp klær. Når han våkner leker vi litt og koser oss. Han er våken ca. 1,5 time av gangen før han trenger en lur og sover da i ca 1 time. Får mat ca hver 3-4 time. På ettermiddagen går vi gjerne en lang tur og da sover han til vi kommer hjem. På kvelden kan det går litt lenger mellom sovingen, bader han rundt 18-19, legger han rundt 21 og så sovner han som oftest godt før kl. 22! Enten våkner han en gang mellom 4-6 for mat, og sovner igjen, eller så sover han hele natten igjennom :)

Vi fikk rutiner inm når hun var 7 uker. Ikke bevisst, mem ble bare sånn. Hun legger seg 7. Sover til halv 1 før flaske. Så til seks/halv 7 før ny flaske. Står opp klokka 9:) matingen er nærmest styrt etter klokka. Hun blir sulten til nærmest samme tid hver dag:)

Hvordan får dere babyen til å sovne når dere legger for kvelden? Sliter veldig med det her, hun vil helst sovne på meg eller pappaen. Kan ikke legge henne når hun blir trøtt, da blir det bare gråting!

Hvordan får dere babyen til å sovne når dere legger for kvelden? Sliter veldig med det her, hun vil helst sovne på meg eller pappaen. Kan ikke legge henne når hun blir trøtt, da blir det bare gråting!

Vi har også hatt det sånn fram til den siste uken, nå er han 7 uker og så lenge smukken er i munnen er alt greit :) det ligger en singlett som jeg gR brukt i sengen og det var når vi prøvde det at han kunne sovne i sengen.

Vi har noen rutiner men ikke mange.
Det varier litt når han vil ha mat på natten og dette har også litt å si for hvordan dagen blir. Men han får som regel flaske i 10-12 tiden og etter den tar vi oss en trilletur og da sover han i vognen en stund.
Han bruker å legge seg for natten etter flasken han får mellom 8-10.
Ellers varier det litt hva vi gjør på, han ligger litt på babygymnen, sitter i vippestolen om han er våken når jeg skal lage middag eller dusje og ellers er det mye kos og lek :)

Tenker det snart er på tide og lage faste rutiner, men stresser ikke med det :)

Begynner å bli rutiner her i huset. Men de er kommet litt av seg selv egentlig :)

Lille våkner gjerne i 8 tiden og vil ha mat. Etter det står vi opp og tar morgenstellet.
Han sovner da gjerne igjen mellom 9 og 10. Sover en liten lur på max en time (ofte mindre) og så mat igjen.

Legger han ut i vognen i 12 tiden, da sover han 3 timer.

Utover kvelden er det gjerne mat hver 2-3 time og en blund her og der.

Går på badet for bading og kveldsstell rundt 19-19.30 (hvis vi er hjemme). Etter dette går vi rett på rommet med dempet belysning og gir mat før han blir lagt i sengen og da er det natten for han:)

Våkner 1-2 ganger om natten for mat, men sovner under måltidet og legges tilbake i egen seng.

Begynner å få litt rutiner vi også.

Tulla vokner så å si 06:30 hver dag, og da er hun sulten og får mat. Vi leker og koser litt også sover hun fra ca 8 - 9:30, da får hun mat på nytt. Etter det er hun ordentlig klengete, hun krever så å si kropskontakt hele tiden. Sover kun på armen eller i vognen når vi går tur. Hvis jeg prøver å legge henne ned i vogga eller i babynesten våkner hun etter ca 10 min.

I våken periodene leker vi litt og enkelte dager får jeg litt "fri" ved å legge henne under babygymmen, men ligger der max 15 min.

Vi prøver å legge henne mellom kl. 19 og 20, da sover hun til ca 22-23 og hun får mat igjen også blir hun lagt ned igjen og sover til 6:30.

Merker at jeg begynner og bli sliten av at hun er så klengete, men jeg setter veldig pris å at hun sover hele natten.

Vi hadde skikkelig problemer med ert vi og, men bestemte oss for at det ikke skulle bli en fast rutine å sovne på oss. Så etter noen dager med litt kamp der vi la han ned i rett tid(var trøtt, men ikke overtrøtt) så går det bedre. Litt skrik når vi legger men holder i hånden, stryker på hodet og synger så sovner han fort! Her var trikset å la han sove litt på oss istiden på kveldstid før vi legger han så han ikke blir så overtrøtt :) vi la også babynestet i vuggen spiser ble litt trangere! Gjør også som Smil90 skrev og legg et plagg med lukt av deg i vuggen så føles det enda tryggere :)

Ingen faste rutiner, det blir som det blir. Eneste er at hun legger seg rundt 19, det har hun bestemt selv. Morgen rundt halv sju. Ellers varierer det veldig hele dagen. Trøtt en time etter at hun stod opp og hun kan gjerne sove hele tiden mellom 11 og 15 hvis hun får litt mat innimellom.

Kveldsrutinen har vi satt inn bevisst fra vi kom hjem. Vi steller ham for natta fra 18ish og når ham stomper av ved puppen/på brystet mitt i 18:30-20:00 tiden, så bærer vi ham i soverommet. Leggetiden kommer an på når han har våknet på ettermiddagen. Nå er han våken som regel i 2 timer. Det hender at han er halvvåken når vi bærer ham i soverommet, men så lenge han har våket i 2+ timer og har kluten sin med seg, da sovner han av seg selv (Halleluja!).
På dagen har vi ikke fastere rutiner enn at han er våken i ca 2 timer, sovner av med en sovepuppetår og sover da i alt fra 30 min til 4 timer på sofaen i babynest'en. Vi har sjeldent hatt ham ute å sove, bare når vi drar på besøk. Da sover han ikke lenge. Må nok ha ham oftere å sove ute.

Vi hadde skikkelig problemer med ert vi og, men bestemte oss for at det ikke skulle bli en fast rutine å sovne på oss. Så etter noen dager med litt kamp der vi la han ned i rett tid(var trøtt, men ikke overtrøtt) så går det bedre. Litt skrik når vi legger men holder i hånden, stryker på hodet og synger så sovner han fort! Her var trikset å la han sove litt på oss istiden på kveldstid før vi legger han så han ikke blir så overtrøtt :) vi la også babynestet i vuggen spiser ble litt trangere! Gjør også som Smil90 skrev og legg et plagg med lukt av deg i vuggen så føles det enda tryggere :)
I kveld dusjet hun med meg klokka 19, så tok pappaen på pysj og kosa med henne mens jeg dusja ferdig. Så gikk vi på soverommet der hun fikk flaske i sengen. La henne ned i babynestet når hun var ferdig å spise. Der hadde jeg lagt en t-skjorte jeg hadde brukt i går. Ble en del gråting, men jeg lå ved siden av og holdt henne i hånden og strøk henne over hodet. Til slutt sovnet hun faktisk, og hun sover enda nå 21.30! Så utrolig deilig å kunne ha litt voksentid i stua mens hun sover!!:)

Her har vi også begynt å få inn litt rutiner. Står opp ved 8 tiden hver dag, spiser og leker en stund. Noen dager sover han flere timer i vogna, 2-4 timer eller en del små dupper inne. Spiser mme hver 3-4 time. Legger seg ved 21 tiden. Og våkner med 4-5 timers mellomrom for mat om natta. Leggetid varierer litt på om han har vondt i magen eller ikke og hvor lenge det er siden han sov sist. Har idag prøvd han til å få sove før han blir overtrøtt, for hvis ikke så kan han være våken fra morgen til ettermiddag uten noe søvn. Men virker som en del rutiner kommer av seg selv:)

Så godt å se at folk begynner å få rutiner selv om babyene er så små, begynte å tenke på det selv men slo det fra meg fordi jeg tenkte hun var for liten men skal prøve meg fram nå ser jeg :D blir godt å få litt voksentid i stua igjen ja

Back
Topp