Rutiner

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Nå fikk jeg plutselig nok for 4 dager siden og bestemte meg for å kjøre vesla på klokkeslett. Helt sprø av å aldri kunne planlegge noe, plutselig passet det ikke fordi hun ville ha mat eller sove eller så sov hun ikke så lenge som jeg trodde. og så passet ikke siste duppen ut med leggetid og så ville hun sove rett før mat som gjorde at hun våknet etter kort tid fordi hun var sulten men var grinete fordi hun var mer trøtt osv osv. Det har funket glimrende bank i bordet! Vært litt småsutrete rett før mat/søvn et par ganger men går fint an å utsette litt med litt underholdning. Håper kroppen hennes venner seg til rutinene fort :) Tok utgangspunkt i ca sånn hun pleide å ha behov for da (en lengre dupp et par timer etter vi står opp og en litt kortere og så en halvtime etter middag, 2-3 timer mellom søvn og mat.)

Hvordan er det med deres babyer?

Sent from my iPhone using BV Forum

Har på en måte en rutine på ting, men da det varierer når lille her bestemmer seg for å starte dagen blir det liksom ikke til samme tid hver dag.. Men er som regel en dupp 1,5-2 timer etter vi står opp, som regel er den på halvannen time, men noen ganger ee den 45 minutter, andre ganger 2 timer.. Jeg lar han sove så lenge han vil. Så er han våken 2-3 timer før det er dupp igjen. Denne varierer også fra 45 minutter til 2 timer. Etter dette er han som regel våken til han skal legge seg mellom 18:30-19. Hender han må ha seg en liten blund i 16-tiden om han har vært veldig tidlig opp, eller dupp nummer to blir ødelagt. Da får han sove max 30 minutter.

Februar-14 mamma <3

Her sover guttungen to-tre ganger ila dagen. Første dupp ca 3 timer etter vi har stått opp. Denne duppen kan vare i 30 min-1 t og 45 min. Neste dupp kommer ca 3 timer etter han har våket fra første dupp, denne varer ca 30 min. Noen ganger sover han 30 min sent på ettermiddagen også, men ikke alltid. Han spiser ca hver 3. Time ila dagen.
Han legges for kvelden mellom 19.30 og 20.00. Våken hver 2.-3. time på natt.

Sent from my iPad using BV Forum

Vi har hatt rutiner i flere måneder og det funker egentlig bra :) Eneste som varierer litt er søvnen da mini stortsett bare sover 20-30min 1-3ganger i løpet av dagen. Litt lite, da han er stup trøtt rundt 18:00.. Pleier å drøye leggetiden til rundt 19.00...

Mini vil helst få meg seg ALT som skjer, virker som han er livredd for å gå glipp av noe..

Vi har hatt rutiner fra starten av grunnet storesøs er i rutine mtp bhg, søvn osv og det har funket veldig bra for oss. Begge barna mine er glad i faste rutiner og det må jeg si passer meg fint

Her har vi rutiner på hvordan vi legger henne på dagtid og for natta. Syns det funker relativt bra. Men det er ikke til faste klokkeslett for det kommer an på når hun er trøtt og hvor lenge hun sovet. På kvelden har vi begynt å legge henne i 18/19-tida. Kommer an på når hun hadde sin siste dupp. Og det funke sykt bra. Må kanskje opp til henne to ganger før kl 00. Og hun sover like lenge som før. Til 05/06.

Hvis vi skal gjøre noe på dagtid så gjør vi det rett etter at hun har sovet. Nå er det også enklere å gå i butikken siden hun ikke hylskriker i vogna :-D

• Liker
Reactions: BMC
Har på en måte en rutine på ting, men da det varierer når lille her bestemmer seg for å starte dagen blir det liksom ikke til samme tid hver dag.. Men er som regel en dupp 1,5-2 timer etter vi står opp, som regel er den på halvannen time, men noen ganger ee den 45 minutter, andre ganger 2 timer.. Jeg lar han sove så lenge han vil. Så er han våken 2-3 timer før det er dupp igjen. Denne varierer også fra 45 minutter til 2 timer. Etter dette er han som regel våken til han skal legge seg mellom 18:30-19. Hender han må ha seg en liten blund i 16-tiden om han har vært veldig tidlig opp, eller dupp nummer to blir ødelagt. Da får han sove max 30 minutter.

Februar-14 mamma <3
Var sånn her også, visste aldri når jeg kunne dra for hun kunne sove i 30min eller tre timer...

Vi har hatt rutiner fra starten av grunnet storesøs er i rutine mtp bhg, søvn osv og det har funket veldig bra for oss. Begge barna mine er glad i faste rutiner og det må jeg si passer meg fint

Passer meg fint også. Storebroren har vært i rutiner siden han var 3 mnd, men gled mye lettere inn i det selv...

Var sånn her også, visste aldri når jeg kunne dra for hun kunne sove i 30min eller tre timer...

Her er det heldigvis ikke noen krise om jeg må vekke han fordi vi skal noe, men gleder meg til ting blir mer forutsigbart! I dag våkna han 5, og første duppen hans varte bare 45 minutter.. Kjenner pappan skal få ta han litt på formiddagen så jeg får sove :p

Februar-14 mamma <3

Her har det vært rutine fra dag 1.

Dere som har rutiner fra dag 1, hvordan gjør dere det? Vekker dere baby etter x antall minutter og holder de våkne til det er sovetid igjen? Her sov han jo døgnet rundt i starten, var bare oppe og fikk mat og sov videre.

Februar-14 mamma <3

Dere som har rutiner fra dag 1, hvordan gjør dere det? Vekker dere baby etter x antall minutter og holder de våkne til det er sovetid igjen? Her sov han jo døgnet rundt i starten, var bare oppe og fikk mat og sov videre.

Februar-14 mamma <3

Hvorfor skal man vekke en baby som sover?
Jeg har aldri vekket henne.

Hun har sovet rundt siden hun ble født. Aldri fått mat om natta.
Fått pysj og putta i seng, sovet til neste dag og fått mat. Så fått mat hver 3-4time (alt ettersom hun har sovet), våkner selv når hun vil ha mat.

Leggetiden har vi gått gradvis ned på etterhvert som sovingen på dagen har gått ned (før sov hun en lengre strekk på 3-4t på dagen).

Nå legger hun seg 1830-19. Sover til 07, får ren bleie og mat. Sover ca 1 time til.

Så sover hun 2*30min på dagen frem til hun legger seg i 1830-19 tiden.

Første luren er ca kl 12 og andre er ca kl 15.

Hvorfor skal man vekke en baby som sover?
Jeg har aldri vekket henne.

Hun har sovet rundt siden hun ble født. Aldri fått mat om natta.
Fått pysj og putta i seng, sovet til neste dag og fått mat. Så fått mat hver 3-4time (alt ettersom hun har sovet), våkner selv når hun vil ha mat.

Leggetiden har vi gått gradvis ned på etterhvert som sovingen på dagen har gått ned (før sov hun en lengre strekk på 3-4t på dagen).

Nå legger hun seg 1830-19. Sover til 07, får ren bleie og mat. Sover ca 1 time til.

Så sover hun 2*30min på dagen frem til hun legger seg i 1830-19 tiden.

Første luren er ca kl 12 og andre er ca kl 15.

Nei, bare lurte siden ting har vært i rutine fra dag 1. Så for meg det var faste klokkeslett på duppene også da, derfor jeg spør.

Februar-14 mamma <3

Her har vi så å si hatt rutiner fra dag 1, har fulgt hans rytme og han har klart selv å lage de. Nå sover han 12timer om natta, så er han våken i 1-2timer før han sover 1-2timer. Legger seg kl.21 hver kveld. Spiser når han våkner og før han sovner, så ammer ganske ofte.

Vi har ikke helt faste rutiner, men jeg vet sånn ca. hvor mye hun sover hver dag og kan planlegge litt. Bruker klokka mye, ser f.eks. at hvis hun har vært våken 2 timer er det på tide å legge henne. Kan da planlegge litt når jeg skal gå ut hvis hun skal sove i vogna.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Her så er rutinene hun har laga helt selv opp klokken halv 7 eller 7 så klokka 8 mme så en times blund så leke til 11 så er det fruktmos mat leke til 12 eller 13 så sove litt spise mme klokka 14.30 så leke til 16.30 så sove 1time leke til jeg får lagd middag så får hun middagsglass så bade gjøre seg klar til å sove :) så rund 19 eller 20 så sover hun rundt men ammer to ganger etter hun har lagt seg siden det er så varmt for tida :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

I dag tenkte jeg jeg skulle prøve på nogenlunde faste tidspunkt på dagsovinga.... Klokken 9 for første blund og 13:30 for neste var planen! 8:15 var han så trøtt at han sovnet og jeg måtte bære han ned i seng, jaja, ikke så ille. Sov til 9:45 ca. Så var det og skulle tyne han til 13:30.. Yeah right, 12 sovna han igjen og måtte bæres ned. Tror han bare skal få styre det selv en stund til :p er jo så forskjell fra dag til dag nårtid han våkner om morgenen.

Februar-14 mamma <3

Idag var det morgen klokka 8. Første lur fra 9.30-11.15. La seg igjen 12.30 og sover enda (13.30). Så blir det vel en lur til fra 16-17 og natta klokka 19. Det er sånn cirka sånn dagene forløper seg om dagen. Varierer litt hvor lenge han sover på lurene men alltid tre stykker og siste avsluttes rundt 17. Sjelden våken mer enn 1.5 - 2 timer, da blir han bare grinete.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

I dag tenkte jeg jeg skulle prøve på nogenlunde faste tidspunkt på dagsovinga.... Klokken 9 for første blund og 13:30 for neste var planen! 8:15 var han så trøtt at han sovnet og jeg måtte bære han ned i seng, jaja, ikke så ille. Sov til 9:45 ca. Så var det og skulle tyne han til 13:30.. Yeah right, 12 sovna han igjen og måtte bæres ned. Tror han bare skal få styre det selv en stund til :p er jo så forskjell fra dag til dag nårtid han våkner om morgenen.

Februar-14 mamma <3
Sånn var det her også, men så begynte det å stabilisere seg litt så da tenkte jeg at da går det an

Sånn var det her også, men så begynte det å stabilisere seg litt så da tenkte jeg at da går det an

I går sov han 4 små blunder, i dag ser det ut som det blir to lange, ikke noe stabilt her :p men i går lurer jeg rett og slett på om han har vært sulten og dermed ikke sov lengre enn 45 minutter...

Februar-14 mamma <3

Back
Topp