Rutiner?

Sulemu

Forelsket i forumet
Januarhula 2014
Når begynner man med kveldsrutiner på de små? Noen som allerede har begynt eller som har barn fra tidligere, og kan svare? :)

Lillegutt er 6 uker snart, og i begynnelsen var han sammen med oss hele tiden, dvs at vi la han i sengen sin når vi selv la oss. Nå de siste par ukene har vi prøvd å få han i seng en stund før oss, og det blir som regel mellom kl 22 og 24. Varierer litt etter hvor våken han er og hvor lenge han spiser først.
Når han da er lagt, sover han i 5-6 timer før han vil ha mat, og så sover han 3-4 timer til.


Sent from my GT-I9105P using BV Forum mobile app
 
Her spiser han hver 2-3 time, så vi legger oss så snart han har fått siste måltid med pupp og mme. Men vi skifter til pysj, underholdningen blir borte, og lyset slokkes. Så litt rutine er det. Blir mer når han sover lenger etterhvert. Tidlig enda når man bare er seks uker. :)
 
Her er jeg heldig hvis hun sover 4 timer etter amming på kvelden, så har ikke begynt med noen rutiner ennå
 
Vi har fått det prentet inn i hodet vårt at det beste tipset tvillingforeldre har til tvillinger er rutiner, så vi har laget en slags kveldsrutine. Veldig enkelt; skift, eventult bad, bleie, mating og deretter i seng på soverommet, lyset av (har på dimmer på rommet ved siden av så de kan orientere seg om hvor de er), ingen lyd og ingen snakk annet enn kanskje "shh" lyd om de er urolige. Om de blir veldig urolige så får de en finger eller to og holde i og vi må jo inn å proppe i smokken innimellom (og i det jeg skriver det hyler den ene tvillingen :p ). Og da er det ikke noe "opp av senga" igjen før neste måltid, eller om de trenger ny bleie. Vi prøver å få til dette mellom 7 og 8. Det tar litt tid før de roer seg, selvom en av dem kan roe seg med en gang noen dager (bytter på hvem det er). Så må vi inn en del ganger for smokk-inn-propping, men som oftest funker dette ekstremt bra :) Også prøver vi å få dem opp igjen og inn på stua rundt halv 8 dagen etter. Dette er for å gjøre dem vant med at nå er det dagen så vi kommer igang og får inn første måltid før pappaen drar på jobb etterhvert. Den siste delen får vi se om er nødvendig når jeg kanskje får litt mer kontroll etterhvert ;) Tvillingene er 5,5 uker.
 
Vi har fått det prentet inn i hodet vårt at det beste tipset tvillingforeldre har til tvillinger er rutiner, så vi har laget en slags kveldsrutine. Veldig enkelt; skift, eventult bad, bleie, mating og deretter i seng på soverommet, lyset av (har på dimmer på rommet ved siden av så de kan orientere seg om hvor de er), ingen lyd og ingen snakk annet enn kanskje "shh" lyd om de er urolige. Om de blir veldig urolige så får de en finger eller to og holde i og vi må jo inn å proppe i smokken innimellom (og i det jeg skriver det hyler den ene tvillingen :p ). Og da er det ikke noe "opp av senga" igjen før neste måltid, eller om de trenger ny bleie. Vi prøver å få til dette mellom 7 og 8. Det tar litt tid før de roer seg, selvom en av dem kan roe seg med en gang noen dager (bytter på hvem det er). Så må vi inn en del ganger for smokk-inn-propping, men som oftest funker dette ekstremt bra :) Også prøver vi å få dem opp igjen og inn på stua rundt halv 8 dagen etter. Dette er for å gjøre dem vant med at nå er det dagen så vi kommer igang og får inn første måltid før pappaen drar på jobb etterhvert. Den siste delen får vi se om er nødvendig når jeg kanskje får litt mer kontroll etterhvert ;) Tvillingene er 5,5 uker.
Høres ut som en superbra rutine! Så flink er ikke jeg enda :)
 
Her er legginga ganske i boks. Frøkna er seks uker nå og legger seg melllm sju og åtte. Da er det pysj og så pupp i senga før hun legges i egen seng. Kan ta en stund før hun sovner men da ligger hun bare fredelig. Sover godt på natta med to matinger før vi står opp sammen med storesøster i sjutida.

Går over all forventning. Enn så lenge ;)

app'en
 
Vi har ingen rutine enda. Syns det er litt godt på en måte da man kan være ute å fly etter kl 7. Ikke at det er så ofte. Ikke lenge til de har rutiner og må sove kl 7. Så jeg nyter friheten litt enda;-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Vi og har rutine med bad, stell, pysj, kos, amme og så sove. Prøver å være i seng til senest åtte hver dag, og det har til nå godt veldig fint. På morgen er det opp av senga ikke senere enn åtte, slik at hun blir vant med forskjellene på dag og natt.
 
Vi hadde egentlig rutiner. Her var det kveldsmat i 9-tiden, så pysj og vask, så legging. Han er 5 uker nå, men etter at jeg slutta med måltider hver 3 time (måtte vekke han fordi han la ikke på seg så mye), så varierer det litt når på kvelden det blir. Alt fra 9-24. Men samme rutine. Mat - pysj og vask - nattasang :) Om han da protesterer synger jeg kanskje en sang for han og går ut igjen. Tar han aldri opp :) Han roer seg som regel alltid, så legging har ikke vært et problem - enda. Hehe.
 
Når begynner man med kveldsrutiner på de små? Noen som allerede har begynt eller som har barn fra tidligere, og kan svare? :)

Lillegutt er 6 uker snart, og i begynnelsen var han sammen med oss hele tiden, dvs at vi la han i sengen sin når vi selv la oss. Nå de siste par ukene har vi prøvd å få han i seng en stund før oss, og det blir som regel mellom kl 22 og 24. Varierer litt etter hvor våken han er og hvor lenge han spiser først.
Når han da er lagt, sover han i 5-6 timer før han vil ha mat, og så sover han 3-4 timer til.


Sent from my GT-I9105P using BV Forum mobile app

Vi har faktisk samme rutine som deg:) sover ikke helt i 6 timer da, mer 5 til 5 1/2 time. Men det funker. Gleder meg til han sover ennå lengre!

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app
 
Her begynner jeg med stell og mat rundt 18, og prøver å legge henne i senga rundt 19. Og det har funket veldig greit. Må gå noen turer inn å gi henne smokken noen ganger. Men hun sover som regel som en stein når kl. Bikker 20. Varierer veldig når hun sovner. Men er som regel veldig rolig når hun kommer dit inn mot alle odds! Da hun for noen uker siden hadde sine gråteøkter rundt 19-20. Akkurat nå vurdere jeg å vekke henne så jeg får gitt mat til henne før jeg legger meg, så jeg slipper å stå opp rett etter at jeg har sovnet :)
Prøver foresten å ha henne våken fra kl. 17 til leggetid da er det mye enklere å legge henne :p

Veldig glad i de timene jeg får alene på kveldstid, da kan jeg vaske og div andre ting :)
 
Min er nå 4 uker. Når dere legger de i 19 tiden, lar dere de ligge og gråte i sengen ? Min er trøtt og sovner i 21 tiden....men da som regel i armene mine etter en flaske med mat....
 
Min er nå 4 uker. Når dere legger de i 19 tiden, lar dere de ligge og gråte i sengen ? Min er trøtt og sovner i 21 tiden....men da som regel i armene mine etter en flaske med mat....
Lurer jeg på også.. Jeg gidder ikke inn og amme på kvelden, da føles natta veldig lang. Han får heller være oppe til han sover mer enn to timer av gangen før amming igjen..
 
Min er nå 4 uker. Når dere legger de i 19 tiden, lar dere de ligge og gråte i sengen ? Min er trøtt og sovner i 21 tiden....men da som regel i armene mine etter en flaske med mat....

På kvelden legger jeg han aldri før han sover i armene mine først! Men min sover ikke før 22-24 tiden da.. så da legger jeg meg samtidig. Hadde aldri klart å høre på han skrike i senga si!

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app
 
Her legger vi lillegutt i 21 tiden, da sover han til midnatt eller litt over. Har gjort det i en uke snart. Noen ganger sovner han ved puppen, andre ganger tar pappa han og legger seg i sengen ved siden av han og koser han i søvn. Litt protest er det, men jeg tenker at så lenge vi er der når han klynker/gråter litt så går det helt fint. Kjenner han så godt nå at jeg merker at det bare er sånn "jeg er så drit trøtt at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg" - gråt :p Han sovner som oftest etter 2-3 protester!
 
Min er nå 4 uker. Når dere legger de i 19 tiden, lar dere de ligge og gråte i sengen ? Min er trøtt og sovner i 21 tiden....men da som regel i armene mine etter en flaske med mat....
Jeg legger 19-20. Men hun ligger aldri å gråter nei. Hun koser seg med smukk til hun sovnet.

app'en
 
Min er nå 4 uker. Når dere legger de i 19 tiden, lar dere de ligge og gråte i sengen ? Min er trøtt og sovner i 21 tiden....men da som regel i armene mine etter en flaske med mat....
Lurer jeg på også.. Jeg gidder ikke inn og amme på kvelden, da føles natta veldig lang. Han får heller være oppe til han sover mer enn to timer av gangen før amming igjen..

Våre kan surve og gråte i sengen (uhm og skrike om de føler at dette var veldig feil, men det går fort over), men de ligger aldri alene og gråter! Vi sitter der med dem, gir de kos, hender, smokk, snakker rolig og lavt osv. Om de er helt rolige og koser seg kan de godt ligge der alene (men de er jo for så vidt ikke alene), men vi hører dem hele tiden og går inn med en gang det er lyd. Men vi tar de ikke opp igjen av senga før neste mating (eller om de trenger ny bleie). Dette begynner å funke veldig fint hos oss. De første kveldene tok det lang tid før de syns det var helt ok. De siste kveldene har det alltid vært en av dem som syns det er helt ok og ikke kommer med en eneste missfornøyd lyd, bare ligger og titter og koser seg, mens den andre lager litt spektakkel en stund. Idag tok det kanskje 5 min før frøkna roa seg, og vi måtte inn og gi smokken 4 ganger :) Vi har uansett en liten leilighet, så vi er rett ved hele tiden :p
 
Min er nå 4 uker. Når dere legger de i 19 tiden, lar dere de ligge og gråte i sengen ? Min er trøtt og sovner i 21 tiden....men da som regel i armene mine etter en flaske med mat....


Nei, hun er stup trøtt når jeg legger henne 19. Men det er fordi jeg holder henne våken etter middagsluren hennes som hun våkner oppav rundt 17. Hun sover fra 19 til alt fra 23-02 i strekk. Passer på at hun spiser skikkelig da rett før jeg legger henne:)
 
Vi holder henne våken fra rundt 2000 og til vi legger oss rundt 2300.. Så sovner hun etter mat og sover til kl 0600 før mat og så da til 09-10 tiden. Jeg presser ikke for hardt på med disse rutinene helt enda, da dette er nr 3 har jeg av erfaring funnet ut at det er lettere når de har blitt rundt to mnd.. Passer på og ha rutine på kvelden så ho vet at nå kommer den lange luren, men legger henne ikke tidligere helt enda
De er jo så opptatt av nærhet osv nå i starten så koser oss mens vi kan ❤️
 
Back
Topp