Rutiner og søvn ?????

tuppis

Glad i forumet
Babyen min er snart 3 mnd, og jeg er fortvila for jeg har enda ikke kommet inn i noe rutiner med søvn hos han...
Han styrer og kaver utrulig mye og virker skjeldent tilfreds.. Har gått til kiropraktor noen uker Har hjulpet litt.
Gjør jeg noe galt?Men natta går veldig fint jeg tar han med opp når jeg legger meg i 11 tida og ammer han da.. Da sovet han til ca 1-3 og gir han på ny da før d er på ny igjen i 5-6 tida. Problemet et hvor jeg skal få inn en ny kvil ? Han sover litt bedre i 13-14 tida, en times tid. Men før det ?Han er veldig av og på ammer. Jeg forsøker å komme meg på trening 3 ganger i uka der hvor det et barnepass 08.30 til 11.30 igjen lurer så fælt på hvordan jeg skal få til dette. Har en som skal i barnehagen og så jeg stresser helt sinnsykt å finner ikke ut av dette . Hva blir lurt å gjør ? Skal jeg forsøke å gi han før jeg kjører herfra i halv 9 tida? Føler han ikke sovnet skikkelig .. Han sover en halvtime før det er skriking igjen og han må bæres for å finne roen .. Han hater å ligge..hvordan er deres sove rutiner med baby ??
Føler meg så missa som mor å ikke få til ting... Er i ferd med å gå i veggen[/QUOTE]
 
Babyen min er snart 3 mnd, og jeg er fortvila for jeg har enda ikke kommet inn i noe rutiner med søvn hos han...
Han styrer og kaver utrulig mye og virker skjeldent tilfreds.. Har gått til kiropraktor noen uker Har hjulpet litt.
Gjør jeg noe galt?Men natta går veldig fint jeg tar han med opp når jeg legger meg i 11 tida og ammer han da.. Da sovet han til ca 1-3 og gir han på ny da før d er på ny igjen i 5-6 tida. Problemet et hvor jeg skal få inn en ny kvil ? Han sover litt bedre i 13-14 tida, en times tid. Men før det ?Han er veldig av og på ammer. Jeg forsøker å komme meg på trening 3 ganger i uka der hvor det et barnepass 08.30 til 11.30 igjen lurer så fælt på hvordan jeg skal få til dette. Har en som skal i barnehagen og så jeg stresser helt sinnsykt å finner ikke ut av dette . Hva blir lurt å gjør ? Skal jeg forsøke å gi han før jeg kjører herfra i halv 9 tida? Føler han ikke sovnet skikkelig .. Han sover en halvtime før det er skriking igjen og han må bæres for å finne roen .. Han hater å ligge..hvordan er deres sove rutiner med baby ??
Føler meg så missa som mor å ikke få til ting... Er i ferd med å gå i veggen
[/QUOTE]

Hei
Jenta vår ville heller ikke sove mer en Max 2 t sammenhengende, før min mamma sa at jeg kunne prøve å legge henne på siden. Nå sover hun på siden om natta og i vogna, og på magen når hun sover i stua. Hun sover nye bedre slik. Mn tørr ikke gå fra henne når hun ligger på magen da.
 
Du er ikke mislykket som mor :)

Har ei jente som er ti uker i dag, er første. Det jeg har lest meg frem til er at søvnmønsteret kommer når di er 3-6 mnd.

Her var nettene urolige før. Måtte sove på brystet for å få sove. Men plutselig kunne jeg gi ho mat på natta og så legge ho ned :) sover i babynest ved siden av meg i senga. Hvordan ho er å legge på kveldene varier litt... Hender ho sovner etter å ha fått mat i 21-22 tida. Noen ganger kan jeg da legge ho uten at ho våkner og andre ganger må det bæring og byssing til. Er oppe med oss i stua til jeg legger meg....

På dagtid må hun bæres og bysses for å sove.... Pleier gjerne ikke stå opp før rundt kl 10 +/-.... I dag var vi oppe kl ni og litt over kl ti la jeg ho i vogna ute. Pleier å sovne på trilletur men ikke hver dag jeg er ute. I dag trillet jeg litt under verandaen før ho sovnet og sov i nesten tre timer!! Inne hadde ho ikke sovet så lenge, selv ikke i armene mine....

Var så våken i nesten to timer før ho sov en time på brystet mitt. La ho ned når jeg skulle på toalettet og våknet selvsagt da.... Våken i nesten halvannen time før ho igjen sover på brystet mitt nå.... Tenkte å prøve å legge ho i kurva si....

Her er ingen dager like og ho har hatt magevondt i begynnelsen av uka og sov da lite....

Det jeg synes er vanskelig er at jeg ikke heilt vet om hun er trøtt før ho er overtrøtt.....

Ser også frem til rutiner men stresser ikke med det foreløpig...

Angående amming har det vært mat nesten hver andre time døgnet rundt siden hun blei født. Men begynner nå å komme lengre perioder i mellom både på dag og natt... Men aldri godt å vite så kan ikke planlegge ut i fra det....
 

Hei
Jenta vår ville heller ikke sove mer en Max 2 t sammenhengende, før min mamma sa at jeg kunne prøve å legge henne på siden. Nå sover hun på siden om natta og i vogna, og på magen når hun sover i stua. Hun sover nye bedre slik. Mn tørr ikke gå fra henne når hun ligger på magen da.[/QUOTE]

Åssen legger du ho på sida?? Har du noe bak ryggen?? Ligger ho godt over på sida eller bare litt??
 
Min liker også å sove på siden. Vipper han bare over, uten noe støtte, gjerne inntil sofaryggen eller en av oss. Etter hvert har han til og med begynnt å vippe seg over selv :) Har ingen tips i forhold til døgnrytme dessverre, her har vi ingen søsken å ta hensyn til så vi lar det komme av seg selv.
 
Angrer på jeg prøvde å legge ho ned.... Våkna men var nok litt fordi ho hadde noe som skulle ut også.... Så vidt sovet noe etter halv seks... Duppet så vidt av. Prøvde å legge ho ned men våkna. Når jeg tenkte ho bare fikk sove i fanget/på brystet mitt har ho ikke sovna igjen.... Kun bæring som er godt nok.... Setter jeg meg ned går det ett par minutter før ho klager..... Hatt noen kvelder med veldig gråt tidligere i uka så har bært og gått i kveld for å unngå det.... Hjemme aleine også så litt sliten....

Samboer kom for ca en time siden og har hjulpet til bitte litt.....

Spent på legginga nå, håper bare ikke ho bikker heilt over pga er overtrøtt.....
 
Hei
Jenta vår ville heller ikke sove mer en Max 2 t sammenhengende, før min mamma sa at jeg kunne prøve å legge henne på siden. Nå sover hun på siden om natta og i vogna, og på magen når hun sover i stua. Hun sover nye bedre slik. Mn tørr ikke gå fra henne når hun ligger på magen da.

Åssen legger du ho på sida?? Har du noe bak ryggen?? Ligger ho godt over på sida eller bare litt??[/QUOTE]
ImageUploadedByBV Forum1421356825.903005.jpg
Hun ligger godt på sida og har ingen spesiell støtte rundt. I senga har jeg babynest som jeg har lagt lammeskinn inni så dær får hun ikke til å endre posisjon. Jenta vår regulerer godt selv når vi legger henne på siden, men d går an å legge pute foran magen og bak ryggen for å øve på å ligge slik
 
Tusen takk for svar .. Har ei venninne så syker meg litt ned å mener eg burde fått rutiner på han for lengst og at han bare er bortskjemt og har godt av å ligge å grine.. Det faller ikke meg rett å la han ligge å grine og han kan ikke bli bortskjemt på kos og kjærlighet når han er så liten mener jeg.. Kjenner jeg føler meg så mislykka når hun alltid skal si hvordan jeg burde gjøre ting og hvordan det skulle vært til nå.. Puuhhhh
 
Tusen takk for svar .. Har ei venninne så syker meg litt ned å mener eg burde fått rutiner på han for lengst og at han bare er bortskjemt og har godt av å ligge å grine.. Det faller ikke meg rett å la han ligge å grine og han kan ikke bli bortskjemt på kos og kjærlighet når han er så liten mener jeg.. Kjenner jeg føler meg så mislykka når hun alltid skal si hvordan jeg burde gjøre ting og hvordan det skulle vært til nå.. Puuhhhh
Sniker fra september her. Min jente ble født 28 september og har forsatt ikke klokkeslett hun følger, altså ingen rutiner. Når hun ble tre måneder hadde vi ca en uke der vi hadde gode rutiner, men nå er det tilbake til tilfeldigheter igjen. Ikke stress me søvnrutiner enda. Det viktigste er at babyen er blid og fornøyd. Hadde ikke stresset med rutiner om jeg var deg:) Jeg er også totalt imot i å la babyen gråte. Og de skal jo heller ikke det. Bedre å få et kjærlig barn som vet at mamma alltid er i nærheten om det skal være noe. De gråter jo av en grunn.
 
Tusen takk for svar .. Har ei venninne så syker meg litt ned å mener eg burde fått rutiner på han for lengst og at han bare er bortskjemt og har godt av å ligge å grine.. Det faller ikke meg rett å la han ligge å grine og han kan ikke bli bortskjemt på kos og kjærlighet når han er så liten mener jeg.. Kjenner jeg føler meg så mislykka når hun alltid skal si hvordan jeg burde gjøre ting og hvordan det skulle vært til nå.. Puuhhhh

Ikke bry deg om ho!! Heilt enig med deg - di trenger nærhet og kos. Noen trenger det nok mer enn andre også....
 
Tusen takk for svar .. Har ei venninne så syker meg litt ned å mener eg burde fått rutiner på han for lengst og at han bare er bortskjemt og har godt av å ligge å grine.. Det faller ikke meg rett å la han ligge å grine og han kan ikke bli bortskjemt på kos og kjærlighet når han er så liten mener jeg.. Kjenner jeg føler meg så mislykka når hun alltid skal si hvordan jeg burde gjøre ting og hvordan det skulle vært til nå.. Puuhhhh
Venninna di er på bærtur! Ingen blir bortskjemt på kos og kjærlighet, og når de er så små trenger de massevis. Ingenting å føle seg mislykket for :)
 
Tusen takk for svar .. Har ei venninne så syker meg litt ned å mener eg burde fått rutiner på han for lengst og at han bare er bortskjemt og har godt av å ligge å grine.. Det faller ikke meg rett å la han ligge å grine og han kan ikke bli bortskjemt på kos og kjærlighet når han er så liten mener jeg.. Kjenner jeg føler meg så mislykka når hun alltid skal si hvordan jeg burde gjøre ting og hvordan det skulle vært til nå.. Puuhhhh

Regner med at din venninne har masse små perfekte barn, siden hun kan fortelle deg hvordan det skal gjøres? ;p

Babyer har ikke mulighet til å produsere søvnhormon før rundt 3 måneders alderen, det å "lære dem" rutiner før den tid er nok mest for mor tenker jeg...
 
Vi har heller ingen søvnrutiner enda. Så lenge hun ikke har kolikk og er blid og fornøyd, så tenker jeg det ordner seg. I kveld sovna hun greit, men ellers har hun tatt kveld alt fra kl 21 til 03.....
 
Har ho endelig sovna etter å ha blitt bært ganske så lenge..... Sliter med overtrøtt baby for tida..... Begynner plutselig å gråte på puppen.... Nå er det kun midt på natta det kan gå an å legge ho ned etter å ha fått mat og ho sover videre. Ellers er det byssing og bæring som gjelder..... Sliten.no.....

Ser virkelig frem til fullt hus i forbindelse med dåp neste helg......
 
Her har sovinga gått som en drøm, og jeg legger også guttungen på siden på natta og på magen på dagtid når jeg følger med:) på ryggen trives han rett og slett ikke - han vil omtrent ikke sovne og han sover lite om gangen. Slik som han sover nå sover han i første omgang 5-6 timer, før han sover 2,5-3 timer de neste gangene mellom matinga. Lar han sovne på litt hos meg, før jeg løfter han over i egen seng. Smokken har også vært god å ha!
 
Føler vi har kommet inn i en slags rutine her.. Etter det måltider som er nærmest kl 21, tar vi kveldsstell og tar på pysj. Legger han i sprinkelsenga (som vi kun bruker på natten, for å skille på dag og natt). De siste ukene har han sovnet nesten med en gang. Så er han jo oppe og spiser 3-4 ganger hver natt, men sovner med en gang igjen. Føler at han merker forskjell på natt og dagrutiner, er en helt annen søvn på natten :)
 
Her legger han seg kl 20/ 20.30 og sover til kl 01/02.. Neste gang oppe ca kl 04 og sover så til kl 06/07..

Så er han oppe å spiser mye, før jeg legger han igjen kl 09.30. Da ser han egentlig våken ut, men jeg "vet" at han er trøtt, så jeg legger han ut i vogna. Han sovner med en gang å sover 1-1,5 time. Tror det er viktig å være i forkant av barna så de ikke når å bli overtrøtte :) neste soving er kl 13.30 i tre timer..

Men alle barn er jo forskjellige. Det spm funker for noen, kan jo bli helt feil for noen andre.Synes du er flink, å er fryktelig uenig med din venninne.. Mener de ikke kan bli bortskjemte når de er så små.

Rutinene kommer nok etter hvert, ikke stress med det :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Lurer på om det er litt mer rutine på gang...... Sover enda stort sett på fanget på dagtid og også noe på brystet når vi legger oss for kvelden..... Men siste tre kveldene sovnet rundt 20-2130. Ett par kvelden bært/bysset og noen ganger sovnet mens jeg vugget litt mens jeg satt i sofaen.... Sover nå men vet jo aldri om ho våkner og er våken til midnatt :p

Også tidligere våken nå om morraen.... Før sov vi gjerne til 9.30-10.30 men siste dagene har hun våknet 7-8.30.... Vet ikke heilt nøyaktig for jeg har gjerne sovnet litt igjen mens ho ligger å prater :p

Etter å ha vært våken 1,5-2 timer er det stort sett klart for første dupp.... Å sånn går dagene.... Varier hvor lenge hun sover.....

Spennende å se om dette er kommet for å vare eller bare er forbigående.... Håper ho tåler bedre å bli lagt ned også etterhvert på dagtid.....
 
Her legger han seg ca 22, sover til 01.00 for mat, sover til 07.00 for mat og så til 10.00 og da står han opp for dagen :)
 
Isaac har fast kveldsrutine, men har vert streng med meg selv ang det. Han har null niks og nada rutiner på dagen, men kvelden er et must :)
Jeg begynte med å gå en liten trilletur, eller late som jeg gikk en, bare tok han med utenfor å trilla frem og tilbake så han får frisk luft, så i 7 tia er det bading, pludring på stellebordet å få på pysj, deretter gir jeg han mat, han sovner som regel til kl er ca 19:30. Da sover han til 3-4, våkner for mat og sover til alt fra 6-10 ;)
Var veldig vanskelig i begynnelsen, men jeg var streng med meg selv.. Han sover nesten ikke på dagtid heller!;)
Forresten så sov han mindre når vi samsov, har ingenting imot det eller noe, bare for å sagt det, men Isaac sover myyyye bedre i egen seng :) Jeg savner å ha gutten min i armene mine på natta, men han sover ikke da... Kanskje du kunne prøve å innføre noen enkle ting før du legger ho, sånn at ho skjønner at nå er det kveld? :) Det var vanskelig for Isaac å skjønne i begynnelsen, men nå må jeg nesten holde han våken til kl er nærmere 8!^^ hærlig med litt meg tid før jan våkner! Håper det hjalp litt, eller at du finner noen tips inni der!^^
 
Back
Topp