Rumpeaker! Hjelp?

eadni

Forumet er livet
Nå ser det ut som at lillemann holder på å bli en "rumpeaker". Han åler og krabber ikke, han forflytter seg frem på rumpa. Dette er nytt for oss, de to eldste gikk fra rulling til krabbing. Nå leste jeg nettopp om dette fenomenet og det bekymret meg noe, det stod noe om 'rumpeaking blir relatert med mild cp'.. wtf? Ikke har han hatt noe særlig med "stå-refleks" heller, som det stod der.
Flere babyer som er rumpeakere og er det flere babyer her som "ikke gidder" å stå hvis noen holder ham/henne stående?
 
Sniker fra desember forumet. Jeg hadde en gutt som var rumpeaker og lite med stå refleks. Gikk til fysio for å lære å stå.. Er i dag en veldig aktiv 8 åring som elsker å springe og spille fotball.. Rask som bare det.. Tror ikke du skal bekymre deg.. Men ta kanskje kontakt med fysio for å fremprovosere stårefleksen :)
 
Jeg var en rumpeaker og har definitivt ingen form for CP ;)
 
Samboeren min var det og min søster, begge har ingen skader av det idag;-) slutt å google å heller se på barnet, de er forskjellige alle og er det en ting jeg har lært så er det at man skaper bare ennå mer bekymring av å lese på nettet. Snakk heller med hs om du lurer på noe:)
 
Tremenningen til sønnen min (de er like gamle) var rumpeaker, hun er en frisk og rask 6åring i dag :) slutt å google ;)
 
Du trenger ikke å bekymre deg! Det er jo mange som blir rompeakere, og i de fleste tilfeller fordi de lærer å sitte for tidlig, i følge vår fysioterapeut. Det har ingen ting med CP å gjøre.
Jeg ville nok prøvd og lagt barnet mye ned på gulvet, så kanskje han lærer seg å komme framover uten å sitte på rompa? :)
 
HS har ikke vært bekymret for mye, men det var faktisk hun (!) som anbefalte å begynne å trene med å sitte selv da han var 7 mnd.. Har bestemt meg for å la ham utvikle seg som han vil og høre hva HS sier på 10 mnd kontrollen. Vi veksler med å legge ham ned på magen og på rumpa og det ser ut som at han foretrekker å sitte. Vet om enkelte som har vært rumpeakere da de var små, men blir litt stressa da mine to første ikke var det og så de artiklene da..
 
HS har ikke vært bekymret for mye, men det var faktisk hun (!) som anbefalte å begynne å trene med å sitte selv da han var 7 mnd.. Har bestemt meg for å la ham utvikle seg som han vil og høre hva HS sier på 10 mnd kontrollen. Vi veksler med å legge ham ned på magen og på rumpa og det ser ut som at han foretrekker å sitte. Vet om enkelte som har vært rumpeakere da de var små, men blir litt stressa da mine to første ikke var det og så de artiklene da..
Det nytter pent lite hva søskenene gjorde og ikke gjorde. Alle barn er ulike, søsken og! Vet ikke hva slags helsesøster det er, men alle fysioter., leger og helsesøstre jeg snakker med eller hører om sier at babyen SKAL lære seg å sitte selv. De skal helst ikke sitte før de kan sette seg opp selv. Men jeg har jo ikke heeelt følgt det da. Mine tre har sittet i vogna og spisestol (men det er jo ikke så lenge av dagen) fra de var 5-6mnder. Men på gulvet har de kun blitt lagt på magen eller ryggen.
Ville lagt han så mye som mulig på magen, så knekker han kanskje koden etterhvert. Frist han med avispapir eller andre ting babyene bruker å være veeldig interessert i :p
 
Det nytter pent lite hva søskenene gjorde og ikke gjorde. Alle barn er ulike, søsken og! Vet ikke hva slags helsesøster det er, men alle fysioter., leger og helsesøstre jeg snakker med eller hører om sier at babyen SKAL lære seg å sitte selv. De skal helst ikke sitte før de kan sette seg opp selv. Men jeg har jo ikke heeelt følgt det da. Mine tre har sittet i vogna og spisestol (men det er jo ikke så lenge av dagen) fra de var 5-6mnder. Men på gulvet har de kun blitt lagt på magen eller ryggen.
Ville lagt han så mye som mulig på magen, så knekker han kanskje koden etterhvert. Frist han med avispapir eller andre ting babyene bruker å være veeldig interessert i :p

Det samme sa fysioterapeuten til oss. Babyene skal ikke læres opp til å sitte før de kan sette seg opp selv, nettopp fordi de da helst heller vil sitte (og ofte blir rompeakere) heller enn å lære seg og bevege seg liggende på gulvet.
Men det er jo da veldig dumt at disse helsesøstrene ikke kan opplyse om dette som standard på en av de faste kontrollene? Vi hadde ikke visst det hadde det ikke vært for at vi gikk til fysio med storesøster pga en annen ting da hun var nyfødt.
 
Det nytter pent lite hva søskenene gjorde og ikke gjorde. Alle barn er ulike, søsken og! Vet ikke hva slags helsesøster det er, men alle fysioter., leger og helsesøstre jeg snakker med eller hører om sier at babyen SKAL lære seg å sitte selv. De skal helst ikke sitte før de kan sette seg opp selv. Men jeg har jo ikke heeelt følgt det da. Mine tre har sittet i vogna og spisestol (men det er jo ikke så lenge av dagen) fra de var 5-6mnder. Men på gulvet har de kun blitt lagt på magen eller ryggen.
Ville lagt han så mye som mulig på magen, så knekker han kanskje koden etterhvert. Frist han med avispapir eller andre ting babyene bruker å være veeldig interessert i :p

Syntes også det var noe rart, men har ikke hatt intens trening for det. Det rare er at vi ikke har fått sånn anbefaling med de eldre barna og det dumme er at jeg kan ikke huske hvor tidlig vi har latt storesøsknene prøve med å sitte selv. Lurer på om vi har trent for tidlig med han her. Huff, får nesten dårlig samvittighet også her. Bytter på med å legge ham liggende og sittende, men må innrømme at etter at han begynte å ake så har jeg oftere lagt ham på magen enn ellers.
 
Syntes også det var noe rart, men har ikke hatt intens trening for det. Det rare er at vi ikke har fått sånn anbefaling med de eldre barna og det dumme er at jeg kan ikke huske hvor tidlig vi har latt storesøsknene prøve med å sitte selv. Lurer på om vi har trent for tidlig med han her. Huff, får nesten dårlig samvittighet også her. Bytter på med å legge ham liggende og sittende, men må innrømme at etter at han begynte å ake så har jeg oftere lagt ham på magen enn ellers.
Ja det var veldig rart!
Inntil han kan sette seg opp selv så ville jeg lagt han på mage på gulvet :)
 
Back
Topp