Smitte skjer via dråper fra nese og svelg hos pasienter med sykdommen. Barn over 2 år og voksne som er smittet med RS-virus, vil som regel bare oppleve lette forkjølelsesplager og hoste. Barn under 2 år kan få mer alvorlig forløp, og noen trenger sykehusinnleggelse.
Du kan lese mere her
http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/bronkiolitt-akutt-rs-virus-2817.html?page=2
Min sønn fikk det da han var 4 uker gammel. antagligvis smittet av meg siden jeg var forkjølet.
Merket at han var dårlig, snørrete og spiste lite. Var hos fastlegen 2 ganger på 3 dager, men ble avvist med forkjølelse. Dag 5 var han blå om leppene og hveste og klarte ikke puste skikkelig. ringte ambulanse, men bodde rett ved sykehuset så dro rett opp dit. Barnelegen møtte oss på parkeringsplassen, kastet ett blikk på sønnen min og løp inn for å rekvidere helikopter. 20 minutter senere satt vi i helikopteret med en helt blå liten baby koblet til sånn støtmaskin og o2 tank. Landet i Drammen, fant ikke puls og pust, jeg ble ført vekk av en prest...... 2 timer etter kom de å hentet meg, han levde, lå på isolat og fikk hjelp til å puste. 18 lange dager etter ble han skrevet ut, sliter fortsatt med pusten ved værendringer. Nå som det er kaldt sliter han ekstra. Diagnose "værrelatert barneastma som komplikasjon etter rs virus."
Litt lenger svar enn det du lurte på, men min mening med dette er: Vær obs på snørrete og forkjøla babyer. Ring legen/lgevakten/ambulansen en gang for mye enn en gang for lite. Ikke vær hysterisk, men vær obs!