RS virus

Hvordan oppdager dere at de små har rs-virus..?

Veldig glad for at vi ikke opplevde det like dramatisk som fortalt over... Uff, får helt vondt :(

Som sagt begynner det med symptomer på forkjølelse. Lillegutt hadde vært tett i nesa noen dager, men virket fin ellers. Etterhvert ble han dårligere og det var 2 ting som gjorde at vi dro på legevakta:
1. Han ville ikke lenger spise
2. Han ble tungpustet og det virket som om han måtte jobbe ekstra for å få luft. Viste seg at han hadde MASSE slim i lungene stakkar...

Han var ganske dårlig og det var selvsagt ikke noe gøy å se han slik, men vi opplevde det aldri dramatisk :) Ville bare fortelle hvordan vi opplevde det, så du ikke blir skremt av historien over. Man vet selvsagt aldri, men det trenger altså ikke bli så dramatisk :)

Så godt det ikke ble dramatisk for dere :) Og godt han er bedre :D
Var ikke meningen å skremme med historien min, ville bare vise hvor galt det kan gå.. men som regel går det ikke så galt. Og vi har ett flott helsevesen her til lands! :)

Smitte skjer via dråper fra nese og svelg hos pasienter med sykdommen. Barn over 2 år og voksne som er smittet med RS-virus, vil som regel bare oppleve lette forkjølelsesplager og hoste. Barn under 2 år kan få mer alvorlig forløp, og noen trenger sykehusinnleggelse.

Du kan lese mere her http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/bronkiolitt-akutt-rs-virus-2817.html?page=2

Min sønn fikk det da han var 4 uker gammel. antagligvis smittet av meg siden jeg var forkjølet.
Merket at han var dårlig, snørrete og spiste lite. Var hos fastlegen 2 ganger på 3 dager, men ble avvist med forkjølelse. Dag 5 var han blå om leppene og hveste og klarte ikke puste skikkelig. ringte ambulanse, men bodde rett ved sykehuset så dro rett opp dit. Barnelegen møtte oss på parkeringsplassen, kastet ett blikk på sønnen min og løp inn for å rekvidere helikopter. 20 minutter senere satt vi i helikopteret med en helt blå liten baby koblet til sånn støtmaskin og o2 tank. Landet i Drammen, fant ikke puls og pust, jeg ble ført vekk av en prest...... 2 timer etter kom de å hentet meg, han levde, lå på isolat og fikk hjelp til å puste. 18 lange dager etter ble han skrevet ut, sliter fortsatt med pusten ved værendringer. Nå som det er kaldt sliter han ekstra. Diagnose "værrelatert barneastma som komplikasjon etter rs virus."

Litt lenger svar enn det du lurte på, men min mening med dette er: Vær obs på snørrete og forkjøla babyer. Ring legen/lgevakten/ambulansen en gang for mye enn en gang for lite. Ikke vær hysterisk, men vær obs!
Herregud så dramatisk! Håper legen som avviste dere fikk høre det!

Smitte skjer via dråper fra nese og svelg hos pasienter med sykdommen. Barn over 2 år og voksne som er smittet med RS-virus, vil som regel bare oppleve lette forkjølelsesplager og hoste. Barn under 2 år kan få mer alvorlig forløp, og noen trenger sykehusinnleggelse.

Du kan lese mere her http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/bronkiolitt-akutt-rs-virus-2817.html?page=2

Min sønn fikk det da han var 4 uker gammel. antagligvis smittet av meg siden jeg var forkjølet.
Merket at han var dårlig, snørrete og spiste lite. Var hos fastlegen 2 ganger på 3 dager, men ble avvist med forkjølelse. Dag 5 var han blå om leppene og hveste og klarte ikke puste skikkelig. ringte ambulanse, men bodde rett ved sykehuset så dro rett opp dit. Barnelegen møtte oss på parkeringsplassen, kastet ett blikk på sønnen min og løp inn for å rekvidere helikopter. 20 minutter senere satt vi i helikopteret med en helt blå liten baby koblet til sånn støtmaskin og o2 tank. Landet i Drammen, fant ikke puls og pust, jeg ble ført vekk av en prest...... 2 timer etter kom de å hentet meg, han levde, lå på isolat og fikk hjelp til å puste. 18 lange dager etter ble han skrevet ut, sliter fortsatt med pusten ved værendringer. Nå som det er kaldt sliter han ekstra. Diagnose "værrelatert barneastma som komplikasjon etter rs virus."

Litt lenger svar enn det du lurte på, men min mening med dette er: Vær obs på snørrete og forkjøla babyer. Ring legen/lgevakten/ambulansen en gang for mye enn en gang for lite. Ikke vær hysterisk, men vær obs!
Så bra at du får frem dette, så viktig å være obs og stole på mammahjertet! Legevakta prøvde også å sende oss hjem med "kanskje det kan være no kolikk" og i det vi svinger inn på sykehuset måtte vi rive lille ut av bilen og løpe inn med han fordi han ikke fikk puste, og der sjekket de for rs med en gang for de så alle tegnene. Håper dere har gitt tilbakemelding på dette til legen som avviste dere. Og så godt det gikk bra :)

Merker jeg får angst her! Ei lita ei på 2 mnd som sovner lett, heldigvis spiser, snørrete og brekker seg lett... Er så redd for at det skal være rs virus. Sovnet på fanget mitt ig la henne over i vugga og sov i fire timer! Våknet blid, men brakk seg skikkelig uten grunn. Ammet henne og brakk seg igjen 15 min etterpå. La henne fra meg og holdte på å sovne??? Dette er ikke lik henne! Hun sovner ikke inn lett og er ikke noe sovebaby. Kom så plutselig!

Huff, så skummelt :-( her har vi og vært inn og ut av legen og sykehus pgr av RS-virus på lillegutt. Han spyr enda slim og bronkiene er fulle, men i og med at han hoster så godt som de sa på sykehuset så er det bare å hjelpe han å spy d ut(klemme brystkassen) når han hoster.. Hatt d siden 25 desember nå.

Huff, så skummelt :-( her har vi og vært inn og ut av legen og sykehus pgr av RS-virus på lillegutt. Han spyr enda slim og bronkiene er fulle, men i og med at han hoster så godt som de sa på sykehuset så er det bare å hjelpe han å spy d ut(klemme brystkassen) når han hoster.. Hatt d siden 25 desember nå.
Stakkar lille <3 Fælt at det skal sitte i så lenge! Lillebror her begynte å bli dårlig siste helga i november, skrevet ut fra sykehus 15des, men kan fortsatt gulpe og bæsje slim. Seige greier for så små kropper.

Back
Topp