Rottweiler / grand danois osv

Du har allerede fått høre mye om gemyttene på rasene, men tenkte jeg skulle nevne en detalj om røytingen.
De har korte og strie hår, så når de røyter legger det seg som et teppe på gulvet, istedet for i dotter og hybelkaniner som enkelte andre raser gjør. I møblene så stikker hårene seg inn som små nåler, så de er ikke like lett å støvsuge bort som når det bare fester seg utenpå. Her i huset var det hår etter dobermann i sofa og bil i flere år etter hunden var død, for jeg satte meg aldri ned med pinsett for å plukke ut hvert enkelt hår :p

Veldig, veldig sant! :D De trer seg inn i tærne som små nåler også. :o

Dette er jo to ganske så forskjellige raser, som krever helt forskjellige ting.. Hvor begge kan være fantatsiske familiehunder, om de får det de krever.
Jeg ville satt meg ned og skrevet en liste av hva dere ønsker, og hva dere kan gi en hund hver dag. Hvilken type hund dere vil, typ spisshund, gjeter, mastiff, selskapshund etc.

Vi har to belgiske fårehunder, de krever sitt av både mental og fysisk stimuli, men er fantastiske familiehunder for OSS, selvom de gjerne ikke hadde fungert som familiehund for naboen.

Her å fant vi hundehår sånn typ over alt lenge etter hunden var borte. Å da mener jeg absolutt over alt. I skuffer og skap å ja u name it :p
Ja sånn er det bare :p min tante sier noe som jeg også har begynt med:
Her i huset er det hundehår overalt, bortsett fra inni eggene :p
Det stemmer bra når man har hund det :p

Veldig, veldig sant! :D De trer seg inn i tærne som små nåler også. :eek:
Hehe ja kan egentlig sammenlignes litt med hestehår, og husker godt at de kunne stå fast på innsiden av lårene mine etter jeg hadde ridd barbak :p

Du har allerede fått høre mye om gemyttene på rasene, men tenkte jeg skulle nevne en detalj om røytingen.
De har korte og strie hår, så når de røyter legger det seg som et teppe på gulvet, istedet for i dotter og hybelkaniner som enkelte andre raser gjør. I møblene så stikker hårene seg inn som små nåler, så de er ikke like lett å støvsuge bort som når det bare fester seg utenpå. Her i huset var det hår etter dobermann i sofa og bil i flere år etter hunden var død, for jeg satte meg aldri ned med pinsett for å plukke ut hvert enkelt hår :p
Akkurat det har jeg lurt litt på :) jeg har kun hatt langhårede hunder, og det var alltid greit å støvsuge opp! Litt mer tungvindt med korte hår da!

Dette er jo to ganske så forskjellige raser, som krever helt forskjellige ting.. Hvor begge kan være fantatsiske familiehunder, om de får det de krever.
Jeg ville satt meg ned og skrevet en liste av hva dere ønsker, og hva dere kan gi en hund hver dag. Hvilken type hund dere vil, typ spisshund, gjeter, mastiff, selskapshund etc.

Vi har to belgiske fårehunder, de krever sitt av både mental og fysisk stimuli, men er fantastiske familiehunder for OSS, selvom de gjerne ikke hadde fungert som familiehund for naboen.
Ja de er helt forskjellige :) men akkurat nå er vi ikke bestemt på en rase, annet enn den skal være mellom mellomstor og kjempestor (egentlig litt deilig, og sjekker litt rundt på alle typer, slik vi kan undersøke litt på raser vi ikke kjenner så mye til), og så kan vi vurdere om den passer inn i vår familie eller om de blir utelukket :)

Ja de er helt forskjellige :) men akkurat nå er vi ikke bestemt på en rase, annet enn den skal være mellom mellomstor og kjempestor (egentlig litt deilig, og sjekker litt rundt på alle typer, slik vi kan undersøke litt på raser vi ikke kjenner så mye til)
Er mange hunder i den kategorien :P Og de krever forskjellig de og. Noen som er fornøyd med å løpe i hagen hver dag, mens andre krever mye tur og trening hver dag! :)

Har dere sjekket ut de store myndene? Eller skal det være en kraftig hund?

Er mange hunder i den kategorien [emoji14] Og de krever forskjellig de og. Noen som er fornøyd med å løpe i hagen hver dag, mens andre krever mye tur og trening hver dag! :)

Har dere sjekket ut de store myndene? Eller skal det være en kraftig hund?
Kan godt være mynder også, men de har jeg sett på enda.. men tenkte kanskje litt på en hund som ingen (folk)vil tulle med, om du skjønner. Lillehunden på 3 kg og har motsatt effekt :/ har hatt et par ekle episoder mot hunden som gjør at jeg ikke liker å gå så mye alene på kvelden f.eks..

Kan godt være mynder også, men de har jeg sett på enda.. men tenkte kanskje litt på en hund som ingen (folk)vil tulle med, om du skjønner. Lillehunden på 3 kg og har motsatt effekt :/ har hatt et par ekle episoder mot hunden som gjør at jeg ikke liker å gå så mye alene på kvelden f.eks..

Er det ikke bedre å finne en hund som passer til dere, og deres liv fremfor å finne en stor hund som ser skummel ut for å holde folk vekke, for så å finne ut at den krever mye mer enn dere kan gi og måtte ende opp med å omplassere/avlive?

Er så sinnsykt mange raser å velge mellom som kan gi dere det dere trenger, og hvor du vil føle deg trygg på kveldene samtidig.

Er det ikke bedre å finne en hund som passer til dere, og deres liv fremfor å finne en stor hund som ser skummel ut for å holde folk vekke, for så å finne ut at den krever mye mer enn dere kan gi og måtte ende opp med å omplassere/avlive?

Er så sinnsykt mange raser å velge mellom som kan gi dere det dere trenger, og hvor du vil føle deg trygg på kveldene samtidig.
Er derfor vi sjekker ut og hører rundt :) etter det vi har lest, så kan både rottweiler og grand danois passe oss og vårt liv! Så vi leter jo etter en hund som passer oss, og som samtidig gjerne holder folk litt på avstand :) men så kan det være stor forskjell mellom det man leser, og det småbarnsfamilier sier :)

Er derfor vi sjekker ut og hører rundt :) etter det vi har lest, så kan både rottweiler og grand danois passe oss og vårt liv! Så vi leter jo etter en hund som passer oss, og som samtidig gjerne holder folk litt på avstand :) men så kan det være stor forskjell mellom det man leser, og det småbarnsfamilier sier :)
Rottweiler krever ganske mye, og man får nok mer i pakken med rottweiler enn mange tror. Blandt annet vokting og alvoret i hunden.

Hva med en av retriever rasene? Evt Berner sennen eller st.bernard hunder. Det er flotte hunder :D

Det gjør jeg selvfølgelig :) men greit å spørre barnefamilier om hva som er deres erfaringer med slike "kjemper", og ikke kun oppdrettere og hundeleksikon!

Ser den og :) de aller fleste hunder krever jo aktivitet, men man kommer langt med stimuli på andre måter enn bare tur og da. Hjernetrim :) røyting må man nok og regne med på de rasene du nevner. Har sykt lyst på en grand danois selv, men har ikke plass. Har også tre hunder fra før :p

Rottweiler krever ganske mye, og man får nok mer i pakken med rottweiler enn mange tror. Blandt annet vokting og alvoret i hunden.

Hva med en av retriever rasene? Evt Berner sennen eller st.bernard hunder. Det er flotte hunder :D
Ja, rottweiler leser jeg passer, men er i tvil på den.

Har hatt golden retriever før, fantastisk hund :) men den røytet noe helt grusomt, bare han gikk over gulvet, var gulvet dekket med et teppe av hår.. og ristet han seg, så fant vi hår oooveralt! Men skal sies at det viste seg at han hadde alvorlig kreft etterhvert, som hadde vart en stund når jeg oppdaget det. så er mulig han mistet ekstremt med hår pga det..?

Berner sennen og st.bernard er alt for mye pels :/

Ja, rottweiler leser jeg passer, men er i tvil på den.

Har hatt golden retriever før, fantastisk hund :) men den røytet noe helt grusomt, bare han gikk over gulvet, var gulvet dekket med et teppe av hår.. og ristet han seg, så fant vi hår oooveralt! Men skal sies at det viste seg at han hadde alvorlig kreft etterhvert, som hadde vart en stund når jeg oppdaget det. så er mulig han mistet ekstremt med hår pga det..?

Berner sennen og st.bernard er alt for mye pels :/

Få lånt dere hund av de rasene dere ender opp med å ønske dere!! Da finner dere mye ut om det er en rase for dere.

Har vokst opp med Berner selv, og er veldig glad i dem. Men ja, det er mye pels.

Nå har mamma en Bouvier des flandres. Fantastisk gemytt og flott familiehund. Det eneste er nok at de ofte knytter seg ekstra til en person, men jeg har ikke vært borti noen agressive. Den står som langhåret, men det er nok fordi de har underpels og overpels, og krever en del pelsstell, men røyter ikke fryktelig. Rolig og fin inne, men liker seg også på tur! Utmerket kløvhund.

Vi hadde rottweiler før. Funka ok med baby, men da hun ble litt større måtte vi passe mer på. ikke på grunn av hunden, men på grunn av barnet. hun likte veldig godt å pirke på og kose meg hunden, og man skal jo aldri stole på hunder.
I tillegg må jo hunden få fred.
Han var veldig rolig inne, glad i å sove mye. Ute var han mer gira. Det er veldig viktig å lære dem å gå ordentlig i bånd, for en rottweiler er kjempesterk. Kunne aldri gå tur med barnevogn og hund. brukte en del bæresele, men ikke på vinteren. Da hadda han dratt oss over ende.
Jeg datt et par ganger hvis han plutselig så en katt og rykket i båndet.
Røytinga gjorde meg gal da, da jeg var hjemme i perm støvsugde jeg tre ganger om dagen.
Mye trim trenger de å, men det gjør alle store hunder.

Neste gang vil jeg ha kongepuddel, for jeg takler ikke røytinga. Samboeren er ikke like fan, men da vil jeg heller droppe bikkje. Det blir noen år til uansett.

Last edited:

Vi hadde ikke noe problem med vokting med vår rottweiler:) hva mener du med alvoret i hunden?

Vi hadde ikke noe problem med vokting med vår rottweiler:) hva mener du med alvoret i hunden?
Trusler som går over i mer enn bare knurring feks, om man lar hunden få lov å drive på med slikt :) Er en grunn til at de blir mye trent i ipo og den slags, da de har anlegg for den type arbeid!

Men er jo rottweilere som blir avlet som familiehunder som sikkert ikke har den type anlegg enn bruks rottiser.

Trusler som går over i mer enn bare knurring feks, om man lar hunden få lov å drive på med slikt :) Er en grunn til at de blir mye trent i ipo og den slags, da de har anlegg for den type arbeid!

Men er jo rottweilere som blir avlet som familiehunder som sikkert ikke har den type anlegg enn bruks rottiser.
Det skal sies at jeg ble kjent med hunden vår da han var 3,5 år, siden samboeren min hadde bikkja fra før da vi ble møttes. Så det kan godt hende han hadde trent han bort fra sånn atferd.

Det skal sies at jeg ble kjent med hunden vår da han var 3,5 år, siden samboeren min hadde bikkja fra før da vi ble møttes. Så det kan godt hende han hadde trent han bort fra sånn atferd.
Her var jo planen å kjøpe rottis når vi skulle ha vår første hund. Men mtp at jeg slet med utmattelse og en rottis hann ville veid mer enn meg så valgte vi bort rasen. Men er utrolige flotte hunder på såå mange måter, hvis man vet man har mellom hendene sine!
Drømmer om en flott rottis en dag! Når vi får stort hus, hage og hundegård! :P

Her var jo planen å kjøpe rottis når vi skulle ha vår første hund. Men mtp at jeg slet med utmattelse og en rottis hann ville veid mer enn meg så valgte vi bort rasen. Men er utrolige flotte hunder på såå mange måter, hvis man vet man har mellom hendene sine!
Drømmer om en flott rottis en dag! Når vi får stort hus, hage og hundegård! :P
Han vi hadde var liten av vekst, rundt 40 kg. Vi passa valpen hans (som voksen) en gang, han var 60 kg!
En helt håpløs hund, som var lite sjarmerende og veldig klønene. Han var for stor for sitt eget beste, snublet omtrent i sine egne ben. Og tråkket stadig vekk på beina mine, fordi han var så klumsete. Men dro mye mindre i båndet enn faren hans som var 20 kg mindre, så var litt lettere å gå med.
Kunne ikke et eneste triks da, han svære. hadde null kroppsbeherskelse. Minte meg om en blanding av Langbein og Scooby Doo.

Back
Topp