Rotfylles eller trekkes.

Har fått tannverk. Fikk på midlertidig fylling fredag, men ikke blitt bedre. Er en 2 års jeksel, tannlegen mener at ingen tenner bør trekkes. Jeg er litt usikker. Er det så galt å trekke den?

Mange tannleger mener det fordi han kan tjene penger på den tanna i mange år fremover, før den må trekkes allikevel.
(Sier ikke det er tilfelle hos deg, men...)

Hvis det er 6-årsjekselen, vil du ikke merke så stor forskjell når du tygger, og det vil ikke synes.
Hvis det er 2-årsjekselen vil det jo kunne synes når du smiler, men det må du jo velge selv.
Når du er blitt såpass voksen som du er (antar du er født i '88), skal det mye til før tennene flytter seg, så det ville jeg ikke bekymret meg for.

Rotfyllinger er skjøre greier, og det skal ingenting til før det kan bli betennelser, og mer problemer.
Trekker du tannen er du kvitt problemet, men det er jo ikke helt uten "risiko" det heller.
Det er dog mindre skummelt enn det høres ut, å trekke en tann. ;)
 
Ja ikke sant! Er det jeg mener også.

Og om det så skulle være noen her som hadde måttet rotfylle etter dårlig tannpuss tror jeg ikke vedkommende trenger at vi er belærende heller.

Enig i sistnevnte. Er oftest pga bakterier man får såpass store hull - men det er faktisk ikke alltid det er SÅ forbasket lett å holde det rent overalt heller. Kan være for langt bak i munnen. En tann som har dype sprekker som er vanskelige å rengjøre.. En liten kant i fyllingen der det er kommet bakterier under...
At det er dårlig pusset et sted, betyr ikke at man har dårlig tannhygiene ellers...

Og UANSETT hjelper det ikke å komme med pekefingeren. Det er heller tannlegens jobb :p
 
Hvis det er 2-årsjekselen vil det jo kunne synes når du smiler, men det må du jo velge selv.

Jeg troor kanskje at det gjelder 12årsjekselen, siden det var snakk om den ved visdomstannen :)

De færreste har 2årsjeksel i voksen alder :)
 
Er utdannet innen yrket. I de fleste tilfeller kommer rotfylling av dårlig tannhygiene. Men ja, klart det kan komme av andre skader. Men i 90% av tilfellene er det dårlig tannpuss og kosthold som er skylden.


Revnende likegyldig for meg hvor mye/ lite slikt statistisk sett skyldes manglende tannpuss. Og at du er utdannet innen faget gjør det bare verre. Å være belærende på den måten til noen som har så vondt at de vurderer å trekke tanna si vitner om lite empati rett og slett. Skulle det være sånn at hun faktisk har trøkka i seg all mulig godis i hele verden og har et anstrengt forhold til tannbørsten så får hun det ikke bedre av at du kommer og forteller henne at hun kan for dette selv. Jeg legger min lit i at tannlegen hennes, som kjenner akkurat hennes historie klarer å fortelle henne hva som er årsaken i akkurat hennes tilfelle. Det trenger ikke du å gjøre. Det var ikke det du ble spurt om.

Og selv om det kanskje er slik at 90 % skyldes dårlig tannhygiene (vis meg gjerne en referanse til dette, det er et for høyt tall du har. Og dessuten all karies skyldes ikke nødvendigvis dårlig tannhygiene), så vet ikke du om hun er en del av 10% andelen.

Det blir litt som du la inn en melding her på jakt etter støtte og trøst fordi du nettop hadde spontanabortert og noen sa til deg:"ta litt mer vare på deg selv du, så slipper du flere slike i framtida" fordi man vet av statistikk at noen opplever SA på grunn av røyking, medisinbruk, kosthold eller ytre påvirkninger på arbeidsplassen.

Med andre ord: jeg bryr meg ikke om hverken statistikken din eller utdanningen din: vis litt omsorg i møte med folk som har det vondt!
Ferdig prata!
 
Stygg? I de fleste tilfeller er det faktisk det som er sant. Er utdannet innen yrket så vet hva jeg snakker om. Tar man vare på tennene så får man ikke hull. Selvom man sliter med munntørrhet så betyr ikke det at man får hull, det betyr bare at man må være enda mer påpasselig med tannpussen for å unngå karies. Men de fleste tar seg ikke tid til å være så nøye.
Nei men for folk som er nøye og får hetta hvis man ikke pusser ordentlig osv så blir den stygg. Jeg har da pratet med tannlegen min. Får resept på egen tannkrem osv men virker ikke akkurat som om det hjelper så mye. Men spørs vel hvor stor grad man er plaget med munntørrhet også regner jeg med. Jeg er såpass ille at jeg ikke greier å snakke enkelte ganger uten å drikke masse, jeg blir verre av å pusse tenner så natta er ikke morsom.
 
Back
Topp