Rotfylles eller trekkes.

Bkno6131562

Flørter med forumet
Har fått tannverk. Fikk på midlertidig fylling fredag, men ikke blitt bedre. Er en 2 års jeksel, tannlegen mener at ingen tenner bør trekkes. Jeg er litt usikker. Er det så galt å trekke den?
 
Du, dette er lommeboka og tannverket som snakker. Selv var jeg klar for å skjære ut tanna med skje da jeg fikk verk i den. Tror det er snakk om samme tanna. Bakerst ved visdomstanna. Det er jo selvsagt den dyreste å fikse. Men jeg kan med hånda på hjertet nå si at den er kjekk å ha altså. Den er med på å gi skikkelig tyggeflate. Og den er stor, så det blir et gedigent tomrom om du tar den ut.

Rotfyllingen er ikke vond i det hele tatt forresten. Det er når vedøvelsen går ut at du begynner å plages. Men det er jo på grunn av det som gjør vondt nå og du vil ha vondt etter en trekking også.

God bedring til deg! Jeg stemmer for at du bør beholde den!
 
Behold tanna om den kan reddes. Ja, man skal ikke trekke tenner når det ikke er nødvendig. Vi trenger tennene våre. Bittet kan forskyve seg, det kan gå utover kjeven bla. Vær nøyere med tannhygienen fremover så slipper du å ta stilling til slikt.

Så utrolig ugrei kommentar!
Det er mange grunner til at noen ender opp med å rotfylle. Min onkel måtte rotfylle på grunn av en svulst i overkjeven som spredte verk (bak i nesehulen faktisk).
Selv måtte jeg rotfylle på grunn av en mekanisk tannskade. Det hadde ingen ting med hygiene å gjøre. Det er bekreftet av to tannleger og et forsikringsselskap.

Å si at hun ville sluppet dette om hun hadde vært nøyere med tannhygienen er bare veldig lite sympatisk. Sorry, klare ord får klare ord tilbake.
 
Så utrolig ugrei kommentar!
Det er mange grunner til at noen ender opp med å rotfylle. Min onkel måtte rotfylle på grunn av en svulst i overkjeven som spredte verk (bak i nesehulen faktisk).
Selv måtte jeg rotfylle på grunn av en mekanisk tannskade. Det hadde ingen ting med hygiene å gjøre. Det er bekreftet av to tannleger og et forsikringsselskap.

Å si at hun ville sluppet dette om hun hadde vært nøyere med tannhygienen er bare veldig lite sympatisk. Sorry, klare ord får klare ord tilbake.

Ikke alle mennesker har like god kunnskap om hvorfor man kan få sykdom i eller på tenner. Alt kommer ikke av dårlig hygiene! Jeg feks, fikk tidenes betennelse etter jeg fødte. Rett å slett pga en et lag mot tanna jeg hadde i barndommen, som hadde blitt en skade og betennelse som lå å ulma men ikke blussa opp. Før jeg lå i 40 timer med rier og spente kjeven og beit sammen tenna endel! Det var helt jævlig! Å hadde jo ingenting med dårlig hygiene å gjør.
 
Endte med å trekke begge mine oppe (2år imellom). Kan ikke si at jeg merker noe til det egentlig :)
 
Jeg har rotfylt to ganger i den nest bakerste tanna nede. Måtte ha på en slik falsk tann for å styrke tanna( husker ikke hva det heter :p) og det er klart det koster, men for min del er det uaktuelt å mangle tenner. Mulig det ikke synes siden det er så langt bak, men stygt er det likevel. I tillegg er visdomstanna der trekt, så da blir det jo nesten tomt baki der :p At det gjør vondt nå er pga betennelse. Det blir bedre når tannlegen er ferdig.
 
Den bakerste tanna har jeg også trekt.
Min ble skada etter et ulykke da. Så først ble den reparert, før det gikk et år før jeg måtte rotfylle den. 2 år senere ble den trekt, da det var gått kraftig betennelse i den og tannlegen mente det var best å trekke den, da man klarer seg helt fint uten den :) ikke synes der heller.
 
Den bakerste jekselen min (den siste før visdomstanna) ble trukket etter anbefaling fra tannlegen. Men hos meg var det såpass stort hull, at det ville vært en lang prosess å reparere, samt at det ville blitt veldig dyrt. Flaksen for min del var at visdomstanna sklei inn i "hullet" etter den jekselen, så den fikk god plass og har ikke gitt meg de plagene den kunne gjort ellers:)
 
Hør med tannlegen din. Først etter røntgen kan de si hva som er best for deg. Jeg har fått hull i alle mine tenner som bakerste feste til tannregulering satt i. Ene måtte rotfylles. Den grusomme smerten forsvant dagen etter første behandling. Har du dårlig råd, vær ærlig om det til tannlegen. Da kan det hende du får en nedbetalingsplan over hele rotfyllingen hvis du ender opp med det.
 
Pengene står det ikke på. Klart det er sure penger, men ikke det som avgjør.
For å ha det klart er jeg svært nøye med tannhygenen min. Det er ingen hull der nå, kunne heller ikke se noe på røntgen annet enn at det for lenge siden er borret der. det er visst for dyp fylling.
 
Har fått tannverk. Fikk på midlertidig fylling fredag, men ikke blitt bedre. Er en 2 års jeksel, tannlegen mener at ingen tenner bør trekkes. Jeg er litt usikker. Er det så galt å trekke den?

Jeg hadde trekt den :) Uten tvil og mye billigere enn å reparere den evt fordi da går jeg ut i fra at du sikker må ha krone på og det koster sånn der 6000 nå mens trekke en tann koster rundt 1500 kroner :) Men så har jeg sterk tannlege skrekk å da
 
Tannlegen trakk min bakerste og,han mente det var bortkastet og bruke penger på rotfylling siden jeg ikke kom til å merke at tannen var borte :) sparte masse penger der iallefall!
 
Behold tanna om den kan reddes. Ja, man skal ikke trekke tenner når det ikke er nødvendig. Vi trenger tennene våre. Bittet kan forskyve seg, det kan gå utover kjeven bla. Vær nøyere med tannhygienen fremover så slipper du å ta stilling til slikt.
Den er stygg. Jeg har problemer med tennene med ingen smerter. Fikk smerter etter å fikset tenner. Tannlegen klør seg i hodet og jeg skal testes pga kronisk munntørrhet( som gjør at karies elsker seg i munnen din, og jeg kan ikke pusse bort emaljen på tennene heller).

Men til saken så er ikke rotfylling noe fælt, bare koster litt. Mine tenner nede har flytt seg( kjeve tenner kan visst gjøre det) og er snakk om regulering. Så ville ikke trekt i fare for det.
 
Behold tanna om den kan reddes. Ja, man skal ikke trekke tenner når det ikke er nødvendig. Vi trenger tennene våre. Bittet kan forskyve seg, det kan gå utover kjeven bla. Vær nøyere med tannhygienen fremover så slipper du å ta stilling til slikt.

Noen ganger er det lurt å tenke seg om før man skriver, det finnes mange grunner til at noen må borre/rotfylle.
Noen mennesker er også mer i faresonen for å få hull enn andre. Noen har sykdommer som gjør at tennene er dårlig, andre har dårlig emalje.

Jeg har kun tolv tenner nede og oppe, det betyr at jeg har trekt rimelig mange opp igjennom. Glad for det er trangt som det er inne i munnen, men bittet mitt er fint :)
Jeg hadde trekt tanna:D
 
Nesj. Dette er noe du må bestemme selv. Trekk den om du vil. Vi anbefaler jo gjerne å ta vare på de tennene som kan reddes. Å trekke én tann gjør gjerne ikke så mye, men om det skjer noe med flere tenner slik at de må trekkes, så er det gjerne litt kjedelig.. Også blir det jo mindre å tygge med, da.
Men det er helt og holdent ditt valg. Det burde tannlegen ha informert deg om også?
Ville ha bedt om å få en samtale med tannlegen, og fått litt info om for og mot.
 
Ikke alle mennesker har like god kunnskap om hvorfor man kan få sykdom i eller på tenner. Alt kommer ikke av dårlig hygiene! Jeg feks, fikk tidenes betennelse etter jeg fødte. Rett å slett pga en et lag mot tanna jeg hadde i barndommen, som hadde blitt en skade og betennelse som lå å ulma men ikke blussa opp. Før jeg lå i 40 timer med rier og spente kjeven og beit sammen tenna endel! Det var helt jævlig! Å hadde jo ingenting med dårlig hygiene å gjør.

Ja ikke sant! Er det jeg mener også.

Og om det så skulle være noen her som hadde måttet rotfylle etter dårlig tannpuss tror jeg ikke vedkommende trenger at vi er belærende heller.
 
Ja ikke sant! Er det jeg mener også.

Og om det så skulle være noen her som hadde måttet rotfylle etter dårlig tannpuss tror jeg ikke vedkommende trenger at vi er belærende heller.


Absolutt ikke :p å dårlig tannpuss kan være en grunn til plager i tennene. Men kan like mye være arv, dårlig tanngard sånn i utgangspunktet. Jeg vet av erfaring i nær familie. At tannpuss morgen og kveld. Munnskyll og tanntråd ikke alltid er nok. Er vel som alt anna i kroppen vår. Noen har sterke bein, andre ikke feks.
 
Back
Topp