Rotavirusvaksinen

Den er en del av vaksinasjonsprogrammet :) og at den gies mest pga kostnadsbesparelse ønsker jeg en dokumentasjon på, det tror jeg nemlig ikke ;)

Rotaviruset er ikke så farlig for oss her i Norden Pga at vi var et godt grunnlag (rent vann, godt helse tilbud osv) så for oss er det lettere å komme seg igjennom dette. Men det er noen som må legges inn i løpet av året (husker ikke tall) dette er Pga dehydrering under sykdomsforløpet. Rotaviruset er vel, slik jeg har forstått, en litt heftig omgangssyke.

...ikke si at de tilbyr den bare pga kostbesparing osv, det er liksom ikke noe hold i en sånn uttalelse...

Jeg velger å tro at de tilbyr den for barnas ve og vel jeg..

Det er det vi har fått beskjed av fra vår helsestasjon. At det er en del av grunnen.

Vaksinen virker i 2-4 år og du kan få Rotaviruset hele livet.

Jeg er på ingen måte imot vaksinen og har hatt barn med viruset, vi ble aldri tilbudt det til eldste. Jeg syntes det er dumt vi blir informert i barsel (for hode er en annen plass) for dette er et valg man må ta før uke 6. Eventuelt uke 12.

Nå er dette heldigvis en godt brukt vaksine, som de har brukt i mange år, ikke en slik vaksine som svineinfluensa vaksinen..

Har ikke hatt den til de to eldste, og heller ikke hatt bruk for den (bank i bordet) da de aldri har hatt ordentlig omgangssyke. Men denne lille jenta som kommer nå har 2 storesøsken som går i bhg (i høst 1 i bhg og 1 på skole) som vil komme hjem med en helt annen bakterieflora... Jeg tror derfor jeg kommer til å velge å takke ja til den vaksinen...

Det er det vi har fått beskjed av fra vår helsestasjon. At det er en del av grunnen.

Vaksinen virker i 2-4 år og du kan få Rotaviruset hele livet.

Jeg er på ingen måte imot vaksinen og har hatt barn med viruset, vi ble aldri tilbudt det til eldste. Jeg syntes det er dumt vi blir informert i barsel (for hode er en annen plass) for dette er et valg man må ta før uke 6. Eventuelt uke 12.

Nå er dette heldigvis en godt brukt vaksine, som de har brukt i mange år, ikke en slik vaksine som svineinfluensa vaksinen..

Ja, man kan få sykdommen hele livet, MEN det er når man er under 5 år den kan være farlig.

At helsestasjonen din sier at den anbefales pga kostnadsbesparing synns jeg er MEGET kritikkverdig (!!) !

Ja, man kan få sykdommen hele livet, MEN det er når man er under 5 år den kan være farlig.

At helsestasjonen din sier at den anbefales pga kostnadsbesparing synns jeg er MEGET kritikkverdig (!!) !

Jeg og har fått beskjed fra helsestasjonen at noe av grunnen til det har blitt tatt inn i vaksinasjonsprogrammet på grunn av kostnadene med vaksine var mindre enn alle sjukehusinnleggelser. Men og for å få flokkbeskyttelse og at det er best for dei minste å slippe sykdommen siden dei blir så syke av den.

Min lillegutt skal få den. Alt for å hindre mest mulig sykdom hos min dyrebare skatt.

Som de sier under her, så var det en del av grunnen til at de innførte den. Ikke bare. Men jeg syntes det er viktig å se konsekvensene / bivirkning av vaksiner før man tar de og selvfølgelig sette de opp mot utfall ved sykdom.

Klart vi skal vaksinere ungene våre! :)

Ei venninne har barnet Sitt i en steinerbarnehage(det var der hun fikk plass), og det er det mange som IKKE vaksinerer. Det føles utrygt. Selv om en selv er vaksinert. Ikke gøy!!

Klart vi skal vaksinere ungene våre! :)

Ei venninne har barnet Sitt i en steinerbarnehage(det var der hun fikk plass), og det er det mange som IKKE vaksinerer. Det føles utrygt. Selv om en selv er vaksinert. Ikke gøy!!

Denne vaksinen eller alle? For selvfølgelig skal barna mine følge vaksinasjonsprogrammet! :)

Snuppa skal få den! Følger vaksinasjonsprogrammet og er ikke redd da dette er en godt utprøvd vaksine. Rotaviruset er skummelt for så små barn som våre.

Denne vaksinen eller alle? For selvfølgelig skal barna mine følge vaksinasjonsprogrammet! :)
Ja alle vaksiner :0

Min kommentar var mer generell observasjon og ikke kritikk av deg altså :)

Hvorfor det?

Helt ærlig er det en god dose sannhet i det.
Vet du hvor mye det koster å ligge innlagt et døgn på sykehus? Rundt 40 000kr i gjennomsnitt.
Ja rotavirus kan være farlig for små barn, men først og fremst er Norge bekymret for utgifter. Og da er utgifter til vaksinen betydelig mindre enn på en sykehusinnleggelse.

Men for oss er det fint å tenke at det er for at de små ikke skal bli syke :)

Hvorfor det?

Helt ærlig er det en god dose sannhet i det.
Vet du hvor mye det koster å ligge innlagt et døgn på sykehus? Rundt 40 000kr i gjennomsnitt.
Ja rotavirus kan være farlig for små barn, men først og fremst er Norge bekymret for utgifter. Og da er utgifter til vaksinen betydelig mindre enn på en sykehusinnleggelse.

Men for oss er det fint å tenke at det er for at de små ikke skal bli syke :)

Selvfølgelig er det en del av grunnen.

Men jeg synns ikke det er noe bra "argument" fra helsestasjonen å gi til foreldre.
Det er faktisk en del som kan finne på å velge den bort da de kan tro at økonomi er hovedgrunnen til at denne vaksinen tilbys.
Og jeg er ikke for å velge bort vaksiner som er i vaksinasjonsprogrammet.

Selvfølgelig er det en del av grunnen.

Men jeg synns ikke det er noe bra "argument" fra helsestasjonen å gi til foreldre.
Det er faktisk en del som kan finne på å velge den bort da de kan tro at økonomi er hovedgrunnen til at denne vaksinen tilbys.
Og jeg er ikke for å velge bort vaksiner som er i vaksinasjonsprogrammet.

Jeg er for at de er åpen og deler informasjon.

Og jeg er heller ikke for å velge bort noen vaksiner.

Jeg er for at de er åpen og deler informasjon.

Og jeg er heller ikke for å velge bort noen vaksiner.

Jeg er også for at de er åpen og deler info. Hurra !
MEN en helsestasjon burde holdt seg for god til å dele info som ikke kan dokumenteres - noe som da i mine øyne blir synsing. Og i et så viktig tema som vaksiner synns ikke jeh det er rom for synsing.

...men får jeg se dokumentasjon på at denne vaksinen anbefales pga det økonomiske så skal jeg svelge en kamel ja.
Og da ordentlig dokumentasjon, ikke fra diverse motstandere til vaksiner ;-)

Last edited:
Dette er ikke ment som kritikk til noen av dere, bare som et innspill i diskusjonen, altså... Jeg velger å tro at staten også ønsker at flest mulig barn både overlever diverse sykdommer, og slipper å oppleve de. Er staten så lite humane at de ikke bryr seg om de menneskene som eventuelt opplever heftige runder med sykdom, bare om at det koster penger hvis de må legges inn på sykehus?
Jeg skjønner ikke helt diskusjonen som handler om vaksinen tilbys av økonomiske eller helsemessige årsaker, for må det være enten eller? Er det ikke bare et pluss at man ved vaksinering kan spare samfunnet for penger samtidig som man unngår belastningen ved sykdom? For min del er det ikke i form av sykehusinnleggelse jeg vil "ha igjen" for skattepengene mine hvis jeg kan slippe i hvert fall.. Så lenge vaksinen er utprøvd og godkjent gjør det meg ingenting om samfunnet kan spare penger på at jeg vaksinerer barnet mitt, så lenge det kommer barnet til gode.

Dette er ikke ment som kritikk til noen av dere, bare som et innspill i diskusjonen, altså... Jeg velger å tro at staten også ønsker at flest mulig barn både overlever diverse sykdommer, og slipper å oppleve de. Er staten så lite humane at de ikke bryr seg om de menneskene som eventuelt opplever heftige runder med sykdom, bare om at det koster penger hvis de må legges inn på sykehus?
Jeg skjønner ikke helt diskusjonen som handler om vaksinen tilbys av økonomiske eller helsemessige årsaker, for må det være enten eller? Er det ikke bare et pluss at man ved vaksinering kan spare samfunnet for penger samtidig som man unngår belastningen ved sykdom? For min del er det ikke i form av sykehusinnleggelse jeg vil "ha igjen" for skattepengene mine hvis jeg kan slippe i hvert fall.. Så lenge vaksinen er utprøvd og godkjent gjør det meg ingenting om samfunnet kan spare penger på at jeg vaksinerer barnet mitt, så lenge det kommer barnet til gode.
Godt skrevet. Dette er ikke sort/hvitt. Samfunnet fungerer etter både økonomiske og humane retningslinjer. Og mange tiltak er satt i gang med tanke på begge hensyn. Og, selv om noe gjøres primært av økonomiske hensyn, så må man ikke tenke at det nødvendigvis er megativt. De sykehusplassene man sparer ved å gi rotavaksine kan da brukes av andre barn hvor behovet er større :)
Da sykehushotellene ble innført var f eks ikke dette fordi sykehusene syns det var fint med overnatting for far også, men et resultat av konsulentenes oppdrag med å redusere kostadene på barselavdelingene. Og selv om det var sparing av penger som var utgangspunktet, så ble jo resultatet bra også for de nybakte mammaene :)

Jeg er enig i dette :-)

MEN jeg synns ikke derfor at helsestasjonen skal fortelle oss foreldre at økonomi er grunnen til at denne vaksinen tilbys. Det er veldig mange som misforstår og kan bruke tanken "jeg har betalt nok skattepenger..." - og velger vekk denne vaksinen.
...og den tankegangen kan gå ut over barna.

Back
Topp