Rolf

15. November

IMG_6213.jpeg

Torsdag. En sånn dag som starter altfor tidlig, etter altfor lite søvn. Og så blir det bare kjempetravelt på jobb. Jeg har vakt...

IMG_6211.jpeg

Trøsten er å komme hjem til en liten gutt som lyser opp og spreller med hele seg når han ser meg. Som går over i umiddelbar hakkespettmodus idet han blir løftet opp, og inntar melkekoma ti minutt senere, etter å ha prøvd å sluke unna 12 timers produksjon kun en time etter siste flaske. Nyte synet og lukten av den lille som ligger på fanget med halvåpne øyne og sutter videre i søvne...

IMG_6214.jpeg

Det er slitsomt å kombinere baby med hverdagslivet, men jammen er det verdt det [emoji170].

Fortsatt god bedring til M! Og hurra for en sterk og flott Rolf.

Jeg har forresten tenkt det samme; til tross for sin ganske alvorlige prematuritet, ser han veldig lite prematur ut nå.

Rolf har blitt så stor [emoji7] og tatt igjen fødselsvekta til gruppas tungvekter.

Er så godt og moro å se hvordan han vokser opp [emoji173]️

Og god bedring til mellomste [emoji173]️

16. November

Fredag. Nok en lang dag på jobb for mor. Men Rolf har hatt en innholdsrik dag likevel.

Når man stadig blir satt til å trene på å holde hodet i mageleie, og begynner å bli veldig sliten, kan man reagere på ulikt vis.
IMG_6215.jpeg

Man kan sutre, kjefte, gi opp og heller rope på hjelp.
IMG_6218.jpeg

Eller man kan legge seg ned og nyte livet på magen, gjerne med en hånd som snacks.
IMG_6219.jpeg

Uansett metode, ender det foreløpig opp i at Rolf blir snudd på ryggen. Han klarer ikke snu seg selv hvis han er sliten. Idet Rolf kommer over på ryggen, er alle sure miner glemt og verden er ok igjen.
IMG_6221.jpeg
IMG_6222.jpeg
IMG_6220.jpeg

Sånn går nå dagen, inntil Rolf hører «hallo» fra stemmen til puppen. Etter det, er det nonstop mat frem til leggetid, kun avbrutt av bittesmå hvilepauser. Men ikke tro at han sover - idet puppen forsvinner ut av munnviken, går alarmen. Overvåkningskameraene slår seg på og sender ut «ikke prøv deg» beskjeder. Det hele gjentas på tegnspråk. Jaja, nyttige ting kan jeg gjøre en annen dag... [emoji12][emoji173]️.

En sånn blekksprut skal I få til jul sv storebror [emoji169]

Rolf. <3 Kan jeg spørre, pumper du ikke på jobb, kun ammer før og etter vakt? Påvirker det melkeproduksjonen din? Jeg pumper 1-2 ganger (helst 2) på jobb, for jeg er så redd produksjonen skal gå ned.

Rolf. <3 Kan jeg spørre, pumper du ikke på jobb, kun ammer før og etter vakt? Påvirker det melkeproduksjonen din? Jeg pumper 1-2 ganger (helst 2) på jobb, for jeg er så redd produksjonen skal gå ned.

Jeg prøver å pumpe på jobb, men det er ikke alltid det blir tid til det. Pumper før og etter jobb. Produksjonen holder seg heldigvis fint enn så lenge...

17. November

IMG_6453.JPG

Lørdag. Verdens prematurdag. [emoji171] Markert med lilla. Det har dukket opp mange bilder og historier om premature barn på min Facebook gjennom dagen. Jeg får klump i magen. Det virker så lenge siden vi var midt oppi det hele, likevel er det altfor nært. Jeg knuses litt innvendig når jeg leser om de som ikke har vært like heldige som oss, og har endt opp med himmelskatter eller store senskader. Jeg klarer ikke legge bort uroen for at selv om alt ser bra ut nå, er det stor risiko for at Rolf likevel vil få utfordringer knyttet til sin tidlige ankomst. Han har fått litt ekstra mye kos i dag, lille skatten vår. [emoji171]

Leste fysiorapporten fra kontrollen på onsdag. Rolf scoret til 75-persentilen på én test og 50-persentilen på en annen test ut fra korrigert alder. Det må være mer enn godkjent synes jeg. [emoji1303]

Vi har feiret dagen med å prøve litt grøt. Eller grøt og grøt. Utgangspunktet var havregrøt for 4m+. Men den ble vannet ut til en slags velling. Mengden var en halv spiseskje - totalt. Rolf fikk bittesmå porsjoner på en plastskje som var varmet litt på forhånd, da han erfaringsmessig hater iskalde ting i munnen. Det gikk faktisk ganske bra. Rolf fikk etter hvert god dreisen på å putte «grøten» bakover og svelge, i stedet for å spytte ut, og endte med å spise halve porsjonen sin. En riktig fin smaksprøve der altså. Skal prøve å gjenta suksessen i morgen. Blir nok enda en stund til han får mengder, men det var visst viktig å introdusere nye smaker tidlig for å unngå spisevegring. Så da fortsetter vi å prøve bittesmå drypp av smaker...

IMG_6454.JPG

På kvelden begynte Rolf å hoste. Ganske guffen hoste hvor han heiv etter pusten, og metningen falt til 70% i flere minutter. Ganske ubehagelig der en stund. Surklet og styrte på, selv om det ikke var noe synlig i nesen. Men så, like plutselig som hosten oppsto, ble den borte. I hvert fall foreløpig. Metningen har lagt seg på 95% nå som han sover. Håper ikke den faller noe særlig mer enn det.

IMG_6458.JPG
Kosestund i sofaen i en bitteliten pause i puppemaratonet på kvelden...

17. November

Vis vedlegget 280850

Lørdag. Verdens prematurdag. [emoji171] Markert med lilla. Det har dukket opp mange bilder og historier om premature barn på min Facebook gjennom dagen. Jeg får klump i magen. Det virker så lenge siden vi var midt oppi det hele, likevel er det altfor nært. Jeg knuses litt innvendig når jeg leser om de som ikke har vært like heldige som oss, og har endt opp med himmelskatter eller store senskader. Jeg klarer ikke legge bort uroen for at selv om alt ser bra ut nå, er det stor risiko for at Rolf likevel vil få utfordringer knyttet til sin tidlige ankomst. Han har fått litt ekstra mye kos i dag, lille skatten vår. [emoji171]

Leste fysiorapporten fra kontrollen på onsdag. Rolf scoret til 75-persentilen på én test og 50-persentilen på en annen test ut fra korrigert alder. Det må være mer enn godkjent synes jeg. [emoji1303]

Vi har feiret dagen med å prøve litt grøt. Eller grøt og grøt. Utgangspunktet var havregrøt for 4m+. Men den ble vannet ut til en slags velling. Mengden var en halv spiseskje - totalt. Rolf fikk bittesmå porsjoner på en plastskje som var varmet litt på forhånd, da han erfaringsmessig hater iskalde ting i munnen. Det gikk faktisk ganske bra. Rolf fikk etter hvert god dreisen på å putte «grøten» bakover og svelge, i stedet for å spytte ut, og endte med å spise halve porsjonen sin. En riktig fin smaksprøve der altså. Skal prøve å gjenta suksessen i morgen. Blir nok enda en stund til han får mengder, men det var visst viktig å introdusere nye smaker tidlig for å unngå spisevegring. Så da fortsetter vi å prøve bittesmå drypp av smaker...

Vis vedlegget 280849

På kvelden begynte Rolf å hoste. Ganske guffen hoste hvor han heiv etter pusten, og metningen falt til 70% i flere minutter. Ganske ubehagelig der en stund. Surklet og styrte på, selv om det ikke var noe synlig i nesen. Men så, like plutselig som hosten oppsto, ble den borte. I hvert fall foreløpig. Metningen har lagt seg på 95% nå som han sover. Håper ikke den faller noe særlig mer enn det.

Vis vedlegget 280851
Kosestund i sofaen i en bitteliten pause i puppemaratonet på kvelden...
Så fine dere er!

❤️❤️

18. November

Søndag. En herlig natt hvor Rolf sov fra før jeg gikk og la meg, og helt til 05. Fikk mat, og sov til over 9! Luxus. Men jeg tror at jeg snart må gi opp prosjekt dyne på mine barn. Tre av tre hater dyne, og sparker den av ved første anledning. Får gå over til kun dynetrekk eller et tynt teppe. Det verste er at Rolf er kokvarm selv om han ikke har noe over seg. Nå ligger han riktignok på en sau, men vi andre på rommet har vinterdundyner over oss, og vesentlig mye mer polstring enn Rolf [emoji85][emoji13].

IMG_6460.JPG

Vi har tilbragt store deler av dagen på gulvet. Rolf har i beste kampånd angrepet både skwishen og sommerfuglen sin. Legger han på ryggen med en leke på brystet. Rolf griper fatt i leken, slenger opp beina, ruller over på siden og begynner å gnage på leken. Noen ganger kommer han helt rundt. Da blir han bare sur, for da er hendene låst og det blir vesentlig vanskeligere å putte leker i munnen.

Vi har også hatt en lang samtale sammen, Rolf og jeg. Vi snakket om lille Petter edderkopp, om pupper som ikke er tilgjengelig hver gang Rolf er på fanget mitt, om sikkel og gulp som hører best hjemme inni munnen eller i magen, og om det å være kilen. Rolf ramset opp alle konsonantene han kom på, erklærte at favorittfargen hans er den samme som mellomste sin - røøøøøød. Slutten på fortellingen var litt vanskelig å forstå, for Rolf prøvde å få begge hendene inn i munnen samtidig. Det var rett før han lyktes med det også [emoji23].

IMG_6461.JPG

På kvelden fikk Rolf seg et deilig, langt bad. Han blir altså så lykkelig når han får bade. Se bare...

IMG_6464.jpg

Og som fin avslutning på en god søndag, la han seg uten protester og sovnet på mindre enn tre minutter...

19. November

Mandag. Vi latet oss litt på morgenkvisten, da natten var litt mer kronglete enn vanlig. Dette møtte oss da vi endelig sto opp...
IMG_6468.JPG

Så da var det bare å tanke opp mor og barn og komme seg ut. Jeg trasket av gårde i nærområdet her, og Rolf sov. Det var kunnet par plussgrader ute, så Rolf fikk på seg isbjørnjakken sin utenpå en ullbody. Liggende oppå sauen, med et tynt ullteppe over føttene, dundyne og vognteppe oppå der. Var litt bekymret for om han ville bli kald på fingrene, så måtte sjekke de underveis, men han var gid og varm hele veien.

IMG_6469.JPG
IMG_6470.JPG

Det var så fint ute, at jeg besluttet å rusle til butikken for å hente en pakke på veien hjem. Den skulle inneholde noe julekalendergaver til de to eldste. Lite gjennomtenkt. Pakken var for stor til å ha under vognen. Vel, pakken i seg selv hadde fått plass under vognen, men den gikk ikke forbi bremsene foran, og en tverrstang bak. Jeg orket ikke begynne med puslespill og løfte bagen av for å putte pakken under, så det ble en aldri så liten haug på vognen på vei hjem...

IMG_6471.JPG

Vel hjemme oppdaget jeg at Rolf hadde vært mer enn varm og god på turen. Han var rett og slett kliss klass gjennomsvett. Stakkars lille. Jeg lærer visst aldri at ungene mine er varmblodige selv om jeg ikke er det. Og at det er varmt nede i den vognen selv om det er kaldt ute. Endte opp med lufttørking og fullt skift på Rolf, som på sin side var lykkelig over å få vifte litt med tærne.

Vekten tidlig i morges viste forresten 5005g. Men så kom jeg på at Rolf hadde tørr bleie i natt og at veiingen var før han hadde tissert, Deretter bæsjet han i den megatunge tissebleien han produserte like etter frokosten. Ny veiing viste at han strengt tatt fortsatt har noen gram å gå på før 5 kg, men det var gøy så lenge det varte... [emoji6] Jeg har benyttet anledningen til å vaske en del tøy i str 62. Ny vektklasse krever ny størrelse. Rolf er jo snart 60 cm lang, og en del tøy i str 56 begynner å bli ganske smilende rundt halsen og kort på ermene. Han har så mye fint i den størrelsen etter storebrødre og sin fetter. Gleder meg til å ta det i bruk.

IMG_6472.JPG

Og til de som lurte på om Rolf ligner sine brødre som baby, så er svaret JA.

IMG_6466.JPG

Sånn har jeg også bært pakker hjem, føler meg bra [emoji23]

Fine gutter du har [emoji173]️

Det er virkelig helt utrolig å få «være med» på den reisen Rolf, og dere har hatt og fortsatt har. Fy søren, for et ekte mirakel. [emoji177] Jeg blir like varm om hjertet hver gang jeg ser bilder av den blide, lille fyren din. Helt sprøtt å tenke på hvor liten han faktisk var når han kom til verden. Smått utrolig at det er mulig.

Skikkelig, skikkelig fin er han. [emoji7]

sååå härligt å få följa med på eran vardag! Och du er verkligen kjempeflink till å formulera dig med massa värme och humor i det du skriver om! Finaste lille Rolf :Heartblue

Back
Topp