Rolf

Det bildet av hendene [emoji7][emoji7]
 
Jeg hører til i juli, og vil bare si at jeg er så takknemlig for at du deler historien deres med oss andre også. :Heartred

Jeg er fast inne og leser om deres dager, og jeg har heiet på Rolf siden fødselen. Du skriver så innmari godt, og jeg tenker på hvor flott det vil være for Rolf og dere alle å kunne se tilbake på dette senere.
Dere er så fantastisk sterke alle sammen, og det at du tar deg tid og energi til å oppdatere oss daglig er helt utrolig!

Jeg gleder meg til den dagen dere kan ta med Rolf hjem og starte et mer normalt familieliv.
All lykke til med mellomste bror også.

:Heartbigred
 
Herlig
 
Jeg sniker fra september-18, og er helt hekta på Rolf:love7
Det er helt fantastisk hvordan dere takler alle opp- og nedturer,og hvor sterk og nydelig Rolf er!:woot:
Stort hurra for utrolige Rolf og dere foreldre som står i alt dette som skjer.
Det er så flott å få lese hvordan det er med en liten prematur, og at det går så bra for ham!
Jeg er sikker på at mange kommer til å ha god hjelp av dette. Etter å ha lest hele tråden føler jeg meg mye tryggere, og vet hva som kan forventes hvis minsten i magen bestemmer seg for å komme ut lenge før tiden.
Tusen takk for alle oppdateringer og flotte bilder av dere sammen med super-Rolf!:Heartred
 
15. Juni

Vis vedlegget 262837

Fredag. Dagens vekt - 1607g. Det betyr at Rolf dobler fødselsvekten sin i løpet av helgen!! Helt sprøtt. Han vokser jo dag for dag, men det er vanskelig å legge merke til før man ser tilbake noen uker på bilder. Merker det mest på at Rolf tåler mer og mer uten å bli sprellemann, eller få metningsfall. Før måtte vi tenke på dopauser, pumping, spising, bleieskift osv før vi tok han ut på brystet/fanget, fordi han ble stresset av forflytning, og måtte være minimum 1-2 timer ute hvis vi først hadde flyttet han. Nå reagerer han knapt på forflytningen i det hele tatt, og vi kan bytte mellom ulike stillinger på fanget.

Rolf startet dagen med en serie av bæsjebleier. Han har fått en teskje malt i melken siden han startet med jerntilskudd. I dag var det suppe som ble levert i bleiene. Ikke at Rolf presset noe mindre av den grunn, men det smalt farlig i de bleiene. Så nå er malten borte inntil videre. Typisk nok ble jerndosen økt fra 0,15 til 0,25 ml x2 i dag, så får vi se om det blir sement i løpet av en dag eller to [emoji85]

Kombinasjonen gulping og suppebæsj kvalifiserte for et skikkelig bad med rikelig såpe. Utrolig hvor stinkende småtasser kan bli på kort tid. Valget av tidspunkt ble like før kveldsmaten. Det holdt på å gå galt, for hvem har vel tid til spabad når sulten gnager i skrotten? Heldigvis for oss, er sugebehovet større enn sultfølelsen, så finger i munnen holdt i massevis.

Vis vedlegget 262838

Tørkeprosessen ble dog i meste lager for Rolf, og han hylte så mye at pulsen steg til 218/min en stund! Da var det bare å slenge på han klær og koble han på puppen...

Vis vedlegget 262839

Stakkars lille var så sliten av all skrikingen at han bare lå der og stirret olmt på sin slemme mor. Men puppen hadde hørt nødropene for lenge siden, så den serverte flittig, og Rolf svelget unna. Så jammen fikk han i seg 4 ml uten egentlig innsats på sugefronten i det hele tatt [emoji23].

Tidligere i dag tok han puppen som en proff. 36 minutter effektiv suging før han sovnet. Etterpå fikk han hele måltidet på 28 ml i sonden. Det resulterte i alvorlig melkekoma. Han var som et lite slakt. Fornøyd som bare nyfødte kan være. Sovnet tungt, og da mener jeg tungt. Hvem gidder puste når man har det perfekt? Ikke Rolf i hvert fall. Det ble to lange timer med konstant plinging. Og siden meningsmåleren er så treig, viste den superdårlig metning når Rolf var rosa, og fin metning når Rolf var slapp og grå. Det ble så tullete en stund at vi måtte få en egen sykepleier til bare å vokte Rolf noen timer, så ikke den stakkars naboungen ble liggende ubevoktet... ca 15 min før neste måltid, sperret Rolf opp øynene, stirret intenst på sin mor og stakk tungen ut. Er det mulig? Sulten igjen [emoji85]. Snakk om matvrak.

(Bilde av Rolf i melkekoma)
Vis vedlegget 262840

Luftstrømmen er på nytt skrudd ned fra 8 til 7 liter per minutt. Oksygen 21-23%. Håper det går bra denne gangen!! Rolf er i hvert fall optimistisk og har gitt tommel opp...

Vis vedlegget 262841

Til slutt tok vi et aldri så lite familiehåndbilde. Må ta et nytt når mellomste er tilbake fra sin ekspedisjon som alenereisende med fly til Oslo for å besøke farmor.

Vis vedlegget 262842
For ett fantastisk bilde <3 Heier på dere :) kjekt at Rolf har lagt så mye på seg :)
 
16. Juni

7650976224_IMG_7563.JPG

Lørdag. Da vi kom i dag, var flowen i nesekateteret skrudd ytterligere ned - til 6 liter per minutt. Oksygenbehovet er fortsatt lavt. Merkelig nok har Rolf aldri hatt behov for mer enn et par prosent ekstra oksygen, til tross for at lungene hans fikk så tidlig møte med luft, at lungemodningssprøyten kun fikk virke et par timer, og det faktum at røntgenbildene av lungene hans viser forandringer som forventet hos premature. Kanskje er det mine medisiner som han langtidsmodnet lungene hans. Det er pustestoppene som er hovedproblemet. Og spørsmålet er om flowen i nesen klarer å motvirke det. Vel, det kan faktisk se sånn ut.

7650976224_IMG_7534.JPG

Rolf har vært bare tullete i hele dag. Søvnig som om han var på fylla i går. Riktignok hadde han melkekoma i et par omganger, men bakrusen der pleier ikke henge i mer enn 1-2 timer. Han våknet bare så vidt til måltidene. Gløttet med et øye og skulte på puppen med halvåpen munn. Strakk frem den lille, glatte tungen for å slikke i seg litt melkedråper, men orket ikke suge. Ombestemte seg og ville suge litt likevel, men da falt oksygenmetningen til gufne 40%, og han måtte slippe taket og konsentrere seg om å puste. Flere ganger måtte han stimuleres kraftig for å hente seg inn igjen.

7650976224_IMG_7561.JPG

Til slutt valgte vi å skru opp flowen til 7 liter per minutt igjen for natten. Da synes vi også han pustet raskere og hadde kraftigere inndragninger mellom ribbene og ved magen, som tegn på at han strevde litt mer med pusten. En halvtime senere våknet Rolf fra dvalen. Han var plutselig lys våken og mer enn klar for puppen. Testen er at han glefser etter fingeren min hvis den kommer nær munnen hans. Den må visst lukte mamma eller pupp, for pappas finger er ikke det spor interessant. Mor klarte selvsagt ikke å motstå dådyrøynene, og måtte utsette hjemreisen en halvtimes tid, for å puppe lille gutten. Han suttet og suttet, og koste seg max. Aner ikke hvor mye han spiste, for magen var jo relativt full bare en time etter forrige måltid, og vi kan liksom ikke dra opp store mengder melk for å sjekke om det har dukket opp en ekstra milliliter eller to. Fornøyd ble han i hvert fall.

7650976224_IMG_7564.JPG

Natta!
7650976224_IMG_7568.JPG
 
Jeg fatter ikke at jeg har en sånn inni magen jeg, ganske jevnstor også iom hun er litt mindre enn snittet. Helt sprøtt!

Puppetroll han der der!
 
Herlige lille Rolf [emoji173]️ Bildet av hendene er fantastisk!! (Hvilket kamera bruker du?) Det er virkelig en opplevelse å lese om deres reise.
 
16. Juni

Vis vedlegget 262989

Lørdag. Da vi kom i dag, var flowen i nesekateteret skrudd ytterligere ned - til 6 liter per minutt. Oksygenbehovet er fortsatt lavt. Merkelig nok har Rolf aldri hatt behov for mer enn et par prosent ekstra oksygen, til tross for at lungene hans fikk så tidlig møte med luft, at lungemodningssprøyten kun fikk virke et par timer, og det faktum at røntgenbildene av lungene hans viser forandringer som forventet hos premature. Kanskje er det mine medisiner som han langtidsmodnet lungene hans. Det er pustestoppene som er hovedproblemet. Og spørsmålet er om flowen i nesen klarer å motvirke det. Vel, det kan faktisk se sånn ut.

Vis vedlegget 262990

Rolf har vært bare tullete i hele dag. Søvnig som om han var på fylla i går. Riktignok hadde han melkekoma i et par omganger, men bakrusen der pleier ikke henge i mer enn 1-2 timer. Han våknet bare så vidt til måltidene. Gløttet med et øye og skulte på puppen med halvåpen munn. Strakk frem den lille, glatte tungen for å slikke i seg litt melkedråper, men orket ikke suge. Ombestemte seg og ville suge litt likevel, men da falt oksygenmetningen til gufne 40%, og han måtte slippe taket og konsentrere seg om å puste. Flere ganger måtte han stimuleres kraftig for å hente seg inn igjen.

Vis vedlegget 262991

Til slutt valgte vi å skru opp flowen til 7 liter per minutt igjen for natten. Da synes vi også han pustet raskere og hadde kraftigere inndragninger mellom ribbene og ved magen, som tegn på at han strevde litt mer med pusten. En halvtime senere våknet Rolf fra dvalen. Han var plutselig lys våken og mer enn klar for puppen. Testen er at han glefser etter fingeren min hvis den kommer nær munnen hans. Den må visst lukte mamma eller pupp, for pappas finger er ikke det spor interessant. Mor klarte selvsagt ikke å motstå dådyrøynene, og måtte utsette hjemreisen en halvtimes tid, for å puppe lille gutten. Han suttet og suttet, og koste seg max. Aner ikke hvor mye han spiste, for magen var jo relativt full bare en time etter forrige måltid, og vi kan liksom ikke dra opp store mengder melk for å sjekke om det har dukket opp en ekstra milliliter eller to. Fornøyd ble han i hvert fall.

Vis vedlegget 262992

Natta!
Vis vedlegget 262993
Herlighet så deilige han e :)!
 
Herlige lille Rolf [emoji173]️ Bildet av hendene er fantastisk!! (Hvilket kamera bruker du?) Det er virkelig en opplevelse å lese om deres reise.

Håndbildet er tatt med Canon EOS 750D. Ellers går det mye i iPhone [emoji6]
 
Det er altså så fantastisk å få følge med dere krølle... Jeg ler og gråter om hverandre når du skriver, og er fullstendig sjarmert og fascinert over at man kan være så bitteliten og samtidig være et menneske med behov og vilje. Tusen takk for at du deler.
 
Så fin og stor han er blitt nå:Heartred
Den blå genseren og buksen var jo bare helt nydelig også, det kledde Rolf! Hvor er det kjøpt? Kunne tenkt meg i rosa eller noe for jentene:love7
 
Fine Rolf :Heartred
 
Back
Topp