Risikosvangerskap

Jeg har også problemer med stoffskiftet, går på medisiner mot lavt stoffskifte, men velregulert som deg. Har fått beskjed om at jeg skal ta blodprøve hver 4.uke gjennom hele svangerskapet for å regulere dosen. Regner med at du også måler ofte, og da vil det mest sannsynlig aldri rekke å bli så avvikende verdier at det utgjør noen fare.

Takk for svar :) Ja, var hos legen hver tredje uke frem til uke 12 men så ville han plutselig vente 5 uker. Ble litt nervøs da :rolleyes: TSH har ligget på 0.5-0.7 hele veien så skal vel litt til før den blir for høy og rekker gjøre mye skade på 5 uker da :facepalm:
 
Risikosvangerskap her denne gangen av flere grunner. Ivf-svangerskap. Forrige svangerskapet endte i keisersnitt da kroppen ikke starta fødselen og heller ikke etter igangsetting fikk jeg pressrier. Ungen ble ikke merkelig nok veldig stor da den hadde stått fast lenge og jeg gikk 2 uker på overtid. Var førstegangsfødende da og jeg er heller ingen store dame. Jeg har lavt stoffskifte - hypotyrose- (men velregulert). Er 36 år.
 
Jeg hadde risikosvangerskap sist med tilfeldig oppdaget forkortet livmorhals i uke 28 - i uke 29 var den helt avflatet og med 1 cm åpning. De var helt sikre på at jeg skulle føde da, og det ble utallige ekstra kontroller, overnattinger på føden og lungemodningssprøyter. Har derfor automatisk et risikosvangerskap denne gangen, selv om det ikke er gitt at det skjer denne gangen også. Det er satt opp totalt fire ekstra ultralyder frem til uke 28 pluss at jeg skal gå på Lutinus fra uke 18, også vil det bli mye mer dersom de faktisk ser en forkortning i livmorhalsen.
 
Jeg hadde risikosvangerskap sist med tilfeldig oppdaget forkortet livmorhals i uke 28 - i uke 29 var den helt avflatet og med 1 cm åpning. De var helt sikre på at jeg skulle føde da, og det ble utallige ekstra kontroller, overnattinger på føden og lungemodningssprøyter. Har derfor automatisk et risikosvangerskap denne gangen, selv om det ikke er gitt at det skjer denne gangen også. Det er satt opp totalt fire ekstra ultralyder frem til uke 28 pluss at jeg skal gå på Lutinus fra uke 18, også vil det bli mye mer dersom de faktisk ser en forkortning i livmorhalsen.

Samme problem her! Hvordan gjør du det med jobb? Blir du sykemeldt tidlig/får tilrettelegging? Venter på time for vurdering på sykehuset, spent på hva de gjør. Har et fysisk krevende yrke.
 
Samme problem her! Hvordan gjør du det med jobb? Blir du sykemeldt tidlig/får tilrettelegging? Venter på time for vurdering på sykehuset, spent på hva de gjør. Har et fysisk krevende yrke.
Gjør ingenting med noe som helst utover å gå på ekstra kontroller, frem til de eventuelt skulle se en forkortning denne gangen også :) Prøver å leve så normalt som mulig, egentlig - jeg regner med at jeg kommer til å få beskjed om at jeg må sette meg ned og bli sittende ut graviditeten etter hvert uansett, gidder ikke gjøre det før jeg må :D
 
Hei
Er gravid med tvillinger, så det faller under kategorien risikosvangerskap. Er foreløpig ikke veldig bekymret, tar en dag av gangen.
Håper det går best mulig for dere alle som er i denne kategorien
 
Risikosvangerskap pga pcos, og diagnostisert med habituell abort dør forrige svangerskap.
I tillegg er jeg overvektig, så da blir det vel litt ekstra denne gangen også.

Jeg vet fortsatt ikke hvordan oppfølgingen blir, regner med jeg får svar når jeg skal på TUL.
Gikk på albyl-e forrige svangerskap og hadde hyppig ul for å sjekke at alt var bra. Hadde i tillegg morkaken på fremre vegg så kjente liv sent, og ikke alltid regelmessig.
Hei, er det pga pcos du går på albyl-e? Jeg har også pcos, jordmor sendte henvisning til gyn pol for å høre om jeg skulle ta noe ekstra medisiner. Er første gang jeg har blitt gravid naturlig, de tidligere gangene har jeg blitt hormon stimulert så er nyskjerrig om jeg bør gå på noe nå.
 
Hei, er det pga pcos du går på albyl-e? Jeg har også pcos, jordmor sendte henvisning til gyn pol for å høre om jeg skulle ta noe ekstra medisiner. Er første gang jeg har blitt gravid naturlig, de tidligere gangene har jeg blitt hormon stimulert så er nyskjerrig om jeg bør gå på noe nå.

Nei, det er pga de tidligere spontanabortene. De fant aldri noe årsak, men valgte å gi meg albyl-e siden det ikke var bevist at det ikke virket, selv uten årsak.
Jeg går på metformin pga. pcos, men det har jeg gjort før svangerskap også, for å stabilisere syklus og hormoner.

Veldig bra at du blir henvist dit, det er de som har best mulighet til å følge deg opp med riktig medisiner/ikke medisiner, kontroller osv.

Jeg ble også gravid naturlig, alle gangene, mistet de tre første ganske tidlig, fjerde satt helt ut, og er i uke 13 nå. Ble satt på albyl-e denne gangen også, som en ekstra forsikring mtp de tidligere spontanabortene.
 
Nei, det er pga de tidligere spontanabortene. De fant aldri noe årsak, men valgte å gi meg albyl-e siden det ikke var bevist at det ikke virket, selv uten årsak.
Jeg går på metformin pga. pcos, men det har jeg gjort før svangerskap også, for å stabilisere syklus og hormoner.

Veldig bra at du blir henvist dit, det er de som har best mulighet til å følge deg opp med riktig medisiner/ikke medisiner, kontroller osv.

Jeg ble også gravid naturlig, alle gangene, mistet de tre første ganske tidlig, fjerde satt helt ut, og er i uke 13 nå. Ble satt på albyl-e denne gangen også, som en ekstra forsikring mtp de tidligere spontanabortene.
Åja, skjønner!
Metformin fikk jeg før mitt 2.svangerskap jeg også, tok det vel de første tre månedene av svangerskapet om jeg ikke husker feil. itilegg har jeg fått pergotime/clomid alle de andre gangene jeg har blitt gravid for å fremprovosere el. Håper spiren sitter hele veien denne gangen for oss begge:)
 
Hei
Er gravid med tvillinger, så det faller under kategorien risikosvangerskap. Er foreløpig ikke veldig bekymret, tar en dag av gangen.
Håper det går best mulig for dere alle som er i denne kategorien

Hei,

Jeg er egentlig i septembergruppen med termin 03.09, men pga at jeg venter tvillinger vil jeg sannsynligvis føde 2-3 uker før og havner i august. Veldig sjokk, men veldig spennende med tvillinger! :) Hvor tidlig fant du ut at du venter to? Og vet du hvilke type tvillinger det blir?
 
Er nok i risikogruppene jeg også, pga overvekt :wacky: men har 6 svangerskap bak meg, så håper dette også går bra:happy:
 
Hei,

Jeg er egentlig i septembergruppen med termin 03.09, men pga at jeg venter tvillinger vil jeg sannsynligvis føde 2-3 uker før og havner i august. Veldig sjokk, men veldig spennende med tvillinger! :) Hvor tidlig fant du ut at du venter to? Og vet du hvilke type tvillinger det blir?

beklager sent svar altså.
Gratulerer
Jeg fant det ut da jeg var 6 uker på vei. De mistenkte graviditet utenfor livmoren, men da de fant ut at det var inne i livmoren så de med en gang at det var to der jeg ble ikke sjokkert da ligger i min familie og jeg har alltid ønsket meg tvillinger Er toeggede, med hver sin morkake.
hva med deg? Når fant du ut?
 
beklager sent svar altså.
Gratulerer
Jeg fant det ut da jeg var 6 uker på vei. De mistenkte graviditet utenfor livmoren, men da de fant ut at det var inne i livmoren så de med en gang at det var to der jeg ble ikke sjokkert da ligger i min familie og jeg har alltid ønsket meg tvillinger Er toeggede, med hver sin morkake.
hva med deg? Når fant du ut?

Så herlig! Jeg fant det ut da jeg var 6+6 på privat ultralyd hos gynekolog. Vi har ikke tvillinger i familien, så dette ble spontant. :joyful: Er MCDA-tvillinger, som vil si at de deler morkake og er eneggede. Dette byr på litt mer oppfølging pga komplikasjoner som kan oppstå, men må ha en positiv innstilling. :happy:
 
Så herlig! Jeg fant det ut da jeg var 6+6 på privat ultralyd hos gynekolog. Vi har ikke tvillinger i familien, så dette ble spontant. :joyful: Er MCDA-tvillinger, som vil si at de deler morkake og er eneggede. Dette byr på litt mer oppfølging pga komplikasjoner som kan oppstå, men må ha en positiv innstilling. :happy:

så spennende :) forstår at det var et sjokk da. det viktigste er nok bare å lytte til kroppen sin og være positiv ja :)
 
Etter å ha vært på oul nå så ble det konkludert med de vanlige ekstra kontrollene pga overvekt, hadde visst bmi på 35 ved starten av svangerskapet. Men siden jeg fødte et lite barn før termin sist, ingen indikasjon på svangerskapsdiabetes eller problemer med vekten (hadde noe lavere startvekt sist gang), så virket det ikke som det ville være noe problemer for min del.
 
Etter å ha vært på oul nå så ble det konkludert med de vanlige ekstra kontrollene pga overvekt, hadde visst bmi på 35 ved starten av svangerskapet. Men siden jeg fødte et lite barn før termin sist, ingen indikasjon på svangerskapsdiabetes eller problemer med vekten (hadde noe lavere startvekt sist gang), så virket det ikke som det ville være noe problemer for min del.


Hvor mange ekstra kontroller blir det for deg da og hva gjør de på de?

Jeg har ingenting mellom OUL og glukosebelastningstest, så har jeg en time på føden uke 25 som er knyttet til vekten. Føler fastlegevikaren prøvde å dytte meg over på jordmor og jordmor mener jeg må gå til fastlegen, mens føden kjører sitt eget løp uavhengi av de to :meh: Vet liksom ikke hva som er vanlig av oppfølging når man veier mye :wtf:

Hos meg har langtidsblodsukkeret vært fint hele veien og bortsett fra det lett forhøyede blodtrykket er det ingenting de har påpekt.
 
Hvor mange ekstra kontroller blir det for deg da og hva gjør de på de?

Jeg har ingenting mellom OUL og glukosebelastningstest, så har jeg en time på føden uke 25 som er knyttet til vekten. Føler fastlegevikaren prøvde å dytte meg over på jordmor og jordmor mener jeg må gå til fastlegen, mens føden kjører sitt eget løp uavhengi av de to :meh: Vet liksom ikke hva som er vanlig av oppfølging når man veier mye :wtf:

Hos meg har langtidsblodsukkeret vært fint hele veien og bortsett fra det lett forhøyede blodtrykket er det ingenting de har påpekt.

Slik jeg skjønte det var det ultralyd i uke 24, 30 eller 32 og 36 på sykehuset, noe mer nevnte hun ikke. Jeg har heller ikke noe mellom oul og glukosebelastningstesten hos jordmor i uke 24/25.
Skal til gynekolog for oppfølging med celleprøve i mellomtiden, men det er jo ikke relatert til vekten.

Jeg har ikke fått noe kommentar fra jordmor på vekten, hun fulgte meg gjennom forrige svangerskap og kjenner til livsstilen min. På sykehuset ser de mer på det kliniske og ikke nødvendigvis totalbildet.

De har ikke målt blodsukkeret mitt tidligere i svangerskapet heller, så virket ikke som det var så viktig for min del. Men jeg har ingen historikk med svangerskapsdiabetes, og var jo helt i grensa på oppfølging eller ikke. Nå er bmi'en lavere siden jeg gikk ned i vekt fra uke 6 til 10, så mulig det hadde noe å si.
 
Satser på jeg får UL jeg også i uke 25, fikk ikke noe særlig informasjon sist, men er på føden så antar de følger vekst hos lille i tillegg til vekt hos meg. Jeg har holdt samme vekten siden jeg ble gravid, men gått opp 2,6kg siden torsdag (gikk bokstavlig talt opp 2,2kg fra torsdag til fredag). Satser på det er vann, for kostholdet er veldig bra og jeg følger rådene jeg fikk på TUL og kontroll i uke 12, så håper det minsker risikoene :)
 
Fikk beskjed om enda en risiko pga marginalt navlesnorfeste.
Hei! Sniker litt fra septembergruppa. Jeg fikk også beskjed om dette på oul, og hadde aldri hørt om det før. Vet du hvor ofte du skal inn på vekstkontroll? Selv har jeg første vekstkontroll nå 6.mai. Og jeg vet egentlig ikke hva som skjer etter det, så er litt spent på hva de tenker videre. Men kommer vell kanskje an på resultatene fra gang til gang. Er dette ditt første barn? :)
 
Back
Topp