Risikosvangerskap

Ja, man er visst det fra 38 år :p:p Men tror ikkje det krever så mye ekstra oppfølging. Flere valg mtp fosterdiagnostikk osv.

Nei, man kan vell planlegge lite når det gjelder akkurat det :p
Nådde sjukehus med 10 min, og nådde akkurat ei seng :p
Så det blir vell bare å få litt info om hva og hvordan om vi ikkje rekker frem. Forrige tålte det litt dårlig og låg på nyfødt intensiv noen dager :rolleyes:

Har du nådd frem? Hvor lange fødsler? :D

Ah, fosterdiagnostikk vil jeg ikke ha uansett, så da blir det vel det samme som sist heldigvis.

Rakk frem en gang, den andre gangen var det så åpenbart at jeg ikke ville rekke frem at vi ikke prøvde, ambulansen rakk ikke frem til oss engang så det gikk FORT. Første gang rakk de nesten ta en innkomst-CTG så var det over før jeg rakk å få av meg klærne.
Heldigvis vært enkle fødsler med spreke babyer. Og det er jo ganske så vondt å føde, så jeg er bare glad så lenge det er fort overstått :wtf:
 
Ah, fosterdiagnostikk vil jeg ikke ha uansett, så da blir det vel det samme som sist heldigvis.

Rakk frem en gang, den andre gangen var det så åpenbart at jeg ikke ville rekke frem at vi ikke prøvde, ambulansen rakk ikke frem til oss engang så det gikk FORT. Første gang rakk de nesten ta en innkomst-CTG så var det over før jeg rakk å få av meg klærne.
Heldigvis vært enkle fødsler med spreke babyer. Og det er jo ganske så vondt å føde, så jeg er bare glad så lenge det er fort overstått :wtf:

Da er det nok ikkje så mye ekstra for deg, nei.. men det skal sies at eg ikkje vet, for kom aldri særlig langt i forrige sv.skap :rolleyes:

Ja, enig i at det er greit når det er fort over :p For min del var det veldig greit med rask fødsel :D
 
Jeg har i utgangspunktet ikke noe risikosvangerskap, men forrigemann ble født med diafragma hernie/hull i mellomgulvet og operert da han var 24 timer gammel. Det var ingen som visste at han hadde det, så det ble en ganske tøff start for oss alle. Det preger meg nok ganske mye nå, så jeg har bedt om tettere oppfølging denne gangen, selv om det ikke er noe genetisk som tilsier at nestemann vil få det samme. Legen har sendt henvisning til sykehuset om oppfølging, så da får jeg bare vente å se :)
 
Risikosvangerskap pga pcos, og diagnostisert med habituell abort dør forrige svangerskap.
I tillegg er jeg overvektig, så da blir det vel litt ekstra denne gangen også.

Jeg vet fortsatt ikke hvordan oppfølgingen blir, regner med jeg får svar når jeg skal på TUL.
Gikk på albyl-e forrige svangerskap og hadde hyppig ul for å sjekke at alt var bra. Hadde i tillegg morkaken på fremre vegg så kjente liv sent, og ikke alltid regelmessig.
 
Litt risikosvangerskap vil jeg tro at jeg har.
Jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning med mitt første barn og fikk antifosfolipid syndrom etter det.
Barnet var litt liten når hun ble født med hastekeisersnitt.
Jeg har lavt stoffskifte og har hatt en MA.
Jeg har litt høy bmi, så skal nok på glukosebelastning denne gangen og.

Så jeg tar Albyl-E og fragmin fra første stund av graviditeten. Fragmin for å forebygge økt fare for blodpropp i svangerskapet.
 
Nja - det er vel å regne risikosvangerskap basert på min alder (38) - men utover det så er det ikke noe.
 
Jeg fyller 38 før termin, så havner også der, men utover det så er det ingenting. Men syns jo det er kjekt å få TUL. Gleder meg.
 
Jeg har høy bmi, men ikke høy nok til at jeg blir fulgt opp spesielt pga det tror jeg. Jeg følges derimot opp siden jeg har hatt epilepsi tidligere og man er usikker på hva «traumet» med svangerskap og fødsel kan gjøre med det. Mamma har diabetes 1, så da følges jeg opp for svangerskapsdiabetes også. Ja, og så er det no ekstra greier siden jeg har blodtype rhesus minus og samboer og førstemann er rhesus pluss. Jeg regnes vel ikke som risikosvangerskap pga akkurat det, men får for eksempel ikke føde hjemme.
 
Noe høy bmi gjør nok at jeg følges tettere opp med ekstra ul (hver 3-4 uke) fra oul frem til fødsel. Hadde det med nr 2 og 3.
 
Er det noen av dere andre som gjennomgår risikosvangerskap her?
På hvilken måte i så fall? :)

Jeg selv har risikosvangerskap pga. type 1 diabetes, så jeg får ekstra oppfølging hos sykehus og gyn.
Diabetes type 1 her også! Har egentlig termin 05.09., men blir jo da satt i gang tidligere, så henger litt i begge forumene:rolleyes:
Har heldigvis klart å holde hba1c innafor foreløpig, og får masse ekstra oppfølging hos både diasykepleier, øyelege og jordmor, så priser meg lykkelig for å bo i Norge:gen053
 
Nå kan jeg slenge lett forhøyet blodtrykk og lett hjerteformet livmor på også :bag: Altså, er det noe de ikke skal finne dette svangerskapet? Største utfordringen slik jeg har forstått det er nå lav fødselsvekt og tidlig fødsel, så krysser fingrene for at blodtrykket holder seg, morkaken har det bra og at livmoren har stor nok plass på slutten!
 
Risikosvangerskap på meg og. Jeg har Leiden og antifosfolipidsyndrom, Ulcerøs colitt og er konisert etter alvorlige celleforandringer. Så jeg får tett oppfølging, og det føles trygt. Jeg tar Albyl-E og Fragmin og progesterontillegg
 
Nå kan jeg slenge lett forhøyet blodtrykk og lett hjerteformet livmor på også :bag: Altså, er det noe de ikke skal finne dette svangerskapet? Største utfordringen slik jeg har forstått det er nå lav fødselsvekt og tidlig fødsel, så krysser fingrene for at blodtrykket holder seg, morkaken har det bra og at livmoren har stor nok plass på slutten!

hjerteformet livmor? Hva betyr det? Og er det farlig?
 
Shit, jeg sniker litt. Men mtp konisering, må en si fra til legen eller hvordan fungerer det? Jeg var gravid før min, og håper det går greit å bli gravid osv etter dette. Men bør en sjekke ut dersom det eventuelt tar lang tid? Gikk det greit for deg å bli gravid?

Jeg har også blitt konisert, ca 3 mnd før jeg ble gravid, men har ikke fått beskjed om at det er risiko knyttet til det. Så kanskje det har med hvor mye de har fjerna å gjøre? Jeg har vært på ultralyd hos gynekologen som koniserte meg, og han sa at jeg bare skulle slappe av og at det ikke var noen større risiko for f.eks. senabort pga det. Min jordmor har også sagt at hun har hatt mange koniserte kvinner inne, og ingen av de har hatt problemer knyttet til det
 
hjerteformet livmor? Hva betyr det? Og er det farlig?

Jeg kan ikke mye om det, men avhengi av hvor hjerteformet den er og hvorvidt det er skillevegg, kan det påvirke fosteret om det fester seg "feil" sted, noe som gir for lite næring og kan resultere i SA. Om fosteret fester seg rett sted kan formen på livmoren påvirke plassen og man øker sjangsen for seteleie og i noen tilfeller må baby ut tidligere pga dårlig plass og dårlig vekst og keisersnitt blir gjerne vurdert.

Fant denne videoen på norsk hvor en jordmor forklarer det veldig fint :) https://youtu.be/u3ycwv361BE

Min er ikke veldig hjertrformet, set mer ut som en bønne, men det blir spennende å se hvordan den utvider seg og hvordan plassen blir for den lille.

Alt i alt er det andre ting med helsen min som jeg er mer bekymret for pr i dag ;)
 

Vedlegg

  • 20210125_102306.jpg
    20210125_102306.jpg
    34,6 KB · Visninger: 33
Jeg har også blitt konisert, ca 3 mnd før jeg ble gravid, men har ikke fått beskjed om at det er risiko knyttet til det. Så kanskje det har med hvor mye de har fjerna å gjøre? Jeg har vært på ultralyd hos gynekologen som koniserte meg, og han sa at jeg bare skulle slappe av og at det ikke var noen større risiko for f.eks. senabort pga det. Min jordmor har også sagt at hun har hatt mange koniserte kvinner inne, og ingen av de har hatt problemer knyttet til det
Takk, jeg tenker jeg forholder meg ganske avslappet ifht dette :)
 
Legen sier jeg ikke har risikosvangerskap men jeg føler det sånn :hilarious: har problemer med stoffskiftet! Det er velregulert og ikke en alvorlig variant (var på kanten til å bli helt frisk rett før jeg ble gravid igjen), men har googlet meg ihjel og er selvfølgelig livredd :facepalm::wacky: får oppfølging ofte for å sjekke dose pluss ekstra ultralyder (egentlig for en annen grunn), men er ikke definert som risikosvangerskap noe sted.
Jeg har også problemer med stoffskiftet, går på medisiner mot lavt stoffskifte, men velregulert som deg. Har fått beskjed om at jeg skal ta blodprøve hver 4.uke gjennom hele svangerskapet for å regulere dosen. Regner med at du også måler ofte, og da vil det mest sannsynlig aldri rekke å bli så avvikende verdier at det utgjør noen fare.
 
Risikosvangerskap pga høy bmi og tidligere konisering. Har vært på tidlig UL, men vet ikke hvordan jeg blir fulgt opp videre.
 
Ansees som risiko siden jeg er 40 år (og førstegangsfødende). Enn så lenge, så vet jeg ikke om noe spesielt, men jeg blir fulgt opp litt ekstra pga. alder. :)
 
Risikosvangerskap her også. På grunn av flere forskjellige litt spesielle diagnoser. Har vært på første time på KK i dag bl.a for å planlegge oppfølging og planen nå er at det blir en kontroll på KK ca. hver 4. uke etter uke 18. Senere i svangerskapet kan det bli ukentlig. I tillegg må jeg ta jevnlige blodprøver, skal følges opp av spesialist på en av diagnosene og må evt. få medisinsk behandling hvis enkelte verdier blir for lave. Gikk veldig fint forrige svangerskap. Blir spennende å se om jeg er like heldig denne gangen!
 
Back
Topp