Risiko for lite amming:

Newnew

Glad i forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Leste om studie om hva som gir risiko for at man ammer mindre:

Mindre amming er mest vanlig hos:
- yngre kvinner
- røykere
- kvinner som har hatt svangerskapsforgiftning
- overvektige
- der barn har lavere fødselsvekt
- der barnet er født for tidlig
- hos kvinner med PCOS
- og når barnet er en gutt.

Jeg ammet i 11 mnd med første, hadde ammet lengere hadde det ikke vært for at hun hadde drevet å bitt meg kraftig i flere mnd ved hver amming, til jeg til slutt ikke klarte mer av bitingen.
Å jeg hadde 4 risiko faktorer:
Ung, svangerskaps forgifting, barn med lav fødselsvekt, og pcos.(+født uke 37-38, men det regnes vell ikke som tidlig:)

Og ammingen gikk kjempe lett for meg fra første dag, hadde også masse melk. Enda det sto i artikkelen at de med pcos Hadde dårligere melkepeoduksjon.

Stemmer disse risikofaktorene for dere, eller ikke i det heletatt?

Jeg hadde ammet til hun var minst 1 år hadde det ikke vært for bitingen, så tror ingen av risikofaktorene hadde noe å si for at jeg ikke ammet til hun ble 1år.
 
Overvekt og guttebarn, men ammer enda og han er 2,5 år snart. Vi sleit i starten da, men etter et par måneder gikk det bra.
 
Ammet helt fint i 7 mnd. Hadde strengt talt melk til iallefall to unger :hilarious: Da var småen for glad i fast føde og jeg skulle tilbake på jobb.
Svangerskapsforgiftning
Guttebaby
Født for tidlig
Lav fødselsvekt. (Men ikke i forhold til når han var født)
 
Ammet i 8mnd, da ville ikke guttungen mer selv. Han skulle ha mat [emoji28]

Overvektig, født for tidlig og gutt.
 
Jeg har ammet mine 15-21 mnd. Jenta lengst. Ingen risikofaktorer. Så stemmer kanskje her?
 
Ammet alle barna mine i godt over to år. Jeg var veldig ung med første (17 år), og to av de var gutter, hvorav en av de hadde lav fødselsvekt.

Den største risikofaktoren er etter min mening mangel på kunnskap. Som de som mener barnet avvente seg selv før året. Nei, de kan ha hatt en periode med brystvegring (VELDIG vanlig rundt åtte måneder), men naturlig brystavvenning for et barn skjer ikke før barnet er 2-7 år gammelt. Ammeslutt før den tid er enten mangel på kunnskap og feiltolkning av barnet, eller mors eget ønske om å slutte.
 
Ammet alle barna mine i godt over to år. Jeg var veldig ung med første (17 år), og to av de var gutter, hvorav en av de hadde lav fødselsvekt.

Den største risikofaktoren er etter min mening mangel på kunnskap. Som de som mener barnet avvente seg selv før året. Nei, de kan ha hatt en periode med brystvegring (VELDIG vanlig rundt åtte måneder), men naturlig brystavvenning for et barn skjer ikke før barnet er 2-7 år gammelt. Ammeslutt før den tid er enten mangel på kunnskap og feiltolkning av barnet, eller mors eget ønske om å slutte.

+ for mye fast føde hører jeg ofte om. Nå er jo helsedirektoratet blitt tydeligere på at morsmelk/mme er det viktigere hele første leveår, men mange helsesøstre er jo veldig på at barnet skal helst spise seg mett på fast føde og kanskje supe litt morsmelk til dessert (men ikke på natta)
 
+ for mye fast føde hører jeg ofte om. Nå er jo helsedirektoratet blitt tydeligere på at morsmelk/mme er det viktigere hele første leveår, men mange helsesøstre er jo veldig på at barnet skal helst spise seg mett på fast føde og kanskje supe litt morsmelk til dessert (men ikke på natta)
Ja, det virker på mange som om at det er om å gjøre å komme fortest mulig opp i fulle måltider. Tror også det er en negativ trend for ammingen sin del, at stadig flere velger å starte med smaksprøver og fast føde ved fire måneder, selv der barnet trives godt med bare pupp.
 
Ja jeg følte jeg at det var mye snakk om at barna skulle starte med fast føde så tidlig. Min var veldig forbøyd med bare puppen, å jeg hadde mer enn nok melk. Så jeg hadde en veldig sakte overgang til fast føde for henne, med bare litt fastføde inninellom amming. Så den fasteføden ble bare sånn ekstra mat. Men hun hadde sikkert klart seg veldig bra med kun morsmelk lengere. Jeg hadde et stort ønske om å amme til hun var MINST 1 år. Men jeg klarte rett og slett ikke amme mer pga hun beit så hardt. Hun syns det var hysterisk morsomt å høre meg hyle når hun beit. Jeg prøvde såklart å la være, men det var så sabla vondt. Heldigvis er hun blitt en kjempe omtenksom jente nå da, fordet om hun syns det var så gøy å påføre med smerte da, haha :joyful:
 
Kun en risikofaktor her, guttebaby. Fullammet til 5,5 mnd, og ammer fortsatt 6-8 ganger i døgnet (7,5mnd) [emoji4] aldri hatt noe problemer med ammingen. Eldste ammet jeg i 14 mnd, hadde ingen av risikofaktorene med henne.
 
Begge mine er premature, lav fødselsvekt, nr 1 er gutt. De var begge sugesvake. Pumpet 24/7 og gav mm på flaske. Når de ble sterke nok til å suge av meg var de ikke innteresert - de ville bare ha flaske. Så hadde 2 og 3 risikofaktorer og ble flaske mamma til begge.
 
Skal ikke uttale meg om resten, men har en gutt her. Ammet fram til han ville slutte på egenhånd: 20 måneder gammel. 15 måneder gammel diet han fremdeles 7-8 ganger i døgnet.
 
Back
Topp