Ris og ros av babyutstyr

Kan jeg spørre om hva folk synes om bleiebøtter? Sånn med lang pose i som man "forsegler" lukta? Kjøpte dere, og ble den brukt?
Har ikke hatt det og har aldri savnet det heller :smug:

For en geniak tråd! Masse gode tips, og godt å se at flere anbefaler vogna vi har tenkt, city elite.

Kan jeg spørre om hva folk synes om bleiebøtter? Sånn med lang pose i som man "forsegler" lukta? Kjøpte dere, og ble den brukt?

Vi hadde, men bare det første halvåret. Det var kjekt å ha på badet til foreldrene mine, da vi bodde der de første 6 mnd. Da vi flytta for oss selv hadde vi den som søppelboks på badet, men den var jo så gigantisk, så vi kjøpte en vanlig søppelboks å brukte de små søppelposene fra libero som lukter vanilje. Alle kjøpte sånne til oss i babygave, så vi hadde muligens 20 sånne pakker. Nå har vi to ruller igjen som vi har i hver sin tursekk, jeg og mannen.

For en geniak tråd! Masse gode tips, og godt å se at flere anbefaler vogna vi har tenkt, city elite.

Hadde bleiebøtte i en uke og så røk den ut av huset:woot:. Kjøpte istedet en helt vanlig søppelbøtte med pedal og lokk på clas ohlson. Der selger de også poser som passer. Synes det er mye enklere. Når babyene er små lukter ikke bleiene noe særlig uansett, men nå med han på 2 skifter vi bare pose når det er bæsjebleie oppi der, ca 1 gang i døgnet. Det funker fint:)

Ting vi var/er fornøyde med:
- babynest
- babybjørn vippestol
- babybjørn bæresele
- babybrezza
- Stokke stol
- Stokke trailz
- Stokke besafe bilstol som kunne settes rett på vogna
- Philips babycall
- Stokke badebalje med nyfødt sete
- bleiebøtte
- easygrow nattpose
- burts’bees stelleprodukter
- voksi bilstolpose

Kunne klart meg uten:
- bbhugme (altfor stor, fant aldri god liggestilling)
- dyne til nyfødt (brukte ulltepper og nattpose)

Var visst ikke så mange bomkjøp her

Ting vi brukte mye:
-voksi babynest
-bæretøy (elastisk sjal til nyfødt, senere Integra bæresele strl 1 og 2)
-neonate babycall med kamera
-nattpose eller nøstebarn ullpysjer
-babybjorn vippestol når jeg dusja eller vi spiste middag
-stokke Flexi Bath med liggestol
-etter ett års alder har vi vært knallfornøyde med Emmaljunga Scooter 4. Romslig, stødig og lang kalesje.
-purelan ammesalve, genial og kan brukes til "alt". Lifesaver ved amming og god på tørr hud, overflatiske sår og skrammer.
-Tripptrapp stol
-Fargerik babygym

Ting vi brukte lite:
-vugge ble ikke brukt
-klær i små størrelser hadde vi alt for mye av. Denne gangen vil jeg prioritere omslagsbodyer fremfor noe annet.
-dyner og trekk ble knapt brukt
-bleiebøtte ble ikke brukt. Bruker vanlig søppelbøtte som vi tømmer hver kveld.

Vil kjøpe denne gangen:
Lammeskinn
Emmaljunga Edge Duo (hadde Babyjogger sist, men var ikke helt fornøyd)

Sikkert mer, men det var det jeg kom på nå :-)

Håper på råd fra noen mer erfarne mødre :)
Vi ser på stellebord, og hadde egentlig tenkt ett enkelt et. Men burde man kjøpe med balje under stelleplata? Vi har ikke badekar, så alternativet er balje på gulvet. Blir det vondt for rygg og kropp etterhvert å bade på gulvet?

Vi ser på stellebord, og hadde egentlig tenkt ett enkelt et. Men burde man kjøpe med balje under stelleplata? Vi har ikke badekar, så alternativet er balje på gulvet. Blir det vondt for rygg og kropp etterhvert å bade på gulvet?
Det finnes et hav av alternativer. Vi kjøpte det sammenleggbare fra Cam, som bl.a. selges på Barnas Hus. Det ville jeg ikke kjøpt igjen, både pga dårlig kvalitet på stelleplata (sprekker opp), og fordi balja har en bul midt i, som treffer babyen midt i ryggen om du faktisk skal ha den nedi vannet..:wtf Utrolig upraktisk med balja under stellebordet om du er alene om badingen. Mye enklere om stellebordet er klart med håndklær etc, så man bare kan løfte babyen rett fra balja til stellebordet, og ikke må styre med å få stelleplata og håndklær på plass med den ene armen og en våt og dermed glatt baby på den andre:facepalm:. Vi endte opp med å kjøpe en badebalje på ikea istedet, som fungerte utmerket. Bading av liten baby er en relativt kjapp affære, så rekker ikke bli sliten før det hele er overstått:)

Kan jeg spørre hvor høy du er? :angelic: Jeg er 155, burde jeg kanskje bare droppet å kjøpe stellebord fordi det rett og slett blir «for høyt»..
Jeg blir ødelagt i rygg og bekken av å skifte på gulvet, så jeg anbefaler stellebord.

Vi har hatt badebalja oppå stellebordet i starten, og etterhvert på gulvet. Vi bader ikke babyen hver dag, så det går fint.

Oi, vi har kjøpt og hatt så mye forskjellig, men skal prøve å oppsummere litt.

Anbefalinger:
Vogn : babyjogger City elite. Det er rett og slett den aller beste vogna å trille. Vi har hatt en Stokke crusi (forløpern til trailz, kjipe hjul)som var veldig ok på asfalt (og Stokke er jo de fineste vognene + genialt at ungen er høyt oppe)), mountain buggy urban jungle, god å trille, men "simplere" enn City elite, og en britax smile 2 (for å ha sportsdelen vendt mot oss, det store minuset med City elite. Sittedelen på smile er ikke så god, ok når den er lagt lengst ned, men praktisk vogn ellers. God å trille, enorm kurv under, grei å legge sammen).

Babystol: vi hadde Besafe Stokke izi go til de to største ,god og trygg stol, men vi har hatt store unger, og føler den er mindre enn feks maxi-cosi. Genialt å kunne klikke den rett på understellet på Stokkevogna.

Bilstol som kan klikkes på et understell. Fullstendig genialt, da slipper du å vekke sovende baby inn på butikken, kan trille inn i barnehagen osv.

Bedside crib: Vi fikk heldigvis låne ,ellers hadde det vært heftig timepris. Men konseptet er genialt,og jeg har madrass liggende ,så skal nok kjøpe en brukt denne gangen og, i tilfelle ungen godtar det.

Stokke tripp trapp med newborn seat er må-ha. Genialt til måltider, og veldig greit hvis man feks skal lage middag, mye mer fornøyd baby oppi der enn liggende på gulvet e.l.

Neonate babycall: 1000 ganger bedre babycaller enn "testvinneren" Philips avent som vi hadde til førstemann. De små snertne til å ha i vogna, med kamera til når ungen lager litt lyd uten å nødvendigvis være våken.

Bæresjal når de er små, ergobaby omni f.eks når de er litt større. Lånte et sjal søstra mi hadde kjøpt for 1000 kroner, brukte det masse.

Mindre brukt:
Vogge.
Babynest med nummer 2,men brukte det masse med nummer 1 ,så vet ikke helt hva som skjedde.
Vippestol: brukte det ikke til nummer 1,fikk låne til nummer 2 og brukte det noe, men ingen nødvendighet. Kommer ikke til å kjøpe det til nummer 3, men hvis vi får låne er det greit nok.
Sprinkelseng: vår står som sengehest, vi samsover. Kjøper juniorseng nå når vi etterhvert skal få ho på 15 måneder i egen seng, ingen av våre unger har likt å sove nede i fengselet.

Ting vi likte;

Neonnate babycall.
Bedside crib
Ull og silke klær til den første tiden
Bbhugme

Ting vi ikke brukte;
Babybrezza
Babynest

:)

Kan jeg spørre hvor høy du er? :angelic: Jeg er 155, burde jeg kanskje bare droppet å kjøpe stellebord fordi det rett og slett blir «for høyt»..

Det finnes mange i tre. Så kan du bare kappe av beina til ønsket størrelse:happy: jeg bruker enda stellebord på han som blir 3, fordi det er mye mer skånsomt for ryggen.

Jeg blir ødelagt i rygg og bekken av å skifte på gulvet, så jeg anbefaler stellebord.
Det finnes mange i tre. Så kan du bare kappe av beina til ønsket størrelse:happy: jeg bruker enda stellebord på han som blir 3, fordi det er mye mer skånsomt for ryggen.
Kommer til å bli ødelagt i skuldrene om jeg skal bruke stellebord :p så har bestemt meg for å bruke kommoden jeg allerede har med stellematte på den fordi det er en passende høyde for meg (brukte den som stellebord når jeg passet tantebarnet mitt), også penger spart :hilarious:

Kommer til å bli ødelagt i skuldrene om jeg skal bruke stellebord :p så har bestemt meg for å bruke kommoden jeg allerede har med stellematte på den fordi det er en passende høyde for meg (brukte den som stellebord når jeg passet tantebarnet mitt), også penger spart :hilarious:
Ja, det er lurt :)

Vil anbefale ammeinnlegg i ull når man er ute på trilletur i høstværet ❤️ å holde seg varm på pattene kan forebygge brystbetennelse og tette melkeganger :happy:

Til mine gutter (7-9 år siden) hadde vi Emmaljunga edge duo. Blir samme vogn nå, bare med svingbare hjul. Lager store babyer så godt med god plass.
Av erfaring fra jobb i bhg burde man kjøpe vognpose med dun/ull.
Løs badebalje og stellebord :happy:
Babynest ble brukt leeenge.

Vippestol ble brukt veldig lite til nr 2. Han lå for det meste på gulvet. Et leketeppe er derimot bedre å investere i.

Bæresjal ble mye brukt de første mnd. Men det var fordi jeg hadde en 1,5 åring å løpe etter. Hadde ikke det behovet med første.

Hadde heller ikke babysete til tripp trapp stol, men det tror jeg jeg vil ha denne gangen. Siden ungene er så store og vi spiser middag sammen hver dag :happy:

Ting jeg elsket fra baby1:

Stokke trailz vogna. Kjøpte denne pga jeg har hund og kjører enormt mye på grus og litt ulendt terreng. Den er lett å kjøre med, høy og god med masse plass under. Ulempen er at den er stor og skjipt å ta inn og ut av bil.
Babybilsete som klikket på vogna. Dette var helt essensielt for meg som var alene med hunder og gikk ut 2-3 ganger for dagen og i bil etc. Brukte regntrekk om været var litt rusk, men funker ikke om det plasker
Babysjal: Vi hadde en tass som nektet å ligge noe som helst sted annet enn på meg, og bæresjal var tingen. Brukt hver eneste dag de første 6 månedene, og har lyst å kjøpe et par flere nå til andremann.
Ammeinnlegg i ull. September baby = kaldt. Jeg har ullBH og ullinlegg og dette er helt fantastisk. lekker du blir du verken våt eller kald i tillegg. Kjøpte mine fra nøstebarn, to sett var mer enn nok :)
Schnuggle babybad. THIS is amazing! Vi ble varmt anbefalt dette badekaret av en venninne og angret ikke et sekund. det er laget for at babyen er trygg nedi med en liten hump foran rumpa, ved knær/lår og når vi badet ved 3 uker så sklei han ikke rundt. Bare 4 mnd gammel kunne han være oppi uten støtte fra oss annet enn litt ved hodet etc. Må tilføye at han selvfølgelig ALDRI var alene, men kjekt med to hender når du vasker/bruker klut :)
Babynest hadde vi og ble brukt men som nevnt over han var aldri stor fan
Ammepute fra BBhugme herlighet. Samboer kjøpte denne til med rett etter fødsel og jeg sier bare få en NÅ! XD sover med den og den redder meg virkelig. Sliter litt med bekken og rygg allerede nå.
Stokke tripp trapp og new born seat. Fra spebarn lærte jeg mini å være oppi der mens jeg tok kjøkken, laget mat og ryddet. Han koste seg og sovnet gjerne oppi. Anbefales varmt.
Ullbodyer som kan knytes eller kneppes. Vi bruker kun ull/silke på mini og er veldig fornøyd med disse omslagsbodyene.
Gulpekluter! 10 er ikke nok XD Elsket de for alt, vaske mat når han ble eldre, tørke gulp, som beskyttelse i sengen mot melkesøl.

Hva vi ikke brukte
Vogge. Kjøpe en til å ha i stuen den ble aldri brukt.
Seng - brukte heller ikke seng før han var 7 mnd.

Denne gangen kjøper jeg definitivt en bedside crib.

Har også lyst på en lettere vogn til byen etc så vi skal kjøpe en city jogger, bare usikker på typen.

Babyjogger city elite som vogn (brukte den fra 6 mnd ca med sportsdel, da lærte hun å sove der), med adaptere til maxi-cosi ble den brukt litt når hun hadde sovna i bilen før 6mnd. Men stort sett ble hun bært. Bæresjal og ringslynge er gull.
Lånte easygrow mum&me ? Ammepute/babynest som jeg likte godt. Gikk over til axkid minikid bilstol som nr2 stol, den bruker hun enda (2,5 år nå).
Easygrow lite vårpose, easygrow nord vinterpose. Vi har klart oss fint uten video-babycall. Har en Philips avent. Hadde ikke klart oss uten de ekstra centimeterne med seng man får av en bedsidecrib. Vi kjøpte en brukt. Vi valgte Stokke steps høystol og skal ha det til neste også. Der har vi jo babysete og vippestolen som kan festes på, så vi trenger bare kjøpe selve stolen.

ting vi ikke fikk bruk for er f.eks lekegrind, hun lekte fint på lekematta og jeg følte ikke behov for å stenge henne inne. Kjøpte et babynest men fikk ikke brukt det mye siden jeg brukte den puta jeg lånte. Hadde kjøpt inn/fått flasker og smokker som hun aldri brukte.

Jeg fikk gratis ved en eller annen registrering å brukte til et barn. Men er dyrt med poser. Så jeg gav den bort og gjenbruker heller gamle brødsposer. Kaster det rett ut når det lukter.

Nå er det mange år siden jeg hadde baby sist, men husker det var skikkelig upraktisk med balje under stellebordet. Denne gangen lurer vi på å ha balje med stativ og et enkelt stellebord i tillegg.

Back
Topp