Ris og ros av babyutstyr

Rugrat

Glad i forumet
Det er jo mange her inne som har små barn og sikkert vært igjennom både gode og mindre bra babyprodukter. Kan vi ikke lage en tråd for å anbefale utstyr vi er fornøyd med? Tenker da vogn, bilstol, babycall osv.
Ungen min er 14 år, så verden av utstyr har endret seg endel siden sist.:hilarious:

Jeg ønsker meg en lett barnevogn som blir liten når den legges sammen. Ønsker også å kunne feste babystol på den. Trenger man kamera på babycall?
Hva har du kjøpt fra før du endte med å ikke bruke noe særlig? Tips, ris, ros, bilder og linker taes imot :happy119:gen053

Jeg tror vi ender opp med Bugaboo Fox denne gangen. De fleste vogner får man adapter til bilstol.

Vi trenger også en kurv/vugge å ha i stua.
Bedside crib. Vurderer babycallen man kan koble til tlf, jeg trenger ikke kamera.

sist var jeg veldig fornøyd med easygrow nature vinterpose,

Beste investering vi gjorde da vår gutt fikk eget rom ved syv mnd, var Neonate videobabycall

Vi har Emmaljunga nxt90 som barnevogn, og er så fornøyd.

Ellers er bæresjal noe jeg anbefaler så mye! Spesielt til de tre første mnd. Det krever litt øving, men er verdt det.

Jeg har baby jogger city elite og city mini gt og er veldig fornøyde med de :) Hadde emmaljunga superviking først men den var alt for stor sammenlagt for oss som har hundebur i bagasjerommet, pluss at sportsdelen ble alt for bratt/sittende. Husk at du skal bruke sportsdelen lengre enn bagdelen ;)

har neonate videobabycall, anbefales veldig! Kjempekjekt at babyenheten er på batteri.

Jeg har en gutt på 2 år, og har både erfaring med gode og dårlige kjøp:joyful:. De beste kjøpene vi har gjort:
Vogn: Kjøpte Emmaljunga viking først. Veldig god å trille, men hjelpes så krunglete i bil + at sittedelen er kort i ryggen. Gutten vår (lang gutt!!) ble for lang for den da han var bare litt over 1 år:woot:. Kjøpte da Babyjogger city mini gt, som vi ELSKER. Super å sove i, lett, god å trille og tar liten plass i bil. Har Babyjogger city elite som sovevogn i bhg, som er kanskje den vogna jeg ville kjøpt fra starten, hadde jeg visst bedre:wideyed:. Større hjul, og dermed bedre på snø etc.
Vippestol: Babybjörn
Bæreutstyr: Bæresjal er gull, og desidert best for nyfødte! Kjøpte Ergobaby omni 360 når sjalet ble for snaut, og ble veldig fornøyd med den!
Babycall: Kjøpte neonate uten kamera fra start. Denne er super ute i vogna. Lang rekkevidde og liten. Da junior ble flyttet på eget rom 9 mnd gammel, meldte behovet for kamera seg. Ble gal av å lure på hva han egentlig drev med når han laget lyd. Ble løpende frem og tilbake hele natten, og presterte da også å vekke han av og til:dead:. Med kamera kunne vi lettere vurdere om det var nødvendig at vi gikk inn eller ikke. Bedre nattesøvn til alle!:joyful:
Bilstol: Babystolene føler jeg er hipp som happ. Småbarnsstolene derimot! Vår store 2-åring vokser i disse dager ut av sin cybex sirona:eek: Han har dessuten lenge klaget over at den er vond å sitte i. Har også Concord reverso, som han aldri har klaget i.

Eneste som var bortkasta var i grunn Leander vugga. Den fikk vi i gave, så er ingen penger tapt sånn sett :joyful: Barna lå bare i den som nyfødt. De trivdes ikke i den etter noen uker. Men den er kjempefiiin, funker fint som pynt å :hilarious:

Ellers har vi vært ekstra glad i:
- babycall m/kamera! Vi har Neocate sin. Kjempekjekt å se hva babyen gråter for, om det er fordi smokken er ute eller om det er et teppe over hodet. Kjekt å ha den til større barn også, for å se hva som skjer.
- bedside crib. Tar ikke plagsomt stor plass.
- baby brezza, for flaskemammaer/pappaer! Tips: sett den på nattbordet om natta :D Nesten så man kan lage flaske i søvne altså!
- mikrosterilisator!! Da spesielt for flaskemammaer/pappaer det også :D Sparer tid og vann, og man slipper å brenne av seg henda som man gjør på vanlig koking :hilarious:

Vi har vært/er fornøyd med alt utstyret vi har :) Maxicosi babystol med base, Britax Römer Dualfix som neste bilstol. Axkid Minikid etter der igjen. Emmaljunga Edge Duo vogn og Bugaboo Donkey søskenvogn, med adapter til bilstol. Vognposer fra Easygrow og Reflex. Aerosleep Evolution madrasser. Overmadrassen er helt super! Ergobaby Adapt bæresele. Babybjörn vippestol.

Håper på mange gode tips 9 år siden jeg hadde en liten sist og mye som har endret seg på den tiden.
Jeg ønsker ihvertfall bugaboo fox av vogn.

Ting vi elsket:

- Babynestet (brukte de første tre-fire månedene)
- Sterilisatoren
- (Amme)puten fra BBHugme
- Stokke Trailz-vognen
- Maxi Cosi bilstol
- Bæreselen fra Baby Bjørn

Annet tips:

I starten bruker man stort sett bare omslagsbodyer. Jeg hadde hørt folk si det og tenkte at "så stress kan det jo ikke være å ta det over hodet", men jo.. Bodyene som måtte over hodet ble knapt brukt.

Ellers er Purilan topp for såre brystvorter - og sykepleieren som lånte meg ammeskjold på barsel reddet ammingen min. Vet dette er kontroversielt, men neste gang pakker jeg helt klart ammeskjold i fødebagen.

Beste investering: Bilstol med mulighet for å sette på ei trille. Hadde ei smal og god Britax-trille jeg klikka bilstolen rett på. Genial når man bare skulle en rask tur på butikken og babyen hadde sovna. Senere kunne jeg bruke den som bare ei trille når vi skulle på butikken eller på reiser. (Ikke fly, bare bil)

Dårligste investering: sikkerhetsutstyr til skuffer, skap og spisse hjørner. Satt lås på fryser og kjøleskapet til ingen nytte da babyen på 1 år reiv den av, åpna fryseskapet og spiste to is mens mamma var på do...
Stellebord: Veldig dårlig investering dersom man er lavere enn gjennomsnittet. Fint for mannen min og for oppbevaring av klær, men jeg skifta på gulvet uansett, da jeg fikk vondt i armer og rygg av stellebordet. Litt flaut å måtte bruke to-trinns Frost-krakk for å skifte ei bleie....

Min taktikk er å ikke kjøpe noe før jeg merker hva jeg kunne trengt Jeg kjøpte så mye sist som aldri ble brukt. Jeg skal handle vogn og bilstol og stokke tripptrapp ellers tar jeg det fortløpende

Lang historie om vogn:
Vi kjøpte Stokke trailz som første vogn sommeren 2018 fordi den er høy og har stor bag. Da vinteren kom var jeg dritmisfornøyd med den, fordi det er så sinnsykt dårlig demping... Og vi bor en plass der det brøytes svært sjeldent, pluss at temperaturen varierer så voldsomt at snøen fra i går er is i dag - med masse bulker og humper i etter at folk har tråkka spor i løssnøen. Kjøpte en emmaljunga nxt challenge (løpevogn) i januar 2019, og så fort lillegutt kunne sitte i sportsdel, begynte jeg å bruke den mer på trilleturer for det var mye bedre demping i den. Men var fortsatt stuck med Stokke på handletur og til helsestasjon osv. På våren/sommeren kjøpte jeg vanlig nxt 90-understell til setet fra løpevogna, og brukte for det meste den vogna de neste to mnd. Og i løpet av de to mnd begynte jeg å se bare flere og flere positive sider ved stokkevogna, og ble mer og mer glad i den. Bl.a er sportsdelen til stokkevogna større/lengre enn på nxt 90, så ungen trenger ikke sitte med huet oppi kalesja, pluss at kurven under er mye større og lettere å få ting ut av på stokkevogna (det blir litt trangt på emmaljunga synes jeg). Så da solgte jeg alt av emmaljungavogn jeg hadde, og hadde igjen bare stokkevogna. Så når barnehagetiden kom, ville jeg ha en vogn med sittedel som kan legges helt flatt. Kjøpte da en brukt emmaljunga Edge duo, som funker veldig greit, men har litt samme problemet med den som med nxt 90 - kurven under er både liten og vanskelig å komme til. Må liksom sitte på bakken og stikke huet under setet.. til gjengjeld kan den slås sammen med setet på, og det er veldig kjekt når man skal ha vogna kjapt inn i bilen etter endt barnehagedag.
Så for å oppsummere laaang tekst: STOKKE TRAILZ :love7 Har hørt masse positivt om city elite, men føler jeg har prøvd så mye vogner i løpet av halvannet år at jeg må nok avvente litt med å kjøpe mer :angelic:

Er også veldig fornøyd med babynest og chicco next 2 me bredside crib. Superkjekk å ta med seg når man skal på tur. Og Stokke steps :)

Fikk låne sjal av min søster og har en bæresele som begge er blitt for lite brukt. Blir forhåpentligvis mer nytte for dem når jeg har en toåring å fly etter samtidig som jeg har liten baby :rolleyes::dummy::Heartred

Ting vi elsket:

- Babynestet (brukte de første tre-fire månedene)
- Sterilisatoren
- (Amme)puten fra BBHugme
- Stokke Trailz-vognen
- Maxi Cosi bilstol
- Bæreselen fra Baby Bjørn

Annet tips:

I starten bruker man stort sett bare omslagsbodyer. Jeg hadde hørt folk si det og tenkte at "så stress kan det jo ikke være å ta det over hodet", men jo.. Bodyene som måtte over hodet ble knapt brukt.

Ellers er Purilan topp for såre brystvorter - og sykepleieren som lånte meg ammeskjold på barsel reddet ammingen min. Vet dette er kontroversielt, men neste gang pakker jeg helt klart ammeskjold i fødebagen.

Jeg har aldri likt så godt omslagsbodyer. De ble sjeldent brukt hos oss.. :wideyed: Har dog hatt november- og desemberbabyer, så brukte stort sett ull. De er gjerne enklere å få over hodet.

Beste investering: Bilstol med mulighet for å sette på ei trille. Hadde ei smal og god Britax-trille jeg klikka bilstolen rett på. Genial når man bare skulle en rask tur på butikken og babyen hadde sovna. Senere kunne jeg bruke den som bare ei trille når vi skulle på butikken eller på reiser. (Ikke fly, bare bil)

Dårligste investering: sikkerhetsutstyr til skuffer, skap og spisse hjørner. Satt lås på fryser og kjøleskapet til ingen nytte da babyen på 1 år reiv den av, åpna fryseskapet og spiste to is mens mamma var på do...
Stellebord: Veldig dårlig investering dersom man er lavere enn gjennomsnittet. Fint for mannen min og for oppbevaring av klær, men jeg skifta på gulvet uansett, da jeg fikk vondt i armer og rygg av stellebordet. Litt flaut å måtte bruke to-trinns Frost-krakk for å skifte ei bleie....
Kan jeg spørre hvor høy du er? :angelic: Jeg er 155, burde jeg kanskje bare droppet å kjøpe stellebord fordi det rett og slett blir «for høyt»..

Kan jeg spørre hvor høy du er? :angelic: Jeg er 155, burde jeg kanskje bare droppet å kjøpe stellebord fordi det rett og slett blir «for høyt»..

Jeg er rett under 160 (159 ca) men stellebordet var litt i det høyeste laget da mannen min er ca 180 og det var passelig for han. Jeg har litt problemer med rygg og armer i tillegg, så jeg må jobbe i rett høyde for ikke å få sterke smerter.

Vi kjøpte forresten det sammenleggbare cam-stellebordet med integrert badebalje som de har på barnas hus. Det leverer ikke på noen punkter etter min mening. "Stelleputa" oppå holdt et års tid før den begynte å sprekke opp, og ser nå ikke ut! Badebalja har en klump/bul/forhøyning, som babyen får midt i ryggen. I tillegg er det litt vinglete. Jeg er fan av stellebord, men ville kjøpt et annet! Da badebalja på stemmebordet var så elendig, kjøpte vi en på ikea istedet. Den er super!:)

Jeg er rett under 160 (159 ca) men stellebordet var litt i det høyeste laget da mannen min er ca 180 og det var passelig for han. Jeg har litt problemer med rygg og armer i tillegg, så jeg må jobbe i rett høyde for ikke å få sterke smerter.
Det er smertefullt å ikke ha rett arbeidshøyde :hungover: Tipper jeg kjøper stellematte og legger den på malm kommoden (med 3 skuffer i høyden) isteden, det er perfekt høyde for meg :hilarious:

Har alt fra kommende storebror som nå er 10 mnd. Det jeg var fornøyd med: bedside criben, bæreselen(mye brukt!!) kommer dog til å kjøpe et elastisk sjal til den første tiden. Vogna (bugaboo fox <3), vippestol fra babybjørn, tripp trapp stol med newborn sete. Så koselig å ha baby med på alle felles måltidene. Kommer til å kjøpe en vugge til å ha i stua. Hadde ikke plass sist, men nå har vi bygga hus og har mye bedre plass.

Beste investering vi gjorde da vår gutt fikk eget rom ved syv mnd, var Neonate videobabycall

Vi har Emmaljunga nxt90 som barnevogn, og er så fornøyd.

Ellers er bæresjal noe jeg anbefaler så mye! Spesielt til de tre første mnd. Det krever litt øving, men er verdt det.
Det er denne vogna jeg vurderer! Hvordan synes du den er i terreng? Grusveier, opp og ned? Is/snø? jeg vil ha outdoor understellet

Vogna vi hadde til storesøster er ikke å få tak i lengre, så jeg er så utrolig glad for at vi var enige om å beholde den. Kjøpte en i'coo peak air. Den har krenge-hjul, høytalere i sportsdelens kalersje og den er en god høyde for både meg og mannen. Da vi gikk på trilletur kunne vi bytte på å trille. Måtte bare trykke en knapp på håndtaket for å regulere det. De beste hjula på all slags føre.

For en geniak tråd! Masse gode tips, og godt å se at flere anbefaler vogna vi har tenkt, city elite.

Kan jeg spørre om hva folk synes om bleiebøtter? Sånn med lang pose i som man "forsegler" lukta? Kjøpte dere, og ble den brukt?

Back
Topp