Ringt jordmor?

1 kontroll bør være før uke 12 sa legen min.. :) jeg skal uke 10.
Det gjor jeg sist svangerskap også .

Vet ikke når jeg ringer jordmor..

Last edited:
Ikke kontroll hos jordmor før uke 24 her, så drøyer med å ringe en god stund enda :)

Jeg har ikke vært i kontakt med jordmor, men var på ul for to uker siden, i går og skal tilbake når jeg er 12 uker. Tar nok kontakt med jordmor etter uke 12.

Bestille sikkert time hos jordmor når eg e på kontroll hos lege i veke 10 :-)

Her anbefalte de jordmor i uke 8 i første omgang ;)

Hvordan vet dere hvilken jordmor dere har? Ba om time hos fastlege for å fylle ut papirer, bl.a. for å søke om fødested. Fikk da en tekstmelding i retur om hvor jeg skulle sende søknad... Men er det fastlegen som forteller meg hvilken jordmor? Jeg er 9+2.

(Hele fastlegekontoret mitt er en stor vits, så kjenner at jeg er frustrert når jeg må ha så mye med de å gjøre fremover...)

Hvordan vet dere hvilken jordmor dere har? Ba om time hos fastlege for å fylle ut papirer, bl.a. for å søke om fødested. Fikk da en tekstmelding i retur om hvor jeg skulle sende søknad... Men er det fastlegen som forteller meg hvilken jordmor? Jeg er 9+2.

(Hele fastlegekontoret mitt er en stor vits, så kjenner at jeg er frustrert når jeg må ha så mye med de å gjøre fremover...)
Hvilken jordmor du har finner du ut ved å ringe helsestasjonen :)

Jeg skal til fastlegen når jeg er 12+5 for å fylle ut papirer og ta blodprøve, så skal jeg til jm i uke 16 ca :)

Tror jeg venter et par uker med å ringe jordmor, men burde man gå til lege før det uansett?

Tror jeg venter et par uker med å ringe jordmor, men burde man gå til lege før det uansett?
De sier at man skal til legen først og så til jordmor, for vanlig kontrollopplegget har ikke så mange kontroller.. Og lege er viktigst tidlig i svangerskapet for å få tatt blodprøver og sånt :) resten av oppfølginga kan man ta hos jm om man vil det :)

Bor på så liten plass at det er kun en helseatasjon og en jm som jobber der :p vet ikke hvordan det fungerer på større plasser.

Jeg ringte legen da jeg fikk positiv test, og ble bedt om å komme inn til kontroll allerede i uke 6. Legen satt meg opp til oppfølging omtrent hver 3.uke, nesten litt i overkant, men det er i nabobygget, så det tar bare 2 min å rusle bort. :)

De vil gjerne ta jevnlige blodprøver (for å følge utviklingen av nivå på ulike blodverdier, vitaminer og mineraler), sjekke blodtrykk, vekt, samt teste urinprøve for evt. bakterier/infeksjoner. Hvis noe oppdages tidlig, så er det jo lettere å gjøre noe med det. Enkelte gravide kan også ha behov for å snakke om/få hjelp til livsstilsendringer.

Det tar også ganske lang tid å fylle ut alle de skjemaene som trengs, spesielt hvis det er ønske om tidlig ul. Pass på at du sier ifra at det gjelder graviditet, slik at legen setter av en "dobbelttime". Alternativet er en kjapp førstetime for å ta prøver, registrere seg og få svangerskapsboken, og så tar man alt papirarbeidet til helsekortet ifm uke 12.

Jeg tror det kan være greit å ta kontakt med legen og komme inn til kontroll også før uke 12. Jeg synes i alle fall at det var betryggende å få svar på testene.

Jordmortime har jeg bestilt til uke 15. Det er minst en måned ventetid i kommunen, og det er uansett ikke vits i å dra dit før uke 12.

Jeg regner med at jeg kommer til å bruke legen til det "medisinske" ifm tester og evt. sykemeldinger (hvis behov), og jordmor til de samtalene som gjelder fødsel og permisjon. Det var det legen min selv anbefalte. :)

Skulle til jordmor i går (8+0), men noe dukket opp på jobb så måtte avbestille. Har ikke satt opp ny time enda.

Skal til legen 10+2 og ser an behovet for jordmortime etter det. Skal på privat ul 12+2.

Jeg har vært allerede. Var da jeg var 7+3 tror jeg. Skal tilbake når jeg er 11+5. :) å venter på innkalling til jordmor på sykehus. Håper jeg får en like fantastisk jordmor der som på helsestasjon.

Skal til jm når jeg er 10+6 hun kommer hit en gang I måneden. Har ikke satt meg opp på time enda. Skal Gjøre det dagen før faktisk. Så slipper så mange av legesekretærene å få vite det..

Back
Topp