Ringerike sykehus *

Fødte på Ringerike i 2012 og vil føde der i 2014 hvis alt går som det skal :) var kjempefornøyd med både føden og barsel etter første fødsel. Veldig koselig og rolig avdeling. Flinke jm/barnepleiere som ga god informasjon og roet ned en redd førstegangsfødende! Barnepleiere der er også veldig hode på amming, så jeg kom godt i gang før hjemreise :)
 
Med første var jeg innlagt der i 3-4 dager pga alvorlig sv.f. før jeg ble flyttet til Drammen pga veldig prematur fødsel (Uke 30) og man får ikke føde der før man passerer uke 35 ;) Husker dessverre ikke så mye fra dagene der den gang, pga smertene og en del forvirring.

Med nr 2 fikk jeg streng beskjed om å ringe ved den minste lille ting. Var inne til observasjon i uke 34 pga store magesmerter, heldigvis var det bare betente leddbånd i livmora. Siste uka før fødselen ble jeg lagt inn på nytt pga mistenke om ny sv.f. og måtte inn annenhver dag frem til fødsel på kontroll på føden. Heldigvis startet den av seg selv bare 5 dager senere og jeg har bare god erfaring fra fødselen til tross for sugekopp og klipp :)

Jeg var så heldig at vi fikk familierommet og var bare for oss selv. Syns noen av damene på barsel er litt sure, og det tok jeg opp i evalueringsskjemaet vi fikk om oppholdet også. De ble jo sur hvis man ikke ringte på de, og mente visst at alle trengte hjelp til noe.

Skal føde der igjen i april 2014, og går alt greit med fødselen og babyen blir jeg å prøve å få komme hjem i løpet av 12-24 timer da vi bor så nært sykehuset :)
 
Jeg fødte her i mai 2014, og kunne ikke vært mer misfornøyd med barselavdelingen!
Fødselen var fantastisk, og jeg hadde en utrolig flink og god jordmor.
Når jeg kom til barsel fikk jeg enerom slik at bf fikk være der sammen med meg. Det var veldig trangt om plassen, og de klagde på at det var litt rot på rommet vårt. Ammingen gikk heller ikke så bra, siden de bare presset og presset, og ble bare surere og surere når jeg ikke fikk det til. Jenta mi tok ikke tak i brystet, og jeg hadde jo ikke peiling på amming, siden jeg var førstegangs. De ga meg heller ingen informasjon om de forskjellige hjelpemidlene, som f.eks brystskjold. Jeg reiste hjem to dager etter fødsel, siden jeg ikke orket de sure trynene på de ansatte! Jeg var fornøyd med to stykker der, det var jordmor under fødsel, og ene barnepleieren som var nattvakt, ei litt yngre jente.
Det siste hun ene barnepleieren sa til meg før jeg reiste hjem, var "Jeg håper du kjøper deg pumpe" med en skikkelig sur tone. (Hun var også med på fødselen).
Så var det vel dagen etter fødselen, min kjære hadde gått ut og tatt seg en røyk, når han var ferdig og kom inn igjen, møtte han på denne barnepleieren som hadde håpet at jeg kjøpte meg brystpumpe, og hun spurte han "Røyker du?" så sa han ja.. Da sa hun, så frekk som hun er "Ja, da BLIR det krybbedød da!". Min kjære fortalte dette til avdelingslederen, og hun ble sjokkert, hun skulle ta det videre og beklaget voldsomt.
På vei hjem fra sykehuset stoppet vi innom apoteket slik at jeg fikk kjøpt meg en pumpe. Jeg fikk heller ingen informasjon om hvor ofte jeg bør pumpe, så jeg pumpet hver 3-5time, men ingenting om natten. Etter noen dager hjemme kom jordmoren, som hadde fulgt meg gjennom svangerskapet, på besøk, og ville se hvordan det gikk med ammingen. Jeg sa at det ikke gikk så bra, og hun sa at jeg kunne ta smokken fra flasken på brystet og se om hun tok tak da. Joda, det gjorde hun, men det var veldig vanskelig å få ut noe, og hun fikk for det meste bare masse luft i magen. Så jeg gikk tilbake til pumping. Hun hadde da fått morsmelkerstatning fra hun var 2-3 dager gammel i tillegg. Dagen etter ringte helsesøster og lurte på hvordan det gikk. Jeg forklarte henne, og hun sa at jeg kunne jo kjøpe meg brystskjold. Det er mye lettere for babyen enn smokken fra flaska. Jeg dro rett på apoteket og kjøpte meg skjoldene. Nå gikk ammingen som en drøm! Men.. Det hadde gått for lang tid til at jeg klarte å få melken skikkelig tilbake, og jeg ammet i 6 uker før jeg ga meg. Jeg hadde så og si ikke noe melk igjen, og melken forsvant helt etter noen dager.
Jeg er overrasket over at de på sykehuset ikke ga meg noe informasjon om amming, og de hjelpemidlene som er, til tross for at de har veldig stort fokus på ammingen! Jeg ville jo veldig gjerne få til ammingen, men som førstegangs vet man svært lite om temaet.
Ved en neste fødsel har jeg veldig lyst til å føde på Lillehammer, der min mor fødte meg og mine tre søsken. Om det skulle bli slik at jeg ender opp på Ringerike, kommer jeg til å ta med et skriv om hvilke barnepleiere som ikke får være i nærheten av meg, mannen min eller barna mine!! Oppførselen på enkelte av de ansatte der, er uakseptabel, og jeg håper de har byttet ut mange av sine ansatte til en eventuell neste gang.
 
Jeg fikk ingen god magefølelse på Ringerike og var også på omvisning på Gjøvik, fødte der og var fornøyd!
 
Fødte der i 2011 og hadde en forferdelig fødselsopplevelse, endte med klipping og vakuum forløsning.. sure jordmødre, og legen som tok imot var enda surere.. så jeg satt meg ned med jm før fødsel nr 2 og skrev fødebrev (fikk hjelp fra BUP også, da jeg gikk der pga traumer fra forrige fødsel) og fødsel nr 2 kunne ikke blitt bedre.. DRØMMEFØDSEL!! Herregud for noen flinke jordmødre.. kjempe støttende, og de virkelig forstod meg etter å ha lest fødebrevet.. kunne født der 10 ganger til, om det blir som forrige fødsel (som forøvrig var i august i år) så anbefaler alle som skal føde der til å skrive fødebrev..
 
Back
Topp