• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Rhesus negativ

Jeg har ikke blitt informert om denne sprøyten (tror derfor heller ikke at den ble satt etter mine fødsler).
Jeg er rhesus negativ, mannen er også rhesus negativ, så da er det vel ingen sjanse for at barna kan være positive.

eg er minus, og det er gutten min og.. i fødselsjorunalen står det at eg ikkje skulle ha den sprøyta, så eg slapp heldigvis [:D] men tok den en gang før, etter en abort, da fikk eg den i hofta, og fyyyyy så vondt det var!

Trur begge mine er negative, så har ikkje tatt sprøyta. Dvs, kan iallefall ikkje huske at eg har fått den...

ORIGINAL: Fru Riskorn

Dere som er Rhesus negativ, hva heter den sprøyten dere får rett etter fødsel? Får dere vite at dere får den eller bare gjør de det som rutine?

Jeg har rhesus negativ. Ble tatt flere blodprøver da jeg var i uke 30 og 35 TROR jeg det var. Husker ikke helt sikkert hvilke uker det var. Husker ikke hva sprøyta het som jeg fikk etter fødsel, men da Mina ble født så tok de en blodprøve fra navlestrengen. Og det viste seg at hun hadde rhesus pluss som utgjorde at jeg måtte ta en sprøyte i rumpa. Det var jordmor på pasientsykehuset på Ullevål som kom til meg og fortalte at jeg måtte ta sprøyta.

ORIGINAL: Guerlain

ORIGINAL: Trone

Husker heller ikke hva den heter, bare at den er satan så vond... [:(][:(] Sykepleieren som satt den i låret mitt sa de de often måtte ta pauser når de satt den, siden folk av og til besvimte eller kastet opp i smerter.. Usj... Og grunnen til at de må sette den så sakte er at innholdet er visst så tykt. Hun sammenliknet det med å klemme milkshake ut av ett coctailsugerør..

Gruer meg likemye til den sprøyta som til fødselen jeg!!!!!! Uansett om emablakremen egentlig ikke funker, så skal jeg bruke den! Selv om det bare er for psyken sin del, hehe! Jeg husker jo at det gjorde vondt langt ut på andre siden av låret altså, men.. Jaja..

det er ikke den sprøyta der ihvertfall.Den er søren så tynn og jeg kjente den ikke(jeg er VAR) den er ala blodfortynnende.Jeg har tatt den sprøyta tre ganger,og jeg har sprøyteskrekk.

Litt av en sykepleier som fortalte det der da...Det er ikke normalt,den er jo ultratynn

Jo, det er den. Jeg fikk til og med jm til å sjekke opp i det sist jeg var hos henne. Og det er den. Ja, nålen er sykt tynn ja, det er helt greit. Men innholdet svir som pokker når det blir sprøytet inn i låret/skinka.

Jeg fikk denne også når jeg mistet uti svangerskapet og jeg må ta den nå tre dager etter fødselen. Fatter virkelig ikke hvorfr man ikke kan få den rett etter fødsel, da er man jo litt lammet allerede.. men de har vel sine grunner som med alt annet.. [:'(]

ORIGINAL: Fru Riskorn

Dere som er Rhesus negativ, hva heter den sprøyten dere får rett etter fødsel? Får dere vite at dere får den eller bare gjør de det som rutine?

husker ikke hva den heter. Vet jo at jeg skal ha den etter hver fødsel, å de bruker si ifra om det. Men 1 gangen holdt de på å glemme. Men mannen var flittig til å følge med å mase på den. Den skal jo settes innen 72 timer etter fødsel.

ORIGINAL: Benjamin sin mamma

eg er minus, og det er gutten min og.. i fødselsjorunalen står det at eg ikkje skulle ha den sprøyta, så eg slapp heldigvis [:D] men tok den en gang før, etter en abort, da fikk eg den i hofta, og fyyyyy så vondt det var!

derfor du ikke skulle ha den, for at barnet ditt hadde samme blodtype som deg. hadde den vært anderleds så skulle du fått..

ORIGINAL: Guerlain

Husker heller ikke hva den heter, bare at den er satan så vond... [:(][:(] Sykepleieren som satt den i låret mitt sa de de often måtte ta pauser når de satt den, siden folk av og til besvimte eller kastet opp i smerter.. Usj... Og grunnen til at de må sette den så sakte er at innholdet er visst så tykt. Hun sammenliknet det med å klemme milkshake ut av ett coctailsugerør..

Gruer meg likemye til den sprøyta som til fødselen jeg!!!!!! Uansett om emablakremen egentlig ikke funker, så skal jeg bruke den! Selv om det bare er for psyken sin del, hehe! Jeg husker jo at det gjorde vondt langt ut på andre siden av låret altså, men.. Jaja..

det er ikke den sprøyta der ihvertfall.Den er søren så tynn og jeg kjente den ikke(jeg er VAR) den er ala blodfortynnende.Jeg har tatt den sprøyta tre ganger,og jeg har sprøyteskrekk.

Litt av en sykepleier som fortalte det der da...Det er ikke normalt,den er jo ultratynn

Jo, det er den. Jeg fikk til og med jm til å sjekke opp i det sist jeg var hos henne. Og det er den. Ja, nålen er sykt tynn ja, det er helt greit. Men innholdet svir som pokker når det blir sprøytet inn i låret/skinka.

Jeg fikk denne også når jeg mistet uti svangerskapet og jeg må ta den nå tre dager etter fødselen. Fatter virkelig ikke hvorfr man ikke kan få den rett etter fødsel, da er man jo litt lammet allerede.. men de har vel sine grunner som med alt annet.. [:'(]

tror dette er veldig varierende. Har tatt den 3 ganger å har aldri syns den vært vondt på noen slags måte. Er som alle andre enkle små stikk. Å best er jo å få den på rompa eller i låret - forhold til å få noe i armen. Man er jo gjerne bedre polstret der så:P

ORIGINAL: fenriz

Jeg aner ikke blodtypen til guttungen jeg..er det vanlig å få vite dette?

ikke så lenge du selv ikke mer Rh-minus.
Men er altid greit å spørre om sånn.. slik at man vet.
Faren å barna er positive og jeg er negativ derfor har jeg måtte fått den sprøyta hver gang.

En gang mente legene at jeg ikke trengte ( etter en tidlig abort ) så når jeg var gravid etterpå, spontanaborterte jeg, å måtte til utskrapning, å da fikk jeg den sprøyta 1 gang.

Jeg er rh- Du får sprøyta etter fødselen uansett om barnet ditt er positivt eller negativt. Dette pga et evt neste svangerskap. Om du da bærer et barn som er rh+, vil kroppen din lettere danne antistoffer mot boldet til barnet ditt om du ikke får sprøyta...

Jeg fikk god informasjon om dette sammen med sprøyta dagen etter jeg fødte[;)]

Back
Topp