Rhesus Negativ

Jeg er! Er utrolig (!!) sjelden at det er skummelt for svangerskapet. Man blir tatt blodprøver av 2 ganger (uke 32 og 36 inbiller jeg meg?!) for å sjekke om man har dannet antistoffer mot den lille i magen. Dette skjer veldig sjelden. Når barnet er født sjekkes blodtypen hennes/hans og hvis hun/han er rhesus positiv får du en sprøyte i rumpa/låret rett etterpå.

Ikke noe å være redd for:) dette er min tredje så har vært gjennom det to ganger før ;)

Jeg er også Rh negativ! Fikk ikke sprøyte etter forrige SA i uke 11, selv om skulle hatt det visstnok, men har lest meg fram til at det er lite sannsynlig at jeg rakk å danne antistoffer mot et evt. Rh positivt foster da, og uansett fått beskjed om at jeg skal følges godt opp nå (blodprøver). Skal til lege for 2. kontroll på tirsdag (hun ville jeg skulle komme til henne og ikke jordmor da nettopp pga dette), blir spennende å høre hva hun sier. Godt å se at du som har vært gjennom det før sier at det er sjelden det blir noe problem! :)

Sniker fra februar2015. Jeg er også dette, men har ikke vært til kontroll enda :)

Venter en liten i februar ❤️

Jeg er Rhesus negativ, barnefaren er positiv. Vi har to jenter fra før, og etter svangerskapet med førstemann dannet jeg antistoffer (hun hadde også Rhesus positiv, som faren), til tross for at jeg fikk sprøyten som skulle forhindre at det skjedde. Tror det skjer hos 2 %. Lucky me...:S
Antistoffer ble påvist i blodprøver i uke 12 med barn nummer 2, og deretter tok jeg blodprøver hver 4. uke, og regelmessige UL gjennom resten av svangerskapet. Verdiene mine holdt seg heldigvis lave hele veien, så det ble ingen skade på barnet:) hun hadde ikke en gang gulsot da hun ble født:)

Jeg må gjennom samme greia denne gangen også. Om antistoffverdiene blir veldig høye, kan det føre til skade på fosterets røde blodlegemer ( antistoffer i mitt blod angriper fosterets blod), og det kan bli nødvendig med blodtransfusjon mens fosteret fremdeles er i magen.

MERK: Det er ingen fare i seg selv å være Rhesus negativ, og, som det ble skrevet, så er det veldig få som danner antistoffer.

Last edited:
Jeg så nå at jeg er det, men hørte ikke noe om antistoffer i forrige svangerskap. ... skal på kontroll om 2 uker hvor jeg skal ta blodprøver og få helsekortet så får spørre legen da...

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Jeg er. Fikk etter fødsel nr 2 vite at jeg hadde antistoffer, men lave verdier, så det KUNNE være rester fra sprøyte med anti-d som jeg hadde fått to ganger i svangerskapet. Var derfor veldig nervøs da jeg bla gravid igjen, men fikk komme tidlig på kontroll hos legen, og jeg har faktisk ikke antistoffer lenger!

Det eneste du må huske på er at hvis du opplever blødninger, så skal du har sprøyte. Det er de ikke like obs på på legevakta, så det er nok best å kontakte jm/fl eller gynekologisk på sykehuset med en gang. Dette blir riktignok mitt siste barn, (tror jeg!), men er overforsiktig denne gangen.

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Takk for svar, virker så jeg ikke har noe å bekymre meg for i hvertfall :)

Back
Topp