Rhesus minus?

• Trådstarter Trådstarter Byebye
  • Opprettet Opprettet
B

Byebye

Guest
Idag fant jeg ut at jeg har sånn derre rhesusminus blodtype (15% av norges befolkning har det) og da er jeg en heldig vinner av 2stk ekstra blodprøver i svangerskapet for å sjekke at det ikke har blitt antistoffer i blodet mitt.
Jeg spurte hva det ville si og jeg ble forklart at positive blodtyper skal inneholde antistoffer og det skal ikke negative så om babyen har en positiv blodtype kan jeg få antistoffer i blodet, noe som ikke er bra for meg eller baby. Så da blir jeg lagt inn på sykehuset om det blir påvist antistoffer i blodet.

Flere rhesusminus der ute? hehe...

(min blodtype er 0 Rh (D) negativ)

Ja jeg har det.... Førstemann hadde +, så er litt spent på hvordan det blir denne gangen. Hadde ikke noen problemer med det sist. Måtte som du sier ta de 2 ekstra blodprøvene og så får du en ekstra sprøyte i rumpa på sykehuset etter du har fødd. Då det var egentlig ikke så mye stress som jeg hadde forventa [:)]

Rhesus - her også ! Du får en sprøyte rett etter fødsel for å forhindre at di avviser neste embryo hvis det har motsatt blodtype. Blir litt ekstra blodprøver og sånn men det er ikke farlig for babyen din nå. Det er først under fødsel at blodet deres blandes og du vil da lage antistoffer. Derfor får du sprøyte slik at du fint kanfå fler. Mener å huske det var slik det hang sammen :)

Hehe... ja så lenge man ikke får påvist antistoffer så er det ikke mer stress enn som så... er litt skuffet over at jeg vant 2 ekstra blodprøver istedenfor å vinne 30mill i lotto da :P liker ikke sprøyter :P men om babyen er negativ trenger man ikke ta sprøyte i rumpa da :D heheh

Her å... men ikkje noe pes de.. alt skjer jo mens du er der likevel..

jeg har - også...fått sprøyten 3 ganger. begge guttene mine er pluss og så fikk jeg en når jeg mistet

ORIGINAL: MammanTilSnuppa

er det for at man er rhesus minus at man får den sprøyta?

ja...det er for å ikke danne antistoffer som kan skade den neste ungen du blir gravid med....

rhesus minus her og!

Samma her og[:)] Spøyte rett i skinka etter fødsel, og ett par ekstra blodprøver når man er gravid... Ikke verre enn det [:D]

ORIGINAL: KathMor

Samma her og[:)] Spøyte rett i skinka etter fødsel, og ett par ekstra blodprøver når man er gravid... Ikke verre enn det [:D]

Signerer denne!

Hehe, jeg har også det, bare B rhesus minus.

kan jeg ha pluss nå selv om jeg hadde minus sist?

Er du rhesus minus så er du rhesus minus :P

ORIGINAL: MiniGull

synes det hørtes skummelt ut jeg[&:][8D]

Hehe... skummelt om man får antistoffer i blodet :O syns jeg... eller... trur ikke det er noe farlig sånnsett... de passer jo på deg om det skjer :)

Hehe... skummelt om man får antistoffer i blodet :O syns jeg... eller... trur ikke det er noe farlig sånnsett... de passer jo på deg om det skjer :)

jupp... så lenge jeg lar være og lese på nett, så bekymrer jeg meg ikke[:)]

jupp... så lenge jeg lar være og lese på nett, så bekymrer jeg meg ikke[:)]

Jeg spurte og gravde hos jordmor jeg :) Jeg er ikke bekymra :)

Back
Topp