Rettskriving og dårlig/ingen utdannelse?

Tror jeg skriver ganske feilfritt, en og annen feil blir det nok i blant for går litt fort i svingene. Jeg har gk og vk1 på videregående men ikke fullført lærlingtida mi. Tok og generell studiekompetanse og fikk en bra karakter i norsk :)

Jeg tror ikke det er en sammenheng på BV, for jeg har inntrykk av at de fleste har jobb her.
Jeg er litt skremt over hvor dårlig enkelte skriver, da tenker jeg på folk generelt i landet. Jeg prøver så godt jeg kan å skrive korrekt for språk syns jeg er viktig. Det er ikke alt jeg har kontroll på, så noe feil blir det nok. ;) Jeg har vgs som høyeste utdannelse.

Sent from my iPhone using BV Forum

Eg velge bevisst å skriva på dialekt.
Hadde nynorsk i skulen, og sjelden feil i staving og grammatikk.
Har ikkje fullført vgs, men e idag sjølstendig næringsdrivande ;)

I privat sammenhelg gjer eg blanke i rettskriving, og føle eg får mykje bedre fram da eg meine når eg skrive dialekt.
Lese veldig mykje skjønnlitteratur på fritio.

For meg e da mykje verre å lesa "hvem farge skal jeg velge?" Då blir eg sprø :p
For meg blir det uaktuelt å lese mer enn det lille du skriver her, for jeg sliter med å forstå. Om man ikke har den dialketa folk skriver på, så må man radbrekke seg gjennom ganske mange språklige berg og daler. Og personlig synes jeg det er en uting. Nå er kanskje ikke din dialekt det verste jeg har lest, men når jeg samtaler med totning, telemarking og nord-lending på nett gir jeg temmelig fort opp :)

For meg blir det uaktuelt å lese mer enn det lille du skriver her, for jeg sliter med å forstå. Om man ikke har den dialketa folk skriver på, så må man radbrekke seg gjennom ganske mange språklige berg og daler. Og personlig synes jeg det er en uting. Nå er kanskje ikke din dialekt det verste jeg har lest, men når jeg samtaler med totning, telemarking og nord-lending på nett gir jeg temmelig fort opp :)

Samme her. Jeg skriver på dialekt jeg også, på sms/chatt med venninner og slikt, men i Norge har vi mange dialekter som er totalt forskjellige fra hverandre, og å lese en dialekt som er markant ulik din egen er rett og slett vanskelig. Det som skjer her er, som du også sier, at mange velger å hoppe over det som blir for tungt å lese. Den diskusjonen har vi hatt her inne før. Det virker som om enkelte er litt trassige når det gjelder dialekt-skriving når man tar dette opp, det virker som om de tror det gjør dem kule (kanskje det gjør det for noen også, hva vet jeg), men jeg tror i alle fall at her inne fører lange tekster på dialekt til at man får færre svar, og hvis man ikke ønsker å få svar på det man skriver, eller i det minste å føle at det man skriver blir lest av noen, hvorfor er man her inne da egentlig?

Samme her. Jeg skriver på dialekt jeg også, på sms/chatt med venninner og slikt, men i Norge har vi mange dialekter som er totalt forskjellige fra hverandre, og å lese en dialekt som er markant ulik din egen er rett og slett vanskelig. Det som skjer her er, som du også sier, at mange velger å hoppe over det som blir for tungt å lese. Den diskusjonen har vi hatt her inne før. Det virker som om enkelte er litt trassige når det gjelder dialekt-skriving når man tar dette opp, det virker som om de tror det gjør dem kule (kanskje det gjør det for noen også, hva vet jeg), men jeg tror i alle fall at her inne fører lange tekster på dialekt til at man får færre svar, og hvis man ikke ønsker å få svar på det man skriver, eller i det minste å føle at det man skriver blir lest av noen, hvorfor er man her inne da egentlig?

For å sei da sånn:
Om eg har nåke virkelig viktig på hjerta, så skrive eg på bokmål for at flest mulig ska forstå, og for å få hjelpa av så mange så mulig ;)

Hadde eg skreve på nynorsk trur eg da e lika mange så hadde hoppa øve innleggo mine...den "gamle" typen nynorsk så eg lærte på skulen va tung, både å lesa og å skriva. Så da e hovedsaken t at eg skrive dialekt ;)
Eg seie verken vindauga eller byrja - så blir heilt feil for meg å skriva rein nynorsk, når da ikkje e sånn eg snakke.

Men på ei anna sia så kan eg forstå at da kan bli vanskelig med mange av dei andre dialektane rundtom i landet. T min fordel så e da lite forkortinga og ganske "reine" ord i mi dialekt ;)

For å sei da sånn:
Om eg har nåke virkelig viktig på hjerta, så skrive eg på bokmål for at flest mulig ska forstå, og for å få hjelpa av så mange så mulig ;)

Hadde eg skreve på nynorsk trur eg da e lika mange så hadde hoppa øve innleggo mine...den "gamle" typen nynorsk så eg lærte på skulen, va tung både å lesa og å skriva. Så da e hovedsaken t at eg skrive dialekt ;)
Eg seie verken vindauga eller byrja - så blir heilt feil for meg å skriva rein nynorsk, når da ikkje e sånn eg snakke.

Men på ei anna sia så kan eg forstå at da kan bli vanskelig med mange av dei andre dialektane rundtom i landet. T min fordel så e da lite forkortinga og ganske "reine" ord i mi dialekt ;)

Hehe, grammatikk-glad som jeg er, så kan jeg ikke si at jeg er videre glad i nynorsk, nei. Pleier å tenke hvor fint det hadde vært om Ivar Aasen bare hadde vunnet, så vi alle kunne hatt samme skriftspråk. Det blir jo feil nå å skulle fjerne nynorsk som offisielt skriftspråk, men samtidig syns jeg ikke det er nødvendig å ha så mye av det i skolen som vi har nå. Så jeg er ganske delt der. Og jeg leser ikke på nynorsk hvis jeg kan unngå det.

Bare et spørsmål til deg som har nynorsk som målform, er det like vanskelig å skrive bokmål for dere som det er for oss å skrive nynorsk? Har/hadde dere undervisning i bokmål slik som vi har nynorsk på skolen?
Tenker jo at kanskje de som har nynorsk som målform lettere plukker opp bokmål siden den jo er "overalt", og er veldig lik slik det blir pratet mest på tv, men det er jo bare gjetting fra min side da. :p

Hehe, grammatikk-glad som jeg er, så kan jeg ikke si at jeg er videre glad i nynorsk, nei. Pleier å tenke hvor fint det hadde vært om Ivar Aasen bare hadde vunnet, så vi alle kunne hatt samme skriftspråk. Det blir jo feil nå å skulle fjerne nynorsk som offisielt skriftspråk, men samtidig syns jeg ikke det er nødvendig å ha så mye av det i skolen som vi har nå. Så jeg er ganske delt der. Og jeg leser ikke på nynorsk hvis jeg kan unngå det.

Bare et spørsmål til deg som har nynorsk som målform, er det like vanskelig å skrive bokmål for dere som det er for oss å skrive nynorsk? Har/hadde dere undervisning i bokmål slik som vi har nynorsk på skolen?
Tenker jo at kanskje de som har nynorsk som målform lettere plukker opp bokmål siden den jo er "overalt", og er veldig lik slik det blir pratet mest på tv, men det er jo bare gjetting fra min side da. :p

Hehehe :)

Me hadde samme undervisning i bokmål, så dåka hadde i nynorsk ja - sidemål.
Men, så du allerede e inne på, så e bokmål mykje lettare for oss å læra, si da e øve alt rundt oss. I dei flest tidsskrifter og i media ellers.
Kjenne eg blir provosert når dei tekster på nynorsk på serier eller filmer, blir berre heilt feil for meg :P

Hehehe :)

Me hadde samme undervisning i bokmål, så dåka hadde i nynorsk ja - sidemål.
Men, så du allerede e inne på, så e bokmål mykje lettare for oss å læra, si da e øve alt rundt oss. I dei flest tidsskrifter og i media ellers.
Kjenne eg blir provosert når dei tekster på nynorsk på serier eller filmer, blir berre heilt feil for meg :p

Jeg hater norsk teksting generelt, det er som regel fullt av skrivefeil, rar setningsoppbygging eller ord jeg mener burde vært erstattet med andre ord/uttrykk. Som regel blir jeg veldig distrahert av norsk tekst på engelsk film/serie, så jeg foretrekker å ha engelsk tekst. :)

For å sei da sånn:

Hadde eg skreve på nynorsk trur eg da e lika mange så hadde hoppa øve innleggo mine...den "gamle" typen nynorsk så eg lærte på skulen va tung, både å lesa og å skriva. Så da e hovedsaken t at eg skrive dialekt ;)

Jeg forstår veldig godt det du skriver :)

Tror ikke det har noen sammenheng her inne på forumet nei. Her er da også flere som meg vil jeg tro, som enda ikke er ferdig med noen utdanning(holder på), og heller ikke jobbe. Kan ikke si jeg skriver veldig dårlig akkurat.

Kjenner flere mennesker med både god utdanning og gode jobber som skriver mye feil, og jeg kjenner mennesker uten utdanning og med/uten jobb som også skriver dårlig. Samtidig som jeg vet om mange i alle disse gruppene som skriver meget bra :)

Takk til dere som svarte seriøst :) Til dere som jeg tydelig traff en nerve hos, så var det ren nysgjerrighet og noe jeg har lurt på en stund ;) Jeg vil påstå jeg ser en sammenheng der, men ikke nødvendigvis med en så veldig høy utdanning.

Klart, det blir jo vaner! Jeg anser meg selv som relativt oppegående i rettskriving, men lærte likevel i fjor vår da jeg skrev bacheloroppgaven min at det ikke skrives "blandt" men "blant". Jeg har VELDIG lyst til å putte en d der. ;)

Jeg har også slitt med den, men det er fordi det skulle skrives "blandt" da jeg gikk på skolen, og så har det blitt endret i senere tid, så jeg skylder på det. :)

Redigert: Ojoj, nå googlet jeg "blandt", og såååå gammel er jeg ikke, altså. Hehe... Ser at denne formen ikke har vært i bruk siden 50-tallet. Men jeg er helt sikker på at vi lærte denne formen på skolen. Kanskje vår kjære lærerinne ikke hadde fulgt med i utviklingen?! Uansett, det er en form som har vært i bruk, den var rett en gang i tiden, selv om det var en god stund før jeg ble født. :p

Last edited:
Er ikke det "nymåten"? Jeg skriver blandt.

Egentlig et godt spørsmål, har ikke tenkt over det. Jeg har "vanlig" høyskoleutdanning, der jeg verken leste eller skrev særlig mye, og er ikke noe bedre i gramatikk nå enn jeg var før det. Eller...jeg var minst like god i gramatikk og semantikk før, det er noe jeg alltid har vært opptatt av. Har mange venner som også er opptatt av det, og mange av dem har mye, eller høy, utdannelse. Samtidig har de også vært opptatt av det lenge før de ble utdannet.

Kanskje det blir et slikt "hva kom først, gramatikken eller utdannelsen?"-spørsmål? Kanskje det rett og slett er slik at de som har sansen for god gramatikk ender opp med høyere utdanning enn de som gir blaffen?

Synes imidlertid det er veldig trist at det virker som om enkelte gir blaffen i å skrive ordentlig. Hver gang jeg hører "er ikke så farlig så lenge det blir forstått" tenker jeg med frykt på at dette kanskje blir vår fremtid: https://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk

Jeg elsker å lese skjønnlitteratur, men har alltid lært bedre på øret, så jeg ble aldri vant til å lese mye faglitteratur og sliter den dag i dag med å konsentrere meg om store mengder tekst, så for meg er det viktig at folk skriver ikke bare "såvidt forståelig", men relativt korrekt. En ting er skrivefeil, men det er mye rare varianter av det meste ute og går. I går tror jeg jeg leste "hverken", "vær enkelt" og "besj" i samme setning...

Det er ikke noe galt i å skrive "hverken?"

jeg harr master-grad og er drittgo i rættskrvng :p

Nei altså, skal jeg ta meg og samboeren min som eksempel så er det jo forskjeller i rettskrivingen og vi er på hver vår ende av spekteret utdanningsmessig. Om det handler om utdanning eller om det er personlige forskjeller er ikke opp til meg å bedømme.

Haha, ja! Og jeg må virkelig si at jeg også har merket meg en sammenheng det du nevner her, og rettskriving. Ironisk? :p

Men altså, selvsagt har utdanning noe å si for rettskriving, men definitivt ikke alt. Hvor mye man faktisk leser på fritiden tror jeg er utrolig viktig for hvor godt man skriver, og da snakker jeg ikke bare om å kunne stave, men om å bygge opp setninger som flyter godt. Det ser jeg ofte at selv voksne mennesker med god utdannelse og jobb sliter med. Det har noe å gjøre med hvor skriftlig samfunnet vårt er i dag i forhold til før, internett har ført til en endring her. I tillegg går språket vårt gjennom både en skriftlig og muntlig endring. Å skrive på dialekt for eksempel, eller bruk av forkortelser, slikt har ført til at mange lærer seg en del feil. Mange snakker også feil, eller har dialekter hvor man snakker "feil" i forhold til norsk grammatikk, og tar disse vanene med seg i skriftspråket også. Andre sliter kanskje rett og slett med dysleksi eller svakere former for lese-/skrivevansker. Noen bare gidder ikke bry seg, andre jobber hardt for å skrive så rett som de kan.

Jeg syns selv jeg heller kan si noe om "personlighetstypen" ut fra hvor godt folk skriver, heller om hvilken "samfunnsklasse" de tilhører, dersom det gir mening uten å høres ut som om jeg deler folk inn i klasser. :)
Det var et godt svar :)

Jeg prøver å rettskrive så godt jeg kan og synes jeg er flink når jeg skriver på papir osv. Men her inne gir jeg f... Dumme mobiler som "rettskriver" for deg osv. Blir sittende alt for lenge å rettskrive i forhold til hva man har tid til, og det gidder jeg rett å slett ikke. Så er nok mye sjrivefeil å se fra min side

Er nok mange som har slurvefeil på grunn av mobilen inne her ;) Iphone er jo helt håpløs til tider :D

En ting er skrivefeil, men det er mye rare varianter av det meste ute og går. I går tror jeg jeg leste "hverken", "vær enkelt" og "besj" i samme setning...

Hahaha, så utrolig irriterende. Selv irriterer jeg meg over folk som ikke bruker og/å på riktig måte, og folk som ikke bruker punktum og komma i det hele tatt :p

Back
Topp