Rettskriving og dårlig/ingen utdannelse?

Førstegangs

Glad i forumet
Hei.

Lurer på om det er en sammenheng mellom de som er veldig dårlig i rettskriving og som kanskje ikke har jobb eller ikke har særlig med utdanning inne her?

Jøss....:rolleyes:

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Vet ikke med det. Men en viss sammenheng mellom idiotiske spørsmål og hvor kjedelig man kan ha det er dette et klekkelig eksempel på.

Sent from my iPhone using BV Forum

Haha, ja! Og jeg må virkelig si at jeg også har merket meg en sammenheng det du nevner her, og rettskriving. Ironisk? :p

Men altså, selvsagt har utdanning noe å si for rettskriving, men definitivt ikke alt. Hvor mye man faktisk leser på fritiden tror jeg er utrolig viktig for hvor godt man skriver, og da snakker jeg ikke bare om å kunne stave, men om å bygge opp setninger som flyter godt. Det ser jeg ofte at selv voksne mennesker med god utdannelse og jobb sliter med. Det har noe å gjøre med hvor skriftlig samfunnet vårt er i dag i forhold til før, internett har ført til en endring her. I tillegg går språket vårt gjennom både en skriftlig og muntlig endring. Å skrive på dialekt for eksempel, eller bruk av forkortelser, slikt har ført til at mange lærer seg en del feil. Mange snakker også feil, eller har dialekter hvor man snakker "feil" i forhold til norsk grammatikk, og tar disse vanene med seg i skriftspråket også. Andre sliter kanskje rett og slett med dysleksi eller svakere former for lese-/skrivevansker. Noen bare gidder ikke bry seg, andre jobber hardt for å skrive så rett som de kan.

Jeg syns selv jeg heller kan si noe om "personlighetstypen" ut fra hvor godt folk skriver, heller om hvilken "samfunnsklasse" de tilhører, dersom det gir mening uten å høres ut som om jeg deler folk inn i klasser. :)

Haha, ja! Og jeg må virkelig si at jeg også har merket meg en sammenheng det du nevner her, og rettskriving. Ironisk? :p

Men altså, selvsagt har utdanning noe å si for rettskriving, men definitivt ikke alt. Hvor mye man faktisk leser på fritiden tror jeg er utrolig viktig for hvor godt man skriver, og da snakker jeg ikke bare om å kunne stave, men om å bygge opp setninger som flyter godt. Det ser jeg ofte at selv voksne mennesker med god utdannelse og jobb sliter med. Det har noe å gjøre med hvor skriftlig samfunnet vårt er i dag i forhold til før, internett har ført til en endring her. I tillegg går språket vårt gjennom både en skriftlig og muntlig endring. Å skrive på dialekt for eksempel, eller bruk av forkortelser, slikt har ført til at mange lærer seg en del feil. Mange snakker også feil, eller har dialekter hvor man snakker "feil" i forhold til norsk grammatikk, og tar disse vanene med seg i skriftspråket også. Andre sliter kanskje rett og slett med dysleksi eller svakere former for lese-/skrivevansker. Noen bare gidder ikke bry seg, andre jobber hardt for å skrive så rett som de kan.

Jeg syns selv jeg heller kan si noe om "personlighetstypen" ut fra hvor godt folk skriver, heller om hvilken "samfunnsklasse" de tilhører, dersom det gir mening uten å høres ut som om jeg deler folk inn i klasser. :)

Enig her :-)
Har selv både jobb og høyere utdanning, men har fortsatt enkelte ting med rettskriving som jeg bommer på nesten hver gang :-P
Har selv tenkt over folk jeg kjenner som havnet på 'kjøret' i tidlig alder, og ja der er rettskrivingen veldig dårlig. Men igjen de har jo da ratt ikke kommet ordentlig gjennom barneskolen en gang. Utover det har jeg ikke tenkt over forskjeller avhengig av utdanning/jobb.

Har aldri hatt problemer med rettskriving, gramatikk, eller det å kunne skrive med god flyt. Alltid toppkarakterer i Norsk, Samfunnsfag etc. Men jeg fullførte ikke ungdomsskolen engang ;-) Så der gikk den teorien din i dass! Tatt videregående i voksen alder, ingen høyere utdannelse.

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Enig her :)
Har selv både jobb og høyere utdanning, men har fortsatt enkelte ting med rettskriving som jeg bommer på nesten hver gang :p
Har selv tenkt over folk jeg kjenner som havnet på 'kjøret' i tidlig alder, og ja der er rettskrivingen veldig dårlig. Men igjen de har jo da ratt ikke kommet ordentlig gjennom barneskolen en gang. Utover det har jeg ikke tenkt over forskjeller avhengig av utdanning/jobb.

Klart, det blir jo vaner! Jeg anser meg selv som relativt oppegående i rettskriving, men lærte likevel i fjor vår da jeg skrev bacheloroppgaven min at det ikke skrives "blandt" men "blant". Jeg har VELDIG lyst til å putte en d der. ;)

Har aldri hatt problemer med rettskriving, gramatikk, eller det å kunne skrive med god flyt. Alltid toppkarakterer i Norsk, Samfunnsfag etc. Men jeg fullførte ikke ungdomsskolen engang ;-) Så der gikk den teorien din i dass! Tatt videregående i voksen alder, ingen høyere utdannelse.

Det vil jo bestandig finnes individuelle forskjeller da. ;) Men du, har du lest mye? Liker du å lese på fritiden?

Det vil jo bestandig finnes individuelle forskjeller da. ;) Men du, har du lest mye? Liker du å lese på fritiden?
Jojo, det er klart :) Det jeg mener er at jeg tror ikke det finnes noen direkte sammenheng, er nok mange faktorer som spiller inn.

Ja, har lest veldig mye :-) Helt fra jeg var barn. Elsker også å skrive.
Men nå har jeg ikke fått tid til å lese noe det siste året, med barn, baby, skole og hjem :/

Jojo, det er klart :) Det jeg mener er at jeg tror ikke det finnes noen direkte sammenheng, er nok mange faktorer som spiller inn.

Ja, har lest veldig mye :) Helt fra jeg var barn. Elsker også å skrive.
Men nå har jeg ikke fått tid til å lese noe det siste året, med barn, baby, skole og hjem :/

Det er nemlig det som er min erfaring også, og som er grunnen til at det finnes så mange leselyst-aksjoner i Norge som det gjør. Man ser en direkte sammenheng mellom det å lese fordi man er interessert i det man leser, og hvor godt man gjør det på skolen. Ikke bare i norsk, men også i andre fag. :)

Det er nemlig det som er min erfaring også, og som er grunnen til at det finnes så mange leselyst-aksjoner i Norge som det gjør. Man ser en direkte sammenheng mellom det å lese fordi man er interessert i det man leser, og hvor godt man gjør det på skolen. Ikke bare i norsk, men også i andre fag. :)
Ja egentlig så er det jo ganske logisk, man lærer jo lettere hvis man interesserer seg for det man skal lære :-) Jeg er er for eksempel flink i fag som krever visse skrive, lese og snakke ferdigheter. Men i matematikk så sliter jeg, for det interesser meg rett og slett ikke, syns det er dønn kjedelig.

Leselyst aksjoner er jo kjempebra, viktig å få barna interessert i å lese og skrive tidlig. Husker på barneskolen så fikk vi velge hvilken bok vi ville, og skulle da skrive om hva den boken handlet om. Og det var så smart altså, å la barna velge den boka de syns virket interessant, for da ble jo leselysten mye større!

Ja egentlig så er det jo ganske logisk, man lærer jo lettere hvis man interesserer seg for det man skal lære :) Jeg er er for eksempel flink i fag som krever visse skrive, lese og snakke ferdigheter. Men i matematikk så sliter jeg, for det interesser meg rett og slett ikke, syns det er dønn kjedelig.

Leselyst aksjoner er jo kjempebra, viktig å få barna interessert i å lese og skrive tidlig. Husker på barneskolen så fikk vi velge hvilken bok vi ville, og skulle da skrive om hva den boken handlet om. Og det var så smart altså, å la barna velge den boka de syns virket interessant, for da ble jo leselysten mye større!

Helt klart. Og derfor mener jeg at som foreldre er det kjempeviktig å innføre leselyst hjemme, samme hva man selv syns om å lese. Les bøker til barna fra de er små. Forskning viser jo at det gir kjemperesultater. Det er en gave man gir barna, både i form av å tilbringe tid sammen med dem, og i form av at det kan gi så uendelig mye i framtiden. I tillegg er det jo en veldig fin kveldsrutine, vi gjør det fast hver kveld at vi leser og synger en sang etterpå.

Klart, det blir jo vaner! Jeg anser meg selv som relativt oppegående i rettskriving, men lærte likevel i fjor vår da jeg skrev bacheloroppgaven min at det ikke skrives "blandt" men "blant". Jeg har VELDIG lyst til å putte en d der. ;)

Er ikke det "nymåten"? Jeg skriver blandt.

Egentlig et godt spørsmål, har ikke tenkt over det. Jeg har "vanlig" høyskoleutdanning, der jeg verken leste eller skrev særlig mye, og er ikke noe bedre i gramatikk nå enn jeg var før det. Eller...jeg var minst like god i gramatikk og semantikk før, det er noe jeg alltid har vært opptatt av. Har mange venner som også er opptatt av det, og mange av dem har mye, eller høy, utdannelse. Samtidig har de også vært opptatt av det lenge før de ble utdannet.

Kanskje det blir et slikt "hva kom først, gramatikken eller utdannelsen?"-spørsmål? Kanskje det rett og slett er slik at de som har sansen for god gramatikk ender opp med høyere utdanning enn de som gir blaffen?

Synes imidlertid det er veldig trist at det virker som om enkelte gir blaffen i å skrive ordentlig. Hver gang jeg hører "er ikke så farlig så lenge det blir forstått" tenker jeg med frykt på at dette kanskje blir vår fremtid: https://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk

Jeg elsker å lese skjønnlitteratur, men har alltid lært bedre på øret, så jeg ble aldri vant til å lese mye faglitteratur og sliter den dag i dag med å konsentrere meg om store mengder tekst, så for meg er det viktig at folk skriver ikke bare "såvidt forståelig", men relativt korrekt. En ting er skrivefeil, men det er mye rare varianter av det meste ute og går. I går tror jeg jeg leste "hverken", "vær enkelt" og "besj" i samme setning...

Det er sikkert forsket på dette. Det forskes jo på så mye rart, f.eks. sammenheng mellom lav inntekt og overvekt, lite utdanning og sykefravær osv.

Eg velge bevisst å skriva på dialekt.
Hadde nynorsk i skulen, og sjelden feil i staving og grammatikk.
Har ikkje fullført vgs, men e idag sjølstendig næringsdrivande ;)

I privat sammenhelg gjer eg blanke i rettskriving, og føle eg får mykje bedre fram da eg meine når eg skrive dialekt.
Lese veldig mykje skjønnlitteratur på fritio.

I jobbsammenheng bruke eg bokmål. Kollegaer har valgt meg som skrivar i styret, for eg skriv rett og lettfatteleg, uten vanskelige setninga så du må stå på håve for å få sammenhengen i.

Trekk ka slutninga de vil ang skriving og utdanning, men da e mange grunna t at ein skive så ein gjere ;)

For meg e da mykje verre å lesa "hvem farge skal jeg velge?" Då blir eg sprø :P

Jeg prøver å rettskrive så godt jeg kan og synes jeg er flink når jeg skriver på papir osv. Men her inne gir jeg f... Dumme mobiler som "rettskriver" for deg osv. Blir sittende alt for lenge å rettskrive i forhold til hva man har tid til, og det gidder jeg rett å slett ikke. Så er nok mye sjrivefeil å se fra min side

Sent from my iPhone using BV Forum

Er ikke det "nymåten"? Jeg skriver blandt.

Egentlig et godt spørsmål, har ikke tenkt over det. Jeg har "vanlig" høyskoleutdanning, der jeg verken leste eller skrev særlig mye, og er ikke noe bedre i gramatikk nå enn jeg var før det. Eller...jeg var minst like god i gramatikk og semantikk før, det er noe jeg alltid har vært opptatt av. Har mange venner som også er opptatt av det, og mange av dem har mye, eller høy, utdannelse. Samtidig har de også vært opptatt av det lenge før de ble utdannet.

Kanskje det blir et slikt "hva kom først, gramatikken eller utdannelsen?"-spørsmål? Kanskje det rett og slett er slik at de som har sansen for god gramatikk ender opp med høyere utdanning enn de som gir blaffen?

Synes imidlertid det er veldig trist at det virker som om enkelte gir blaffen i å skrive ordentlig. Hver gang jeg hører "er ikke så farlig så lenge det blir forstått" tenker jeg med frykt på at dette kanskje blir vår fremtid: https://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk

Jeg elsker å lese skjønnlitteratur, men har alltid lært bedre på øret, så jeg ble aldri vant til å lese mye faglitteratur og sliter den dag i dag med å konsentrere meg om store mengder tekst, så for meg er det viktig at folk skriver ikke bare "såvidt forståelig", men relativt korrekt. En ting er skrivefeil, men det er mye rare varianter av det meste ute og går. I går tror jeg jeg leste "hverken", "vær enkelt" og "besj" i samme setning...

Du kan jo prøve å google blandt, så kan det hende at du kommer til den samme konklusjonen jeg gjorde. :)

Du sier noe, det kan jo være at det er så enkelt som at de som bryr seg mer om rettskriving eller de som bare "tar" rettskriving fordi det faller lett for dem, også er de samme som oftere velger høyere utdanning. Hvis man har en holdning om at det ikke er så viktig å lære hvordan ting faktisk skal være, eller man har opplevd at man sliter med å skrive riktig, så ser jeg jo lett for meg at disse ikke vil velge høyere utdanning med mindre de har et spesielt sterkt ønske om å få akkurat den utdanninga.

Jeg er akkurat lik det du beskriver. Jeg har bestandig lest, og jeg leser raskt. Bøker ble slukt og allerede på mellomtrinnet (kanskje spesielt på mellomtrinnet) gikk jeg ukentlig til biblioteket for å bytte ut stabelen med bøker jeg lånte uka før. Jeg går nå siste året på lærerutdanninga, og selv om mye av det jeg leser er veldig interessant, så må jeg ofte tvinge meg gjennom 20 sider av gangen, og må virkelig fokusere på hva jeg leser og bearbeide det underveis.

Back
Topp