Er ikke det "nymåten"? Jeg skriver blandt.
Egentlig et godt spørsmål, har ikke tenkt over det. Jeg har "vanlig" høyskoleutdanning, der jeg verken leste eller skrev særlig mye, og er ikke noe bedre i gramatikk nå enn jeg var før det. Eller...jeg var minst like god i gramatikk og semantikk før, det er noe jeg alltid har vært opptatt av. Har mange venner som også er opptatt av det, og mange av dem har mye, eller høy, utdannelse. Samtidig har de også vært opptatt av det lenge før de ble utdannet.
Kanskje det blir et slikt "hva kom først, gramatikken eller utdannelsen?"-spørsmål? Kanskje det rett og slett er slik at de som har sansen for god gramatikk ender opp med høyere utdanning enn de som gir blaffen?
Synes imidlertid det er veldig trist at det virker som om enkelte gir blaffen i å skrive ordentlig. Hver gang jeg hører "er ikke så farlig så lenge det blir forstått" tenker jeg med frykt på at dette kanskje blir vår fremtid:
https://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk
Jeg elsker å lese skjønnlitteratur, men har alltid lært bedre på øret, så jeg ble aldri vant til å lese mye faglitteratur og sliter den dag i dag med å konsentrere meg om store mengder tekst, så for meg er det viktig at folk skriver ikke bare "såvidt forståelig", men relativt korrekt. En ting er skrivefeil, men det er mye rare varianter av det meste ute og går. I går tror jeg jeg leste "hverken", "vær enkelt" og "besj" i samme setning...