Rett til barnehageplass

Hehe, dette orker jeg virkelig ikke å forholde meg til akkurat nå :smiley-ashamed004
Storebror fikk plass før han fylte 1 år. Og hva som skjer med bebis aner jeg ikke, men det tar jeg heller når vi nærmer oss :happy:
 
Går for en barnehage som har ikke er den mest populære med lange ventelister :rolleyes:

Men altså, veldig mange steder har de full bhgdekning og vel så det. Så den problemstillingen orker jeg ikke å forholde meg til enda. Ellers er jo kontantstøtten en mager trøst fram til plass.

Eller håper på novemberbarn (termin 10.12, så ikke helt umulig siden førstemann kom 14 dager før).
 
Krysser fingrene for at bhg har plass til i desember. Eller så blir det dagmamma
 
Egentlig gidder jeg ikke tenke på det.. Men god dekning i denne kommunen, men eldstemann går i en populær bhg så ikke sikkert de vil la oss begynne i desember. Vurderer også ulønnet fri en periode, for å slippe stress med ammeslutt innen 8mnd :)
 
Sniker
Vi har en som er født i januar, og siden vi bor i tettbebygd område og barnehagene stort sett er fulle, ville vi uansett ikke fått plass før august det året han var 1,5. Så om det er noen trøst så er det ikke så mye lettere å få plass til barna som er født på vårparten heller. Det må jo bli ledige plasser for at man skal få en plass, og det er det som regel bare i august. Har man barn fra før i barnehagen, har man søskenfortrinn og da er det litt mer sannsynlig å få en plass før august :)
Vi løste det ved hjelp av kontantstøtte som alle får fra 13mnd om man ikke har bhgplass, og litt oppsparte penger.
 
Tar det som det kommer, som flere av de andre sier :hilarious:
Har mulighet til å søke i studentbarnehage også, så jeg tenker det gir en ekstra mulighet, så det går sikkert bra? :p
 
Aner ikke hvordan det er med sånn her i Danmark, men stresser ikke med det. Jeg regner med å ta hele barselen. Ingen tvungen pappakvote her enda. Så går mannen hjemme et års tid ca etter barsel hvor vi lever på min lønn. Det er i alle fall planen foreløbig, så får vi se. Håper ikke vi får bruk for passning før 2 år ish :)
 
Litt usikker på hva som skjer her. Har hatt mini i den bhg 3g jobber i men nå er d kommet nye vedtekter. Så eg må ta d som d kommer
 
Dette har stresset meg litt og, jeg har ikke peieling på barnehage eller hvordan dekning det er hos oss og har virkleig ikke lyst på ulønnet perm.. Hvilke andre alternativer annet enn dagmamma og ulønnet perm er det egt?
 
Her skal jeg gå ulønna i 7 mnd før gubben tar resten av permisjonen tenkte vi. Med kontantstøtte og oppsparte midler går det bra :)
 
Dette har stresset meg litt og, jeg har ikke peieling på barnehage eller hvordan dekning det er hos oss og har virkleig ikke lyst på ulønnet perm.. Hvilke andre alternativer annet enn dagmamma og ulønnet perm er det egt?

Det er gjerne ikke så mange andre løsninger. Men du kan få kontantstøtte på 7500 kr/mnd fra barnet er 13 mnd. Det er jo langt fra en fulltidslønn for de fleste av oss, men hjelper jo litt.

Mange betaler dagmamma med kontantstøtten pluss det full bhgplass koster (3000-ish), så det er jo et alternativ om man ikke har mulighet til (delvis) ulønnet permisjon.

Men ville ikke stresset så mye allerede nå. Det er full bhgdekning veldig mange steder nå, så løpet er ikke helt kjørt for oss med desemberbarn.
 
Dette har stresset meg litt og, jeg har ikke peieling på barnehage eller hvordan dekning det er hos oss og har virkleig ikke lyst på ulønnet perm.. Hvilke andre alternativer annet enn dagmamma og ulønnet perm er det egt?
er dessverre ikke så mye annet. Enten blir d barnehage hvis du får plass, ellers må d bli dagmamma hvis du ikke har råd til å gå ulønnet:) evt bli dagmamma, då får du kontantstøtte for ditt barn og lønn fra den du er dagmamma til:D
 
I vår kommune er det god kapasitet i barnehagene. Mange som har ledige plasser. Til og med i favoritt Bhg der mine to eldre barn gikk:) Så dette bekymrer meg null. Tenker at vi prøver å få plass fra januar når babyen er rett over et år.
 
I kommunen min blir det nok heller ikke noe stress, jeg håper bare vi får strekt ut tiden for vår egen del. Eldstemann begynnende barnehage når han var 16 mnd, det var helt perfekt..
 
I kommunen min blir det nok heller ikke noe stress, jeg håper bare vi får strekt ut tiden for vår egen del. Eldstemann begynnende barnehage når han var 16 mnd, det var helt perfekt..
Min eldste var også 16 mnd, det var helt supert! Minsten er fortsatt hjemme, hun er 18mnd. Har ikke fått bhg plass før til august, da er hun nesten 2år,blir litt seint, for eg ser Hu er klar no
 
Min eldste var også 16 mnd, det var helt supert! Minsten er fortsatt hjemme, hun er 18mnd. Har ikke fått bhg plass før til august, da er hun nesten 2år,blir litt seint, for eg ser Hu er klar no

Så kjedelig, er egentlig litt merkelig at det ikke går an å ha flere oppstarter i bhg i løpet av året. Det burde vært ihvertfall to!
 
Vi har jo søsken fordel, men vet ikke om det hjelper noe i denne situasjonen vi har ikke sjans til å være hjemme for lenge på bare kontantstøtte
 
Er nok flere oppstarter så lenge de har plass? Vi tar inn hele året om vi har plass, men er alltid full til august

Her begynte mini når han var 12.5 mnd og d var helt perfekt for han. Men spent på hvortid spiren er klar og om eg greier å få strekt ut tiden eller spart litt så eg kan ta ulønnet perm
 
Back
Topp