Rett eller Galt??

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: ¤Svinmerra¤

Det virker som det nesten ikke er LOV å være bevisst i barneoppdragelsen sin, sånn som flere av dere uttaler dere... Skremmende...

Hæ?

Ja? Å være BEVISST på at det man sier og gjør mot ungen sin faktisk fører noe med seg. Enten om det er snøbasking eller å kjøre fra ungen som straff fordi h*n ikke hører etter. Det finnes så utrolig mange bedre og mer "fruktbare" metoder som lærer ungen forskjell på rett og galt. Og det er LOV å bruke hodet selv om man mister tålmodigheten og blir dritalei som mamma noen ganger. Det er LOV å tenke gjennom og gjøre seg opp en mening på forhånd hvordan man vil oppdra barnet sitt, og hvordan man vil lære barnet å oppføre seg.

Ja, da er vi enige. [;)]

Ja, for gud forby at noen er UENIG [8D]

ORIGINAL: *En til?

Synes det er rart at så mange trekker på smilebåndet av et her...

har du lest aill innleggan te mora?
ka e det egentlig som e så forferdelig?

ORIGINAL: Strekkoden!

Det virker som det nesten ikke er LOV å være bevisst i barneoppdragelsen sin, sånn som flere av dere uttaler dere... Skremmende...

Hæ?

Ja? Å være BEVISST på at det man sier og gjør mot ungen sin faktisk fører noe med seg. Enten om det er snøbasking eller å kjøre fra ungen som straff fordi h*n ikke hører etter. Det finnes så utrolig mange bedre og mer "fruktbare" metoder som lærer ungen forskjell på rett og galt. Og det er LOV å bruke hodet selv om man mister tålmodigheten og blir dritalei som mamma noen ganger. Det er LOV å tenke gjennom og gjøre seg opp en mening på forhånd hvordan man vil oppdra barnet sitt, og hvordan man vil lære barnet å oppføre seg.

Ja, da er vi enige. [;)]

Hø?? Var den til meg?

jeg synes kanskje ikke det er mishandling, men jeg synes det var å gå litt langt. jeg hadde ikke gjort dette selv og hadde blitt satt ut litt om jeg så noen gjøre dette. men nå kjenner jo ikke jeg ungen din og deres forhold, det har selfølgeig masse å si. noen tåler mere tøff lek osv enn andre. og om dere har et godt forhold vil han vel ikke ta noe skade av dette for han vet at slikt ikke pleier å skje og han går ikke rundt å er redd deg

Jeg har eldre barn, vet at de har humor i den alderen- og syns jevnt over ikke det var så ille, så lenge det ikke var gjort i sinne og ikke blir en vane..

MEN, hun som skulle kjøre FRA ungen sin- DET syns tilogmed JEG var drøyt, og jeg er langt fra den svakeste sjelen her inne.. Burde fått en kraftig reality-check, evt. en lettere kakk i bakhodet! [:@]

ORIGINAL: Strekkoden!

Hæ?

Ja, da er vi enige. [;)]

Hø?? Var den til meg?

Nei [8D] Var vel ikke til en person direkte, men å framheve et poeng om at det går an å være uenige også....

dette synes jeg ER barnemishandling: da jeg var 6 år ringte jeg på og stakk av hos min nabo (en pappa som jeg kjente for jeg lekte masse med datteren hans) så dette var ikke en mann jeg var serlig redd for heller. men han så meg og tok meg i å bølle... det han gjorde var å ta meg i bena, snu meg rundt og dytte meg til livet ned i en snø haug. så dro han meg opp og sa at det var galt å ringe på og stikke av. jeg ble så redd at jeg tisset i buksa..... turde ikke si noe til mamma og pappa før leenge etterpå den kvelden. hyylgråt og var helt fra meg
husker det godt enda.... jeg fikk jo ikke fysisk vondt noe sted men det var så ekkel opplevelse

Oh lord! Her var det mye rart[8|]

Ville absolutt ikke gjort det selv og syns vel ikke det var det rette å gjøre.

MEN

Det er da laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt fra mishandling eller så grusomt som noen skal ha det til. Det blir som å SPYTTE på de barn som faktisk er blitt og blir mishandlet. Ungen lider ikke noe nød av å få litt snø kasta i ansiktet. Han lærte vel heller at det er lov å gjøre slikt for mamma gjorde det jo. Altså lite lurt MEN ikke mishandling.

Jeg synes det er mer galt å komme med tomme trusler enn å gjennomføre dem.
Jeg vet ikke om jeg ville brukt akkurat snødynking, men... [:)]

ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot

ORIGINAL: *Fernet*

jeg synes faktisk det er fysisk mishandlig.Du gjør jo noe fysisk ubehagelig på han[:-]

Gubben misshandler visst både meg og jentungen. Han kiler oss til stadighet! Det er jo både fysisk og ubehagelig! [:-]

At vi ler av det alle sammen har vel lite med saken og gjøre ser det ut som. [:-]

Det står ikke at gutten ler i HI.
Det står at han ble paff og tier stille etter dette.
Det står at HUN lo.

Så at han ble paff, men jeg tenkte at det ikke var så rart, da man ofte ikke forventer slikt av foreldre. DET betyr jo ikke at man blir redd el. Om han derimot er stille i bilen etter dette (noe jeg ikke fikk med meg), så har jeg kanskje feiltolket ting litt. Jeg så for meg en gutt som syntes dette var morro, men ble paff fordi han ble tatt på sengen. Men det er jo tydelig at dette ikke var så gøy hvis han ikke tør og mase i bilen lenger, noe jeg trur han ville gjort om han syntes det var gøy.

Da forstår jeg litt bedre hva de fleste mener her. Så som sagt for meg en morsom og spøkefull situajson her, som både liten og stor tok.

Men misshandling vil jeg fortsatt ikke kalle det! Synes dette ordet blir missbrukt i tide og utide her inne jeg!

Han ble paff ja. Kan ikke si han ble stille etter det. Ble "stilt" fra ropingen hans resten av bilturen. Men det var jo for att hanfikk seg en overaskelse... Å han ble fokusert fra ropingen sin. Ble ikke stille for att han ble vettskremt eller noe slik...

v
ORIGINAL: Sookie!

ORIGINAL: Sookie!

ORIGINAL: Qualitas

ORIGINAL: *p!nk smile*

Leste det opp for sambo...han sa : Er ikke det barnemishandling??? [8D]

Det er faktisk en form for barnemishandling ja.

nei serriøst.. ikke dra inn barnemisshandling inn i dette da.. Måten dette ble gjort på er langt unna barnemisshandling![8|]

Hadde det vært barnemisshandling så hadde morra i full sinne dratt ungen ut av bilen, krønsha hodet hans ned i snøen flere ganger for så å slenga han inn i bilen igjen....

Jeg synes også det er helt feil å kalle det barnemishandling, selv om jeg ikke synes handlingen var rett.

Ja,herlighet.. her ropes det jo barnemishandling i hytt og pine!![:'(]

Nei, vettu meg hva. Da tror jeg du leser det du selv ønsker. Jeg sier det er EN FORM for barnemishandling. Det er maktmisbruk, hun truer ungen og kaster snø i ansiktet. Mamma, som er det forbildet du elsker høyest, gjør det mot deg. Og IKKE i en leksammenheng, men som følge av en trussel.

Leser nok det du selv ønsker du også, siden det er helt umulig å se den andre siden.. Barnemishandling blir brukt ganske ofte på bv, en form for barnemishandling, barnemishandling-samme greia.. Det blir brukt i hytt og pine, det er ikke et ord en er redd for å slenge rundt seg her iallefall..

Labambie ser det hun selv vil se. Og har ikke tanker for noe annet enn att dette er noe hun ikke kan mene noe annet om. Vet ikke hvor mange innlegg det er fra hanne nå, men har fattet pointet ditt... En smule enveiskjørt kansje? Pass på så ingen går glipp av att akkurat det DU skriver er rett. Takk Gud Labambi, din låv alles rett... Gosh ass....
Det er ingen form for maktmisbruk, gutten har det helt greit han...
Jeg LOOOO da jeg sa att jeg kom til å snøbaske han... Ikke var det masse snø heller, ikke tok jeg guten ut av bilen.... Han overlevde, å tror ikke han kjenner på kroppen att dette var galt... Sover enda godt om natten gjør han å[;)]
Kan ikke se dette var barnemisshandlig altså... Men mulig jeg tar feil, kansje har barna det bedre hos fosterforeldre eller noe slikt??
Må egentlig si jeg ler litt av flere her inne jeg da. Noen (som f.eks,labambie) har bare bestemt seg for virkelig å være negativ til dette, å la det høres ti tusen ganger verre en det er. JEG VISSTE att dette kom det til å bli en tråd av, å jammen sa jeg ikke smør?? [8D]
Men morro å se så mange flinke mødre det er her da, som virkelig er helt perfekte... Supert stå på å fortsett med det.... Greit å ha en plass å pøse ut dritten sin,her på BV enn i stede for på barna/mannen da. Å da tenker jeg på alle de andre meningsløse trådene jeg før har lest. Utrolig hvor mye rart som kommer ut av visse til tider. Greit å ha en plass å sammle dritten sin på å da[:D]

ORIGINAL: *naftaline*

ORIGINAL: Azoria

Sign. Jeg synes det er å gå for langt å kalle det barnemishandling. Men forskjellen mellom lek og hendelsen i HI er jo at gutten ble truet med det som en straff først. Da hjelper det ikke hvor mye humor det ligger i det når man først utfører, man har fortsatt sagt "nå hører du ellers ****" først.

Tidligere i dag bakte jeg ei kake. Min sønn på to år hjalp til så godt han kunne, men begynte til slutt å styre med ovnen. Det er ikke lov, og han fikk beskjed et par ganger. Til slutt: nå hører du ellers er det rett ut av kjøkkenet!

Han fortsatte med verdens største glis. Jeg slapp alt jeg hadde i hendene, sprang mot han og brølte, løfta han opp, kilte han mens jeg bar han i stua der vi endte opp med å bryte på gulvet. Alt under hysterisk latter. Galt?

Galt og galt... du viser iallefall ikke ungen din at du mener alvor.
Så neste gang vil han kanskje gjøre det samme siden det endte opp i lek og moro.

Det er dessuten usammenlignbart.

Jeg tok han ut av kjøkkenet, og han fikk ikke leke med ovnen mer. Jeg kan faktisk gjennomføre det jeg mener med et smil om munnen. Må oppdragelse være sint og strengt?

Hvorfor er det usammelignbart?

Trussel: ut av kjøkkenet!
Reaksjon: fysisk lek ut av kjøkkenet...

Og neste gang du står på kjøkkenet tenker gutten: Jeg vil leke med mamma. Da vet jeg hva jeg må gjøre! [;)]

Vi leker hele tida vi. [:D] Han trenger ikke å gjøre gale ting for å få mamma med på lek.

Vi er så forskjellige vi mennesker. Her funker det faktisk mye bedre å avlede, og finne på noe annet som er moro, istedefor å diskutere. Etter leken i stua gikk vi tilbake på kjøkkenet og begynte med oppvasken. Ovnen var glemt.

Jeg kunne jo sendt han på stua eller at annet rom, og hørt på hyling og sutring og hele bakedagen hadde vært ødelagt. Funket finfint her, slettes ikke sikkert det ville gjort det med andre mennesker. [:)]

Ja ikke sant. Folk er forskjellige. Må si det var det som skjedde til oss å, guten ble jo avledet av det jeg gjorde,mulig var det feil av meg, men gjort er gjort[:D]

ORIGINAL: dommett

dette synes jeg ER barnemishandling: da jeg var 6 år ringte jeg på og stakk av hos min nabo (en pappa som jeg kjente for jeg lekte masse med datteren hans) så dette var ikke en mann jeg var serlig redd for heller. men han så meg og tok meg i å bølle... det han gjorde var å ta meg i bena, snu meg rundt og dytte meg til livet ned i en snø haug. så dro han meg opp og sa at det var galt å ringe på og stikke av. jeg ble så redd at jeg tisset i buksa..... turde ikke si noe til mamma og pappa før leenge etterpå den kvelden. hyylgråt og var helt fra meg
husker det godt enda.... jeg fikk jo ikke fysisk vondt noe sted men det var så ekkel opplevelse

Jo klart,men din historie blir vell av en litt annen karakter vell??[8|] Det var jo virkelig stykt gjort, å ment som en stygg lærepenge. Det var ikke meningen til meg...

ORIGINAL: *Aulile*

jeg ville ikke ha trua ungen min med å snøvaske han...

men du burde jo holde det du sier så sånn sett så gjorde du jo rett...[:)]

Jeg må bare si at selv om jeg ikke er enig i det du gjorde, og ikke ville ha gjort det selv p.g.a det jeg nevnte i forrige innlegget mitt - så er det for meg en lang vei i fra det (ut i fra slik du beskriver forholdene) og til å kalle det for barnemishandling. Jeg har ingen grunn til å tro at du er ei dårlig mor som utfører omsorgssvikt o.l.

hehe!
Bra du viser at du mener det du sier! Å det er ingen som har dødd av litt snø!
Så jeg ser ikke noe galt i det du gjorde!

Jo klart,men din historie blir vell av en litt annen karakter vell?? Det var jo virkelig stykt gjort, å ment som en stygg lærepenge. Det var ikke meningen til meg...

Er jo ikke sikkert han trodde hun kom til å bli så redd heller da[8|]
Man vet jo aldri hvordan barna reagerer på slike ting, så jo det var stygt gjort det du gjorde og. Ikke mishandling, men usselt gjort - i MINE øyne!

Sånn som jeg ser det så utviklet dette seg til lek fra sekundet gutten på 5 år sier utfordrende til mamman sin: DET tør du ikke...med et smil om munnen. Hadde tatt det som en utfordring jeg også....ungene har godt av å vite at mammaene ikke bare er voksne, men som også kan være med på morroa...

Selv om jeg har gutter på 2 og 3 år så ser jeg for meg at en 5 åring har humor og fremdeles tåler vann/snø, og ærlig talt så ser jeg ikke for meg at det var å dytte gutten brutalt ned i snøen....vi har snøballkrig/vannkrig rett som det er....skyt meg[8|][:D].....eller ring barnevernet....

synes ikke det var så ille jeg, er jo bare snø ! Skulle skjønt det om du kasta en snøball liksom.

Men Kom gjerne med tips til åssen man skal hanskes med en trassen 3 åring ,dere som mener det var galt !
For jeg synes det er vanskelig.

ORIGINAL: Hegepia83

Sønnen vår på 5 tester oss hele tiden. Her en dag satt han å hylte som en gris i bilen, å nektet å høre på meg..
Til slutt ble jeg så lei å sa att om han ikke holdt opp, kom jeg til å stanse bilen å snøbaske han[&:][8D]
Da lo han rått å sa det kom jeg ikke til å gjøre, å fortsatte som en gal for å teste meg.
Stoppet bilen å gikk ut, tok en dynge snø å trødde i ansiktet på han.
Ble brått stilt fra han der han satt å han ble meget paff...
Er egentlig lei av alt trasset, og er blitt mer konsekvent, og mener det jeg sier.

Var jeg da en skikkelig dårlig mor? Jeg lo jo litt når jeg gjorde det, var ikke gjort i sinne,men jeg sa att jeg kødder ikke med han, å han skal ikke kødde med meg...
Stykt gjort? Han tier fort still i bilen nå heldigvis da[:D]

Du var irritert, og trødde snø i ansiktet hans. Han ble stille tvert, og meget paff.

Ja, det var dritstygt gjort!![:@]

At du forandrer på historien etterhvert, og får det til å høres ut som "lek" tyder vel bare på at du har dårlig samvittighet. Bra.

Jeg ville nok ikke brukt den metoden selv, men jeg synes at de som slenger rundt seg med begrep som barnemishandling bør ta en titt på hva det egentlig er, og tenke litt over hva de sier.

Fra Store Norske Leksikon:

mishandling av barn.
Med mishandling av barn forstår man i første rekke at barn påføres fysiske skader av foreldre eller de som har omsorg for det. Det er lett å oppdage og fører vanligvis til at barnet bringes til lege eller sykehus, dersom skaden er alvorlig. Også omsorgssvikt er en form for mishandling, som er mye vanligere, og som byr på større problemer både å definere og å komme under vær med når det forekommer. Med omsorgssvikt forstår vi at foreldre eller de som har omsorgen for barnet, påfører det fysisk eller psykisk skade, eller forsømmer det så alvorlig at barnets fysiske og/eller psykiske helse og utvikling er i fare.

Man kan diskutere side opp og side ned hvorvidt HI sin løsning på situasjonen er kontroversiell og i hvor stor grad den er det, men førte handlingen til fysisk eller psykisk skade? Ut fra det HI skriver (jeg har ikke lest fra side 5-9...) så ville jeg bli forundret om det var slik. Kontekst og situasjon har ganske mye å si for hvordan en handling oppfattes av de involverte. Også for barn.

Back
Topp