Reise hjem med engang

Klaramari

Glad i forumet
Er gravid med nr 1, og alltid vært helt klar på at jeg skal reise hjem med engang etter fødsel, eller etter de 6 obligatoriske timene man må være, så lenge det ikke er komplikasjoner med meg eller babyen.
Ser på det litt som en marterit måtte bli på barselhotell/sykehus i flere dager.
Flere som har planer om å reise hjem med engang, og er mann og familie støttende?
Min mann og familie er imot dette, men det er jeg som føder, jeg bestemmer :p :)

Det som er dumt med å reise hjem med en gang er at du ikke får hjelp til ammingen i starten (melka kommer gjerne ikke før dag 2).
For min del så ser jeg på oppholdet på barselhotellet som en liten ferie. Da får jeg bli kjent med den lille før vi reiser hjem til de 3 andre barna. Hjemme må jeg vaske, lage mat, følge opp barna med lekser osv. Mens på sykehuset blir det bare meg (og mannen) og babyen ❤️

Det som er dumt med å reise hjem med en gang er at du ikke får hjelp til ammingen i starten (melka kommer gjerne ikke før dag 2).
For min del så ser jeg på oppholdet på barselhotellet som en liten ferie. Da får jeg bli kjent med den lille før vi reiser hjem til de 3 andre barna. Hjemme må jeg vaske, lage mat, følge opp barna med lekser osv. Mens på sykehuset blir det bare meg (og mannen) og babyen ❤️
Tror amminga vill få fint, eller så har vi helsestasjon i nærheten.
Er vel der det ligger, ser ikke på barselhotell som feire.
Jeg vill ha den tiden hjemme, bare meg barn, mann og hundene våre :)

Jeg skal hjem dagen etter fødsel, så sant alt er bra med babyen. ☺ Liker ikke sykehus og jeg klarer ikke slappe av når jeg ikke er hjemme. Pluss at jeg vil fort hjem til min datter. ☺

Håper på å reise hjem dagen etter:) slapper også mye bedre av hjemme. Ikke angra på det med de andre to iallefall:) den screening blodprøven får man tatt på helsestasjon her, så det er heller ikke noe problem... I tillegg er det vanlig med hjemmebesøk av jordmor etter fødsel her i kommunen, så føler oppfølgingen er vel så god som på sykehuset;)

Det er ditt valg. Eg vil og hjem så fort som mulig. Men ser det an på min helse og om babyen har det bra. Ser ingen grunn til og ligge der inne. Kan ringe evt reise tilbake om det skulle skje noe. Eg vil hjem til dei andre 2 barna mine og slapper best av i mi egen seng. Mannen får ta ansvar for alt i huset selv om eg er hjemme. Ser for meg at eg holder senga det føste døgne mtp at det er ubehag og sitte etterpå. Så er det greit og ha det rolig og få fred på soverommet :) etter fødsel med Nr 1 var eg for dårlig til og reise hjem. Men etter Nr 2 reiste vi hjem dagen etter. Det var fantastisk. Kunne nokk reist før og :)

Jeg skal være på sykehuset minst 24timer etter anbefaling fra en lege jeg kjenner, som er spesialist på syke nyfødte barn.

Jeg tar det som en liten ferie ;) hjemme er det to til, matlaging, rydding ++ syns det er koselig å få en rolig start med lille og mannen, bare vi - før vi drar hjem :)

Men det er om vi får eget rom. Må jeg dele tremannsrom, drar jeg hjem så fort jeg kan!

Jeg reiste hjem innen 24 timer, men her i kommunen får man da jordmor hjem istedenfor. Helt supert for meg :D
Men med førstemann hadde nok jeg personlig ikke gjort det :P

Her får en være så lenge en føler for nesten, men er vel sånn på mindre sykehus:) tenker å være på barsel fram til jeg føler meg trygg på og ta med lillegutt hjem, og ikke minst amminga kommer i gang.

Kommer helt Ann på hva som skjer der og da!
Får jeg enkeltrom, storebror blir hos svigermor eller hjemme hos kjæresten (oss) eller jeg er i dårlig form blir jeg nok på sykehuset 2-3 dager alt ettersom.
Drar storebror til pappan sin, jeg blir lagt på firemannsrom og/eller jeg er i god form velger jeg nok å dra hjem så fort som mulig.
Kommer også litt Ann på hvordan babyen er. Et barn som skriker mye på firemannsrom er fort mye stress, mens blir det et rolig barn har ikke det firemannsrommet så stor betydning.
Har luftet tanken for mannen og han har ikke sagt noe hverken for eller imot. Jeg har vært i situasjonen før, mens Lillemor er hans første, så han vet nok ikke helt hva noe av det vil si :p

Jeg blir de tre dagene og tar det som 'husmorferie' :-) være hjemmefra og slippe å gjøre noe, kun ha fokus på lille❤️ slippe klesvask, matlaging og slikt. så kommer kjære og storesøskenene til å være samen med oss mest mulig:-)

Om eg føder tidlig på dagen håpar eg på å kunne reise heim samme dag. Får oppfølging av jordmor heim-prosjektet med jm-besøk og sånt. Dessutan har vi ikkje barselhotell her, og eg har ikkje lyst ein plass å ligge på rom med andre barselkvinner mens mannen må dra heim.

Må eg vere på sjukehuset pga min eller babyen sin form gjer eg sjølvsagt det som er anbefalt.

Ang. amming så kom ikkje melka med førstemann før etter 3-4 dagar, så eg var uansett ikkje innlagt til melka kom. Andre gong kom melka veldig kjapt, men då hadde eg og amma førstemann til rundt veke 20. Anar ikkje kor lang tid det tar no som det er mange år sidan eg har amma, men eg ser ikkje for meg at stress og dobbeltrom på sjukehuset gir meir ro og bedre vilkår for amming, enn å sitte heime i eigen godstol og bli oppvarta.

Enig me deg :-)

Var hos jordmor idag. Hon jobbar og på barselhotellet. Eg fick strengt beskjed av henne. Nå er du riktig EGOISTISK å stannar der i 3 dagar å tar deg tid till den lille og deg selv.
Spisa. Amma og sova e de du ska gjøra dom her 3 dagarna. Då de kommer eg gjøra :-) stanna i 3 dagar

Jeg blir de tre dagene og tar det som 'husmorferie' :-) være hjemmefra og slippe å gjøre noe, kun ha fokus på lille❤️ slippe klesvask, matlaging og slikt. så kommer kjære og storesøskenene til å være samen med oss mest mulig:-)
Samme her! Er visst 2 netter jeg som flergangsfødende får ligge her da.

Var hos jordmor idag. Hon jobbar og på barselhotellet. Eg fick strengt beskjed av henne. Nå er du riktig EGOISTISK å stannar der i 3 dagar å tar deg tid till den lille og deg selv.
Spisa. Amma og sova e de du ska gjøra dom her 3 dagarna. Då de kommer eg gjøra :-) stanna i 3 dagar

Det syns jeg var et godt råd fra jm ;) kommer til å gjøre dette selv, tror det kommer til å bli en tøff nok hverdag med liten baby og en på 18mnd hjemme, så vil gjerne ha en rolig start. Nå skal det sies at jg var forferdelig sliten etter sist fødsel og gruer for at det blir likedan nå, så i mine papirer på sykehuset står det at jeg har ønske om forlenga opphold på barsel ved behov

Barnelege undersøkelsen var dagen etter for oss og blodprøver er først etter 48 timer. Klokkeslettene er ikke alltid så ideelle, så for meg ble det bare styr å dra hjem. Pluss at jeg syntes det var fint at de fulgte med på babyen i forhold til oppkast fostervann, tett nese, puls osv. Blir bedre oppfulgt enn via helsestasjon følte jeg. Ikke bare amming som er tema liksom.

Back
Topp