Rehsus minus blodtype

Bringebærpudding

Gift med forumet
Julikulene 2020
Jeg har blodtype A- fikk jeg beskjed om idag. Må ta kontrollprøve i uke 24. Noen som kan noe om dette, med tanke på om barnet har positiv blodtype? :)

Jeg er A- og i første svangerskap sa mannen han var det også - så det ble ikke sjekket veldig nøye :p sønnen ble født 5 uker før tiden og fødsel var litt røff - lå inne på barsel og han på nyfødtintensiv så jeg var mye frem og tilbake! Når sykepleier endelig fant meg holdt vi på “å gå ut på tid” måtte ha sprøyte da sønnen var O+ :bag: Mannen er en idiot ass ;) neida men det føltes sånn.
Nå tar dem bp og sjekker antistoffer - får sprøyte før fødsel tror jeg? om baby er +
det kan oppstå komplikasjoner med antistoffer men det er vist sjeldent.
Vi har fått to til etter første og de er begge A- som meg

Jeg er A- og i første svangerskap sa mannen han var det også - så det ble ikke sjekket veldig nøye :p sønnen ble født 5 uker før tiden og fødsel var litt røff - lå inne på barsel og han på nyfødtintensiv så jeg var mye frem og tilbake! Når sykepleier endelig fant meg holdt vi på “å gå ut på tid” måtte ha sprøyte da sønnen var O+ :bag: Mannen er en idiot ass ;) neida men det føltes sånn.
Nå tar dem bp og sjekker antistoffer - får sprøyte før fødsel tror jeg? om baby er +
det kan oppstå komplikasjoner med antistoffer men det er vist sjeldent.
Vi har fått to til etter første og de er begge A- som meg
Takk for svar! :) var bare skumle svar på Google! Far har også A-

Jeg har blodtype A- fikk jeg beskjed om idag. Må ta kontrollprøve i uke 24. Noen som kan noe om dette, med tanke på om barnet har positiv blodtype? :)
Sniker ;) jeg er også negativ og har født en negativ og en positiv. Første fødsel i 2016 var før de kunne teste babys blod, så da ble han testa da han var ute. Siden han var negativ var det ikke noe sprøyte etter fødsel (så vidt jeg husker!) Nå kan de teste om baby er positiv eller negativ mens de er i magen som du sikkert vet, og det gjorde jeg med lillesøster nå i 2019 :) ikke noe problem at hun var positiv, fikk en sprøyte mot antistoffer under svangerskapet og en etter fødsel. Null stress med det!

Jeg er AB negativ og sønnen min er positiv, fikk bare en sprøyte etter fødsel, og for de fleste er det helt udramatisk :) Om de ikke følger opp og gir deg sprøyten vil det være nærmest umulig å få barn igjen siden vist nok, men takker for at legevitenskapen har kommet såpass langt :)

Jeg er AB negativ og sønnen min er positiv, fikk bare en sprøyte etter fødsel, og for de fleste er det helt udramatisk :) Om de ikke følger opp og gir deg sprøyten vil det være nærmest umulig å få barn igjen siden vist nok, men takker for at legevitenskapen har kommet såpass langt :)
Stemmer ikke helt det med at det er umulig å bli gravid igjen. Er bare hvis det kommer over rhesus + blod i mor ved feks fødsel, kan hun lage antistoff, og da kan neste barn bli blodfattig og i verste tilfelle dø om det er rhesus +. Kan også få ført over antistoff ved en abort. Nå til dags blir en testet for antistoff i blodet i første trimester. Har en det følges en opp av spesialister. Går faktisk an å gi blodoverføring til fosteret i mors liv. :) Men om begge foreldre er rhesus minus er blodtypen ikke noe problem, og generelt som skrevet over, er det sjelden det er problemer med dette i Norge i dag pga sprøytene en får i og etter svangerskapet. :)

Back
Topp