regnefortelling...

ORIGINAL: Reinbue

Ja, saft går kanskje an, hvordan tenker du da?


hehe... har bare tenkt at jeg kanch skal bruke saft... men om en sier at en har 3,5 (7/2)l ferdigblanda saft. det er tre barn til stedet, en av de ønsker saft... hvor mye saft får denne eleven... eh...nei! d er jo så urealistisk, altså med 7/2 lissom...

hm...tenke litt til!
 
ja, 7/2 er ganske urealistisk, hadde skjønt det hvis det andre også var to deler, for å liksom få felles nevner
 
jeg hadde den gode fortellinga i sted da... helt til jeg så at d var 7/2 og ikke 2/7... jaja!
 
hør på denne du reinbue:

3,5kg gull, som jeg vil smelte om til gullbarrer på en tredels kilo... hvor mange gullbarrer får jeg?
 
ORIGINAL: chrichri

hør på denne du reinbue:

3,5kg gull, som jeg vil smelte om til gullbarrer på en tredels kilo... hvor mange gullbarrer får jeg?
ja! Det går jo! Det er jo helt perfekt, er det ikke?

3,5 kg = 7/2
og så skal du dele de opp slik at du får gullbarer på 1/3 kg
Blir ikke det 7/2 : 1/3 = 21/2 = 10,5 gullbarrer?
 
ORIGINAL: Reinbue

ORIGINAL: chrichri

hør på denne du reinbue:

3,5kg gull, som jeg vil smelte om til gullbarrer på en tredels kilo... hvor mange gullbarrer får jeg?
ja! Det går jo! Det er jo helt perfekt, er det ikke?

3,5 kg = 7/2
og så skal du dele de opp slik at du får gullbarer på 1/3 kg
Blir ikke det 7/2 : 1/3 = 21/2 = 10,5 gullbarrer?


jupp [:D]
må innrømme at jeg kom over denne på nette... altså, helt sånn plutselig! men genialt for meg som trengte akkurat en slik en!
 
* sitter her med store øyner og førstår ikke en dritt, men flinke er dere[:D]*
 
Sånn ellers kan man finne mange gode tips i læreverk for grunnskolen [;)]
..så slipper man å bruke unødig mye tid på å finne opp allerede oppfunnet krutt.. [;)]

Abakus f.eks går fra 1. til 10. trinn [:)]
Mangen andre også, men det var dette jeg kom på i farta [:)]
 
ORIGINAL: chrichri

ORIGINAL: Reinbue

ORIGINAL: chrichri

hør på denne du reinbue:

3,5kg gull, som jeg vil smelte om til gullbarrer på en tredels kilo... hvor mange gullbarrer får jeg?
ja! Det går jo! Det er jo helt perfekt, er det ikke?

3,5 kg = 7/2
og så skal du dele de opp slik at du får gullbarer på 1/3 kg
Blir ikke det 7/2 : 1/3 = 21/2 = 10,5 gullbarrer?


jupp [:D]
må innrømme at jeg kom over denne på nette... altså, helt sånn plutselig! men genialt for meg som trengte akkurat en slik en!

dette eksemplet må jeg huske på til min egen undervisning [:)]
Æsj, i år skal jeg opp i sannsynlighet, og det er seriøst det værste jeg vet
 
ORIGINAL: Reinbue

ORIGINAL: chrichri

ORIGINAL: Reinbue

ORIGINAL: chrichri

hør på denne du reinbue:

3,5kg gull, som jeg vil smelte om til gullbarrer på en tredels kilo... hvor mange gullbarrer får jeg?
ja! Det går jo! Det er jo helt perfekt, er det ikke?

3,5 kg = 7/2
og så skal du dele de opp slik at du får gullbarer på 1/3 kg
Blir ikke det 7/2 : 1/3 = 21/2 = 10,5 gullbarrer?


jupp [:D]
må innrømme at jeg kom over denne på nette... altså, helt sånn plutselig! men genialt for meg som trengte akkurat en slik en!

dette eksemplet må jeg huske på til min egen undervisning [:)]
Æsj, i år skal jeg opp i sannsynlighet, og det er seriøst det værste jeg vet


æsj, sannsynlighet har vi faktisk ikke hatt noe om vi[:-]

men du er ferdig m matte til jul? skal du velge d videre?
 
Ja, ferdig til jul, og ja, jeg skal ha 60 stp i matematikk, så det blir to semester til med det.
Jeg ville også ha norsk, men det ser ut som at jeg ikke får plass. Helt elendig med kun 10 plasser i matte og 15 plasser i norsk [&:]
 
ORIGINAL: Reinbue

Ja, ferdig til jul, og ja, jeg skal ha 60 stp i matematikk, så det blir to semester til med det.
Jeg ville også ha norsk, men det ser ut som at jeg ikke får plass. Helt elendig med kun 10 plasser i matte og 15 plasser i norsk [&:]


såpass lite ja... d høres kjipt ut!

skal du ha 1.- 7. trinn matte eller 5.-10. trinn matte?
jeg tenker også å ha matte videre, men har ikke bestemt meg for hvilken matte da...
 
ORIGINAL: chrichri

ORIGINAL: Reinbue

Ja, ferdig til jul, og ja, jeg skal ha 60 stp i matematikk, så det blir to semester til med det.
Jeg ville også ha norsk, men det ser ut som at jeg ikke får plass. Helt elendig med kun 10 plasser i matte og 15 plasser i norsk [&:]


såpass lite ja... d høres kjipt ut!

skal du ha 1.- 7. trinn matte eller 5.-10. trinn matte?
jeg tenker også å ha matte videre, men har ikke bestemt meg for hvilken matte da...
med 60 stp blir jeg kvalifisert til å ha matematikk på ungdomsskolen, men jeg kan jo jobbe på barneskolen også da. Hva går du (mulig du har sagt det før) Alu eller GLU?
 
alu...

vi må velge til neste år, når vi skal ta matte videre... atlså om vi vil ha 30 stp til (altså 60stp til sammen) i 1.-7. trinn eller 5.-10. trinn vi... barne eller ungdomstrinnet...

hvilke fag har dere i år a?
her har vi religion, norsk og matte til jul... religion, glsm og ped etter jul[;)]
 
går du alu09?
vi er et sånt overgangsull. vi blir allmennlærere, men vi får på en måte både fordelene for alu og for glu. Vi slipper glsm og rle, for neste semester får vi noe som heter elevkunnskap istedet, hvor disse to fagene er fletta sammen.
Så nå til jul har vi matematikk, pedagogikk og norsk eksamen.
 
alu09 ja... vi er d siste kullet med glsm og rle nå...
hvilke fag har du etter jul a?
 
Back
Topp