regnefortelling...

chrichri

Forumet er livet
æsj, nå sitter jeg her med matematikk innleveringa mi. Nå har jeg retta på ting siden 8 i kveld, altså 2,5timer... så satt jeg i går kveld også, så nå er motivasjonen dalende kjenner jeg...

men er det noen som er god til å lage regnefotelling: 7:2 : 1:3

og noen som kan gi meg en kjapp motivasjon på selve regelen for hvorfor vi deler brøk, med den omvendte brøk?[:-]

hadde vært flotters altså...

lenge leve studieuke[:'(] ikke noe høstferie her i gården nei...
 
Tror aldri jeg har laga en regnefortelling, kan du kjapt definere sånn helt konkret liksom?
Hva kreves for at det skal være en regnefortelling? Og hva alder er det myntet på?
 
alder er vel jeg som velger, tror ikke vi skal tenke så mye på det. bare lage ie fortelling [:-]

altså lage en oppgave uttav disse tallene, ikke noe værre. skal bare høre litt mer fancy ut[:-]
 
7:2

Det var en gang to gode venner som gikk på epleslang.
Epletreet var fullt av epler, men det var ikke alle som var modne.
Sammen plukket de 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 røde, fine epler.
De grønne fikk henge igjen.
Gode venner som de var ville de dele fangsten,
og de ville dele den likt. Hvor mange epler fikk de på hver?
 
Du har forresten min fulle sympati!
Sitter også med en matematikkoppgave.
Nærmere bestemt et matematisk utviklingsarbeid [&:] [:'(]
Skal inn på torsdag. Og nå tror jeg at jeg omsider har bestemt meg for at jeg er ferdig.
Orker ikke lese gjennom en gang til... Det er så grusefyselig kjedelig [&:] [&:] [:o]
...samtidig har jeg en klump i magen.. vil jo få et godt resultat, det skal jo tross alt stå på vitnemålet.
Og selv om arbeidsgiver ikke ser på karakterene, så vil jeg selv kunne se på det og føle meg tilfreds... [X(]

Lyst å lese gjennom? [8D]
Er "bare" 40 sider tørr matematikkoppgave [8D] [:'(]
 
Mener du at dette er en brøk med brøk i både teller og nevner?
Eller er det to dele stykker som deles med hverandre?Eller to separate dele stykker?
 
Og grunnen til at du skal multiplisere teller med nevner, og nevner med teller (eller snu den bakerste brøken) er at vi ved regning finner ut av dette på denne måten:

Brøk og deling betyr det samme, derfor kan vi sette opp f.eks. 7/2 : 1/3 (/ er brøkstrek, og : er delingssymbolet [men det betyr det samme]) Og så må vi bli kvitt nevnerne i de to brøkene, starter med nevner i nevner. (henger du med?) Da multipliserer jeg med 3 både i nevner og teller. Da får vi: (7/2 * 3) : 1
Så vil vi bli kvitt nevneren i brøken vi har i telleren, og får: 7 * 3 : 2 = 21/2

Håper du forstod dette [:)][:)]
 
*store traumatiske opplevelser fra min barndom dukker opp igjen nå*[&:][&:][&:][8D]
 
ORIGINAL: MammaMø og Kråka

Du har forresten min fulle sympati!
Sitter også med en matematikkoppgave.
Nærmere bestemt et matematisk utviklingsarbeid [&:] [:'(]
Skal inn på torsdag. Og nå tror jeg at jeg omsider har bestemt meg for at jeg er ferdig.
Orker ikke lese gjennom en gang til... Det er så grusefyselig kjedelig [&:] [&:] [:o]
...samtidig har jeg en klump i magen.. vil jo få et godt resultat, det skal jo tross alt stå på vitnemålet.
Og selv om arbeidsgiver ikke ser på karakterene, så vil jeg selv kunne se på det og føle meg tilfreds... [X(]

Lyst å lese gjennom? [8D]
Er "bare" 40 sider tørr matematikkoppgave [8D] [:'(]


såpass ja! har du valgt matematikk videre, som 3 eller 4 år?
kan godt lese igjennom jeg ja[;)], hehe... men om du får så mye vettugt tilbake er jo et godt spørsmål!
 
ORIGINAL: Reinbue

Og grunnen til at du skal multiplisere teller med nevner, og nevner med teller (eller snu den bakerste brøken) er at vi ved regning finner ut av dette på denne måten:

Brøk og deling betyr det samme, derfor kan vi sette opp f.eks. 7/2 : 1/3 (/ er brøkstrek, og : er delingssymbolet [men det betyr det samme]) Og så må vi bli kvitt nevnerne i de to brøkene, starter med nevner i nevner. (henger du med?) Da multipliserer jeg med 3 både i nevner og teller. Da får vi: (7/2 * 3) : 1
Så vil vi bli kvitt nevneren i brøken vi har i telleren, og får: 7 * 3 : 2 = 21/2

Håper du forstod dette [:)][:)]


thank juuu... tror iallefall at jeg forsto dette. Skal sette meg ned med forkalringen å se litt!
 
ORIGINAL: Reinbue

Mener du at dette er en brøk med brøk i både teller og nevner?
Eller er det to dele stykker som deles med hverandre?Eller to separate dele stykker?


Det er to dele stykker som deles med hverandre!
 
ORIGINAL: chrichri

ORIGINAL: Reinbue

Mener du at dette er en brøk med brøk i både teller og nevner?
Eller er det to dele stykker som deles med hverandre?Eller to separate dele stykker?


Det er to dele stykker som deles med hverandre!


Ååååh, trodde det var to separate delestykker jeg [8D]
 
ORIGINAL: chrichri

ORIGINAL: MammaMø og Kråka

Du har forresten min fulle sympati!
Sitter også med en matematikkoppgave.
Nærmere bestemt et matematisk utviklingsarbeid [&:] [:'(]
Skal inn på torsdag. Og nå tror jeg at jeg omsider har bestemt meg for at jeg er ferdig.
Orker ikke lese gjennom en gang til... Det er så grusefyselig kjedelig [&:] [&:] [:o]
...samtidig har jeg en klump i magen.. vil jo få et godt resultat, det skal jo tross alt stå på vitnemålet.
Og selv om arbeidsgiver ikke ser på karakterene, så vil jeg selv kunne se på det og føle meg tilfreds... [X(]

Lyst å lese gjennom? [8D]
Er "bare" 40 sider tørr matematikkoppgave [8D] [:'(]


såpass ja! har du valgt matematikk videre, som 3 eller 4 år?
kan godt lese igjennom jeg ja[;)], hehe... men om du får så mye vettugt tilbake er jo et godt spørsmål!


Nei, er matematikk 1.
Men HiB driver sin helt egen greie, som alle andre høyskolene har sluttet med... [:'(]
Og det er denne abanna utviklingsoppgaven [X(]
 
jeg tenker så det knaker, men kommer ikke på noen praktiske måter vi kan bruke et slikt regnestykke på.
Hva med å si at den første brøken er 3 hele pizzaer og en halv? (7/2) og så er den andre brøken fordelinga på hvor stor del av en gjeng som skal dele disse pizzaene? (1/3) Så er oppgaven å finne ut av hvor mange deler av en pizza de får hver? 7/2 : 1/3 = 21/2

Hmm... jeg syns det ble litt rart da, kan umulig stemme [8D][8D]
 
syns ikke noe om den oppg jeg hller... men godt tenkt reinbue! skal tenke videre på den!
 
ORIGINAL: chrichri

syns ikke noe om den oppg jeg hller... men godt tenkt reinbue! skal tenke videre på den!
Men står det ingenting i boka? Bruker dere alfa forresten?
Jeg kunne sjekka min bok hvis dere bruker en annen
 
ORIGINAL: Reinbue

ORIGINAL: chrichri

syns ikke noe om den oppg jeg hller... men godt tenkt reinbue! skal tenke videre på den!
Men står det ingenting i boka? Bruker dere alfa forresten?
Jeg kunne sjekka min bok hvis dere bruker en annen


vi bruker delta og epsilon + 2 ulike fosnot og dolk (engelske)...
det er en innleveringsoppg[8D] tviler på at det står noe i boka da!
 
ORIGINAL: chrichri

ORIGINAL: Reinbue

ORIGINAL: chrichri

syns ikke noe om den oppg jeg hller... men godt tenkt reinbue! skal tenke videre på den!
Men står det ingenting i boka? Bruker dere alfa forresten?
Jeg kunne sjekka min bok hvis dere bruker en annen


vi bruker delta og epsilon + 2 ulike fosnot og dolk (engelske)...
det er en innleveringsoppg[8D] tviler på at det står noe i boka da!
tenkte det kanskje stod noen eksempler på hva man kan bruke slike stykker til å hverdagslivet jeg. Det er jo gjerne hverdagslige regnefortellinger vi bruker
 
tusen tusen takk for at du gadd å bruke tid på dette Reinbue og mammamø... så snill dere er!

det hjelper å lufte litt!

lurer på om jeg skal skrive noe om å blande saft jeg... må gruble litt til!
 
Back
Topp