Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nå fikk jeg mld av ei venninne som måtte føde alene i går, kun jordmor og barnepleier. Kjenner jeg blir megastressa. Regner med det roer seg til vi skal føde, men hva tenker dere om dette? Jeg nekter å føde alene, har kjempeangst for dette!!![]()

Nå fikk jeg mld av ei venninne som måtte føde alene i går, kun jordmor og barnepleier. Kjenner jeg blir megastressa. Regner med det roer seg til vi skal føde, men hva tenker dere om dette? Jeg nekter å føde alene, har kjempeangst for dette!!![]()
Hei
Jeg tenker følgende: Det kan skje uansett. At jeg eller du må føde alene. Mannen kan være i butikken mens du opplever styrtfødsel, han kan være på Nordsjøen eller som min venninne opplevde; midt i et live-show. Du kan få rier mens du er på besøk hos familien din uten ham, eller han kan være på jobb og sitte fast i trafikken på vei til sykehuset. Han kan få vanlig influensa og ligge langflat, eller han kan svime av og klappe sammen i en stol utenfor føden. Dette sier jeg ikke for å bagatellisere dine følelser, som jeg virkelig forstår, men for å minne alle som måtte trenge det, inkludert meg selv, om at noen ting kan man ikke kontrollere. Det eneste vi kan gjøre med dem er å håndtere dem.
Derfor kommer ikke jeg personlig til å legge noen ekstra bekymringer i potten mht til det. Det fører aldri noe godt med seg å la bekymringtanker få plass, det vet jeg av erfaring dessverre. Jeg er orientert om- og forberedt på muligheten, men jeg kan ikke gjøre noe fra eller til, så jeg velger å ikke gi næring til de negative tankene. Bedre for psyken og humøret å forvente at ting går fint for min del. Da vil jeg også ha mer til overs for å takle stresset ved en eventuell omveltning. Og jeg kan heller ikke nekte å føde; ut kommer han enten jeg er klar eller ei og uavhengig av min sinnsstemning.
Dessuten tenker jeg helt på ekte at det vil gå bra uansett. Med eller uten mann. Det viktigste er at gutten og jeg kommer levende ut - og der kan ikke mannen min sånn rent medisinsk gjøre noe fra eller til.
Håper du klarer å slappe av litt mht til dette og ikke sliter for mye![]()
Hei, man kan ha med seg partner om ikke han har luftveissymptomer. Værtfall ikke vært noe problem på sørlandet. Men jeg skjønner deg veldig godt ! Skummelt å måtte føde alene. Har en gutt fra før av. Men jeg vil heller ikke føde alene selv om jeg er andregangs. Får heilt panikk av tanken på dette. Lyst til å ha KS bare for å bli fort ferdig med denne fødselen. Vil ikke ligge i smerter i mange timer alene for å så få epidural og ligge alene å være redd. Off :-/ håper dette snur fort.
Hei
Jeg tenker følgende: Det kan skje uansett. At jeg eller du må føde alene. Mannen kan være i butikken mens du opplever styrtfødsel, han kan være på Nordsjøen eller som min venninne opplevde; midt i et live-show. Du kan få rier mens du er på besøk hos familien din uten ham, eller han kan være på jobb og sitte fast i trafikken på vei til sykehuset. Han kan få vanlig influensa og ligge langflat, eller han kan svime av og klappe sammen i en stol utenfor føden. Dette sier jeg ikke for å bagatellisere dine følelser, som jeg virkelig forstår, men for å minne alle som måtte trenge det, inkludert meg selv, om at noen ting kan man ikke kontrollere. Det eneste vi kan gjøre med dem er å håndtere dem.
Derfor kommer ikke jeg personlig til å legge noen ekstra bekymringer i potten mht til det. Det fører aldri noe godt med seg å la bekymringtanker få plass, det vet jeg av erfaring dessverre. Jeg er orientert om- og forberedt på muligheten, men jeg kan ikke gjøre noe fra eller til, så jeg velger å ikke gi næring til de negative tankene. Bedre for psyken og humøret å forvente at ting går fint for min del. Da vil jeg også ha mer til overs for å takle stresset ved en eventuell omveltning. Og jeg kan heller ikke nekte å føde; ut kommer han enten jeg er klar eller ei og uavhengig av min sinnsstemning.
Dessuten tenker jeg helt på ekte at det vil gå bra uansett. Med eller uten mann. Det viktigste er at gutten og jeg kommer levende ut - og der kan ikke mannen min sånn rent medisinsk gjøre noe fra eller til.
Håper du klarer å slappe av litt mht til dette og ikke sliter for mye![]()
Jeg skal ha planlagt ks, ca i midten av juni(har ikke fått dato enda), pr nå er det ikke lov til å ha med ledsager. Jeg forbereder meg allerede nå på at jeg må være alene under operasjonen i juni. Jeg synes det er trist å tenke på, da jeg trenger mye hjelp etter keisersnittet. Jeg skal på samtale med gynekolog 31/3, for å få dato og regner med de kan informere meg om det de vet så langt. Håper ikke timen blir utsatt.
nå bor vi i verdens minste by, så at han blir sittende i kø er umulighan jobber 5 minutter hjemmefra, og planen er jo at han må komme hjem og kjøre meg inn til føden. Jeg kan ikke kjøre selv, og har ingen familie til å kjøre meg heller... så her ligger alt til rette for at far skal bli med på fødsel, kun korona som kan stoppe ham
![]()
Det er ikke sikkert man må bli så lenge som 4-5 dager på sykehuset med keisersnitt heller altså. Jeg hadde hastesnitt med første, og var hjemme etter 2,5 døgnsniker fra mai - men med ks så blir man jo helt alene mye lengre... jeg er kjemperedd for å ende i ks pga det.. at mannen må slippe meg av på døra til føden og hente meg 4-5 dager etterpå liksom...
håper og ber om at vi får en vanlig fødsel hvor mannen kan bli med. Vi bor langt unna sykehus (2,5 time med bil og båt) men legger opp til hjemreise så fort som mulig etter fødsel (6 timer +) så fremt fødselen går bra. Kommer til å føle meg mye tryggere hjemme sammen med mine enn alene på sykehus..
Sniker.
Enig. Det er ikke alltid komplikasjoner kan forutses heller. Jeg har hatt komplikasjonsfrie svangerskap men etter første fødsel hadde jeg antagelig blødd ihjel om jeg var hjemme. Etter den andre blødde jeg mye mindre nettopp fordi det ble tatt forholdsregler.
nå bor vi i verdens minste by, så at han blir sittende i kø er umulighan jobber 5 minutter hjemmefra, og planen er jo at han må komme hjem og kjøre meg inn til føden. Jeg kan ikke kjøre selv, og har ingen familie til å kjøre meg heller... så her ligger alt til rette for at far skal bli med på fødsel, kun korona som kan stoppe ham
![]()
Ja, jeg er helt enig med deg. Men dette er jo ett veldig spesielt tilfelle. Alle kan alltid bli syke og ikke få bli med på fødsel, men dette er jo ett virus som pga andre som er smitta, gjør at mannen kanskje ikke får bli med. Må vi gjennom det alene; så må vi jo. Jeg bare vil ikkeJeg skjønner det. Og jeg forstår at det er vanskelig at ting nå tilsynelatende er mer usikkert enn de var.
Men poenget mitt var vel at vi dessverre ikke får kontrollert det (og at det faktisk ikke alltid er noe man får kontrollert i vanlige fall fordi partnere f.eks kan bli syke uavhengig av korona), og at det da jamført min erfaring ikke hjelper å bekymre seg når man ikke får gjort noe![]()