Regler rundt kyssing/kosing med babyen.

A009

Flørter med forumet
Februarhjertene 2025
Jeg ønsker at kun jeg og far til barnet skal kysse/ ta barnet i ansiktet osv. på grunn av smittefare. Hvordan formidle dette til venner og familie uten at det skal bli dårlig stemning? I hvert fall når medlemer i familien har uttrykt at de gleder seg til å nusse/kose med babyen. Vil noen dele erfaringer? Del gjerne også tanker rundt besøk den første tiden etter fødsel.

Jeg fødte i slutten av februar i år (uke 8) og vi lot ingen andre enn helsepersonell håndtere baby. Vi tok ikke i mot besøk på sykehuset og heller ikke hjemme den første måneden. Vi sa det bare til venner og familie på forhånd at vi ikke ville ha besøk og at ingen fikk røre ungen før babyen hadde blitt minst en måned gammel. Var helt greit for dem alle selv om spesielt besteforeldre hadde veldig lyst til å holde på. Er første barne- og oldebarn på begges sider. Hvis det ikke faller i god jord er det bare å isolere seg hjemme den første måneden og være den ukule. En gjør det jo i beste mening. I år var RS- eller influensavirus forventet å nå topp rundt den tiden jeg fødte.

Vær også obs på herpes zoster virus (munnsår) hvis en har dette så skal man unngå å kysse barnet. Dette gjelder også foreldrene :)

Vær klar på det allerede nå, så de ikke kan komme etterpå og bli sure, spesielt når du er sårbar. Si det som det er, en baby under 3 mnd har ikke immunforsvar, og hvis de får feber, er det automatisk sykehusinnleggelse. Min fikk covid da hun var rett under 2 mnd, og selv om det gikk helt fint, var det ikke noe gøy å være på sykehus igjen (vi lå på nyfødtintensiv i ei uke etter fødsel) med en utilpass liten baby mens du er syk selv.
Vi er heldige med at på vårt sykehus er det uansett ikke lov med besøk på barsel, og vi sa uansett at vi ikke ønsket det flere mnd før fødsel. Foreldrene mine hadde likevel lyst til å komme, vi sa ikke til dem at vi dro hjem før det var så sent på kvelden at vi visste de ikke ville komme :smiley-ashamed004 De fikk komme dagen etter, og vi ba dem sprite hendene før de holdt baby.

Jeg tenker litt å kun la besteforeldre komme ila de første ukene. Blir også bare å si rett ut at de ikke får lov til å kysse på baby + må sprite hendene sine. Ingen slipper inn her med mindre de har avtalt på forhånd. Tenker det er greit å si at babyer har 0 immunforsvar, å at hvis de får feber må de inn på sykehus. Å da er det bedre å være på den sikre siden. Ingen ønsker at baby må på sykehus. Hvis de ikke forstår det kan de ta seg en bolle, eller evnt dra hjem igjen :laughing002

Her får baby to storebrødre som skal være helt oppi ansiktet hans, så det blir nok ikke lett å holde patogenene unna. Men det er du/dere som får barn, og dere som bestemmer hvem som får holde. Noen blir sure, det får de bare bli, jeg angrer på at jeg ikke klarte å være tydeligere da jeg fikk første, for det var ren tortur å se på alle som bar ham rundt og byssa og kosa mye mer enn jeg var komfortabel med. Det var også første barnebarn/nevø/oldebarn - og alt for mye ståhei. Du trenger ikke si så mye før fødsel, si det heller når folk ringer for å avtale besøk - Gi dem et tidspunkt, si at du er sliten og at de ikke kan sitte mer enn f.eks en halvtime, og at du ikke orker at noen andre holder baby enda. 99% av alle du kjenner vil akseptere det, nært på alle som har født barn selv vil ha stor forståelse for det, og de klokeste vennene dine vil be deg gi beskjed når du føler deg klar for besøk. Det er ingen andre enn foreldrene som har rett til å holde barnet, og det er egentlig fryktelig unaturlig å sende en nyfødt rundt fra fang til fang. Det er har mange mammaer kjent på! Det skal/bør/må være mors oppgave å spørre "vil du holde?", det kan du jo snakke med samboer om på forhånd også, sånn at han kan svare "det må mamma kjenne på om hun orker" eller "vi er ikke helt klare for å dele ham med andre enda" når det er hans side av familien som spør. Han må være forberedt på å stå i den eventuelle stormen fra sin side på dine vegne, sånn at du slipper.

Jeg lar forøvrig mine foreldre og søster holde baby med en gang, men det blir også de eneste. Alle andre får pent vente.

Back
Topp