Datteren min har stille refluks. Jeg mistenkte det tidlig, da hun gulpet ofte og lite, og gjerne satt det i halsen. Da hun var 6 uker gammel hadde hun en pustestans og ble blå i bilen, da jeg tok ut smokken hennes rant det mageinnhold ut både nese og munn. Vi fikk henne til å puste igjen, og hos legevakt (var 2 minutter unna) ble det antatt apne som følge av umodenhet da hun var prematur. Alltid hatet å ligge i vogn, og sitte i bilstol (dette forverrer refluks).
Da vi startet fast føde rundt 5 måneders alder, ble alt verre. Plutselig ble hun veldig forkjølet, trodde vi. Snørret, surklet og hostet. Hadde som regel alltid en temperatatur på 38 grader. Da det gikk 2 måneder uten bedring, med fine røntgenbilder, fine prøver osv ble hun henvist til spesialist i astma og allergi. Hun var hes, og hadde en vanvittig sur ånde også. Legen vi kom til stilte en del spørsmål, og ut ifra historikken ble han raskt ganske sikker i sin sak. Han tittet i halsen hennes, og den var veldig rød og hoven. I journalen så han at hun hadde en crp på rundt 50 til stadighet. Han foreslo å prøve medisiner, og etter 4 dager så vi bedring... Hun gikk fra å være sutrete til å være blid, fra å våkne 20+ ganger pr natt til 3-4 ganger. Feberen som hadde vært der i 3 måneder forsvant, surklingen forsvant, tett neste forsvant, dårlig ånde forsvant og crp ble normal. Viste seg at hun hadde hatt betennelse i spiserør og slimhinner, så siste tiden før legetimen brakk hun seg av mat... I tillegg hører vi henne svelge hele natta.
Nå er hun snart 17 måneder og fungerer fortsatt godt på medisiner
Kan legge til at hun la godt på seg, fordi hun døyvet smerte og halsbrann med melk. Et typisk symptom som ofte overses av leger, fordi de er opptatt av dårlig vektoppgang. Hun er ikke store jenta, 9,6kg, men det skyldes fødselsvekt og ikke refluks