Redd nakkefolden er stor når jeg ser ultralydbilde

Martamus

Andre møte med forumet
Vis vedlegget 328819 De siste dagene har jeg studert ultralydbildene fra ultralyden i uke 13. Jeg synes ut som det ser ut som at nakkefolden er veldig stor. Har ikke funnet noen normale ultralydbilder som ser slik ut.. får selvsagt litt panikk!
Jeg tok privat ultralyd når jeg var i uke 13 og hun målte ikke nakkefolden. Hun sa at så langt hun kunne se så alt fint ut, men... Jeg er livredd for at noe skal være galt med babyen. Bare et par dager til OUL, men der kan de jo ikke se nakkefolden på samme måte.

Hva tenker dere??
 
Har du noe kompetanse til å vurdere dette egentlig?

Min tanke også. Jeg er i hvert fall ikke kompetent til å avgjøre om verken det ene eller det andre på ultralydbilder.
 
Jeg har heller ingen kompetanse til å vurdere dette, men jeg kan ikke se noe ødem der slik jeg har sett på illustrasjonsbilder iallefall.
 

Vedlegg

  • 9F2C829D-D8FB-4827-8324-505CAA2CA211.jpeg
    9F2C829D-D8FB-4827-8324-505CAA2CA211.jpeg
    30,7 KB · Visninger: 131
Vis vedlegget 328819 De siste dagene har jeg studert ultralydbildene fra ultralyden i uke 13. Jeg synes ut som det ser ut som at nakkefolden er veldig stor. Har ikke funnet noen normale ultralydbilder som ser slik ut.. får selvsagt litt panikk!
Jeg tok privat ultralyd når jeg var i uke 13 og hun målte ikke nakkefolden. Hun sa at så langt hun kunne se så alt fint ut, men... Jeg er livredd for at noe skal være galt med babyen. Bare et par dager til OUL, men der kan de jo ikke se nakkefolden på samme måte.

Hva tenker dere??

Jeg har heller ingen kompetanse for å vurdere dette.

Men, jeg syns det ser helt normalt ut. Jeg fikk beskjed om noe fortykket nakkefols i uke 10, og hsr etter der lest og sett enormt mange bilder om dette. Ut i fra kun det syns jeg det ser bra ut. Sr bildet som ble lagt ut over. Viser veldig godt hvordan et slikt ødem kan se ut :)

Ellers, reagerer ikke den som tsr UL ville jeg ikke vært veldig bekymret. De driver med dette daglig, og de henviser videre hvis det er noe de er usikre på.

Stor klem.
 
Vis vedlegget 328819 De siste dagene har jeg studert ultralydbildene fra ultralyden i uke 13. Jeg synes ut som det ser ut som at nakkefolden er veldig stor. Har ikke funnet noen normale ultralydbilder som ser slik ut.. får selvsagt litt panikk!
Jeg tok privat ultralyd når jeg var i uke 13 og hun målte ikke nakkefolden. Hun sa at så langt hun kunne se så alt fint ut, men... Jeg er livredd for at noe skal være galt med babyen. Bare et par dager til OUL, men der kan de jo ikke se nakkefolden på samme måte.

Hva tenker dere??
Tror jo også hun hadde sagt fra hvis noe var galt, selv om hun ikke spesifikt målte nakkefolden. Man må stole på de vurderingene de gjør som fagfolk, tenker ukvalifiserte gjetninger bare gjør det verre. Skjønner at det er lett å bli urolig når man først har hengt seg opp i det , men håper du får litt ro på OUL i hvert fall. ❤️
 
Vis vedlegget 328819 De siste dagene har jeg studert ultralydbildene fra ultralyden i uke 13. Jeg synes ut som det ser ut som at nakkefolden er veldig stor. Har ikke funnet noen normale ultralydbilder som ser slik ut.. får selvsagt litt panikk!
Jeg tok privat ultralyd når jeg var i uke 13 og hun målte ikke nakkefolden. Hun sa at så langt hun kunne se så alt fint ut, men... Jeg er livredd for at noe skal være galt med babyen. Bare et par dager til OUL, men der kan de jo ikke se nakkefolden på samme måte.

Hva tenker dere??
Sjekke dei ikkje nakkefold på OUL? Eg veit at dei ikkje sjekka nakkefold når eg var inne på TUL i uke 11, men eg rekna med dei kom til å gjere det på OUL.
 
Sjekke dei ikkje nakkefold på OUL? Eg veit at dei ikkje sjekka nakkefold når eg var inne på TUL i uke 11, men eg rekna med dei kom til å gjere det på OUL.

En eventuelt fortykket nakkefold har forsvunnet innen OUL.
 
Korleis sjekker dei då for trisomi 21?

Det får man ikke sjekket på OUL, og det har heller ikke vært tillatt å rutinemessig sjekke for trisomi 21 hos alle før nå heller. Kun de med økt risiko for å få et barn med trisomi 21 som har fått innvilget fosterdiagnostikk.
 
Last edited:
Korleis sjekker dei då for trisomi 21?

Man sjekker fosteret generelt for avvik, men ikke spesifikt for trisomi21. Det er mye mer enn T21 som kan gi fortykket nakkefold tidlig også, men fokuset blir ofte på T21 fordi det er det avviket man ser hyppigst. Barn med syndrom har ofte andre avvik også, og disse kan man sjekke på OUL. Men T21 må ikke oppdages på OUL om barnet ellers ikke har andre avvik (hjertefeil etc).
 
Man sjekker fosteret generelt for avvik, men ikke spesifikt for trisomi21. Det er mye mer enn T21 som kan gi fortykket nakkefold tidlig også, men fokuset blir ofte på T21 fordi det er det avviket man ser hyppigst. Barn med syndrom har ofte andre avvik også, og disse kan man sjekke på OUL. Men T21 må ikke oppdages på OUL om barnet ellers ikke har andre avvik (hjertefeil etc).
Tusen takk for godt svar :Heartred
 
Back
Topp