Redd for at de åpner skoler og barnehager etter påske

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Er det bare meg som er veldig redd for dette? Nå er jeg høygravid og veldig redd for smitten for noen av oss (størstemann hadde nærkontakt med lærer (den første bekreftede smittede i denne kommunen) med smitte før norge ble "stengt av" så han har allerede vært i karantene og heldigvis berget alle mann... Men det viste meg hvor lett det er å komme i kontakt med smitten :O

Jeg forstår såklart at dette er en enormt sårbar situasjon for sårbare barn og unge (særlig med tanke på de som ikke har det bra. Som barnevernspedagog og førskolelærer har jeg full forståelse for akkurat det.. Men som mamma så synes jeg ikke det argumentet skal gjøre at resten av norges barn blir utsatt for økt smitte... Jeg har ikke noen "god løsning" for alle disse barna, men det er heller ikke min jobb... Min jobb er jo nå å sørge for at alle mine (snart) tre barn er så trygge som mulig, og slik situasjonen er nå så føler jeg ikke det er trygt å åpne skolen og barnehage...
 
Jeg er også bekymret for det.
Ble yngste på 7 og jeg selv er i risikogruppe pga astma...

Samboer er lærer og jeg er barnehagelærer...

Jeg er ikke spesielt glad for at noen av oss skal utsettes for smitte.

Og så tenker jeg - de regner med at toppen av smittede kommer i april/mai. Hvordan kan de da tenke at folk skal ut å leve som normalt? For det er jo det det blir da... Tusenvis av mennesker treffes jo da i forskjellige miljøer.

Og små barn er jo de dårligste til å overholde dette strenge regimet med hosting, nysing, vasking og avstand. Tillgmed min fornuftige og opovakte gitt på snart 11 år glemmer seg innimellom. (for ikke å snakke om voksne folk som glemmer seg...) Og for ikke å glemme at små barn spiser på leker.

Jeg kan ikke i mitt bare liv skjønne hvordan det skal gå til.
Og skal ansatte i skole og bhg, som er i risikogrupper også på jobb? Eller skal de være hjemme? Hva gjør de da med vikarer? Blir høye vikarutgifter...
I min bhg er vi 3 i risikogrupper. To av oss er på samme avdeling. Hvordan skal det løses?

Det er jo nå bevis på at unge folk dør, og jeg tviler på at barn ikke er smittsomme. Er det noe sted smitten får fart er det jo i bhg og skoler.
Halve trinnet til Frøkna på 7 lå jo nede for telling de to siste ukene før det ble stengt ned... Ble de barna testa for korona? Neida. Så hvordan kan de si at barn ikke får korona?

(nå sier jeg ikke at det var korona da, for da var det ikke så mange tilfeller i Norge totalt, og ingen bekreftede her i byen, men man vet jo aldri likevel)

Det bør iallefall være stengt ut april. Mai også sikkert.
 
I landet jeg bor er alle skoler stengt til sommerferien, altså ingen skole mer før til neste skoleår. Ferdig. Synes det er en god løsning, da har man mer ro til å planlegge og finne alternative løsninger for de som virkelig har desperat behov for det - og de som har normale liv kan tilpasse seg og akseptere at sånn blir det helt fram til August.
 
Jeg personlig mener, sikker misslikt av mange, at 1-4 trinn og bhg skulle åpnet snart. Da skulle bhg åpnet for de der begge foreldrene er i 100% aktivitet, samme for småskolen og tiltak for sårbare barn burde være på plass. På den måten får vi en myk start, og frigir mange foreldre til jobb igjen. De som er permittert, arbeidsløse eller av andre grunner går hjemme burde ha barna hjemme.
Til småtrinn kan da lærere som før har undervist 5-7 også undervise klasser, så de kan deles opp over flere rom og være mindre grupper.
Så burde det være noe system på henting osv så det ikke blir stor ansamling av foreldre samtidig.
Ansatte i risikogruppen bør holdes hjemme, og vil da ha mulighet til å ha barn hjemme.
Synes derimot ikke mange andre tiltak burde slippes opp, på den måten kan vi se om dette først går og før noe mer blir gjort.
Så burde så klart alle foreldre selv ha et valg, så har man mulighet og vil ha barnet hjemme får man det.
 
Last edited:
Har ingen tro for at de åpner skoler og barnehager igjen på denne siden av sommerferien. Det er klart at de må diskutere alle mulige løsninger, men å samle flere hundre mennesker uansett alder vet vi med sikkerhet at vil gi mere spredning. Så de må nok finne på noe annet :)
 
Er også lærer og håper de holder stengt, helst til sommeren. Er i risikogruppe, både jeg og samboer, og det knyter seg av tanken på å vasse i smitte blant unger som peller seg i nese, munn og ikke klarer å holde avstand.
Og hvis de åpner... Blir vi prioritert hvis vi trenger respirator? Det føles helt nytteløst å åpne nå når de ser at tiltakene kan ha effekt. Slippe opp = mer smitte.
 
Jeg personlig mener, sikker misslikt av mange, at 1-4 trinn og bhg skulle åpnet snart. Da skulle bhg åpnet for de der begge foreldrene er i 100% aktivitet, samme for småskolen og tiltak for sårbare barn burde være på plass. På den måten får vi en myk start, og frigir mange foreldre til jobb igjen. De som er permittert, arbeidsløse eller av andre grunner går hjemme burde ha barna hjemme.
Til småtrinn kan da lærere som før har undervist 5-7 også undervise klasser, så de kan deles opp over flere rom og være mindre grupper.
Så burde det være noe system på henting osv så det ikke blir stor ansamling av foreldre samtidig.
Ansatte i risikogruppen bør holdes hjemme, og vil da ha mulighet til å ha barn hjemme.
Synes derimot ikke mange andre tiltak burde slippes opp, på den måten kan vi se om dette først går og før noe mer blir gjort.
Så burde så klart alle foreldre selv ha et valg, så har man mulighet og vil ha barnet hjemme får man det.
Og de lærerene som har 5 til 7 til vanlig: hvordan skal de kunne ha undervisning og oppfølging på sine egne elever i løpet av dsgen hvis de skal undervise 1-4?

For det er ikke sånn at lærerene nå sitter hjemme uten å gjøre noenting altså.. Samboer her har alltid jobbet mye, men nå jobber han enda mer. Han er tilgjengelig for sine elever på 6 trinn hele dagen. Og så bruker han ettermiddagen på å lage opplegg for neste dag.
Ene læreren til eldste her i 5, hadde jobbet 14 timer en av de første hjemmeskoledagene. Og hun har små barn selv. Så hvordan de skulle kunne undervise på 1-3 trinn i tillegg skjønner jeg ikke.

Og da vil du likevel få masse folk ute i samfunnet.

Og hvorfor er det forskjell på de som jobber 100 eller 80? Alle jobber er da vel like viktige for arbeidstakere.

Jeg tenker at her må vi fortsatt gjøre en jobb for helsevesenet sånn at de skal overleve dette her de også. Det er allerede er stort press, og det kan ikke bli større. Hvor mange utbrente leger og sykepleiere/vernepleiere osv skal vi ende opp med? Sykemeldinger i fleng som da fører til enda mer underbemanning?
 
Jeg håper og tror at de åpner opp delvis ,altså de minste barna men at det fortsatt ikke blir for alle samtidig, kan jo være at de som er i risikogruppen får være hjemme eller at det blir frivillig å sende før sommeren
 
Skal de åpne med “alle” testes og de friske kan møte men alle med smitte må i streng karantene/isolasjon!
De kan ikke slippe alle løs “i blinde” og håpe på det beste
 
Jeg håper og tror at de åpner opp delvis ,altså de minste barna men at det fortsatt ikke blir for alle samtidig, kan jo være at de som er i risikogruppen får være hjemme eller at det blir frivillig å sende før sommeren

hvorfor de minste barna? Hvorfor ikke de eldste? Lettere å få de store barna til å overholde avstand og god håndhygiene enn å få de små barna til å gjøre det.
 
Jeg er også bekymret for dette. Mine barn er ikke forsøkskaniner og skal ikke tilbake i barnehage og skole etter påske slik situasjonen ser ut nå. Og til de trådstarter, hvis du likevel er hjemme, hold barna dine hjemme også hvis du ønsker det :)
 
hvorfor de minste barna? Hvorfor ikke de eldste? Lettere å få de store barna til å overholde avstand og god håndhygiene enn å få de små barna til å gjøre det.

En grunn til å åpne for de minste, er at det er vanskeligere å kombinere pass av småbarn med jobbing, enn eldre barn som lettere kan settes til å gjøre oppgaver/sysselsette seg på egen hånd.

Min toåring må passes på hele tiden, noe som betyr at det til enhver tid er en av oss som ikke får jobbet. Det gjelder veldig mange med små barnehagebarn.

Jobben hoper seg opp, ikke bare for meg, men for haugevis av andre som nå ikke får gjort jobbene sine fordi de må passe unger i stedet. Det får store samfunnskonsekvenser det også. Både fordi viktig jobb ikke blir gjort, men også fordi økonomien går jo litt til helvete om folk ikke jobber på lang sikt..

Et annet argument er at de minste ser ut til å være de som blir mildest rammet. Ja, det har vært dødsfall også blant småbarn, men det ser ut til at dødeligheten for de små ligger på rundt 1:10 000, mot 1:1000 hos voksne i ikke-risikogruppen (og den er selvsagt enda høyere hos dem i risikogruppen).

Skolene og barnehagene ble stengt som et ledd for å sakke spredningen av smitten, ikke for å beskytte barna mot smitte.

Jeg synes det er vanskelig. Jeg har forferdelig lyst til å få gjort jobben min, men jeg synes også det er ekkelt å skulle sende ungen i barnehagen. Jeg vil ikke at han skal bli syk og spre smitte, selv om jeg ikke er så veldig redd for om han skal bli alvorlig syk, siden det ikke er spesielt sannsynlig. Jeg så hvor mange foreldre som ga faen i de veldig klare ordrene om å vaske hendene før man gikk inn i barnehagen også siste dagen før alt ble stengt.... Så det er ikke bare ungene i barnehagen som er problemet. Nok av sløve voksne også.
 
Hva med de voksne som skal passe på barna deres? Er det likegyldig at de får mangedoblet sjanse for å bli syk? Hva med de som har noe så vanlig som høyt blodtrykk, skal de tvinges på jobb selv om det betyr at de ved smitte kan dø?
 
Hva med de voksne som skal passe på barna deres? Er det likegyldig at de får mangedoblet sjanse for å bli syk? Hva med de som har noe så vanlig som høyt blodtrykk, skal de tvinges på jobb selv om det betyr at de ved smitte kan dø?
De irisokogruppen kan være hjemme , å jeg er en av de som da skal på jobb men det er jeg jo nå også innimellom
 
Og de lærerene som har 5 til 7 til vanlig: hvordan skal de kunne ha undervisning og oppfølging på sine egne elever i løpet av dsgen hvis de skal undervise 1-4?

For det er ikke sånn at lærerene nå sitter hjemme uten å gjøre noenting altså.. Samboer her har alltid jobbet mye, men nå jobber han enda mer. Han er tilgjengelig for sine elever på 6 trinn hele dagen. Og så bruker han ettermiddagen på å lage opplegg for neste dag.
Ene læreren til eldste her i 5, hadde jobbet 14 timer en av de første hjemmeskoledagene. Og hun har små barn selv. Så hvordan de skulle kunne undervise på 1-3 trinn i tillegg skjønner jeg ikke.

Og da vil du likevel få masse folk ute i samfunnet.

Og hvorfor er det forskjell på de som jobber 100 eller 80? Alle jobber er da vel like viktige for arbeidstakere.

Jeg tenker at her må vi fortsatt gjøre en jobb for helsevesenet sånn at de skal overleve dette her de også. Det er allerede er stort press, og det kan ikke bli større. Hvor mange utbrente leger og sykepleiere/vernepleiere osv skal vi ende opp med? Sykemeldinger i fleng som da fører til enda mer underbemanning?

Nei, det skjønner jeg, men syntes kommunene kunne hjulpet lærere til å samarbeide mer, det er sikkert mange lærere som har ansvar for samme trinn som kunne delt oppgaver og jobb med hverandre, så det letter presset en del. Så har jo ofte ikke småtrinn like lange dager, så da blir det ikke fulle skoledager på de lærerne som stepper inn her, og der lager jo den som har hovedansvar for klassen opplegg så de som stepper inn funker som "vikarer".
Dette var jo bare en tanke for å minske antallet i store grupper og gjøre det ble fler lærere pr elever så man har litt bedre oversikt.

Som jeg har sett risikerer faktisk mange fastlegekontor å måtte permittere arbeidere, fordi det er så få som kommer til legekontoret så vi må jobbe med en omderigering av pasienter i første ledd. Jo bedre rutiner man får på testing gjør at flere på fastlegekontor kan ta unna det, og nå er jo Norge i full utvikling av eget smittevernutstyr som gjør at vi får større tilgang på det.
Jeg vet det er fare for større smitte, men vi vet ikke når det kommer en eventuell topp eller hvordan tiden er fremover, så en gang må vi starte, og da er mine tanker å gjøre det på denne måten så vi får gradvis åpning og ikke full slipp ut i skoler f.eks.
 
Sjefen min mente at det var lite sannsynlig at kommunen jeg jobber i åpner skole/bhg etter påske. Jeg håper hun har rett. Jeg synes det er rart at de vurdere åpning for de yngste i og med at de ikke har forutsetninger for å overholde hygienetiltakene. Og som gravid førskolelærer føler jeg meg da veldig utsatt for smitte :sorry:
 
En grunn til å åpne for de minste, er at det er vanskeligere å kombinere pass av småbarn med jobbing, enn eldre barn som lettere kan settes til å gjøre oppgaver/sysselsette seg på egen hånd.

Min toåring må passes på hele tiden, noe som betyr at det til enhver tid er en av oss som ikke får jobbet. Det gjelder veldig mange med små barnehagebarn.

Jobben hoper seg opp, ikke bare for meg, men for haugevis av andre som nå ikke får gjort jobbene sine fordi de må passe unger i stedet. Det får store samfunnskonsekvenser det også. Både fordi viktig jobb ikke blir gjort, men også fordi økonomien går jo litt til helvete om folk ikke jobber på lang sikt..

Et annet argument er at de minste ser ut til å være de som blir mildest rammet. Ja, det har vært dødsfall også blant småbarn, men det ser ut til at dødeligheten for de små ligger på rundt 1:10 000, mot 1:1000 hos voksne i ikke-risikogruppen (og den er selvsagt enda høyere hos dem i risikogruppen).

Skolene og barnehagene ble stengt som et ledd for å sakke spredningen av smitten, ikke for å beskytte barna mot smitte.

Jeg synes det er vanskelig. Jeg har forferdelig lyst til å få gjort jobben min, men jeg synes også det er ekkelt å skulle sende ungen i barnehagen. Jeg vil ikke at han skal bli syk og spre smitte, selv om jeg ikke er så veldig redd for om han skal bli alvorlig syk, siden det ikke er spesielt sannsynlig. Jeg så hvor mange foreldre som ga faen i de veldig klare ordrene om å vaske hendene før man gikk inn i barnehagen også siste dagen før alt ble stengt.... Så det er ikke bare ungene i barnehagen som er problemet. Nok av sløve voksne også.

Jeg ser argumentene, har selv en hjemme på 1,5 år. Men det er likevel ikke god nok grunn for meg til å tenke at det er greit å sende han i barnehagen. Får helt vondt i magen.
 
Sjefen min mente at det var lite sannsynlig at kommunen jeg jobber i åpner skole/bhg etter påske. Jeg håper hun har rett. Jeg synes det er rart at de vurdere åpning for de yngste i og med at de ikke har forutsetninger for å overholde hygienetiltakene. Og som gravid førskolelærer føler jeg meg da veldig utsatt for smitte :sorry:

Enig med deg, hold de små hjemme!
 
hvorfor de minste barna? Hvorfor ikke de eldste? Lettere å få de store barna til å overholde avstand og god håndhygiene enn å få de små barna til å gjøre det.
Fordi jeg tenker mer praktisk akkurat her, dessuten kan man være mer ute med de små , de store må få undervisning og må derfor være inne.
Intillegg til en del andre ting som jeg tenker er viktig i forhold til de små , men som sagt så tenker jeg ikke at alle skal komme tilbake på engang.


I tillegg tenker jeg på alle barna som har det bedre i bhg, de barna som burde vært i bhg men ikke har rett på plass, barn som har ekstra behov som nå har mistet en del av det tilbudet de har rett på osv
 
Last edited:
Back
Topp