Redd, engstelig og veldig i tvil..

MinCariño

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Så ligger jeg her i sengen i Roma. 1000 tanker i hodet. Så mange spørsmål..ingen klare svar.
I går var den 6.dagen vår her. Vi har sett alt vi ville, gått rundt i mange dager. I går var bare kosedag. Spise is i skyggen på en trapp. Se folkeliv på torget. Gå innom kirker. Og utenfor st.agostin gikk min samboer ned på kne og fridde. Han fikk mitt ja,<3 og applaus og jubel fra maaaange tilskuere:) vi spiste good mat, daffet rundt i butikker, så lykkelig. Reiste hjem til Hotellet. Hadde sex. OG så kom blodet..masse blod..med klumper i..kroppen ble kald, hjertet ble kaldt, all lykke forsvann. Mannen gikk i resepsjonen, forklarte og de ringte ambulanse. Jeg lå på sengen og gråt, han trøstet. Ventet og ventet..tre personer kom fra ambulansen. INGEN kunne særlig engelsk..resepsjonisten kom opp og fungerte som tolk. Vi reiste til sykehuset. Ingen kunne engelsk der heller..svarte på noen spørsmål de hadde i en bok. Klatret opp i stolen. Mannen måtte stå på andre siden av forhenget. De sjekket livmorhalsen. Om den er ok, det vet jeg ikke. De tok innvendig UL. En sprell levende baby kom frem:) fikk også høre hjertelyden :) bambino good, sa de. Mini låg og vinket. Så fann de noe annet. En rift eller noe. De målte og styret på. Etter en stund fikk også vordende far vite at mini sprellet:) de skulle forklare ting. Og Google translate ble veldig god.
Morkaken min har løsnet litt. Sa de. Jeg fikk en sprøyte. De skrev ut medisiner, vaginale tabeletter. En morgen, en kveld. Og beskjed om å ligge helt i ro. Ikke gå, ikke sole meg. Holde sengen helt til avreise.
Ringte fastlegen min i dag tidlig. Han visste ikke om medisinen, men leste det var et hormon preparat. Han anbefalte å ikke ta de. I Norge behandler man ikke blødninger som skjer før uke 12. Så har jeg prøvd å ringe sykehus, ingen svar, ringte så volvat. De hadde ikke hørt om medisinen før. Ville ikke anbefale hverken det ene eller andre. Men sa at et sykehus skulle jo være til å stole på. Var opp til oss.
Jeg har googlet nå. I Amerika blir det gitt for å hindre aborter før uke 12. Det blir gitt til kvinner som mangler et hormon, som har vansker med å bli gravid, og som har en livmor som ikke godtar baby, men ser på det som fremmedlegeme.
Om jeg har en slik hormon mangel aner jeg ikke. Men vi måtte bruke masse hormoner for å bli gravid.
Medisinen heter Prometrium. Vi ligger her kjempe forvirret. Skal vi ta medisinen eller ikke? Hva hadde dere gjort?
Dette er bare så vanskelig..:( det som skulle bli en lykkelig ferie ender nå i tvil og misnøye..:(
 
Hvis de bruker det både i Italia og i USA så er det jo fordi de har gode erfaringer med det vil jeg tro ♡ Lykke til!
 
Først og fremst så utrolig trist at ferien skulle få en sånn støkk. Kunne legen i norge si noe om hva det vil si at morkaken har løsnet litt? Kan den feste seg igjen?

Veldig usikker mtp medisinen. Ville kanskje ikke tatt når helsenorge ikke ambefaler de. Men som du sier, det er jo et sykehus da, men sykehuset der kjenner ikke journalen din. Jeg ville ikke tatt pillene tror jeg.

Sender deg mange gode klemmer! Og Gratulerer med forlovelsen. :)
 
For det første, gratulerer så mye med forlovelsen <3

For en ekkel opplevelse, også i utlandet i tilegg.. Er det lenge til dere skal hjem?
Vanskelig vurdering å ta om du skal ta medisinen eller ikke.. Jeg tror jeg hadde vært litt skeptisk siden legen i norge sa du ikke burde ta de! Men som hun sier oppafor; de har sikkert gode erfaringer med det om de bruker det både i usa og andre plasser i verden!

Krysser fingrene for at alt går bra <3 Håper dere klarer å kose dere resten av ferien :)
 
Gratulerer så mye med frieriet! ❤
Kan dessverre heller ikke gjøre deg så mye klokere på medisinen. Jeg ville nok googlet til fingeren ble blå, og tatt en vurdering ut ifra det. Norge er jo "kjent" for å ikke være så nyskapende på medisinfronten, mange behandlinger vi ikke får tilbud om her, som de har i utlandet.
Noe er sikkert bra vi ikke får tilbud om altså, mens andre...tja. Jeg kjøper iallefall strepsils på danskebåten. :p
 
Gratulerer med frieri! ❤️

Hvis jeg var deg, så hadde jeg tatt de. De gir jo ikke ut noe som gir fosterskader. Helsenorge er superstrengt i fht mange andre land.
Når reiser dere hjem? Stakkars deg. Huff.
 
Takk for gode ord, jenter:) og for gratulasjoner:)
Legen i Norge var ikke så interessert i årsak, blødninger skjer. Noen barn overlever andre ikke. Mente han. Han sa ingenting om at den kom til å feste seg igjen. Hadde jeg komt til han med dette så hadde han sendt meg hjem og bedt meg hvile litt, men leve ganske normalt. Blødninger før uke 12 er ikke noe å gjøre med mente han.
Vi reiser hjem i morgen tidlig. Flyet går kl 06.30. Mellomlandinger i Sveits og i København. Vi er redd det skal stresse mini, og gjøre mer skade..men legene vi har snakket med mente det ikke var noe problem. Så vi reiser som planlagt. Men mannen prøver å finne en rullestol, så triller han meg rundt:)
Det er litt lyserosa på papiret nå. Den voldsomme Blødningen som kom i går stoppet i natt. Klamrer meg til håpet om at dette vil gå bra. Stryker på magen og snakker med mini.
Er det noen som har hatt blødninger og fått hjelp i Norge? Eller hvilke råd fikk dere ved blødninger?
Jeg vet også at Norge er svært streng på medisiner. Der er nok derfor mange reiser utenlands for å få hjelp også. Vi heller nok mot å ta tabeletten..Google litt til først. Vi er enig om at jeg tar tabelett viss begge vil. Det er begge sin baby og vi tar avgjørelsen sammen. Så håper vi at vi velger rett..
 
Så ligger jeg her i sengen i Roma. 1000 tanker i hodet. Så mange spørsmål..ingen klare svar.
I går var den 6.dagen vår her. Vi har sett alt vi ville, gått rundt i mange dager. I går var bare kosedag. Spise is i skyggen på en trapp. Se folkeliv på torget. Gå innom kirker. Og utenfor st.agostin gikk min samboer ned på kne og fridde. Han fikk mitt ja,<3 og applaus og jubel fra maaaange tilskuere:) vi spiste good mat, daffet rundt i butikker, så lykkelig. Reiste hjem til Hotellet. Hadde sex. OG så kom blodet..masse blod..med klumper i..kroppen ble kald, hjertet ble kaldt, all lykke forsvann. Mannen gikk i resepsjonen, forklarte og de ringte ambulanse. Jeg lå på sengen og gråt, han trøstet. Ventet og ventet..tre personer kom fra ambulansen. INGEN kunne særlig engelsk..resepsjonisten kom opp og fungerte som tolk. Vi reiste til sykehuset. Ingen kunne engelsk der heller..svarte på noen spørsmål de hadde i en bok. Klatret opp i stolen. Mannen måtte stå på andre siden av forhenget. De sjekket livmorhalsen. Om den er ok, det vet jeg ikke. De tok innvendig UL. En sprell levende baby kom frem:) fikk også høre hjertelyden :) bambino good, sa de. Mini låg og vinket. Så fann de noe annet. En rift eller noe. De målte og styret på. Etter en stund fikk også vordende far vite at mini sprellet:) de skulle forklare ting. Og Google translate ble veldig god.
Morkaken min har løsnet litt. Sa de. Jeg fikk en sprøyte. De skrev ut medisiner, vaginale tabeletter. En morgen, en kveld. Og beskjed om å ligge helt i ro. Ikke gå, ikke sole meg. Holde sengen helt til avreise.
Ringte fastlegen min i dag tidlig. Han visste ikke om medisinen, men leste det var et hormon preparat. Han anbefalte å ikke ta de. I Norge behandler man ikke blødninger som skjer før uke 12. Så har jeg prøvd å ringe sykehus, ingen svar, ringte så volvat. De hadde ikke hørt om medisinen før. Ville ikke anbefale hverken det ene eller andre. Men sa at et sykehus skulle jo være til å stole på. Var opp til oss.
Jeg har googlet nå. I Amerika blir det gitt for å hindre aborter før uke 12. Det blir gitt til kvinner som mangler et hormon, som har vansker med å bli gravid, og som har en livmor som ikke godtar baby, men ser på det som fremmedlegeme.
Om jeg har en slik hormon mangel aner jeg ikke. Men vi måtte bruke masse hormoner for å bli gravid.
Medisinen heter Prometrium. Vi ligger her kjempe forvirret. Skal vi ta medisinen eller ikke? Hva hadde dere gjort?
Dette er bare så vanskelig..:( det som skulle bli en lykkelig ferie ender nå i tvil og misnøye..:(

Prometrium er hvertfall progesteron. Det sa google klart og tydelig fra om. Kanskje det er lettere for deg å finne ut mer om du googler det, istedet for selve preparatnavnet. :\

Jeg tenker at siden legen i Norge anbefaler deg ikke å ta det - så er jo det et poeng siden det er de som evt skal behandle deg videre her i Norge. Om du har inntatt preparater de ikke har kjennskap til overhodet, kan det jo gjøre jobben deres vanskeligere. Sjekket både felleskatalogen og legehåndboken (sitter på jobb på legevakten) - og Prometrium står ikke noe sted der.

På den annen side, så ønsker jo italienerne også tydelig at barnet skal ha det bra, siden de sier bambino okej - og det er jo en kjent sak at de har mye medisiner i utlandet som man ikke benytter seg av i Norge grunnet pris og andre ting.

Jeg vet virkelig ikke hva jeg hadde gjort. Jeg hadde nok googlet opp og ned og i mente på progesteron - og sett om jeg fikk noen kloke svar.. :eek:

Også tenker ejg litt.. HVILKEN skade kan det gjøre å ta det italienerne mener er bra? Det er jo ikke som at du sitter midt i Kongo med en heksedoktor liksom.
Iverste fall nå, så står du ovenfor en truende abort. Kanskje kan dette preparatet hjelpe til at du IKKE mister. jeg kan liksom ikke se for meg at de gir deg noe som øker sjansene for å miste liksom. Derfor sitter jeg og tenker litt, om du har noe å tape..
 
Jeg tenker at vi vet ikke hva som er i preparatet. Tenk om du er allergisk for noe av virkestoffet og blir syk? Nei uff så vanskelig valg for deg. Håper blødningen holder seg vekk og at morkaken kan gro. Det må jo være muligheter for det. Er jo godt "grokjøtt" i magen, som jordmor kalte det etter forrige fødsel :)
 
Prometrium er hvertfall progesteron. Det sa google klart og tydelig fra om. Kanskje det er lettere for deg å finne ut mer om du googler det, istedet for selve preparatnavnet. :\

Jeg tenker at siden legen i Norge anbefaler deg ikke å ta det - så er jo det et poeng siden det er de som evt skal behandle deg videre her i Norge. Om du har inntatt preparater de ikke har kjennskap til overhodet, kan det jo gjøre jobben deres vanskeligere. Sjekket både felleskatalogen og legehåndboken (sitter på jobb på legevakten) - og Prometrium står ikke noe sted der.

På den annen side, så ønsker jo italienerne også tydelig at barnet skal ha det bra, siden de sier bambino okej - og det er jo en kjent sak at de har mye medisiner i utlandet som man ikke benytter seg av i Norge grunnet pris og andre ting.

Jeg vet virkelig ikke hva jeg hadde gjort. Jeg hadde nok googlet opp og ned og i mente på progesteron - og sett om jeg fikk noen kloke svar.. :eek:

Også tenker ejg litt.. HVILKEN skade kan det gjøre å ta det italienerne mener er bra? Det er jo ikke som at du sitter midt i Kongo med en heksedoktor liksom.
Iverste fall nå, så står du ovenfor en truende abort. Kanskje kan dette preparatet hjelpe til at du IKKE mister. jeg kan liksom ikke se for meg at de gir deg noe som øker sjansene for å miste liksom. Derfor sitter jeg og tenker litt, om du har noe å tape..
Ja vi tenker litt på det også, hva har vi å tape..
Men om en hadde komt til deres legevakt med blødninger, hva hadde blitt gjort da? Blir det gjort noe i Norgen, eller er det bare vent å se? Altså har de andre medisiner mot slikt i Norge?
 
Jeg hadde ikke nølt med å ta de. Italia er da et godt land som mange andre å være gravid i slik jeg ser det og om et sykehus har skrevet de ut hadde jeg stolt på dette.

Var i spania i begynnelsen av graviditeten selv og måtte på legevakt grunnet ekstrem kvalme, der fikk jeg noen tabletter som hjalp utrolig mye... Uten disse hadde jeg nok ikke orket flyturen hjem. Legen hjemme mente jeg ikke skulle ta de. Men som jeg sa, utsettes alle spanske barn for fare da eller? For disse tablettene skrives jo ut til gravide der? Er det trygt et sted kan det da ikke være livsfarlig et annet sted.


Ta tablettene du også håper jeg virkelig det ordner seg for deg. Utrolig trost avslutning på noe som høres ut som en perfekt ferie...
 
Ja vi tenker litt på det også, hva har vi å tape..
Men om en hadde komt til deres legevakt med blødninger, hva hadde blitt gjort da? Blir det gjort noe i Norgen, eller er det bare vent å se? Altså har de andre medisiner mot slikt i Norge?

Hvilken uke er du i?
Om de kommer/ringer før uke 12, med blødninger gjør vi dessverre lite. Det er "naturens gang". Ber de ligge i ro, ta det rolig. Om de er helt "uttafor" - kan de få en samtale med legen, som da egentlig ikke har noen større hensikt enn å berolige pasienten. Så nei, vi "gjør" ingenting. :\

<-- Bemerk at dette er legevakt-meg som skriver iskaldt hvordan det er/fungerer i praksis. Ikke meg som privatperson og dødsengstelig førstegangsgravid. Hihi :)

Har heller aldri vært borti noen som har blitt henvist til UL e.l. for å "se hvordan det har gått" oppi alle blødningene. Men det er nok varierende fra legevakt til legevakt - for leser jo om flere her på forumet som har vært såpass heldige (heldigvis) :)

Vi følger Norsk Indeks for Medisinsk Nødhjelp på legevakten. Samme som de bruker på AMK (der du kommer når du ringer 113). Det er en bok med telefonråd til de som ringer inn. Alt av symptomer osv. er delt inn etter rødt, gult og grønt ettersom om dette er hastesak/prioritert i det hele tatt.Alt slikt etter uke 20 er gult, altså haster - og skal igrunnen ha legetilsyn. Mens

"Gravid før 20. svangerskapsuke og:
- bør fra underlivet
eller
- magesmerter
eller
- engstelig etter slag mot magen"


Er alle grønne kategorier. Rådene man skal gi i følge denne indeksen som liksom er "Bibelen" er da:
1. finne behagelig liggestilling, helst venstre side
2. ikke la pas. være alene. meld straks fra ved forverring
3. i verste fall kan dette være begynnelsen på en abort. Dette er dessverre ikke uvanlig tidlig i svangerskapet. Det beste pas. kan gjøre nå er å holde seg mest mulig i ro. Far/pas. kan få snakke med legen hvis ønskelig. "


Dette er tatt ordrett fra boka jeg sitter med foran meg.

Står som tillegginfo, til helsepersonell på legevakt/AMK, i boka:
"Blødninger inntreffer i ca 25% av alle svangerskap. Knapt halvparten av disse er forvarsel om tidlig abort før 14 uker (...). Ingen behandling kan stoppe en pågående tidlig abort. Blødningen kan være kraftig, og gi sirkulasjonssvikt, men stopper oftest av seg selv".
 
Last edited by a moderator:
Huff så skummelt og fælt oppleve på ferie. Håper alt ordner seg. Aner ikke noe om medisinen.
Men Gratulerer med Forlovelsen i allefall
 
Hvilken uke er du i?
Om de kommer/ringer før uke 12, med blødninger gjør vi dessverre lite. Det er "naturens gang". Ber de ligge i ro, ta det rolig. Om de er helt "uttafor" - kan de få en samtale med legen, som da egentlig ikke har noen større hensikt enn å berolige pasienten. Så nei, vi "gjør" ingenting. :\

<-- Bemerk at dette er legevakt-meg som skriver iskaldt hvordan det er/fungerer i praksis. Ikke meg som privatperson og dødsengstelig førstegangsgravid. Hihi :)

Har heller aldri vært borti noen som har blitt henvist til UL e.l. for å "se hvordan det har gått" oppi alle blødningene. Men det er nok varierende fra legevakt til legevakt - for leser jo om flere her på forumet som har vært såpass heldige (heldigvis) :)

Vi følger Norsk Indeks for Medisinsk Nødhjelp på legevakten. Samme som de bruker på AMK (der du kommer når du ringer 113). Det er en bok med telefonråd til de som ringer inn. Alt av symptomer osv. er delt inn etter rødt, gult og grønt ettersom om dette er hastesak/prioritert i det hele tatt.Alt slikt etter uke 20 er gult, altså haster - og skal igrunnen ha legetilsyn. Mens

"Gravid før 20. svangerskapsuke og:
- bør fra underlivet
eller
- magesmerter
eller
- engstelig etter slag mot magen"


Er alle grønne kategorier. Rådene man skal gi i følge denne indeksen som liksom er "Bibelen" er da:
1. finne behagelig liggestilling, helst venstre side
2. ikke la pas. være alene. meld straks fra ved forverring
3. i verste fall kan dette være begynnelsen på en abort. Dette er dessverre ikke uvanlig tidlig i svangerskapet. Det beste pas. kan gjøre nå er å holde seg mest mulig i ro. Far/pas. kan få snakke med legen hvis ønskelig. "


Dette er tatt ordrett fra boka jeg sitter med foran meg.

Står som tillegginfo, til helsepersonell på legevakt/AMK, i boka:
"Blødninger inntreffer i ca 25% av alle svangerskap. Knapt halvparten av disse er forvarsel om tidlig abort før 14 uker (...). Ingen behandling kan stoppe en pågående tidlig abort. Blødningen kan være kraftig, og gi sirkulasjonssvikt, men stopper oftest av seg selv".
Uke 10+5. Ja tenkte meg at det er vanlig norsk praksis å ligge i ro og vente. Siden fastlegen min sa det slik. Fastlegen min har vært veldig flink i de 30 årene jeg har hatt han. Så tenkte ikke han løy om det.
Har brukt Google translate og i pakningsvedlegget til medisinen står det at den ikke er skadelig for foster i 1.trimester og begynnelsen av 2.trimester. Det står også at den er gitt for å stoppe truende abort.
Nå bestemte vi oss for å prøve medisinen. Tok en nå kl 19. Da har vi iallefall gjort det vi kunne for babyen vår. Vi tror ikke de på sykehuset ønsker å skade babyer. Så koser vi på magen, prater til mini og håper og ber om at dette ender godt.
 
Uke 10+5. Ja tenkte meg at det er vanlig norsk praksis å ligge i ro og vente. Siden fastlegen min sa det slik. Fastlegen min har vært veldig flink i de 30 årene jeg har hatt han. Så tenkte ikke han løy om det.
Har brukt Google translate og i pakningsvedlegget til medisinen står det at den ikke er skadelig for foster i 1.trimester og begynnelsen av 2.trimester. Det står også at den er gitt for å stoppe truende abort.
Nå bestemte vi oss for å prøve medisinen. Tok en nå kl 19. Da har vi iallefall gjort det vi kunne for babyen vår. Vi tror ikke de på sykehuset ønsker å skade babyer. Så koser vi på magen, prater til mini og håper og ber om at dette ender godt.

Ut i fra det du sier du har lest, tror jeg nok at jeg hadde gjort akkurat det samme. Hadde fulgt anvisningene for det legene sa der nede, med tanke på doseringen osv. :) Som du sier, de vil jo ikke skade babyer..

Håper virkelig dette går bra. Husk - han sprellet jo på sykehuset til tross for mye blødninger osv. :)
Tenk gode tanker - nyt forlovelsen og siste tiden i Roma. Krysser fingrer og tær her for deg. God klem.
 
Gratulere så mye med frieriet <3 og så trist at kvelden, og ferien skulle få en så dramatisk vending! :( jeg skjønner godt at dere er usikker på hva dere vil gjøre. Jeg vet ikke hva som burde gjøres, eller ikke, men håper dere finner ut hva som er det riktige for dere. Så krysser jeg fingrene for at blødningene stopper helt. Masse lykke til, og god tur hjem! :)
 
Gratulerer med forlovelse!

Jeg hadde garantert tatt tablettene, kjenner jeg spyr av at vi bor i ett land der de ikke prøver å hjelpe en gang, hvertfall når d er ting som kan hjelpe/gjøres.

Signerer denne!
Gratulerer så mye med forlovelse :)
Og for en ekkel opplevelse du har hatt! Jeg ville absolutt tatt tablettene, om det er det eneste alternativet bortsett fra å håpe at alt går bra :)

Krysser fingrene for deg.
 
Takk Førstegangs_Lillemor, for gode opplysninger. Begge vi liker å få fakta i slike saker. Det har trygget oss i vår beslutning:)
Og takk til deg og alle dere andre som ønsker oss alt godt, og kommer betryggende gode ord, og gratulasjonene for forlovelsen:)
Ferien frem til i går kveld har vært kjempe fin. Skikkelig kjæresteferie. <3
Tabeletten er tatt, har ikke merket noen bivirkninger. I morgen håper vi på å få haste time på volvat når vi har landet i Norge. Og å få se at babyen er frisk og rask etter flyturene.
Holder dere oppdatert:)
 
Back
Topp