Raske fødsler

Vil bare legge til at dette med modenhet som noen nevner over her ikke alltid stemmer. Jeg var inne på sykehuset med hyppige kynnere kvelden før jeg fødte og var da ikke moden. Kynnerene fortsatte til ettermiddagen etterpå da det gikk over til korte rier. Aktiv fødsel på 1 t og 26 min, så det kan gå raskt selv om man ikke er moden!

Hadde tre cm med begge da jeg kom inn på sykehuset. Med første tok det da ca 8 timer. Med andre tok det ca 2,5 timer. Begge gangene tok de vannet ved ca 5 cm, og fra da gikk det først 1-1,5 t og andre gang 10 min før ungen var ute. Andre fødsel var desidert best. Husker ikke at det var helt uutholdelig vondt, og sydde ikke etterpå.

Tre timer i aktiv fødsel med min gutt. Fikk ikke pause mellom riene, og hjerterytmen ble dårlig fordi det gikk for fort på slutten. Ni minutter etter vannet gikk til han var ute. Kom på et par press. Lurer på hvordan det blir neste gang...

første : 5,5t fra første rie.
Nr2: 3,5t fra første rie.

Nr 1 var bedre. Null kontroll med nr2. Og fikk ikke puste nesten mellom riene..

Spent nå hvordan fødsel nr 3 blir. Redd for styrt..
Tredje fødsel er mer lik fødsel nummer en.
Min første fødsel var 3 timer
Min andre fødsel var styrtfødsel, 1, 5 time fra første rie.
Jeg er redd for å ikke rekke føden nå, så spurt mange, lege, jordmødre og flergangsfødende.
De sier alle at nummer tre er en luring, som ofte tar lenger tid enn nummer to. Mer lik nummer en.
Men, rier og etterrier vil være vondere. Om man ikke trengte smertestillende ved etterrier på nummer to, ville man uansett ha behov for det med nummer tre.

Nei du, den som visste det:-) Da hadde det nok vært lettere å planlegge fødselsforløpet. Tror ingen vet det!

Med nr1 så var det igangsetting. Fra de tok vannet til hun kom ut tok det va 6 timer tror jeg. (Begynte og rett på 5minutters rier) Og da var 1,5 time av de 6 timene pressrier som gikk over til drypp,klipping, vakum etc.. Det var en ikke morro fødsel..

Med nr 2 så kom fødselen igang av seg selv.Begynte rett på 5 minutters rier der og. Tok 3,5 time så var ungen ute. Vannet gikk vel etter ca 2 timer...Dette var for meg en drømmefødsel.. Men tror noe av saken er at det ble en så flott og ukomplisert fødsel og.. :) Fikk bare et par pyntesting og følte meg klar til å dra hjem samme kveld jeg. :P

Jeg er redd for å ikke rekke føden nå, så spurt mange, lege, jordmødre og flergangsfødende.
De sier alle at nummer tre er en luring, som ofte tar lenger tid enn nummer to. Mer lik nummer en.
Men, rier og etterrier vil være vondere. Om man ikke trengte smertestillende ved etterrier på nummer to, ville man uansett ha behov for det med nummer tre.

Jeg fikk vonde etterrier og kvalme med nr2.. Smertestillende hjalp ikke på meg... Orket ikke spise.så tok på seasick bånda mine som jeg brukte litt under graviditeten pga morgenkvalme etc.. Og det hjalp!!! Det tok tilogmed etterriene vekk!! Tro meg,jeg tok av for å se noen ganger, og da kom det jaggu meg tilbake, og forsvant igjen etterhvert når jeg tok de på igjen.

Aner ikke hva som gjør det. Jeg har selv opplevd begge deler..
Eldste ble tatt med akutt ks etter 33timer med rier, mens nr.3 bare "sklei" ut etter 5timer med rier (2,5time aktiv fødsel) :p
Det er jo vanlig at fødslene går raskere og enklere etterhvert, spesielt hvis de er forholdsvis tette. Musklatur og vev er utvidet. Det sies vel at man regnes som førstegangs igjen hvis det går mer enn 7 år i mellom fødslene, det tar kroppen lang tid å komme tilbake igjen.

Og så vil jo hvordan babyen ligger og hvordan riene er variere fra fødsel til fødsel uansett hvilken nr i rekka :)

Skal love deg jeg måtte ha smertestillende mot etterier med nr2 :( trodde de hadde glemt en baby der på dag 2. Lå hjemme på badgolvet og skalv av smerter . Sambo ringte sykehuset. Var sikker på at det var noe riktig galt! Men med smertestillende hver 3-4t i døgnet hjalp! Gruer meg veldig til de nå!

Veldig spent! Uke 38 i dag! Så kan skje når som helst! :) :)

Har også hørt at nr3 er en luring. Ei venninne hadde : nr1 - 10t aktiv fødsel, nr2: 4t og med nr 3- 3 døgn med rier! Inn og ut av sykehuset, og like skuffet hver gang da det åpnet seg så tregt! Håper jeg slipper det hvertfall! :)

Jeg begynte så smått med rier kl 06 på morraen. Lille blei født kl 20 på kvelden. Men i epikrisen står det styrtfødsel. Aktiv fødsel var 2 timer.

Dette var første så ikke noe å sammenlikne med ;)

Jeg hadde sinnsyke etterrier med nummer to, men merket ingenting til det med nummer tre. All den tiden jeg gruet meg var helt bortkastet ;)

Jeg kaller min siste det, tok nesten 3t fra jeg skjønte det var fødsel igang til han var ute. 1t var jeg på shuset. Kom inn med med 6cm.

Min fødsel nr 2 varte i 1time og 40minutter fra 3cm og første skikkelig ri til han var ute.. Er det styrtfødsel? Hehe, har ikke helt skjønt dette jeg:)

Har hatt to styrtfødsler og det som ble nevnt om kontroll er jeg ikke enig i.

Jeg følte at jeg hadde kontroll hele veien. Bestemte rett og slett selv når jeg følte at jeg var klar og begynte å presse, også var barna ute. Full kontroll hele veien.

Brukte 2 timer på første og i underkant av 1 på andre.
Noen har sikkert kontroll, eg hadde det ikke. Det er grunnen til at jeg må ta keisersnitt ved en evt neste gang mest sannsynlig.

Hva er det som gjør at noen føder i rekordfart mens andre lider i timesvis? Må jo være helt greit å føde på kort tid, så er man ferdig med det :D Selv var jeg i fødsel i 11 timer. Synes det var lenge nok i grunn.

11 timer er jo ikke lenge da ;)

Back
Topp