Røyking!!

Nei, jeg tror personlig ikke at fosteret merker så mye til å begynne med, som du sier. Det er jo de som ikke vet at de er gravide for det har gått 1,2 og 3 mnd men som selvfølgelig slutter når de får vite det, selv var jeg på tur i Mexico når jeg ble gravid og der var det fri bar på hotellet[:D] så de første ukene visste jeg jo ingenting og jeg fikk bekreftet at det ikke var noe farlig av legen min.... men det er klart at uansett rusmiddel så er det aller beste å kutte ut når man vet at man er gravid.....+ alkohol er jo verre en røyk. Nei, bare stå på og gjør ditt beste for at det lille nurket ditt kan få en best mulig start, det virker jo som om du er rimelig motivert. Det er bra! JEg ønsker deg lykke til!
ORIGINAL: sunway

Jeg er helt enig med deg, og syns også fryktelig synd på fosteret. Men tror du at fosteret merker det så veldig tidlig i svangerskapet da? Kalles jo ikke foster enda, men embryo, eller noe sånt. Håper på at de røykene jeg har tatt ikke har skadet fosteret, og tror nok heller ikke de har det. Men ser på avsky på de som står og suger på sigaretten med en flotte kulemagen da. Det har jeg absolutt ingen planer om i det hele tatt. Vil slutte og er bestemt på å klare det. Så i morgen er jeg altså ikke røyker!!!!

bare en test pga ticker

Heisan [8D]

Kaster meg inn i denne diskusjonen jeg. Selv røykte jeg minst 20 sigaretter om dagen i 12 år, uansett dagsform, men da vi skulle inn til vårt første prøverørsforsøk sluttet jeg. [:)]

Det er flere gode grunner til at jeg valgte å slutte:

1) Fruktbarheten kan øke med inntil 30 % for dem som sliter med å bli gravide.[:D]
2) Feks får morkaken dårligere blodsirkulasjon hos røykere, slik at det fraktes mindre næring og oksygen.Det blir lettere infarkter i morkaken slik at deler av den ikke fungerer [:(].Videre får røykere oftere blødninger, infeksjoner og for tidlig fostervannsavgang, og at morkaken nok lettere løsner slik at barnet ikke kan klare seg videre i livmoren. [:o]
3) I USA hadde de en undersøkelse som fulgte 12000 sykepleiere. De fant ut at de som røykte mye, økte risikoen for abort med rundt 70 %[8|]

Jeg vet at det er STRESS og VANSKELIG, og at stress heller ikke er bra for barnet ditt. Men hvor lenge tror du at man stresser, i 9 mnd ?? Nei det er kun snakk om at du må ofre noen dager til noen uker med stress for at barnet ditt skal ha det bra. Hva er viktigst ?

Jeg har noen tips til dere:

Planlegger du å bli gravid, så kan man slutte før man blir det med hjelpemidler hvis man ikke klarer det på egen hånd (dette må du slutte på når du er gravid):
1) Tyggis, plaster osv er hjelpemidler du kan få på apoteket
2) Skolemedesin - Zyban er et legemiddel som du kan få skrevet ut på resept av legen din. Jeg gikk på dette i 5 uker, og røyken smakte bare vondere og vondere, og jeg "glemte" å røyke i løpet av dagen. Etter 3 uker sluttet jeg å røyke, og gikk på tablettene i 2 uker til.
Link om Zyban : http://www.lommelegen.no/art/art791.asp

For deg som er gravid kan kanskje dette hjelpe deg:
1) Les boken "Endelig ikke-røyker den lette måten å slutte" av Allen Carr. Denne boken er veldig bra og er ikke full av skremmende bilder eller statestikker, du trenger ikke viljestyrke eller grue deg til abstinenser, og du skal røyke som normalt når du leser den !
Link til boken :http://http://www.bokkilden.no/ProductDetails.aspx?ProductID=8279001360&CatalogName=Books&CategoryName=BIC_VSS
2) Alternativ medisin - hypnose hjelper for noen

Håper at jeg her har fått gitt noen av dere gode grunner for å slutte å røyke, og gode tips på hvordan man kan gjøre det enkelt !

LYKKE TIL!!!

Den røyken den røyken.
Den er noe dritt men har ikke klart å slutte. Har godt ned til mildere og trappet ned.
Sist jeg var gravid slutta jeg på dagen og røykte ikke igjen før vi beskjed om at sønnen vår ville dø. Da MOTTE jeg ha en [:)]
Har prøvd noen ganger denne gangen og men fikk klar bekjed fra min mann at jeg motte begynne igjen ellers kommer vi til å få fortidlig denne gangen og. Jeg ble så hissig og sur hele tiden og det er ikke bra for værken blodtrykke eller fostere. Går inne på kontroll på sykehuset denne gangenog legen spurte meg om jeg røykte og jeg svarte som det var at det gjorde jeg. ( Er jeg dum nok til å røyke så må jeg stå for det og)
Da begynte hun å ramse opp hva som kunne gå galt og til slutt sier hun, DU SÅG SIST.
Er bare et problem sist røyka jeg ikke men det som kan gå gale når du røyker gikk gale da. Røyken er veldig lett å legge skylden på. Nå har jeg kommet til uke 26, 3 og har to uker igjen så kom sønnen min ut i sist svangerskap. Nå har jeg ikke hatt noe tull og får slappe av litt med røyken. Har grua meg sånn til nytt svangerskap etter alt vi har vært igjenom de siste 5 årene. Jeg støtter igjen som røyker ikke meg selv men av og til kan den hjlpe oss litt og [;)]

Glemte å skrive at min man er anti anti røyker sånn dere ikke tror han røyker når han sa jeg skulle begynne igjen [:D] [:D]

Back
Topp