Røyking!!

Jeg har slutta å røyke to ganger, jeg var ikke at de flinkeste som slutta tvert.
Jeg kutta ned på antallet, mye, og røkte til slutt en om dagen.
Men når jeg først kaster ut røyken og ikke hadde tilgangen, ble det lettere for meg!

Samboere må røyke ute!!!!!!! For meg er det ikke noen diskusjon engang! Samboer her måtte til og med kun røyke tobakk, slik at jeg ikke kunne få tak i sigaretter.. [;)]

Ellers kan du spise et eple, eller en tyrkisk pepper, drikke et glass vann, pusse tennene hver gang du kjenner suget.. Går fort over, og gjorde det spesielt på meg når jeg gjorde noe anna.. Hjalp til og med å ta oppvasken.

Håper alle greier å slutte.. Tenk på hvordan fosteret krymper seg for hvert trekk du tar av røyken..
Det gjorde meg helt dårlig.. [:'(]

Jeg er 100 % sikker på at jeg skal klare å slutte å røyke, jeg er så sikker fordi min samboer ikke røyker og viss jeg ikke slutter å røyke nå, blir han kjempesint. Og det vil jeg jo ikke. Men det som bekymrer meg mest er om jeg kan ha skadet barnet med de få sigarettene jeg har tatt. Har bestemt meg for at dette er min siste dag som røyker. I morgen skal jeg ikke røyke i det hele tatt!!!!

Du er kjempeflink!!!!

Jeg er også helt 100 % sikker på at du klarer det!!!
Blir så glad når jeg hører det.. [:D][:D][:D]

En blomst fordi du er så flink!!

Det er bare å stå på jenter. Tenk hvor mye bedre babyene får det. Mer oksygen til lungene. [:D] Dere vil få det bedre selv også. Luktesansen og smaksansen kommer til å bli mye bedre.
Da samboer slutta, (det er noen mnd. siden nå) begynte han å lukte bedre også.
Nå synes han all maten smaker mer og.
Så all grunn til å slutte, jo før jo bedre. [;)]
Men all del gå ut for å røyke, hvis man må. Samboere må ta hensyn, passiv røyking er ikke bra for noen. Kanskje samboerne skulle være med på stumpe røyken for godt de også.
Hva gjør man ikke for barnet????Barn har det bedre i røykfrie omgivelser.

Tusen takk jeanette. Syns jo også jeg er rimelig flink, er jo nok av de som røyker gjennom hele svangerskapet og til og med når de ammer. Men det skal i vert fall ikke jeg. Jeg vet jeg skal klare å slutte rimelig raskt. Men er så redd jeg har skadet barnet allerede, med de sigarettene jeg har røykt?????

Det er jo noe vi ikke kan vite, men jeg vil ikke tro det..
Jeg røkte jo også de par første månedene, selv om det var lite.. Men sønnen min kom ut frisk og fin..

Det jeg har hørt er at når du slutter nå, vil ikke de røykene du har tatt ha noen innvirkning på barnet..

Er jo såpass tidlig enda, og så lenge du har det bra, har nok fosteret det bra..
Tor nok det går kjempebra jeg når du slutter i morgen!!!

Det er forskjellig for alle,men for meg var den beste måten å kutte tvert-og jeg liker veldig veldig godt å røyke og har gjort det i mange år. Jeg har alltid sagt den dagen jeg skal ha barn er det helt slutt,og det står jeg ved.Har masse energi til overs,men da trener jeg eller går tur,rydder,leser og bruker den energien på skole,så nå blir jeg nok en mønsterstudent!Bare tenk på hvor godt babyen vil få det om du ikke røyker, utviklingen dens vil gå normalt og fint. Legen sa en gang til meg at det er aldri påvist fosterskader om mor røyker fem eller mindre pr dag,men i disse dager leser vi jo at skademessig sett så er der det samme okm en person røyker tre eller femten om dagen,og dette må vel gjelde for vet foster og?!
Lykke til,dette klarer du!

Man må ville slutte jeg brukte 3 mnd på det og har klart det nå!! jeg lager meg chai latte hver gang jeg er røyksugen og kroppen slår seg til ro med det!!
våknet for 3 uker siden og var fast bestemt på og slutte ... det er ikke lett men prøv og finne et alternativ så gir abstinensene seg etter noen uker...

Ja, jeg skal klare det og er 100 % sikker på det. Og har bestemt at i morgen er det helt slutt. Nå har jeg sagt det her på forumet og da må jeg klare det!
Tusen takk for alle tilbakemeldinger og oppmuntringer!

Flott at du har bestemt deg[:D]
Si ifra om du vil ha noen som spør deg om det da, kan ofte være hjelp når en skal bestemme seg for noe å ha en som "sparker deg i ræva" når det ikke går så bra[8D]

Ikke for å være døv, men har dere som røyker noen gang sett hvordan fosteret/babyen reagerer når dere røyker?
Så engang en dokumentar på dette og babyen hviste klare tegn på både kramper og ubehag når nikotinen og de andre giftstoffene når frem, det var skikkelig ubehagelig å se på.[:(]
Er kanskje litt ekstra sær på dette området da jeg selv kun er "festrøyker" og aldri har hatt det samme avhengighetsforholdet til røyk som fastrøykere har, men idag vet vi hva røyk gjør med oss, og vi er voksne med ferdigutviklet immunsystemer som kan hjelpe oss noe, mens disse stakkars små bebisene ikke har noe valg.... Tenk dere om jenter, la heller røyken være en gulrot til svangerskapet er over hvis dere ikke er motiverte nok til å slutte helt.

Ja, jeg vil gjerne ha noen som sparker meg bak. Hadde vært en motivasjon. Nå har jeg bestemt at jeg bare har en røyk igjen. Skal kose meg med den, men samtidig kose meg med tankene om fremtiden. Denne graviditeten er fortsatt litt uvirkelig for meg og kanskje derfor jeg har litt vanskelig med å slutte. Føler absolutt ingen symptomer på graviditet og har heller ikke vært hos legen enda. Fikk ikke time før om en uke. Gleder meg til det da. Men nå er jeg i vert fall bestemt på at jeg bare skal røyke en røyk til.

Jeg er helt enig med deg, og syns også fryktelig synd på fosteret. Men tror du at fosteret merker det så veldig tidlig i svangerskapet da? Kalles jo ikke foster enda, men embryo, eller noe sånt. Håper på at de røykene jeg har tatt ikke har skadet fosteret, og tror nok heller ikke de har det. Men ser på avsky på de som står og suger på sigaretten med en flotte kulemagen da. Det har jeg absolutt ingen planer om i det hele tatt. Vil slutte og er bestemt på å klare det. Så i morgen er jeg altså ikke røyker!!!!

Jeg sluttet å røyke når jeg var 6 uker på vei, hadde bestemt meg for det siden jeg fikk en MA sist og da røyka jeg 3 om dagen. Jeg var veldig dårlig så det hjalp meg veldig. Tenk på at du gjør en veldig bra ting for bebisen din,den har ikke samme valg som du. Min samboer røyker men han sitter under vifta på kjøkkenet eller går ut. Han må jo ta hensyn til meg og bebisen vår!! Men det rare er at jeg føler bare at jeg har et opphold fra røyken, er redd jeg vil begynne etter ammingen igjen. Har masse sug...

Det går en reklame på TV om dagen som forteller om en ny røykesluttkampanje (og henviser til en webside om temaet). Jeg husker bare ikke hva kampanjen og websiden er! Følg med på TV og gå inn på den linken!

Hei.
Jeg røyka selv da jeg skulle ha min første. Fikk også, som noen andre skrev, skikkelig dårlig samvittighet.. Slutta på dagen. Ikke røykt siden, var to år i juni[:D]

Bare en opplysning som min jordmor delte med meg da jeg spurte om hvor farlig røyk egentlig er, og om en halv røyk kunne være så innmari liksom...

Svaret jeg fikk skremte meg: fosteret bruker 25 timer på å skille ut nikotinen.. Det vil si at selv om du bare tar et drag så har babyen det 25 timer i sin lille skjøre kropp.. Den lille sliter veldig og det KAN være skremmende farlig med "bare" 1-2 om dagen.. Tar dere sjansen???

Vet at dette ikke er et krangle, irritasjonsfora, men når vi vet hvor farlig røyk er så burde vi vel klare å holde opp, om enn bare for ni måneder???

Sender dere masse gode krefter til å slutte... dere vil ha igjen for det senere...

Jeg vet jo ikke hva som er beste metode for deg, men for meg var bråstopp beste (eneste) mulighet. Jeg testet positivt en fredag kveld, og bestemte jeg meg for at fra i morgen skal jeg ikke røyke. Var jo litt rastløs, selvfølgelig, men passet på å ha noe å gjøre hele dagen. De to første ukene var værst. Har nå vært røykfri i 6 uker, og synes overhodet ikke det er noe problem lenger.

Er imidlertid spent på hvordan det går når jeg er ferdig med svangerskap og amming. Ser jo at det er veldig mange som slutter i svangerskapet og begynner igjen etter ammeperioden, både etter to og tre barn. Lurer på hvorfor? Går lysten på røyk aldri over? Eller er det når man begynner å drikke alkohol igjen at man sprekker? Noen med erfaring? Håper jo at jeg ikke skal begynner igjen, men selv om jeg synes det går bra nå, skal jeg ikke påstå at jeg overhodet ikke savner å røyke. Det er jo heller ikke bare fysisk savn, men psykisk også, er jo veldig kos med røyk liksom.

Ja, da er snart min første røykfrie dag over, og det har gått kjempefint. Har nesten ikke hatt sug i det hele tatt, bortsett fra litt nå i kveld. Men nå spiser jeg bare masse digg og chips, så det går så bra atte. Skal snart legge meg også, for å slippe å sitte og tenke på det mer.

En røyker som slutter, vil nok alltid savne det å røyke, selv om suget forsvinner så vil det nok alltid være noe som mangler. Den kosen.....

Men tror jeg med dette melder meg ut av denne diskusjonen. Kjenner at jo mer jeg snakker om røyk, jo mer får jeg lyst på og hviler tankene mine på emne, så tror ikke det er bra jeg.

Kjempebra![:D]
En dag om gangen!
FLOTT at du klarte det i dag[:D]

Hei..Fant ut i dag at jeg er gravid[:D]... og nesten første jeg gjorde var å ta meg en røyk... Alltid sagt som sikkert alle andre at jeg selvfølgelig skal slutte... Men blir litt småskremt av tanken.. Har jo røyka dobbelt så mange nå enn som jeg pleier..

Back
Topp