Røyking/snusing i svangerskapet

Jeg sluttet automatisk nå. Ble skikkelig dårlig av røyk. Men som mange sier så har det en motsatt effekt å bli kjeftet på hele tiden. Egentlig burde man ikke prate om røyk i det hele tatt. Det gjør faktisk at man får lyst på en. Jeg får lyst på en av den tråden her. Men jeg blir skikkelig kvalm av røyk nå. Hvorfor ikke forelå e røyk eller hjelp til å tenke på noe annet? Mitt største problem har vært å kutte ut den på morran. Greide liksom ikke å våkne uten den. Men det var den eneste jeg tok en stund. Nå greier jeg meg uten den også. Må ikke være så sinte på folk som veit hva dem gjør. Desverre trur de fleste at det er bedre å snuse enn å røyke. Det er feil. Nikotinen holder seg lengre i kroppen når du snuser.

Kusina mi røyket som vanlig under svangerskapet sitt, og sønnen hennes ble født med veldig dårlig syn. Han klarte ikke å lære å gå før han var 19 mnd, siden han hadde så dårlig syn(lærte å gå etter at han fikk briller). Så han må ha briller resten av livet. Ja, det kan være tilfeldig, men et kjapt googlesøk viser at røyking i svangerskapet fører ofte til dårlig syn hos barnet. Fy søren! Tenk at hun mest sannsynlig kunne unngått at barnet har det sånn....hvert sitt valg...

Bedrevitere er nesten verre enn en røyk ;) Jeg syns ikke noe om røyking eller snusing, men det hjelper da ingenting å kjefte, lekse opp og ned i mente.. Nedverdigede oppførsel fører nok heller til en ekstra røyk..

Jeg sluttet automatisk nå. Ble skikkelig dårlig av røyk. Men som mange sier så har det en motsatt effekt å bli kjeftet på hele tiden. Egentlig burde man ikke prate om røyk i det hele tatt. Det gjør faktisk at man får lyst på en. Jeg får lyst på en av den tråden her. Men jeg blir skikkelig kvalm av røyk nå. Hvorfor ikke forelå e røyk eller hjelp til å tenke på noe annet? Mitt største problem har vært å kutte ut den på morran. Greide liksom ikke å våkne uten den. Men det var den eneste jeg tok en stund. Nå greier jeg meg uten den også. Må ikke være så sinte på folk som veit hva dem gjør. Desverre trur de fleste at det er bedre å snuse enn å røyke. Det er feil. Nikotinen holder seg lengre i kroppen når du snuser.
Men har de ikke funnet ut at e røyk også er farlig nå? Eller tenker jeg på noe annet?

Det med snusen er nok noe mange tror. Jeg fikk spm om jeg ville ha en snus da jeg var på fest, for det er jo ikke så farlig som å røyke...eh...
Jeg hadde jo slutta å røyke 2 mnd i forkant og, så hvorfor i all verden skulle jeg plutselig lyst på en snus i stedet.

Last edited:
Egoistisk og idiotisk, jeg hadde sagt klart ifra min mening hvis venner av meg røyket eller snuste i svangerskapet :mad:

Men har de ikke funnet ut at e røyk også er farlig nå? Eller tenker jeg på noe annet?
Ja den typen som blir annonsert for i Norge. Altså den som ser ut som en røyk. Den er helt anderledes enn den jeg har. Jeg prøvde den som ser ut som en røyk først og syntes den både smakte og luktet rart. Den jeg røyker fungere på en helt annen måte. Så den kan jeg ikke svare for hva de mener om enda. Men merker selv stor forskjell på de to typene.

Jeg syns man bør være støttende og oppmuntre til å slutte, ikke kjefte og stresse den gravide. Hva gjør en røyker når h*n blir stresset? Tenner en røyk. Det hjelper altså ingenting. Men røyking og snusing i svangerskapet er ikke greit, så selvsagt har man lov til å si noe, det handler bare om hvordan man velger å gjøre det.

Enig med du. Hjelper ikke å være nedlatende. Jeg har selv røykt noen år, men sluttet da jeg ble gravid med storesøster. Tok meg noen uker før jeg helt klarte å kutte 100%. Måtte liksom forstå situasjonen og "alvoret".

Men nå er det syv år siden, og jeg kan ikke fatte at jeg holdt på med det. Aldri igjen :-)

Jeg syns ikke noe om røyking/snusing i svangerskap, men hadde ikke falt meg inn å si noe om det. Alle i dag vet at det er skadelig, det trenger ikke jeg å opplyse om.

Hadde en laaaang diskusjon med ei som snuste, men det gikk fader ikke inn i knollen hennes! Åhh kjenner jeg blir forbanna når jeg tenker på det igjen. Det er ikke vanskelig å slutte, en må bare, en uskreven regel.

Jeg røyka selv før jeg ble gravid, når vi bestemte oss for å prøve og slutte på P-ringen, så stumpa vi røyken begge 2 på dagen og ikke rørt det siden, og det var ikke vanskelig, så blir så sur og syns bare det er latterlig når folk sier de ikke klarer, da har de ikke prøvd!

Det syns jeg ikke noe om. Jeg sier det til de som jeg føler at jeg kan si det til. Feks søsteren min dampa som ett lokomotiv!!!!! Ungen var bare såvidt 2 kg, og jordmor sa til henne at det kunne skyldes røykingen. Men inn der. Og ut der.

Kusina mi røyket som vanlig under svangerskapet sitt, og sønnen hennes ble født med veldig dårlig syn. Han klarte ikke å lære å gå før han var 19 mnd, siden han hadde så dårlig syn(lærte å gå etter at han fikk briller). Så han må ha briller resten av livet. Ja, det kan være tilfeldig, men et kjapt googlesøk viser at røyking i svangerskapet fører ofte til dårlig syn hos barnet. Fy søren! Tenk at hun mest sannsynlig kunne unngått at barnet har det sånn....hvert sitt valg...
Vet også av ei som røyka nesten som vanlig under graviditeten. Jenta hennes er nesten blind på det ene øyet og dårlig syn på det andre :( får helt vondt inni meg...

Vet også av ei som røyka nesten som vanlig under graviditeten. Jenta hennes er nesten blind på det ene øyet og dårlig syn på det andre :( får helt vondt inni meg...
Har hun dårlig samvittighet?

Har hun dårlig samvittighet?
Det tviler jeg på gitt. Sletta henne fra face for noen uker siden. Vaksinemotstander også. Greit å røyke men ikke å vaksinere. Ble bare dårlig av hele henne så sletta henne. Heldigvis er alle ungene hennes vaksinert :) hun skjønte det for sent.

Mener vel det samme som alle andre, at jeg ikke begriper hvordan noen klarer å stikke noe slikt i kjeften når de vet de er gravide.

Bedrevitere er nesten verre enn en røyk ;) Jeg syns ikke noe om røyking eller snusing, men det hjelper da ingenting å kjefte, lekse opp og ned i mente.. Nedverdigede oppførsel fører nok heller til en ekstra røyk..
Jeg syns egentlig det er provoserende at du skriver "bedrevitere er nesten verre enn en røyk" For det første er det ikke snakk om èn røyk, og ja, jeg er enig i at det ikke hjelper (alle) å kjefte, lekse opp osv, men jeg syns det skal være lov å si i fra på en ordentlig måte uten å tenke at den gravide tar seg en røyk fordi noen påpeker at det er farlig for fosteret. Er man så svak (og ja, jeg bruker ordet svak) så skjønner jeg ikke at man har valgt å beholde barnet! Røyk er skadelig for barnet, og er man gravid skal det uskyldige barnet i magen komme først. Punktum!

Jeg fant ut forrige uke at jeg er gravid igjen, og jeg klarer ikke å slutte på dagen! Men jeg trapper ned hele tiden nå, at jeg ikke får røyke før det har gått så og så lang tid og så trapper jeg det ned enda mer igjen osv osv, helt til jeg ikke røyker mer! :)

Min svægerska røkte. Fast ikkje helt sånt Infør alla. Hon fødde en prematur i uke 32. Da erkjente hun att hon angrade på att hon hade gjort det å kanske de var en av grunnen varfør tidlig fødsel.

Back
Topp