Jeg kjenner følelsen veldig godt. Det jeg mente med innlegget mitt er at vi lurer oss selv til å tro at røyken gir oss noe bra , som en time out, men at sånn er det faktisk ikke egentlig. Jeg tenkte akkurat som deg, så jeg vet hva du mener, men... Ja, jeg skulle ønske jeg kunne forklare uten å høres ut som en bedreviter.. Jeg prøver, og så håper jeg du ikke misforstår meg.
Man husker røyken som noe som hjelper mot stress fordi man var avhengig av nikotin da man røkte. Når man da var stresset var deler av stresset at man trengte nikotin (selv om det også var andre ting), så når man røkte ble så klart deler av stresset borte. Hvis du aldri har røkt vil selvsagt en sigarett ikke ha den effekten. Det er bare når du er avhengig den hjelper. Så lenge du tror sigaretten er mer enn en måte å få i seg nikotin på, så kommer du til å være psykisk avhengig.
Hvis du ønsker å fortsette som ikkerøyker, så anbefaler jeg å jobbe med tankene dine, lese boken jeg anbefalte og evt andre gode bøker om temaet og se på folk rundt deg som røyker (hvordan røyken påvirker dem). Du sier du bare må holde ut, men det hadde jeg aldri klart. Å la være på ren viljestyrke er utrolig tungt. Jeg slapp det, på grunn av aha-opplevelsen jeg fikk da jeg begynte å jobbe med tankene mine. Når jeg skjønte hvordan det virkelig hang sammen, så opplevde jeg aldri suget igjen. Da trengte jeg plutselig ikke røyken for å få den time out-en, nesten hva som helst annet gjorde samme nytte.
Usj, dette blir bare masete. Jeg skriver masse nå fordi jeg så veldig gjerne skulle ønske at du (og andre) kunne få ha det sånn som meg. Ja, med røyken, altså.

Jeg trodde at hvis jeg sluttet så kom jeg til å savne røyken og slite med suget. De fleste rundt meg som slutter har det sånn. Mange begynner igjen. Jeg føler liksom at jeg oppdaget noe stort, og har ikke hatt noe røyksug eller ønske om å røyke siden jeg sluttet. Det er ikke noe slit, ikke noe savn, ingen negative tanker. Og når jeg leser sånt som du skrev, så blir jeg så innmari glad for at jeg slipper å ha det sånn.
Anyway, nå skal jeg slutte å mase på deg. Håper du finner ut av det!